de BBC dip

Started by Danakin, January 16, 2021, 13:09:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Danakin

Heb mijn Denon een meting en correctie laten doen met de EQ-app (en microfoon). Bij de 2khz zie ik bij alle speakers een soort dip. Schijnt dat dit de BBC dip is (had ik nog nooit van gehoord). Vraagjes: kan ik die dip weghalen of moet ik die laten zitten?

Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Geert (gvc)

In principe weghalen, het is een achterhaald concept. Tenzij je het natuurlijk persoonlijk beter vind klinken met de dip.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Danakin

Hoe kan ik hem weghalen?

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk

Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Geert (gvc)

Ik was er wellicht wat voorbarig vanuit gegaan dat je DSP (digitale equalizing) ging gebruiken. Op een andere manier is niet zo eenvoudig.

Over welke speakers spreken we trouwens, en hoe breed en diep is de dip? Bij sommige speakers zit er namelijk een dip om een uniformere power respons te bekomen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Sjaak_Banaan

Klinkt als de 'Midrange Compensation' van Audyssey.
Weet niet zeker of jouw model ondersteund wordt, maar als je de 'Audyssey MultEQ Editor app' hebt kun je dit per speaker in- of uitschakelen in de app.


Midrange Compensation

Midrange compensation is an intentional dip in the 2 kHz region where the vast majority of tweeter-to-midrange crossovers are. In that region the tweeter is at the low end of its range and the midrange at the high end of its range and the directivity of the speaker goes through major changes. We found that if that region is equalized to flat, the change in direct to reflected ratio that happens because of the directivity variations causes voices to sound harsh (among other things). So, we have this implemented in the Audyssey target curve. With MultEQ Pro you can choose to turn it off, but we don't recommend it. This notion was observed 40 years ago by BBC speaker designers in their studio monitors. They designed their speakers with this "BBC dip" intentionally in the speaker response.

Audyssey Labs - July 28, 2016 18:59

https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212347863-Midrange-Compensation
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Koen K

Als je speakers een 1" dometweeter en een 5" of grotere midwoofer hebben, en je zit niet ontzettend dichtbij je speakers en/of in een sterk gedempte ruimte, dan is de kans behoorlijk groot dat je inderdaad een power response hoort die rond de 2 kHz een bult heeft. Maar de vraag of het verstandig is om de power response te verbeteren ten koste van het directe geluid niet zo eenvoudig te beantwoorden. Ik zou dus op gehoor bepalen of het wel/niet beter klinkt met die dip erin.

Danakin

Allen bedankt voor de reactie. Ik ga eens proberen om de midrange compensation uit te zetten. Even luisteren wat het mooiste klinkt.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster