De set van SSchot

Started by sschot, January 15, 2021, 17:22:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hoi sschot,

Ik snap je fase setting niet jij kan toch alleen kiezen uit 0 of 180?
Je moet een meting maken alleen van je sub en een van je main speakers en dan samen.
Als je die lijnen op elkaar legt moet de som van de 2 nooit onder de afzonderlijk gemeten curves komen.

Rob


sschot

Ha Rob,

Ik heb nu 2 subs staan. 1 achter de linker LS en 1 rechts in de hoek, rechts tov de rechter LS. 
Ik kan per sub kiezen uit phase 0 en uit 180 (polariteit)

Omdat ik last heb van een roommode, ben ik juist aan het zoeken waar de piek op 47 Hz, niet zo extreem groot is, als het geval bij enkel de R3, dan wel de R3 met beide subs op phase 180 (het sterkste).
Ik heb vandaag de R3 niet alleen opgemeten, maar doe ter indicatie/verduidelijking nog even het plaatje van de R3, met beide subs op phase 180, erbij, zodat je ziet wat het dan doet.



Ik hoop dat ik voldoende duidelijk ben. Ik zoek dus juist niet de totaal sterkste output, om het maar simpel te zeggen.

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Tabcam

Op welke fases kwam je uit? Met meten heb ik zelfs best vaak gehad dat de best metende niet de best in het gehoor liggende setting is. Kan je gemakkelijk wisselen? Ik heb zelf vier instelplekken en merk dan wel wat op lange termijn voor mij de beste instelling is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Die piek moet je niet met fase oplossen maar door dsp of schuiven.
De laatste meting ziet er prima uit als je het filter op 50Hz hebt staan.

Rob

sschot

Quote from: Tabcam on March 22, 2023, 17:37:57Op welke fases kwam je uit?

Staat ook bij de informatie (index) onder de meting. Linker sub op phase 180. Rechter sub op phase 0. Cross over van de NAD op 50 Hz. Alles onder de 50 Hz gaat naar de subs, alles boven de 50 Hz gaat naar de R3.

Quote from: Tabcam on March 22, 2023, 17:37:57Kan je gemakkelijk wisselen?

De phase is heel eenvoudig te veranderen, door de schakelaar om de sub om te zetten.
De crossover XO is heel eenvoudig in de BluOS software te wijzigen.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Quote from: Rob_Dingen on March 22, 2023, 17:39:02Die piek moet je niet met fase oplossen maar door dsp of schuiven.
De laatste meting ziet er prima uit als je het filter op 50Hz hebt staan.

Rob

Hier loop ik tegen een beperking van de woonkamer op, ik kan niet verder schuiven met de LS en/of de SUB's om deze piek te verkleinen.
Bij de laatste meting staat de crossover van de NAD op 50 Hz. Of dit hetzelfde is wat jij bedoelt met filter, dat laat ik dan even in het midden.

Ik kan later nog wel een keer de subs op phase 180 inschakelen, een DIRAC meting doen, en dan een curve maken tot circa 100Hz. Maar voor nu ben ik het boemerige wel even kwijt, zonder DSP.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Tabcam

Je ziet bij de groene meting duidelijk het uitdoven. Als je DSP zou gebruiken is het vrij eenvoudig om de twee pieken eraf te kappen en is het eigenlijk een mooiere meting.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sschot

Als ik mij "verveel", dan zal ik een keertje een DIRAC meting doen en daarna kijken hoe dat uitpakt. Tegen die tijd post ik daar wel iets over.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

toetertje

Persoonlijk zou ik de R3 wat hoger crossen. Dat scheelt ook weer in die roommodes.

sschot

Quote from: toetertje on March 31, 2023, 18:27:44Persoonlijk zou ik de R3 wat hoger crossen. Dat scheelt ook weer in die roommodes.

Daar heb ik dus heel veel metingen naar gedaan, maar dat is niet het geval, waarschijnlijk omdat de sub in de buurt van de LS staat
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Ondertussen wel een werk boven het aquarium gehangen.



Is een wisseldoek in lijst met dempend materiaal er achter.
Heb niet geluisterd voor en na het ophangen. Maar het doek hangt er een poosje en toen weer een keer geluisterd. Je hebt wel eens momenten dat je even wat minder aan muziek toekomt.

Verschil, tsja, op heeeel laag volume zijn stemmen nog goed te verstaan, dit was beduidend anders voor dat het er hing. En de muziek lijkt minder uit de hoogte te komen, strakker gedefinieerd te staan en stemmen komen beterder uit de verf. Is mijn neiging, zonder een 1 op 1 vergelijk te hebben gemaakt.



Primair voor het visuele gedaan. Het evt, akoestische zou een mooie bijkomstigheid zijn
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

#661
Gisteren de panelen van Akupanelshop tegen de muur geschroefd. Ze zitten op de wand tegenover de LS, direct achter de bank en dus ook direct achter de MLP. Panelen zijn van vloer (bijna) tot aan het plafond.



Vandaag even wat muziek de revue laten passeren. Het lijkt wat wennen op dit moment. Muzoek komt enorm van voren. Plaatsing en "scheiding" tussen links en rechts is fenomenaal en ik denk dat er minder "versmering" op treedt, met een naar mijn eerste indruk, zeer positief luistereffect tot gevolg.

Als ik nu in mijn handen klap, dan is het na de klap een soort van "dood" en er echoot weinig tot niets na.

Nu dus een akoestisch schilderij boven het aquarium en 3 akoestische panelen achter de MLP.

Eigenlijk nog een akoestisch "kleed" voor het aquarium bij luisteren, maar ik kijk en geniet vaak van de vissen tijdens het luisteren, dus dat gaat het nog niet worden op dit moment.

Visueel vinden we het "houten" stukje erg mooi, rustig en sfeervol, dus meerdere vliegen in 1 klap........
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Xander32

Een erg fraaie wand afwerking 👍🏻

Maar waar precies moet je aan wennen? Die opmerking snap ik niet i.c.m. "een zeer positief luistereffect". Dan kan je er maar beter van genieten 🎶 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sschot

#663
Ik denk dat het de droogte, oftewel de verminderde reflecties, hetgeen is wat om gewenning gaat.

Het is heel droog, praat lekker en rustig,  de ander is met niet harde muziek op goed verstaanbaar.

En de plaatsing, muziek is heel gedefinieerd, "heel direct"

Het is zeker genieten, want het is gewoon tof om het bekende werk zo te beluisteren.

Op dit moment zeg ik, warme aanrader
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

katwax

Wennen moet daarom niet negatief zijn hé.
Ik vond in begin een (meer) gecontroleerd laag ook wennen en vroeg mij zelfs af of dit wel beter was. Nu vind ik het storend als het niet zo is  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

#665
Duidelijk, thx voor de toelichting 👍🏻 Je hebt er een mooi resultaat mee bereikt 🎶

 
Quote from: sschot on June 15, 2023, 08:32:09Ik denk dat het de droogte, oftewel de verminderde reflecties, hetgeen is wat om gewenning gaat.

Het is heel droog, praat lekker en rustig,  de ander is met niet harde muziek op goed verstaanbaar.

En de plaatsing, muziek is heel gedefinieerd, "heel direct"

Het is zeker genieten, want het is gewoon tof om het bekende werk zo te beluisteren.

Op dit moment zeg ik, warme aanrader

Quote from: katwax on June 15, 2023, 13:39:28Wennen moet daarom niet negatief zijn hé.
Ik vond in begin een (meer) gecontroleerd laag ook wennen en vroeg mij zelfs af of dit wel beter was. Nu vind ik het storend als het niet zo is  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sschot

Gewenning heeft inderdaad geen negatieve lading, het is wel anders, en volgens mij erg prettig, nu ik het ervaar.

Dus idd genieten van de muziek, niet te druk maken met de warmte en voldoende (water) drinken.

Enige is of we het schilderij er nog wel of niet voor terug hangen, maaar dat is een visueel puntje, wat geen directe haast heeft
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Mijn M10 draait ondertussen op firmware 4.02. Staat nog niet op de website en de Windows en Android app zijn ook nog niet geüpdatet.

Had vannacht om 24:00:01 verwacht dat alles vrijgegeven zou zijn, nou dat dus niet.

Vind het zelf een verbeterpunt voor NAD/Bluesound, als je zo groot en van te voren gaat aankondigen, dan moet het er ook gewoon zijn.

Benieuwd wat de nieuwe variant qua aanvullend gebruiksgemak gaat brengen.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

jahtari

#668
iOS lijkt er nu wel te zijn. Eerder vandaag idd niet. Idd stom als je dat zo groots aankondigt...

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

DofN

Zou mooi zijn als er een headroom functie in komt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sschot

Quote from: DofN on October 17, 2023, 16:21:45Zou mooi zijn als er een headroom functie in komt.

Wat zou je hiermee willen? Wat zie je als het voordeel van een dergelijke functie?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

DofN

#672
Mijn NAD M33 heeft net te weinig headroom icm DIRAC. Bij bizar slechte opnames kan je, als je heel goed luistert, wat vervorming horen in het hoog. Ik gebruik nu Roon om dit te regelen (en dat gaat perfect met maar -3 dB) maar eigenlijk zou een versterker dit moeten kunnen. 
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sschot

Helder! Jammer dat dit soort technische aspecten minder belangrijk schijnen als het visuele.....

Hoop dat ze het er ooit in stoppen, al eens een ticket geopend?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

DofN

Ze hebben het beloofd in antwoord op een ticket. Ik geloof er niet meer in.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software