Nieuwe HTPC samenstellen

Started by CineSmurf, January 14, 2021, 16:18:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

angelo41

Quote from: CineSmurf on March 17, 2021, 17:24:11
Voorlopig zit ik hier nog op 1080p. Alternatief is nu via de processor en later een minikaartje erbij. Begrijp dat gpu's nu krankzinnig duur zijn door chiptekort.
Ik heb deze 2 weken terug in een game pc gestoken.
https://azerty.nl/product/amd/3940004/ryzen-7-3700x-processor-3-6-ghz-4-4-ghz-

Had zelf 327 betaald en nu staat ie 310 euro. heb wel koopke gedaan met de videokaart. alles besteld 15 dec en pas gekregen. de 3060 ti rtx. had 499 betaald en staat nu 739.

prijzen schommelen enorm voor het moment.

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


CineSmurf

Lekkere processor! Maar wel beetje overkill voor HTPC en zit volgens mij geen graphics op, of wel?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

angelo41

#27
Quote from: CineSmurf on March 17, 2021, 18:45:22
Lekkere processor! Maar wel beetje overkill voor HTPC en zit volgens mij geen graphics op, of wel?
[/quote. nee, geen' graphics.

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk

Littletycoon

Quote from: CineSmurf on March 17, 2021, 15:13:34
Blijf met een schuin oog kijken naar een htpc.

Nog een vraagje: wat is op het moment een betaalbare combinatie mini-itx moederbord / processor, waarmee je 4k gaan draaien? Ik wil liever geen grafische kaart, maar gewoon vanaf de processor. (houdt het kastje kleiner).

Is dan een socket 1200, met een i3/5 met HD graphics 620 goed?
Ga dan voor een ryzen apu met vega. Zit je zeker goed. Die intel hd graphics zijn niet zo bijzonder. Licht er verder aan wat je streamt, ik heb rips met 70-80 mbps, dat trekt bv mijn odroid n2 kastje niet, dat moet echt via mijn htpc lopen (wel met dedicated grafische kaart, maar met een ryzen apu moet het ook kunnen).

CineSmurf

Projectje blijft knagen. Inmiddels zag ik op tweakers dat er een nieuwe generatie Intel uit is, die heel geschikt is voor 4k/60hz. https://tweakers.net/pricewatch/1673304/intel-core-i5-11500-boxed.html

Zit alleen een beetje over een goede case te twijfelen. Ik vind dat er weinig strakke HTPC kasten te vinden zijn. Die Streacoms zien er wel cool uit, maar ook wel heel prijzig. Iemand nog een goede tip?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Marcel.B

De nieuwe Intels hebben een zeer hoog stroomverbruik (125 watt) zeker in vergelijk met de AMD's die op 65 watt draaien, je wilt natuurlijk een stille HTPC zonder op volle toeren draaiende fan.
AMD heeft ook CPU's met video onboard die soepel 4k aankunnen namelijk de G serie

En voor de behuizing voor een HTPC kan je kiezen tussen Silverstone en Streacom want er is niet echt veel in die markt te kiezen momenteel, maar deze van Fractal Design is mooi en goedkoop https://tweakers.net/pricewatch/448649/fractal-design-node-202.html .
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,


GH

Ik zou me toch eerst nog eens afvragen wat je er nou specifiek mee wilt doen..... HTPC is in mijn optiek een beetje achterhaald. Er is weinig of niets dat je ook niet met iets als een Shield kan en die zijn toch wel heel veel gebruiksvriendelijker.

Maar er zijn zoveel opties voor behuizingen die stil en klein zijn, ook daar is de traditionele HTPC behuizing in mijn optiek zwaar achterhaald. Als het dan toch een pc moet worden dan ligt een AMD G-serie wel erg voor de hand, minder warmte is minder koeling en dat is altijd een pluspunt.

CineSmurf

Thanks. Die Fractal design is inderdaad ook wel aardig. of een silverstone.

@GH. Klopt. Ik kijk de laatste tijd toch wat livestreams, via websites. Bijvoorbeeld vrienden van amstel live, de mattheus passion. Die gaan allemaal niet via mijn apple TV of ziggo box. Dus ik heb nu een NUC'je staan. Die werkt, maar zou ik wel door een mooier systeem willen vervangen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

GH

Snap ik.... op iets als een Shield draait ook gewoon een browser als Chrome en ik ben nog niets tegengekomen dat daarmee een probleem heeft. Een HTPC werkt natuurlijk, maar is in mijn optiek zoveel duurder en onhandiger dat ik het zelf een achterhaald ding vindt geworden.

Littletycoon

[url]https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=861/url].

Ik heb deze, maar is ook gelijk mijn server. Wil je beeldkwaliteit zoals b.v. madvr halen is htpc way to go. Doe je webstreams en you tube, etc. kun je net zo goed een rasp. Pi kopen. Iets mooiers lijkt dan zonde van het geld.

CineSmurf

Dat is wel een beest! Vooral een soort NAS behuizing, lijkt t.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Dank voor alle tips. Toch maar besteld. Veel te leuk om weer eens een PC in elkaar te zetten.

Is de Fractal design node 202 geworden. Flirc heb ik apart besteld, dat zag er wel handig uit.

Ik ga me nu eens inlezen voor plex/kodi/... wat handig is voor software. Komt in elk geval windows 10 op, maar mediaplayer software lijkt me wel handig. Zag al een groot topic, dus ik ga de komende dagen ff lezen...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

riwi

#38
Quote from: CineSmurf on April 10, 2021, 16:31:18
Dank voor alle tips. Toch maar besteld. Veel te leuk om weer eens een PC in elkaar te zetten.

Is de Fractal design node 202 geworden. Flirc heb ik apart besteld, dat zag er wel handig uit.

Ik ga me nu eens inlezen voor plex/kodi/... wat handig is voor software. Komt in elk geval windows 10 op, maar mediaplayer software lijkt me wel handig. Zag al een groot topic, dus ik ga de komende dagen ff lezen...

Ben wel benieuwd hoe de geluid/fan lawaai is in de node202.
Ik heb zelf een node202 als huiskamer PC (zonder grafische kaart) en dan is ie superstil. Maar ik vraag me af of als ik de HTPC (nu in een ATX midi tower kast) ombouw naar een node202 (ander mini itx mobo nodig) of er wel genoeg koeling mogelijk is met de node 202. Want dat kastje wordt goed gevuld als je er zo'n dikke graka in doet.

Mijn RTX2060 wordt knetter heet als MadVR maximaal staat te stampen. Buisjes van de koeling van de RTX kan je dan niet aanraken haast.

cfgr@home

Vorig jaar via een veiling zowel een MOBO als een HTPC case 'gescoord' en dan maar besloten om er een HTPC mee samen te stellen.
Het mobo is https://www.gigabyte.com/au/Motherboard/GA-MA785GPM-UD2H-rev-10#ov en de case is een Antec https://silentpcreview.com/wp-content/uploads/2006/04/front-3.jpg - Als extra hardware een DVD-combo + USB 3.0 adapter in de 5,25" bay https://www.amazon.com/iStarUSA-T-5K25TU-SA-SATA-Gbps-Hot-Swap/dp/B00JYMCFXA + een ALDI wifi AZERTY.BE klavier+muis.  :pompom:
Als O.S. W10 pro 64b met 16 GB RAM. De W10 zoveel mogelijk "getuned" en "uitgekleed". Als mediasoft voor audio: 'portable' versies van Billyplayer v104K en RarmaRadio voor streaming.
Voor video: MPC-HC, VLC en KODI v19. Volgende week eens Zenpoint DigitalCenter uitproberen. HDMI uit naar een Panasonic PT-AE4000 en audio naar een Hercules XPS-41 2.1 of Sennheiser IR hooftf (TI-300). Dit alles in een zelfbouw 'rack'op wielen gemonteerd met nog wat ander HT spul (BluRay speler, IconBIT mediaspeler, SAB satelliet-ontvanger en een TV-setopbox)  :bigsmile:
Tot nu toe zéér tevreden mee.  :pompom: 
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

CineSmurf

Dit is 'm uiteindelijk geworden:

SSD      Kingston A2000 SSD 1TB M.2 NVMe
Koeler   Noctua NH-L9i Chromax Black
geheugen   Crucial Ballistix 16GB(2x8GB) 3200MHz CL16
Processor   Intel Core i5-11500 2.7GHz / 4.6GHz, 12MB, S1
MOBO   ASRock Z590M ITX/ax, mITX, 2xDDR4, WiFi
Voeding   Sharkoon SilentStorm SFX 450 Bronze
Kast      Fractal Design Node 202, mITX, Zwart

En nog een Flirc en een logitech K400 toetsenbord voor de bediening. 

Als software ga ik er denk ik eerst eens W10 en Kodi op zetten. Eens kijken of dat een beetje bevalt.

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

hillie

Quote from: GH on April  8, 2021, 10:59:30
Ik zou me toch eerst nog eens afvragen wat je er nou specifiek mee wilt doen..... HTPC is in mijn optiek een beetje achterhaald. Er is weinig of niets dat je ook niet met iets als een Shield kan en die zijn toch wel heel veel gebruiksvriendelijker.

Maar er zijn zoveel opties voor behuizingen die stil en klein zijn, ook daar is de traditionele HTPC behuizing in mijn optiek zwaar achterhaald. Als het dan toch een pc moet worden dan ligt een AMD G-serie wel erg voor de hand, minder warmte is minder koeling en dat is altijd een pluspunt.

Kun je met de shield een tv én een projector als twee onafhankelijke schermen sturen?

Ik gebruik twee HTPCs. Eén HTPC met een Gtx3060 Ti voor madvr. Aangezien die best hoorbaar is door madvr en energie verbruikt, heb ik een stille HTPC ITX erbij als plex servers / nas voor alleen muziek. Met Plex op de iPad bedien ik de muziek. De combi bevalt goed.

John Wx

Foto's


En nog iets liggen of is de wijn voorraad op peil

succes
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CineSmurf

 ;D

Kast is kennelijk slecht leverbaar, dus staat al een anderhalve week in back-order. Dus nog even geduld
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

GH

Quote from: hillie on April 24, 2021, 01:21:19
Kun je met de shield een tv én een projector als twee onafhankelijke schermen sturen?

Ik gebruik twee HTPCs. Eén HTPC met een Gtx3060 Ti voor madvr. Aangezien die best hoorbaar is door madvr en energie verbruikt, heb ik een stille HTPC ITX erbij als plex servers / nas voor alleen muziek. Met Plex op de iPad bedien ik de muziek. De combi bevalt goed.

Ik snap je vraag niet..... de Shield heeft 1 hdmi dus dat is hoe je 'm aansluit.
Maar nu voor minstens duizend euro aan HTPC's en dan de vraag stellen om dat met 1 apparaat van €200 te doen. Ik snap niet wat je wil bereiken met zo'n opmerking, net zoals wat je nu hebt weinig tot niets met een HTPC te maken heeft.

hillie

#45
"Niets met een HTPC te maken heeft"? Die laatste opmerking snap ik niet. De HTPC kostte geen €1000.

Ik heb een TV en een projector (bij een HT hoort een projector, toch?) beide op de HTPC aangesloten. Ideaal. Met een Shield met 1 hdmi kan ik dit niet combineren met de twee schermen. Dual output van de receiver is niet ideaal. De Shield beperkt zich voor mij als een leuke streamer. Ik hou de Shield wel in de gaten, want bedieningsgemak is wel vriendelijker.

CineSmurf

Eindelijk. Leuk klusje voor het weekend!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

StefaanD

Benieuwd hoe je het er vanaf brengt, want die Node 202 is toch een kleine case om in te werken. Hier zelf een Node 804 en dat viel wel mee, wordt wel gebruikt als NAS server en niet als HTPC ... dat zou een beetje te groot zijn :)

In ieder geval veel klus plezier  :pompom:

CineSmurf

Klusje was snel over. Doosje met schroeven bij de Node 202 was op twee printplaatjes na leeg...  :nopompom:
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

#49
Toch nog wat schroefjes gevonden, dus samen met mijn dochter in elkaar gezet. Draait als een zonnetje  :pompom:
Die schroeven aan de onderkant krassen alleen in mijn kast. Daar moet ik nog iets van dopjes voor vinden (zaten wellicht ook in dat doosje...)

Staat wel netjes in de stack in elk geval.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.