Nieuwe HTPC samenstellen

Started by CineSmurf, January 14, 2021, 16:18:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Naar aanleiding van dit topic https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=178344.0 zit ik toch te denken weer eens een HTPC te bouwen en de eGreat er dan uit te gooien (gebruik ik eigenlijk nauwelijks).

Wie heeft er zin een beetje mee te denken. Ik wil een simpele, niet te dure HTPC in wel een mooie HT-look zwarte kast. Zat aan zo'n soort kast te denken: https://antec.com/product/case/vsk2000-u3.php, maar een nette Silverstone of zo zou ook kunnen.

Tot nu toe alleen nog maar Intel's gehad, maar ik zie de tweakers BBG de laatste tijd alleen maar AMD aanbevelen. Wat is jullie beeld?

Mijn wensen:
- Niet te duur
- Liefst (gezien de toekomst) 4k kunnen streamen, desnoods met processor update. Mijn setup is nu nog 1080p
- Goede fans, ivm geluid

Software wordt daarna een ding. Vooral voor streaming, dan kan ik er gewoon windows op zetten. Maar wellicht ook kodi, netflix, ziggo... Moet wel een beetje handig te bedienen zijn (dus niet een toetsenbord of airmouse, maar een afstandsbediening of App).

Enige tips?

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

RalphH

Heel eerlijk?
Htpc laten zitten, ik ben er mee gestopt in iedergeval. Was klaar met het dingen niet werken of reset worden na Windows updates, het brakke Hdr gebeuren met constant settings aan te moeten passen bij wel/geen hdr. Netflix HDR wat niet vlekkeloos werkte.
Heb een shield aangeschaft en dat is toch wel een verademing.
Ja bij non HDR content zet ik nog steeds het video profiel terug naar 8 bit omdat ie anders in 12 blijft hangen, maar dat kan ook aan mijn keten liggen.

Htpc is leuk als je wil pielen met madvr ofzo, maar gebruiksgemak is matig vind ik als je enkel wil streamen apps wil gebruiken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

CineSmurf

Dat was mijn eerste reflex ook. Zit nu met een stream van Amstel Live morgen, die dan alleen met een browser werkt, die kan ik wel ff met een laptop oplossen. Vraag is vooral of ik structureel een HTPC zou willen.

Als ik jou beluister zou een shield een betere optie zijn (en upgrade vanaf de eGreat?)
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

RalphH

Ik ken de eGreat niet eigenlijk. Shield is een android player (zoals nagenoeg alles denk ik) maar het ding werkt gewoon.
Ben echt jaren vast blijven hangen aan die pc, want "zo lekker veelzijdig".
Moet zeggen dat ik laatst ook naar een fatsoenlijk browser ding zat te zoeken, want bijv de youtube interface is dramatisch op de shield. Streamen vanaf de telefoon (shield heeft chromecast ingebouwd) is dan denk ik de uiteindelijke oplossing.
Voor andere streams via een webpagina, heb ik nog niet gekeken hoe of wat. Zou daar wel ff induiken voordat je wat aanschaft of idd voor die keren de laptop gebruiken.

Maar ik ben maar 1 mening natuurlijk, wellicht hebben anderen nog suggesties. ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Marcel.B

#4
Ik heb zelf al heel lang een HTPC en bedien die gewoon met mijn muis en Logitech ab vanaf de bank, zelf heb ik een Streacom FC12 kast met een Flirc module met afstandsbediening die speciaal voor Streacom is gemaakt en waarmee je Kodi kunt bedienen.

Er zijn ook usb uitvoeringen van de Flirc voor PC zodat je die met je universele ab kunt bedienen.

Sta momenteel ook op het punt om te upgraden en maak dan bijna altijd gebruik van de upgrade kits van Alternate, zeer handig en soms in de aanbieding voor scherpe prijzen, voor 499 heb je een mobo, cpu(AMD 5600) ,cpu koeler en geheugen en kan je er weer 5 jaar tegen aan.
Wel moet je dan nog een losse videokaart hebben en een redelijke voeding en voor 4k te streamen heb je geen zware videokaart nodig.

HDR op W10 is een drama, werkt niet lekker met dat handmatig inschakelen elke keer.

Maar ik heb ook een Shield en dat is een verdomd handig apparaat met streamen en HDR en werkt gewoon lekker en is natuurlijk in gebruik makkelijker.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

angelo41

Hier ook een htpc gebruiker. madvr erop ook.
Daarnaast nog een shield 2019 en een atv.

Het geknutsel van een htpc moet je er wel soms bijnemen[emoji1787]

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


angelo41

Moest je interesse hebben, Ik twijfel om hem weg te doen.
Heeft max 50 uurkes gespeeld die pc.

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


CineSmurf

#7
Dank voor de reacties. Die Flirc klinkt wel handig ja.
Als ik die Flirc bekijk, dan kan ik zelfs mijn oppo remote (heel prettig met verlichting) gebruiken op de HTPC, of niet? Ik heb ook nog een logitech k400 liggen, voor eventuele complexere dingen dan.

@angelo41, weet niet wat je hebt, moet wel zeggen dat het in elk kaar knutselen wel een beetje van de fun is  :D

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

clicquot

Ben zelf na jaren nu terug naar htpc gegaan - deze keer Kodi mét madvr - amaai, beeld/geluid dat het ding tovert tov de shield 2019 pro is toch van een andere kaliber hoor! (projectie) - wel serieuze leercurve, maar er zijn hier goede gidsen beschikbaar dus alweer een probleem minder  ;D
Voorlopig zit de shield nog even in de keten maar...

John Wx

Heb ook een pc gewoon als bron en streamer etc.

Gewoon een Dell optiplex 16GB SSD i7 5th Geforce low profile 1030 USB DAC eraan

En het is leuk om te spelen met pc gerelateerde dingen heb ik zo het idee Cinesmurf  (bijna buurman)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CineSmurf

Quote from: John Wx on January 15, 2021, 12:58:14
En het is leuk om te spelen met pc gerelateerde dingen heb ik zo het idee Cinesmurf  (bijna buurman)

Haha, zeker. Mijn dochter ziet het al helemaal zitten om een PC in elkaar te zetten. Ze heeft al een keer met veel plezier een keer een oude Dell van Naphets tot de laatste schroef uit elkaar gehaald. Keertje iets bouwen, altijd leuk.

Nog idee over specs? Gewoon een i3/i5/i7, of toch AMD Ryzen 3/5/7, on board hdmi of een grafische kaart?

Valt me op dat ik eigenlijk de meeste "gevonden" films op mijn Dune afspeel. Ik vind Netflix eigenlijk beter op de Next dan op de appletv werken. Voorlopig heb ik nog geen 4k en UHD, dus ik kan ook eerst nog wat goedkoper voor een 1080p oplossing gaan.

Zie trouwens wat opmerkingen over HDR problemen. Op mijn game PC heb ik een 4k HDR monitor aangesloten en die schakelt vrij netjes over naar HDR als het moet.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

angelo41

hier zit een i3 8100 in 16gb ram en een rtx 2060 super videokaart. etc.

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


John Wx

#12
Quote from: CineSmurf on January 15, 2021, 13:27:42
Haha, zeker. Mijn dochter ziet het al helemaal zitten om een PC in elkaar te zetten. Ze heeft al een keer met veel plezier een keer een oude Dell van Naphets tot de laatste schroef uit elkaar gehaald. Keertje iets bouwen, altijd leuk.

Nog idee over specs? Gewoon een i3/i5/i7, of toch AMD Ryzen 3/5/7, on board hdmi of een grafische kaart?

Valt me op dat ik eigenlijk de meeste "gevonden" films op mijn Dune afspeel. Ik vind Netflix eigenlijk beter op de Next dan op de appletv werken. Voorlopig heb ik nog geen 4k en UHD, dus ik kan ook eerst nog wat goedkoper voor een 1080p oplossing gaan.

Zie trouwens wat opmerkingen over HDR problemen. Op mijn game PC heb ik een 4k HDR monitor aangesloten en die schakelt vrij netjes over naar HDR als het moet.

Ben altijd benieuwd naar de looks wat voor kast je gaat nemen oog wil ook wat
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CineSmurf

Zat eerst een beetje naar die Antec te kijken in de openingspost. Maar de Silverstone kasten zijn ook wel mooi.
Zat nog even bij de streacom kasten te kijken. Die zijn ook wel mooi!

Deze bijvoorbeeld:
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Misschien inderdaad starten met de kast. Ik vind de tip ook wel aardig om op een gegeven moment het binnenwerk nog eens te vervangen. Dan zou ik nu - in mijn 1080p opstelling - met een vrij eenvoudige i3 toe kunnen, waarschijnlijk zelfs zonder grafische kaart. Kan ik later weer eens upgraden.

Die infrarood van streacom lijkt wel heel handig. Werkt die Flric een beetj uit de doos bij Streacom?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

eduard

Mijn huidige htcp daar ondersteunt de onboard geen hdr. Maar deze pc is al zeker 4 jaar oud. Geen idee of de huidige onboard onder tussen wel hdr goed ondersteunen. Sowieso lijkt mijn cpu en videokaart niet voldoende krachtig meer voor hdr. 4k met de juiste player gaat goed.
Ik zit juist te denken om voor 4k hdr een losse mediaspeler tekopen omdat het waarschijnlijk goedkoper is dan upgrade van htpc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Marcel.B

Flirc werkt gelijk uit de doos, in de software die je download hoef je alleen te kiezen welke ab je gebruikt.

Als je een vrij nieuwe processor(max 2jr oud) neemt met ingebouwde graphics kaart heb je geen aparte videokaart nodig als je alleen 4k video streamt.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

CineSmurf

Gisteren uiteindelijk een NUC neergezet (oud beestje met een celeron), maar dat functioneerde boven verwachting goed. Ga misschien eerst eens hier wat mee experimenteren. Daarna eens een mooie kast kopen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

John Wx

Quote from: CineSmurf on January 17, 2021, 13:41:49
Gisteren uiteindelijk een NUC neergezet (oud beestje met een celeron), maar dat functioneerde boven verwachting goed. Ga misschien eerst eens hier wat mee experimenteren. Daarna eens een mooie kast kopen.

Die NUC kastjes hebben ook iets qua aantrekkings kracht doet hetzelfde als een grote pc en efficiënter

Je kan er altijd nog swarovski kralen opplakken ;-)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Tubegear

Draai zelf een Plex server op mijn pc met mijn bluray rips. Icm met de Plex app op mijn LG E6 Oled werkt dit perfect. Zal misschien niet het allerbeste resulraat geven, maar speelt heel mooi en gemakkelijk.

CineSmurf

Blijf met een schuin oog kijken naar een htpc.

Nog een vraagje: wat is op het moment een betaalbare combinatie mini-itx moederbord / processor, waarmee je 4k gaan draaien? Ik wil liever geen grafische kaart, maar gewoon vanaf de processor. (houdt het kastje kleiner).

Is dan een socket 1200, met een i3/5 met HD graphics 620 goed?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

angelo41

Vanuit de cpu 4k[emoji848][emoji848][emoji848][emoji848]Je hebt ook mini itx videokaarten.


Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

CineSmurf

Quote from: angelo41 on March 17, 2021, 15:46:34
Vanuit de cpu 4k[emoji848][emoji848][emoji848][emoji848]Je hebt ook mini itx videokaarten.


Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk

Voorlopig zit ik hier nog op 1080p. Alternatief is nu via de processor en later een minikaartje erbij. Begrijp dat gpu's nu krankzinnig duur zijn door chiptekort.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Quote from: jahtari on March 17, 2021, 15:53:51
Een mac mini m1 iets?

Twijfel een beetje. Is inderdaad razend snel, maar qua software niet zo flexibel ben ik bang.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.