Vraag over: ARC genesis (room correction Anthem) MRX-1120

Started by ReRichard, January 13, 2021, 09:25:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ReRichard

Beste medeforummers,

Sinds afgelopen weekend zijn wij in bezit van een Anthem MRX-1120 receiver ter vervanging van een Marantz AV7703/MM8077. Wij zijn erg tevreden met het geluid. Goede plaatsing surrounds, lekkere punch in de bass zonder te overheersen en een mooie atmos bubble.

Maar de receiver doet iets wat ik niet kan verklaren. Na het inmeten met het ARC-genesis systeem (dat is wel even iets anders dan Audyssey XT32) runt hij mijn speakers (imo) wel erg "heet".

Front-left: +11db
Center: +8db
Front-Right: +12db
Subwoofer +7db
Surrounds R+L: +5db
Height 1 L +9db
Height 1 R +11db
Height 2 L +9db
Height 1 R +8db

Onze Marantz is nooit met dergelijke metingen gekomen (de fronts stonden ook in Audyssey een paar DB harder dan center en surrounds. Dat komt denk ik omdat de Gold 100 5G een lager rendement hebben dan de 4G Center en surrounds).

Het klinkt werkelijkwaar super, maar ik zou graag wel kunnen verklaren waarom hij de speakers zo hard zet. Anders blijft dat knagen :D

Volledige ARC inleesrapport: https://www.dropbox.com/s/ekwqjtjca2ebata/arc.pdf?dl=0

PS: We hebben de ARC-genesis meting 3 keer gerunt en alle 3 de keren komt hij met hetzelfde resultaat. (5 puntsmeting in een kruis met mic op oorhoogte. Calibratie bestand microfoon goed ingeladen).
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

ReRichard

Oh en nog een (wellicht domme) vraag: Als ik alle kanalen gelijk verlaag (alles 5db omlaag bijvoorbeeld) dan blijft de EQ gewoon goed zijn werk doen toch? Enkel het mastervolume zal wat hoger gezet moeten worden (5db). Begrijp ik dat goed?
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

Shadowfox

Hoi

Heb zelf een 310 en idd zijn de waardes errug hoog.
Heb je eens stereo of 5.1 geprobeerd voor een vergelijking?
De eq blijft het gewoon doen hoor. Ikzelf zet de surrounds 4db harder anders is het tot 73db afgesteld.

ReRichard

Quote from: Shadowfox on January 13, 2021, 11:37:40
Hoi

Heb zelf een 310 en idd zijn de waardes errug hoog.
Heb je eens stereo of 5.1 geprobeerd voor een vergelijking?
De eq blijft het gewoon doen hoor. Ikzelf zet de surrounds 4db harder anders is het tot 73db afgesteld.

Ik heb zowel een meting gedaan voor zowel de 5.1.4 setup als 2.1 stereo.

Bij stereo zijn de settings L:11db R12db subwoofer 8db. Ook gaat de roomgain omhoog van 3db (5.1.4) naar 6db (2.1).

Zal morgenavond alle Db's gelijk terugschroeven en kijken wat dit met het geluid doet.
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

R0N

Quote from: ReRichard on January 13, 2021, 09:25:05
Beste medeforummers,

Sinds afgelopen weekend zijn wij in bezit van een Anthem MRX-1120 receiver ter vervanging van een Marantz AV7703/MM8077. Wij zijn erg tevreden met het geluid. Goede plaatsing surrounds, lekkere punch in de bass zonder te overheersen en een mooie atmos bubble.

Maar de receiver doet iets wat ik niet kan verklaren. Na het inmeten met het ARC-genesis systeem (dat is wel even iets anders dan Audyssey XT32) runt hij mijn speakers (imo) wel erg "heet".

Front-left: +11db
Center: +8db
Front-Right: +12db
Subwoofer +7db
Surrounds R+L: +5db
Height 1 L +9db
Height 1 R +11db
Height 2 L +9db
Height 1 R +8db

Onze Marantz is nooit met dergelijke metingen gekomen (de fronts stonden ook in Audyssey een paar DB harder dan center en surrounds. Dat komt denk ik omdat de Gold 100 5G een lager rendement hebben dan de 4G Center en surrounds).

Het klinkt werkelijkwaar super, maar ik zou graag wel kunnen verklaren waarom hij de speakers zo hard zet. Anders blijft dat knagen :D

Volledige ARC inleesrapport: https://www.dropbox.com/s/ekwqjtjca2ebata/arc.pdf?dl=0

PS: We hebben de ARC-genesis meting 3 keer gerunt en alle 3 de keren komt hij met hetzelfde resultaat. (5 puntsmeting in een kruis met mic op oorhoogte. Calibratie bestand microfoon goed ingeladen).

Een logische verklaring is dat bij de meting een te laag signaal wordt gemeten.
Kapotte microfoon, slechte kabel, geen fantoomspanning??

Is het apparaat nieuw of gebruikt?

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

morca

Ik weet niet hoe dat bij Anthem werkt.
Maar alles wat je plus 0 db hebt staan,stuurt hij op 0 db volume ook zoveel db te hard uit lijkt mij.
En dat vind niet elk eindtrap/pre lekker,misschien overstuurt hij zo ook sneller.
Met gevolg meer vervorming.
Iig mijn marantz doe dit wel....

Weet niet of dat bij Anthem ook zo werkt,logica zou zeggen van wel.

ReRichard

Quote from: R0N on January 13, 2021, 14:59:20
Een logische verklaring is dat bij de meting een te laag signaal wordt gemeten.
Kapotte microfoon, slechte kabel, geen fantoomspanning??

Is het apparaat nieuw of gebruikt?

ron

Het apparaat is nieuw met vijf jaar garantie. Zou jij aanraden om meteen contact op te nemen met de leverancier?

Ik las namelijk op avsforum dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem en dat het bij hun ligt aan het feit dat de gain van de subwoofer te laag staat.

Quote from: morca on January 13, 2021, 15:09:38
Ik weet niet hoe dat bij Anthem werkt.
Maar alles wat je plus 0 db hebt staan,stuurt hij op 0 db volume ook zoveel db te hard uit lijkt mij.
En dat vind niet elk eindtrap/pre lekker,misschien overstuurt hij zo ook sneller.
Met gevolg meer vervorming.
Iig mijn marantz doe dit wel....

Weet niet of dat bij Anthem ook zo werkt,logica zou zeggen van wel.

Ik denk dat je hier gelijk hebt. Nu woon ik echter in een rijtjeshuis dus spelen op referentie niveau zit er toch niet in. Op dit moment zet ik hem tijdens films (voor 22u) op -25db (wat dus eerder uitkomt op -14db a.d.v. de speaker db levels).
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

TornadoGo

Doet hij niet alles naar referentie niveau van 85dB inregelen? Dan zouden de hoge waardes verklaard kunnen worden door het (lage) rendement van je speakers.

Als je zelf een dB meter hebt zou je alles eens na kunnen meten.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

ReRichard

Quote from: TornadoGo on January 13, 2021, 16:15:11
Doet hij niet alles naar referentie niveau van 85dB inregelen? Dan zouden de hoge waardes verklaard kunnen worden door het (lage) rendement van je speakers.

Als je zelf een dB meter hebt zou je alles eens na kunnen meten.

Volgens mij is het bij Anthem zo dat 75db op -10 geregeld word ipv op 0 zoals merken als Marantz dat doen. Ik heb geen decibel meter (en helaas kun je de bijgeleverde ARC microfoon niet in REW gebruiken). Ik zal de Umik van mijn neef van de week even lenen.
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

Shadowfox

De arc heeft een standaard volume kwa afstel tone.
Al zet je de receiver op -40

Bij mij word het op 75db afgesteld

R0N

Quote from: ReRichard on January 13, 2021, 16:03:23
Het apparaat is nieuw met vijf jaar garantie. Zou jij aanraden om meteen contact op te nemen met de leverancier?

Ik las namelijk op avsforum dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem en dat het bij hun ligt aan het feit dat de gain van de subwoofer te laag staat.


Zeker bij een nieuw apparaat meteen reclameren, het kan maar vastgelegd zijn.

Sublevel:

Alle levels zijn verhoogd:
Front-left: +11db
Center: +8db
Front-Right: +12db
Subwoofer +7db
Surrounds R+L: +5db
Height 1 L +9db
Height 1 R +11db
Height 2 L +9db
Height 1 R +8db

De sub staat dus niet te laag.

Ik houd het op een meetfout. Wellicht eens meten met een hoger volume?
In ieder geval de leverancier benaderen. In de eerste maanden moet de leverancier aantonen dat jij iets niet goed doet. Daarna rust de bewijslast bij jou.
Vraag om een (goed gecontroleerde) meetkit ter controle.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Deleted User

Quote from: R0N on January 13, 2021, 17:04:30
Wellicht eens meten met een hoger volume?
Ik vind dit wel een goede opmerking en daarom even een reactie. Mijn Lyngdorf geeft gewoon aan dat het volume te zacht staat voordat de meting begint. De meeting doet het dan ook dus niet. En het volume moet echt goed hard viel me ooit op, in een rijtjes huis wellicht te hard.

En wat ik gedaan heb met mijn sub.... Eerst op luisterniveau gelijk gezet met de rest van de luidsprekers, daarna de ruimte correctie er overheen.

Wellicht is het een tip..

ReRichard

Iedereen bedankt voor het meedenken, echt super hoe jullie bereid zijn met ons mee te denken.

Zojuist even contact opgenomen met Hobo. Ze geven aan dat dit niet echt gek is, ze vermoeden dat ik andere cijfers (lagere speaker lvl's) gewend ben omdat ik voorheen een dedicated eindtrap had. Ik heb het verhaal even aangehoord en we zaterdag gewoon de Marantz eindtrap erachter hangen (nog niet opgehaald) en een nieuwe meting doen. Het lijkt mij sterk dat de Anthem sap "tekort" komt voor mijn monitor audio'tjes maar wie weet. In combinatie met een SPL metertje erbij weten we meer :)

Ook gaven ze aan dat ik alle kanalen gewoon met een gelijk db moet verlagen (dus handmatig alle kanalen met 3-4 db verlagen) dit zou geen impact hebben op de EQ van ARC.

PS: Bij het meten van ARC kun je het volume niet hoger/lager zetten.
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

Deleted User

Quote from: ReRichard on January 13, 2021, 17:36:25
PS: Bij het meten van ARC kun je het volume niet hoger/lager zetten.
Nee, misschien tijdens het meten niet meer, wellicht voor het meten. Wellicht een van de verschillen tussen RoomPerfect en ARC, ik heb geen idee.

ReRichard

Quote from: Jazzman on January 13, 2021, 17:42:50
Nee, misschien tijdens het meten niet meer, wellicht voor het meten. Wellicht een van de verschillen tussen RoomPerfect en ARC, ik heb geen idee.
Ik ben niet bekend met Room Perfect dus ik weet het ook niet...

De sweeps staan iig behoorlijk hard (mijn vriendin kon ze duidelijk horen op zolder).
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

Shadowfox


De sweeps staan iig behoorlijk hard (mijn vriendin kon ze duidelijk horen op zolder).
[/quote]

haha dat ken ik. Ga je nu alweeeeeer meten. Het stond toch al goed???  :yawnee:

Btw bij arc meting heb je een launch quick measure optie. Hoe hard staat daar de db per kanaal? Bij mij staat het dan ook op 75db.

morca

Quote from: ReRichard on January 13, 2021, 16:03:23
Het apparaat is nieuw met vijf jaar garantie. Zou jij aanraden om meteen contact op te nemen met de leverancier?

Ik las namelijk op avsforum dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem en dat het bij hun ligt aan het feit dat de gain van de subwoofer te laag staat.

Ik denk dat je hier gelijk hebt. Nu woon ik echter in een rijtjeshuis dus spelen op referentie niveau zit er toch niet in. Op dit moment zet ik hem tijdens films (voor 22u) op -25db (wat dus eerder uitkomt op -14db a.d.v. de speaker db levels).
De gain op de subwoofer zelf bedoel je denk ik?

Dat verklaard misschien ook waarom de alles zo hard staat
Hoe hard staat de gain op je sub?
Ik zou haast zeggen,zet je sub 10 db harder als hij nu zacht staat(op de sub zelf)
En meet overnieuw in.

Dat bedoelen ze in dat topic volgens mij.

Spekkie99

Wat is eigenlijk het probleem?
Hij zal naar een target toe regelen en tegelijk de onderlinge rendementen afstemmen op elkaar.

Ze allemaal met 5 verlagen heeft maar 1 effect en dat is dat je volume hoger moet voor hetzelfde resultaat.

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

ReRichard

Quote from: morca on January 13, 2021, 20:41:57
De gain op de subwoofer zelf bedoel je denk ik?

Dat verklaard misschien ook waarom de alles zo hard staat
Hoe hard staat de gain op je sub?
Ik zou haast zeggen,zet je sub 10 db harder als hij nu zacht staat(op de sub zelf)
En meet overnieuw in.

Dat bedoelen ze in dat topic volgens mij.

Ik ga zaterdag of zondag even opnieuw inmeten met de gain een tikkeltje omhoog. Kijken wat het resultaat is.

Quote from: Spekkie99 on January 13, 2021, 20:41:57
Wat is eigenlijk het probleem?
Hij zal naar een target toe regelen en tegelijk de onderlinge rendementen afstemmen op elkaar.

Gemoedsrust.... en als de knop ooit per ongeluk naar -0 referentie niveau wordt gedraaid dat de set heel blijft :)
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

morca

Quote from: Spekkie99 on January 13, 2021, 23:11:15
Wat is eigenlijk het probleem?
Hij zal naar een target toe regelen en tegelijk de onderlinge rendementen afstemmen op elkaar.

Ze allemaal met 5 verlagen heeft maar 1 effect en dat is dat je volume hoger moet voor hetzelfde resultaat.

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk
Plus hoort eigenlijk niet imo.
Dan boost je de output in de pre.
Ik zou de fronts igg altijd op 0 db proberen in te regelen.
En de sub.
De rest stem ik daarop af ..




Spekkie99

Quote from: morca on January 14, 2021, 14:06:14
Plus hoort eigenlijk niet imo.
Dan boost je de output in de pre.
Ik zou de fronts igg altijd op 0 db proberen in te regelen.
En de sub.
De rest stem ik daarop af ..
Dit is een geïntegreerde versterker geloof ik.

Als je een regelbare sub versterker hebt kan je dat idd afstemmen op je fronts.

Maar het is allemaal relatief in een keten met meerdere volumeregelaars. De Dirac curves zullen ook nog wel wat plussen en minnen.

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Sjaak_Banaan

Ik verwacht ook dat je de gain achterop de sub wel met 7-10 dB mag verhogen. De rest zal dan minder versterkt worden.

Audyssey laat je voor de metingen je sub op het juiste niveau instellen, doet ARC dat niet?

Als je op diverse plekken meet met ARC, meet je dan niet toevallig ook een plek met een roommode/dikke dip die de boel ontregelt?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

ReRichard

#22
Helaas ben ik dit weekend niet toegekomen aan een nieuwe ronde ARC metingen. Dit weekend poging twee.

PS: De gain/bass level op mijn Arendal 1.5 staat op 0db.
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe