Akoestisch plafond

Started by Rene76, January 10, 2021, 12:22:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rene76

hey,

Mijn plafond is 3.40 x 3.10. nu wil ik in het midden een verlaagd akoestisch plafond maken van ongeveer 2.50 x 2.50 en daar een ledstrip omheen.

Wat kan ik dan het beste doen? zelf iets van 9cm verlagen, steenwol en dan doek eromheen nieten? gaat dit mooi worden? Ik ben bang dat het doek niet netjes strak komt.

of zijn er andere opties?


Dirk

#1
Kijk eens naar panelen van Ecophon, model Solo.
Je hebt deze in verschillende vormen en maten, maar volgens mij is hun grootste paneel 1200x2400mm.

Dergelijke panelen heb ik hier voor de komst van mijn huidig spanplafond hangen gehad aan zowel plafond als tegen de zijmuren (beide met lucht-plenum erachter om absorptie-efficiëntie te verhogen) en dat werkte akoestisch enorm efficiënt.

Als je ze vrij hangt aan het plafond (Ecophon heeft daar zelf zeer praktische hardware voor om netjes en makkelijk te levellen) kan je mooi je LEDstrips er bovenop (op een alu-strip ter afvoer vd warmte!) monteren, zo heb je daar verder ook geen afwerking meer aan en krijg je wel een perfecte kleurgloed rondom.

edit: typo's
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sjaak_Banaan

Systeemplafond Rockfon Color-All of Cinema is wellicht goedkoper?

Wij hebben naar tevredenheid de Color-All laten plaatsen, als je een beetje handig bent ook goed zelf te doen.
Enige nadeel van de Color-All serie is dat je de tussenprofielen kunt zien, die zijn zwart, maar daar zit wel een beetje glans op, voor ons geen probleem, maar iets om rekening mee te houden.
Ecophon Sombra kan volgens 'naadloos' geplaatst worden, dus dat is wel netter, maar ook een stuk kostbaarder.

Rondom het systeemplafond hebben wij een koof(je) gemaakt, daar zou je ook een ledstrip in kunnen leggen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HJ

Quote from: Dirk on January 10, 2021, 12:39:44
Kijk eens naar panelen van Ecophon, model Solo.
Je hebt deze in verschillende vormen en maten, maar volgens mij is hun grootste paneel 1200x2400mm.

Dergelijke panelen heb ik hier voor de komst van mijn huidig spanplafond hangen gehad aan zowel plafond als tegen de zijmuren (beide met lucht-plenum erachter om absorptie-efficiëntie te verhogen) en dat werkte akoestisch enorm efficiënt.

Als je ze vrij hangt aan het plafond (Ecophon heeft daar zelf zeer praktische hardware voor om netjes en makkelijk te levellen) kan je mooi je LEDstrips er bovenop (op een alu-strip ter afvoer vd warmte!) monteren, zo heb je daar verder ook geen afwerking meer aan en krijg je wel een perfecte kleurgloed rondom.

edit: typo's
(Volgmodus aan)

Ik zie bij ecophon rectangle 3000x1200 als max afmeting maar prijzen zie ik niet. Iemand een idee wat zoiets gaat kosten?

Ik wil bij mij ook zoiets in de huiskamer  fabrieken maar met zo min mogelijk werk.  Ik vraag me alleen af hoe het uiteindelijk staat. Beetje zonde van het geld en moeite als het er uiteindelijk niet knap uit ziet.


Dirk

De 2 Ecophon solo panelen van 1200x2400 die ik in 2014 heb besteld kostten me destijds incl levering 482€ (gedeelte verzendkosten was 59€ !)
Goedkoopste aanbieder die ik destijds vond was systeemplafondnu . be
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HJ

Quote from: Sjaak_Banaan on January 10, 2021, 14:25:18
Systeemplafond Rockfon Color-All of Cinema is wellicht goedkoper?

Wij hebben naar tevredenheid de Color-All laten plaatsen, als je een beetje handig bent ook goed zelf te doen.
Enige nadeel van de Color-All serie is dat je de tussenprofielen kunt zien, die zijn zwart, maar daar zit wel een beetje glans op, voor ons geen probleem, maar iets om rekening mee te houden.
Ecophon Sombra kan volgens 'naadloos' geplaatst worden, dus dat is wel netter, maar ook een stuk kostbaarder.

Rondom het systeemplafond hebben wij een koof(je) gemaakt, daar zou je ook een ledstrip in kunnen leggen.
Bij rockfon zie je idd profielen, ik zou eigenlijk graag zo'n eiland willen waarvan de zijranden meteen netjes zijn. De rockfon platen zijn ruw aan de zijkanten.

HJ

Quote from: Dirk on January 20, 2021, 21:19:10
De 2 Ecophon solo panelen van 1200x2400 die ik in 2014 heb besteld kostten me destijds incl levering 482€ (gedeelte verzendkosten was 59€ !)
Goedkoopste aanbieder die ik destijds vond was systeemplafondnu . be
Ik heb een set 1800x1200 besteld, ben benieuwd. Levering zal wel even duren.

Dirk

heb je ze ook bij bovengenoemde shop besteld of zijn ze inmiddels ergens anders goedkoper te vinden?   (namen noemen mag perfect, directe links plaatsen niet ;))
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HJ

#8
Quote from: Dirk on January 30, 2021, 09:31:41
heb je ze ook bij bovengenoemde shop besteld of zijn ze inmiddels ergens anders goedkoper te vinden?   (namen noemen mag perfect, directe links plaatsen niet ;))
Ik heb ze besteld bij easy noise control.
Niet alle webshops hebben de maat die ik wil 1800x1200 in het assortiment (althans niet online).

Ik zie ook dat ik maar 1set beugels erbij besteld heb. Nog maar ff bellen komende week.

Sjaak_Banaan

Beetje te laat misschien, maar ons Rockfon Colour All plafond komt van Peeters Objecten, wel zelf opgehaald, maar het was fors goedkoper dan de webshops destijds. Je zou ze altijd eens kunnen mailen of ze kunnen leveren jij zoekt. Wij hadden het geluk er iemand te kennen die het op een later moment in razend tempo heeft opgehangen.  :worship:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HJ

#10
Quote from: Sjaak_Banaan on January 30, 2021, 11:36:50
Beetje te laat misschien, maar ons Rockfon Colour All plafond komt van Peeters Objecten, wel zelf opgehaald, maar het was fors goedkoper dan de webshops destijds. Je zou ze altijd eens kunnen mailen of ze kunnen leveren jij zoekt. Wij hadden het geluk er iemand te kennen die het op een later moment in razend tempo heeft opgehangen.  :worship:
Ik heb al betaald [emoji38]
Toch bedankt!

HJ

Inmiddels 4 panelen Akotherm d40 40mm opgehangen.
Vrijdag komt als het goed is de Ecophon solo square.
Ik ben benieuwd wat dat gaat brengen..

Dirk

hoe heb je die Akotherm afgewerkt? of is het maar een tijdelijke test?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HJ

Quote from: Dirk on February 10, 2021, 18:33:36
hoe heb je die Akotherm afgewerkt? of is het maar een tijdelijke test?
Ik heb houten frames gemaakt van latjes van 100x60x5cm. Daarin de 4cm Akotherm. Daaroverheen heb ik grijze stof gespannen en aan de achterzijde vast gezet met nietjes.
De panelen hangen +-3cm los van de wand dmv in de muur gedraaide haken.

Achter beide front speakers 1 paneeltje en achter mijn luisterplek 2 stuks(ik zit met de bank tegen de achter muur)

Dirk

moeilijker moet je 't inderdaad niet maken, ziet er prima uit  :thumbs-up: en 't zal zeker een hoorbare verbetering geven
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HJ

Quote from: Dirk on February 10, 2021, 19:34:46
moeilijker moet je 't inderdaad niet maken, ziet er prima uit  :thumbs-up: en 't zal zeker een hoorbare verbetering geven
Ik heb deze panelen al een hele tijd maar nu eindelijk gevuld Met D40 40mm.
Ik had er eerst vulling in die vrijwel niets merkbaars deed.
Nu is er wel verschil.
Straks de plafond eilanden!

Martijnst1990

Quote from: HJ on February 10, 2021, 19:29:25
Ik heb houten frames gemaakt van latjes van 100x60x5cm. Daarin de 4cm Akotherm. Daaroverheen heb ik grijze stof gespannen en aan de achterzijde vast gezet met nietjes.
De panelen hangen +-3cm los van de wand dmv in de muur gedraaide haken.

Achter beide front speakers 1 paneeltje en achter mijn luisterplek 2 stuks(ik zit met de bank tegen de achter muur)

Netjes zo!

Wel grappig dat Rene76 zelf het topic opent, niet meer heeft gereageerd, maar dat jij wel bent geholpen :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HJ

Quote from: Martijn90 on February 11, 2021, 12:04:29
Netjes zo!

Wel grappig dat Rene76 zelf het topic opent, niet meer heeft gereageerd, maar dat jij wel bent geholpen [emoji14]
Haha ja, ik ben prima geholpen!

Net de panelen opgehangen, prima te doen. Ze zien er echt top uit, geeft wel een mooie uitstraling, weer s wat anders dan een strak plafond.

Eerste indruk, ik zet het volume verder open en het klinkt niet harder. Eerst ging dat niet, dan werd het herrie.
Als het stil is klinkt het rustiger.

Ik denk dat ik de Audyssey opnieuw moet inmeten.


HJ

Paar dagen in gebruik, Prima upgrade!
Sowiso erg aangenaam,  ook als er geen muziek of film speelt.

Mss boven de eettafel nog eentje er bij maar wel een iets grotere. Nadeel, ze gaan alleen per twee stuks.[emoji57]

Rielplayer

Kun je eens een foto posten van hoe het is geworden?
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

HJ

Quote from: Rielplayer on February 14, 2021, 20:46:47
Kun je eens een foto posten van hoe het is geworden?
Alstu [emoji846]

Foto's vertekenen wel een beetje en
Onder het ene paneel zit nog een lamp.

HJ

De beugels staan nu in de uiterste stand, +-9cm. Ze kunnen ook nog een stukje omhoog.

Rielplayer

Quote from: HJ on February 14, 2021, 21:02:57
Alstu [emoji846]

Foto's vertekenen wel een beetje en
Onder het ene paneel zit nog een lamp.
Top! Bedankt.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

kuiperik

Quote from: HJ on February 14, 2021, 20:44:31
Sowiso erg aangenaam,  ook als er geen muziek of film speelt.



Wat mij betreft ook een onderbelicht punt. Mooi voordeel dat de akoestiek  er in het algemeen ook prettiger van wordt.  :thumbs-up:

Voor de rest weer eens wat anders dan die strakke kale plafonds  ;)
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

HJ

Quote from: kuiperik on February 16, 2021, 20:06:07
Wat mij betreft ook een onderbelicht punt. Mooi voordeel dat de akoestiek  er in het algemeen ook prettiger van wordt.  :thumbs-up:

Voor de rest weer eens wat anders dan die strakke kale plafonds  ;)
Dat is idd een mooi pluspunt. Zo heb ik er altijd profijt van, ook zonder audio. Het geeft een soort van rust, kan het niet goed beschrijven. Ik was bang dat het mss TE zou worden maar dat valt reuze mee.