Wie wil meedenken? Akoestisch spuitwerk of akoestisch stucwerk?

Started by digitime, April 13, 2021, 20:21:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

digitime

Na al het nodige hier op dit forum te hebben gelezen zou ik het super vinden als mensen met mij mee willen denken omtrent plafond optimalisatie. Mijn man en ik hebben een huis gekocht. Hij is audiofiel en een goede akoestiek in de woonkamer is voor hem van levensbelang. Uiteraard gaan we nog meer dingen ondernemen om de akoestiek te verbeteren maar we moeten relatief in een vroeg stadium een besluit nemen over wat we met het plafond gaan doen.

Het gaat om een woonkamer van 5,90 x 11,06 meter. De woonkamer heeft nu 2 eigenlijk twee gedeelten, de eerste helft heeft een plafond de tweede helft niet, daar is het open en is er een vide. De twee delen lopen naadloos in elkaar over. We gaan in de achterste helft een verdiepingsvloer maken (o.a. vanwege prettiger (lees warmer) leefklimaat) zodat de hele woonkamer straks 'gewoon' 1 plafond heeft. Het plafond is ongeveer 2.60/2.70 hoog.

Via-via hebben we een positieve ervaringen gehoord met akoestisch spuitwerk (Sprayplan). Recentelijk werden we gewezen op de optie van akoestisch stucwerk en nu twijfelen we tussen die twee. Voor ons is het resultaat het belangrijkst, gevolgd door de prijs en gevolgd door de esthetiek.

Wat ik heb begrepen is een voordeel van akoestisch spuitwerk de prijs (goedkoper dan akoestisch stucwerk). Mogelijk nadeel (maar dat speelt voor ons minder) is dat het er veel minder strak uit ziet.

Ik vind het echter lastig om in te schatten wat een beter resultaat zou geven en lees daar ook weinig over. Zijn er mensen met ervaringen met of spuitwerk of stucwerk en wat zijn voor-en nadelen van beide? En zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden in onze besluitvorming?.

Alvast bedankt voor alle input!

Deleted User

Quote from: digitime on April 13, 2021, 20:21:48
..... een goede akoestiek in de woonkamer is voor hem van levensbelang.

Tja en dat in deze COVID tijd....


Akoestiek is een totaalplaatje, niet alleen het plafond, en dat is vaak de mindere factor in dit alles. Gewoon kiezen wat je mooi vind. Je geeft in je verhaal eigenlijk al zelf de gewenste antwoorden..

Suc6 met de keuze

Bas Akkerman

Je zou eens forumlid doorofnight moeten vragen. Die heeft een akoestisch plafond van, volgens mij, spuitwerk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: Jazzman on April 13, 2021, 20:44:40
...
Akoestiek is een totaalplaatje, niet alleen het plafond, en dat is vaak de mindere factor in dit alles.
...

zeg je nu dat een plafond akoestisch behandelen minder efficient is dan andere oppervlakken in de ruimte?  indien ja, dan ben ik wel benieuwd waarom dat volgens jou zo is :huh2:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea