Koptelefoon advies voor bij films

Started by R, January 9, 2021, 21:34:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R

De laatste tijd een paar keer met de koptelefoon een film bekeken en dit beviel goed. Lekker in de film en niemand tot overlast. Ik ben me aan het oriënteren voor een mooie koptelefoon erbij, maar dit is onbekend terrein voor mij. Doel: voornamelijk film, maar af en toe wat muziek. Op dit moment gebruik ik een shure 315 in ear wat goed bevalt qua sound. Ik vraag me een aantal dingen af:

- is er meer te halen met een over ear?
- voor of nadelen open/gesloten systeem
- is de linn Majik DSM voldoende of is extra versterking aan te raden?
- denk aan 300/400 voor een koptelefoon, voorkeur bedraad
- tips voor merken/richtingen?

Iemand een goede link waar ik me in kan lezen?

toetertje

Op punt 2 heb je eigenlijk zelf al antwoord gegeven.
Als je niemand tot last wilt zijn, dan kun je beter voor een gesloten versie gaan.
Of de Linn afdoende is, dat hangt dan weer van de koptelefoon af. Daar kun je
dan rekening mee houden bij de zoektocht.

Tabcam

Quote from: R on January  9, 2021, 21:34:48
De laatste tijd een paar keer met de koptelefoon een film bekeken en dit beviel goed. Lekker in de film en niemand tot overlast. Ik ben me aan het oriënteren voor een mooie koptelefoon erbij, maar dit is onbekend terrein voor mij. Doel: voornamelijk film, maar af en toe wat muziek. Op dit moment gebruik ik een shure 315 in ear wat goed bevalt qua sound. Ik vraag me een aantal dingen af:

- is er meer te halen met een over ear?
- voor of nadelen open/gesloten systeem
- is de linn Majik DSM voldoende of is extra versterking aan te raden?
- denk aan 300/400 voor een koptelefoon, voorkeur bedraad
- tips voor merken/richtingen?

Iemand een goede link waar ik me in kan lezen?
Wat betreft koptelefoons denk ik dat een open over ear veel aan ruimtelijkheid kan toevoegen. In die categorie liggen bv. de HE400i en de Sundara.

Geef je met een open koptelefoon veel overlast? Hangt zeker ook van de anderen af en hoe hard je het geluid zet, maar sowieso heel veel minder dan TV geluid aan :angel:.

Aardige sites vind ik:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HJ

Ik had dat ook. Maar ik heb ook last van omgevings geluiden, praten, kinderen etc.
Ik heb nu een sony mx1000 M3 om te gamen of film te kijken.
Misschien is dit niet de meest audiofiele  oplossing maar hij is draadloos en heeft NC die echt super werkt.
Hij pairt gewoon met mn tv, tablet oid maar kan ook bedraad werken.
Deze is nu voor €200 te vinden.

TopGun2010

Ben nog steeds erg tevreden over de mdr-hw700ds van Sony met bt altijd lip sync problemen. Koop wel de versie met basisunit, er zijn ook veel losse hoofdtelefoons te koop.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

R

Ik zal met name alleen kijken als de kids/vrouw op bed liggen, dus enig lekgeluid van een open systeem is prima. Ik zou wel graag in het audiofiele hoekje zoeken.

@tabcam, dank voor de links!

toetertje

De sundara kan ik ook van harte aanbevelen, zeker voor muziek.
De nieuwe hifiman he400i 2020 editie schijnt er erg dicht in de buurt te komen. Deze kost 199 euro.

Tabcam

Quote from: R on January 10, 2021, 21:00:14
Ik zal met name alleen kijken als de kids/vrouw op bed liggen, dus enig lekgeluid van een open systeem is prima. Ik zou wel graag in het audiofiele hoekje zoeken.

@tabcam, dank voor de links!
Dan kan ik je een open systeem van harte aanbevelen. Het lekgeluid komt de woonkamer niet echt uit lijkt me. Dan zou ik de HifiMan HE-400i of de Sundara proberen. Wel de 2020 versie van de HE-400i nemen, die is qua bouw steviger en tuning zou ook beter moeten zijn. Je kan eventueel ook bij drop.com kijken als je goedkoper wilt zitten, ben je $180 plus verzending, inklaringskosten en BTW kwijt. Heel veel goedkoper zal het niet zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rowdy

Quote from: toetertje on January 10, 2021, 22:11:43
De sundara kan ik ook van harte aanbevelen, zeker voor muziek.
De nieuwe hifiman he400i 2020 editie schijnt er erg dicht in de buurt te komen. Deze kost 199 euro.
Heb je ervaringen met deze hoofdtelefoons.
Ken je de Hifiman Deva Wired (249 euro) ook?

toetertje

Met de Sundara heb ik inderdaad ervaring. Het is natuurlijk smaak gebonden, maar ik vind
het echt een fantastische koptelefoon. Lekker makkelijk aan te sturen, hoewel hij met een
serieuze koptelefoonversterker iets meer body krijgt. Het geluid blijft niet tussen je oren hangen
en zet een mooi podium neer. Maar, natuurlijk beter eerst zelf even luisteren voor aanschaf.
De nieuwe he400i 2020 schijnt erg dicht in de buurt te komen, en die is natuurlijk voordeliger.
Ik heb hem nog niet beluisterd, maar ben erg nieuwsgierig.

Rusher

Goedbedoelde ongevraagde tip: welke hoofdtelefoon je ook kiest, kijk uit met volume bij "heftige (schiet)films". Op de Apple TV zit niet voor niets een demp-knop die de heftigste pieken afvlakt.
Ik vind films kijken via een hoofdtelefoon vanwege de enorme geluidspieken daarom niet prettig en vrees voor gehoorschade.

R

Ik heb me wat verder ingelezen en besloten dat ik een fatsoenlijke 'instapper' ga aanschaffen. Denk aan een open systeem, nog zonder losse amp. Eerst maar een bekijken of het goed bevalt, meer investeren kan altijd nog.

Ik kijk nu naar de hifi man he400i en de Sennheiser HD 560S, nog andere tips? Omdat luisteren vooraf lastig wordt ga ik gewoon wat bestellen ;) Bedragen zijn te overzien.

Vraag nog, wat moet ik me voorstellen bij het lekgeluid van een open systeem, hoe hard is dit?

toetertje

#12
Het lekgeluid is natuurlijk afhankelijk van het volume waar jij graag op luistert.
Let met de he400 er wel op dat je de 2020 editie krijgt, die schijn behoorlijk verbetert te zijn.
Vaak heb je online een retourrecht mocht de koptelefoon niet bevallen, maar let op! Sommige
winkels sluiten koptelefoons uit, vanwege hygienische redenen.

Tabcam

#13
Natuurlijk afhankelijk van je volume maar je kan denken aan een gedempt gesprek aan de andere kant  van de kamer. Denk niet dat het heel erg is. Op 100 dB (erg hard) lekt er 67 dB op 30 cm.
Quote from: rtings.com
The significant portion of their leakage is between 300Hz and 20KHz. In terms of loudness, with the music at 100dB SPL, the leakage at 1 foot away averages at 67dB SPL and peaks at 86dB SPL, which is a lot louder than the noise floor of an average office.

Op 80 dB zal je een paar meter niet echt veel horen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

R

Kogel door de kerk, het is de Sennheiser HD 660S geworden. Komende tijd eens rustig inspelen en testen. Dank voor het meedenken!

Tabcam

Quote from: R on January 21, 2021, 23:21:27
Kogel door de kerk, het is de Sennheiser HD 660S geworden. Komende tijd eens rustig inspelen en testen. Dank voor het meedenken!
Gefeliciteerd en veel luisterplezier. Ben wel benieuwd waarom de HD660S, zeker omdat het budget dan flink groter is dan de aangegeven 300/400?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

R

Quote from: TabCam on January 22, 2021, 08:43:25
Gefeliciteerd en veel luisterplezier. Ben wel benieuwd waarom de HD660S, zeker omdat het budget dan flink groter is dan de aangegeven 300/400?

de 660s is iets meer dan 400€, dus dat valt wel mee. Zonder luisteren was het vooral afgaan op reviews, dus we zullen zien ;) uiteindelijk getwijfeld over de Sundara en de 660s (en andere 6xx). Wat ik uit de reviews haal is dat de Sennheiser wat afgeronder is in het hoog en sterk(er) op vocals, en wat minder analytisch dan de Sundara. Veel reviewers hadden opmerkingen over bouwkwaliteit bij de hifiman. Kan niet inschatten of het klopt, maar dat schrok wel een beetje af.

Tabcam

#17
Quote from: R on January 22, 2021, 10:07:26
de 660s is iets meer dan 400€, dus dat valt wel mee. Zonder luisteren was het vooral afgaan op reviews, dus we zullen zien ;) uiteindelijk getwijfeld over de Sundara en de 660s (en andere 6xx). Wat ik uit de reviews haal is dat de Sennheiser wat afgeronder is in het hoog en sterk(er) op vocals, en wat minder analytisch dan de Sundara. Veel reviewers hadden opmerkingen over bouwkwaliteit bij de hifiman. Kan niet inschatten of het klopt, maar dat schrok wel een beetje af.
Ah, dacht dat ik hem bij  amazon voor 499, maar dat was in dollars ::). Of de bouwkwaliteit van de Sundara verbeterd is weet ik niet, hij voelt goed alleen wat de langetermijnkwaliteit is?

Heb hem nu als open koptelefoon in gebruik zodat ik de bel beneden kan horen. Gesloten hoor je dat toch veel minder. Is vooral prettig tijdens meetings :music:. Vind de Sundara trouwens niet analytisch, maar ja ik vind strakke bas als snel niet analytisch :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

R

Quote from: TabCam on January 22, 2021, 10:24:02
Ah, dacht dat ik hem bij  amazon voor 499, maar dat was in dollars ::). Of de bouwkwaliteit van de Sundara verbeterd is weet ik niet, hij voelt goed alleen wat de langetermijnkwaliteit is?

Time will tell ;)

Quote

Heb hem nu als open koptelefoon in gebruik zodat ik de bel beneden kan horen. Gesloten hoor je dat toch veel minder. Is vooral prettig tijdens meetings :music:. Vind de Sundara trouwens niet analytisch, maar ja ik vind strakke bas als snel niet analytisch :angel:
[/quote

Voor bellen/vergaderen en muziek tijdens werk gebruik shure 315's, die heerlijk afsluiten. Open koptelefoon lijkt me inderdaad niet handig.

Tabcam

Quote from: R on January 22, 2021, 10:31:03
...
Voor bellen/vergaderen en muziek tijdens werk gebruik shure 315's, die heerlijk afsluiten. Open koptelefoon lijkt me inderdaad niet handig.
Ik zit alleen op zolder. Ik had al een gesloten koptelefoon voor op het werk, maar ja, we zitten nu zoveel mogelijk thuis :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Fr@nk

Quote from: R on January 21, 2021, 23:21:27
Kogel door de kerk, het is de Sennheiser HD 660S geworden. Komende tijd eens rustig inspelen en testen. Dank voor het meedenken!


De 660s is een hele fijne koptelefoon, goede keuze!
Veel luisterplezier ermee.
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

R

Quote from: R on January 21, 2021, 23:21:27
Kogel door de kerk, het is de Sennheiser HD 660S geworden. Komende tijd eens rustig inspelen en testen. Dank voor het meedenken!

Eerste 2 uurtjes luisteren zitten erop, nog geen film aan gehad ;). Ik had nog geen ervaring met dit soort type hoofdtelefoon, maar had ik dit maar eerder gedaan. Wat een heerlijke beleving is dit. Even lekker in je bubble van muziek.

Eerste ervaringen, koud uit de doos:
- draagcomfort goed. Lekker licht, temperatuur is prima. Klemt een klein beetje, maar hopelijk neemt dit nog wat af.
- eerste klanken zijn heerlijk. Veel laagjes, snel, nieuwe dingen gehoord, vocalen prachtig. Laag wat beperkt.
- Draad is net aan de korte kant voor mijn situatie, maar even op zoek naar iets anders. Iemand tips voor een goed adres?
- De linn DSM moet vrij ver open voor redelijk luistervolume

Tabcam

Amazon.com vervangingskabel.  Zelfs met inklaringskosten vel goedkoper dan in Europa bestellen. En sneller dan AliExpress!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Fr@nk

#23
Het klemmen gaat na een tijdje minderen.
Voor het tweaken gebruik ik Sonarworks Reference 4. Zo kan je de bass roll-off iets verder laten doorlopen. Pieken en dips haal je er eveneens zo uit.  ;)

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Fr@nk

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.