Nieuwe hoofdtelefoon of hoofdtelefoon versterker

Started by RonnieW, December 22, 2020, 19:43:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonnieW

Hallo mede forumers,

Al geruime tijd gebruik ik een wat oude Philips hoofdtelefoon i.c.m. de FiiO Q1 voor veelal Spotify luisteren via de laptop.

Nu wil ik bekijken in hoeverre ik een "stapje" vooruit kan maken m.b.t. de luisterkwaliteit. Ik heb als eerste nog een Sennheiser HD580 liggen. Wat zou nu een reëlere stap voorwaarts zijn, bv.:
- Een nieuwe hoofdtelefoon als bv. een Beyerdynamic DT770 pro, i.c.m. dan met de FiiO of,
- Een nieuwe hoofdtelefoon versterker als bv. de Pro Ject Head Box S2 Digital (https://www.project-audio.com/en/product/head-box-s2-digital/), i.c.m. dan met de Sennheiser HD580.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Ron.

Tabcam

Voor dat bedrag zou ik zowel de HiFiMan HE-400i (€200) en de HiFiMan Sundara (€349) meenemen in je overwegingen.

De goedkoopste erg goede hoofdtelefoonversterker is de JDS Labs Atom, voor $99 in de V.S. te bestellen. Komt er nog BTW en inklaringskosten bij, zeg max €150.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

rho

Ik denk dat je best voor een andere headphone gaat zoeken en niet eerst een andere versterker of DAC als je naar een andere/betere sound op zoek bent.
Een andere DAC en/of Amp zou ik pas overwegen als je een (paar) headphones hebt die moeilijk aan te sturen zijn, bronnen hebt waarvan het analoge signaal wat te wensen over laat en die ook een digitale output hebben of als je naar een gebalanceerde signaaloverdracht wil gaan, etc.
Om de sound van je huidige keten drastisch te veranderen zou ik het bij een andere headphone gaan zoeken.
Of je kan met EQ aan de slag. Dat kan je eventueel gratis doen. (Hangt van je bron af)
Lees en kijk veel reviews en probeer metingen te begrijpen. Dan krijg je een beter beeld van wat binnen jouw smaak zou kunnen vallen. Ook zaken zoals comfort, kabels/type stekkertjes, opties op earpads, gebruikte materialen (plastiek, metaal, leder, hout, ...) kunnen meegenomen worden in je beslissing.

bmateijsen

Quote from: TabCam on December 22, 2020, 21:38:08
Voor dat bedrag zou ik zowel de HiFiMan HE-400i (€200) en de HiFiMan Sundara (€349) meenemen in je overwegingen.

De goedkoopste erg goede hoofdtelefoonversterker is de JDS Labs Atom, voor $99 in de V.S. te bestellen. Komt er nog BTW en inklaringskosten bij, zeg max €150.

De 400i 2020 is echt heel erg goed... dat deze nu 200 euro kost is echt verbazingwekkend...

RonK.

#4
Ik ben nog erg blij met mijn AKG Q702 en 712Pro.   
Een zeer open en gedetailleerde weergave ,......


Maargoed zoveel mensen met zoveel wensen,........


De HiFiMan HE-400i lijkt me wel zeer interessant om te proberen tegenover mijn AKG.
[ oeps ben ik nou dit topic aan het kapen  :angel: ]

toetertje

Quote from: bmateijsen on December 24, 2020, 16:39:46
De 400i 2020 is echt heel erg goed... dat deze nu 200 euro kost is echt verbazingwekkend...

Is deze dan nu vergelijkbaar met de sundara, of gaat deze laatste toch nog een stapje verder?

Tabcam

Quote from: toetertje on December 24, 2020, 18:45:43
Is deze dan nu vergelijkbaar met de sundara, of gaat deze laatste toch nog een stapje verder?
Probleem is dat er teveel tijd tussen mijn keren dat ik ze beluisterd heb zat. Ja, er zit altijd verschil, kijk bv. op rtings, maar of je het 50% meer geld waard vind? Zou altijd zo duur kopen als je het waard vind. Je zal de stappen wel horen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i


bmateijsen

Quote from: toetertje on December 24, 2020, 18:45:43
Is deze dan nu vergelijkbaar met de sundara, of gaat deze laatste toch nog een stapje verder?

Je hoort dat de familie Hifiman is. De 400i is wel anders dan de Sundara. Wat vooral opvalt is dat de positieve eigenschappen op andere punten liggen. De 400i heeft duidelijk meer "gewicht" in het laag. De Sundara is wat mij betreft wat meer open in het midden en heeft iets meer extensie.

RonnieW

Quote from: bmateijsen on December 24, 2020, 20:33:29
Je hoort dat de familie Hifiman is. De 400i is wel anders dan de Sundara. Wat vooral opvalt is dat de positieve eigenschappen op andere punten liggen. De 400i heeft duidelijk meer "gewicht" in het laag. De Sundara is wat mij betreft wat meer open in het midden en heeft iets meer extensie.
Allen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zag dat de Hifiman een zogenaamde Planar Magnetic Open-Back Headphone is. Is dit hetzelfde concept als magnetostaten als Magnepan luidsprekers? Nadeel van open hoofdtelefoons is tevens dat de buitenwereld "meegeniet" van jou muziek en dat vind ik persoonlijk een groot nadeel.

Ron.

rho

Quote from: RonnieW on December 25, 2020, 16:06:42
Allen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zag dat de Hifiman een zogenaamde Planar Magnetic Open-Back Headphone is. Is dit hetzelfde concept als magnetostaten als Magnepan luidsprekers? Nadeel van open hoofdtelefoons is tevens dat de buitenwereld "meegeniet" van jou muziek en dat vind ik persoonlijk een groot nadeel.

Ron.
https://www.headphones.com/blogs/news/planar-vs-dynamic-driver-headphones
https://www.howtogeek.com/327846/what-are-planar-magnetic-headphones/

Er zijn ook gesloten planar magnetic headphones maar ik denk dat die in een hogere budgetklasse vallen.

Wat voor sound zoek je eigenlijk?
Anderen kunnen wel zeggen welke headphones ze geweldig vinden, maar niet iedereen is op zoek naar dezelfde sound. En bij headphones kan dat nog wel eens een aardig verschil maken.
Maar als je een beetje kan omschrijven wat jij mooi vind aan het geluid van een koptelefoon is het soms makkelijker raad te geven.
We weten nu dus dat je liever een gesloten exemplaar hebt. Da's al belangrijk.

fasteddie

Quote from: RonK. on December 24, 2020, 18:20:50
Ik ben nog erg blij met mijn AKG Q702 en 712Pro.   
Een zeer open en gedetailleerde weergave ,......


Maargoed zoveel mensen met zoveel wensen,........


De HiFiMan HE-400i lijkt me wel zeer interessant om te proberen tegenover mijn AKG.
[ oeps ben ik nou dit topic aan het kapen  :angel: ]

En zoveel kabels....heb nog een gebalanceerde kabel te koop voor de AKG 712 pro ::)

RonnieW

Quote from: rho on December 25, 2020, 16:22:41
https://www.headphones.com/blogs/news/planar-vs-dynamic-driver-headphones
https://www.howtogeek.com/327846/what-are-planar-magnetic-headphones/

Er zijn ook gesloten planar magnetic headphones maar ik denk dat die in een hogere budgetklasse vallen.

Wat voor sound zoek je eigenlijk?
Anderen kunnen wel zeggen welke headphones ze geweldig vinden, maar niet iedereen is op zoek naar dezelfde sound. En bij headphones kan dat nog wel eens een aardig verschil maken.
Maar als je een beetje kan omschrijven wat jij mooi vind aan het geluid van een koptelefoon is het soms makkelijker raad te geven.
We weten nu dus dat je liever een gesloten exemplaar hebt. Da's al belangrijk.

Na het lezen van verschillende reviews en de daaruit verkregen algemene (geluids)indruk gekomen tot de aanschaf van de beyerdynamic DT770 pro en hiervan de 80ohm versie.

Ben benieuwd, moet er nog wel even op wachten (staat in backorder bij leverancier :confused:).

Ron.

paaj

Heb je de Hd580 al geprobeerd? Dat is praktisch een Hd600 en dát is een hele fijne hoofdtelefoon.
DT770 heb ik ook nog wel liggen denk ik als je hem sneller wil :)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

rho

Quote from: RonnieW on December 30, 2020, 17:47:03
Na het lezen van verschillende reviews en de daaruit verkregen algemene (geluids)indruk gekomen tot de aanschaf van de beyerdynamic DT770 pro en hiervan de 80ohm versie.

Ben benieuwd, moet er nog wel even op wachten (staat in backorder bij leverancier :confused:).

Ron.
Ik hoop dat je van een v-shaped curve houdt met een lekker fel hoog. Dan is die DT770 wel een aanrader.
Ik heb 'm al jaren (de 250Ohm versie) maar zonder EQ vind ik 'm wat fel in het hoog.
Met wat EQ klinkt ie heel netjes. Zit ook echt lekker op het hoofd. Goed voor lange luistersessies.

RonnieW

Quote from: paaj on December 30, 2020, 19:28:48
Heb je de Hd580 al geprobeerd? Dat is praktisch een Hd600 en dát is een hele fijne hoofdtelefoon.
DT770 heb ik ook nog wel liggen denk ik als je hem sneller wil :)
De HD580 is op zich wel een fijne hoofdtelefoon maar heeft wat mij betreft een tweetal (persoonlijke) minpunten: hij is open en geeft naar mijn smaak wat weinig in het sublaag, als ik het zo mag zeggen.

Ron.