Nu tijd voor de zolder. Toni's thuisbios. Klaar met fora.

Started by Toni71, January 9, 2021, 18:30:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Toni71

Ik heb nu een aantal weken de JVC draaien, en hij gaat de verkoop in.

Mooie kleuren en zwart waardes, niks mis mee. Een contrast monster, daar kan weinig aan tippen, denk ik. Maar ik mis wat scherpte in het beeld.
Dit is inherent aan LCOS.  Een smoother, natural look, volgens reviews. Maar ik vind scherper mooier.

Het rubber om de lens zit niet helemaal goed. Niks schrikbarend, ik kijk er gewoon mee. Dit wordt onder garantie gerepareerd over een aantal weken.

(Na de herstel te koop, met ongeveer 200 uur op de teller)

vik

Wat jammer om te lezen Toni  :nopompom:

Maar leg eens uit wat bedoel je met soft? Is dat met 1080p content met de E-shift aan/uit? Of met een UHD 4K bron? Wat gebruik je voor bron?

Hoe heb je de scherpte afgeregeld (focus patroon) heb je wel eerst de E-Shift uitgezet en de projector minimaal 30 minuten aan gehad voordat je als laatst de focus hebt afgeregeld?

Hoe staan de MPC levels? (zie onderstaande foto voor MPC levels)

Afhankelijk van de kwaliteit bron gebruikt men over het algemeen bij 1080P content geen E-Shift. Bij UHD ontkom je er niet aan want dan herkent de JVC 4K content en springt dan automatisch over naar E-Shift omdat hij dan een 4K resolutie moet weergeven.

Deel ook anders even wat settings van je bron plus eventuele motion enchancement settings. Deze zorgen ook voor minder scherpte ondanks een voor het brein "soepelere motion" Een DLP kan wat scherper ogen maar dat is ook een andere techniek (digitaal) en scherpte is inderdaad een sterk punt.



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

Hoi Toni,

Dat van het scherpte kan ik me niet in vinden?
DLP kijkt anders, dat ben ik helemaal met je eens.
Dat oogt super digitaal, in mijn ogen TE digitaal.
Maar de 7900 is ( als het goed is ) gewoon super scherp, bijna 4K native zo scherp. Staan de settings wel goed zoals Viktor ook schrijft? Misschien ook in je bron? Als je wilt kan ik wel naar je toe komen om te kijken?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Toni71

#153
Super dat meedenken. Dank jullie beiden. Reza, bijzonder jou aanbieding.  :worship:


Laten we eerst eens kijken, met het advies van Viktor, of ik de puntjes op de i kan zetten. Die mis ik eigenlijk, in het beeld om het zo te verwoorden.

Het geeft hier een wat soft kleurrijk beeld, met mooie zwart waardes. Het is prachtig, maar naar mijn zin mag het net iets scherper. En dat is ook echt maar een beetje. Ik verwacht geen DLP scherpte. En misschien is dit ook wel inherent aan LCOS.

Spelers gebruikt: Vero 4k plus, en een Zidoo Z1000 pro. HDfury Zoom,met DV hack. En ook gedraaid, zonder DV, met HDR en SDR. Gebruikte bronmateriaal: 1080p Blu-ray en 4k UHD. Verschillende films. Ik draai een aantal weken nu, en heb al wat uren weg.

E-shift af op 1080p. Met e-shift vind ik het minder beeld minder mooi worden. Focus gedaan met warme projector, en e-shift uit.

De settings staan zoals op de plaatjes. Op de enhanced setting na, die heb ik op 0 staan. Misschien is dat net dat tikje scherpte wat ik mis.

Later vandaag ga ik dat even aanpassen. Ik hoop eigenlijk, dat het daarmee voor mij opgelost is, want de rest is meer dan prima.

Tsja, en misschien val ik wel voor meer scherpte in het beeld. Dan is het helaas niet anders.







williams

Hoi Tony om het moooste ( scherpste) plaatje eruit te halen is het aan te raden om de JVC een 4K signaal aan te bieden daar dan de Eshift het beste tot zijn recht komt .

Laat dus je bronnen upscalen naar 4K en dan gaat dus vanzelf de eShift aan maar dit geeft het beste resultaat . Verder zou ik maar dat is kwestie van smaak de CMD op low te zetten i.p.v. uit daar dit dan ook wat scherpte oplevert met motion .
En zoals Vic ook aangeeft kijk ook even naar de MPC levels .
Als het met bovenstraande nog niet scherp is dan is er iets met de focus of het panel wat niet netjes over elkaar ligt .

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

skyfox

Stomme vraag misschien, maar helpt het als je de scherpte slider een tikje of twee scherper zet?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Toni71

Heren, veel dank voor de hulp. Reza voor de pm. En de tijd om mee te denken.  :worship:

Wat door eenieder benoemd is, heb ik bekeken. En aangepast. En er zijn zeker geen stomme vragen. :)
Misschien eerder stom, dat ik een setting niet geprobeerd heb, en weer eens ongeduldig ben.

In volgorde:

- Zidoo settings nagelopen
- allignment van de JVC gedaan. Deze stond goed, maar in het streven naar perfectie, denk ik nu iets beter. :)
- MPC setting aangepast, zoals aanbevolen. Enhanced naar 5 gezet.

Dit gaf al een aanzienlijk beter plaatje. Scherper!

CMD ga ik nog even proberen op low. Ook ga ik nog even proberen om 1080p up te scalen naar 4k en dan te bekijken op de projector. Dit zal dan ook wel scherper zijn nu.:)

Het wordt geen verkooptopic. En daar ben ik blij mee, want de kleuren en het zwart zijn erg mooi.

vik

Top! Rubber staat in de planning en dan lekker genieten. 8)

Thanks mannen!  :thumbs-up:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

Persoonlijk zou ik ook een Panasonic speler kopen voor de tonemapping. Of als je helemaal  ^-^ wilt zijn een HTPC met madvr. Maar daar moet je wel zin in hebben..
De DV hack is ook :popcorn:
Maar die gebruik je al las ik.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Toni71

#159
Ik heb het gelezen over madvr /  htpc en de Panasonic. De Panasonic valt af,omdat ik altijd stream.

Misschien dat ik nog eens zin heb om een htpc in elkaar te schroeven (tot vorig jaar altijd gebruikt), maar ik wil het juist wat eenvoudiger.

Ik ben ook een redelijke Tweaker. Dan zit ik dadelijk weer om het minste of geringste in de settings te rommelen. En dan van Jriver naar MPC-HC naar Potplayer naar Kodi om waarschijnlijk de beste settings te vinden in combinatie met Madvr. En als het dan draait, zit ik nog te twijfelen of het beter kan, tijdens het kijken van een film met prima beeld.

Het is net een beetje rustig hier. De Zidoo en de JVC opstarten en spelen maar.

Je kent het wel inderdaad. Daar heb ik eigenlijk geen zin meer in. En mijn partner in crime ook niet. Mijn wederhelft. :D

(En zo houd ik ook wat geld over, (sparen) om  in een native 4k projecor te steken. Ooit zal daar nog meer mooi aanbod van komen. Misschien dan ook wel wat meer redelijke prijzen)


williams

Hoi Tony wat voor jouw de kortste klap en kosten zijn is om redelijk HDR te kijken is om een gamma curve te laden in de jvc .
Hiermee heb je dan een vrij goede oplossing kwa hdr maar dit is dan wel een statische tonemapping .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Toni71

#162
Zou zo een HDR gamma curve echt beter zijn dan gebruik maken van de Dolby Vison hack?

Ik laat nu HDR en DV door die VS10 engine afspelen. Ik las dat HDR ook een mooier plaatje gaf, door dit zo af te spelen.

Ik begrijp het verkeerd, denk ik. De DV hack, maakt dan gebruik van die gamma curve in de projector?




williams

De gamma curve Javs is bij uitstek geschikt i.c.m. de DV hack .
De DV hack is bedoelt voor een Sony tv met rond de 1000 Nits en ook de gamma javs curve zit hier rond dus een goede combinatie .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Toni71

#164
Okay. JVC ervaringsdeskundigen. :)

Ik zal die curve er eens in gaan zetten. De vrouw heeft nog een aantal avonddiensten in het vooruitzicht.
Dat komt dan mooi uit.

Thx.

pameijer

Quote from: vik on May 13, 2022, 07:10:54
Wat jammer om te lezen Toni  :nopompom:

Maar leg eens uit wat bedoel je met soft? Is dat met 1080p content met de E-shift aan/uit? Of met een UHD 4K bron? Wat gebruik je voor bron?

Hoe heb je de scherpte afgeregeld (focus patroon) heb je wel eerst de E-Shift uitgezet en de projector minimaal 30 minuten aan gehad voordat je als laatst de focus hebt afgeregeld?

Hoe staan de MPC levels? (zie onderstaande foto voor MPC levels)

Afhankelijk van de kwaliteit bron gebruikt men over het algemeen bij 1080P content geen E-Shift. Bij UHD ontkom je er niet aan want dan herkent de JVC 4K content en springt dan automatisch over naar E-Shift omdat hij dan een 4K resolutie moet weergeven.

Deel ook anders even wat settings van je bron plus eventuele motion enchancement settings. Deze zorgen ook voor minder scherpte ondanks een voor het brein "soepelere motion" Een DLP kan wat scherper ogen maar dat is ook een andere techniek (digitaal) en scherpte is inderdaad een sterk punt.





Is er een reden dat je Low Latency aan hebt staan hier? Doet dat iets met de scherpte of de PQ in het algemeen? Ik game nooit dus heb deze instelling op uit staan, geeft me ook meer instelmogelijkheden. Maar ik sta open voor een wijze les  :pompom:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

vik

#166
Deze screen shots heb ik van internet geplukt om Toni te laten zien waar hij moet zoeken.

Low Latency is oorspronkelijk een gaming mode voor het behalen van een snellere response en zou je kunnen omschrijven als een pure direct mode in de JVC.  Ook voor film heeft het een voordeel van een iets betere motion. (let op niet te verwarren met een interpolatie of motion enhancement). Hij schakelt dan alle onnodige beeldprocessing uit.

Quote from: pameijer on May 13, 2022, 19:55:18
Is er een reden dat je Low Latency aan hebt staan hier? Doet dat iets met de scherpte of de PQ in het algemeen? Ik game nooit dus heb deze instelling op uit staan, geeft me ook meer instelmogelijkheden. Maar ik sta open voor een wijze les  :pompom:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Toni71

#167
Weinig gepost hier. Ik ben wel klaar op zolder nu.

Ik draai met een Epson 9400 in een 13.2 setup. We zitten als stel eigenlijk niet meer in de woonkamer en de tv beneden staat daardoor beneden ook maar weinig aan.

Het 21:9 scherm is nu weer een 125inch, en dat is perfect op onze kijkafstand. We kijken alles op dit scherm. 16:9 mag dan wat kleiner zijn, het stoort niet.

Afspelen van content gebeurt op een Odroid N2+ met een Coreelec install. Dit is gebaseerd op Kodi.Daar Coreelec actief bijgehouden wordt, werkt alles ook. Helaas geen DV,maar dat mag de pret niet drukken. Standaard HDR prima zat.

Ik stoor me zelf wel af en toe (hoe kan het ook met mijn karakter  :D ) aan de center speaker van XTZ in mijn setup. Deze is hoogglans. Om dit te verdoezelen heb ik er een zwarte handdoek om gedaan. Dat werkt natuurlijk, maar om het dan maar af te maken ga ik zo de 5.0 setup bij Ralf ophalen. Daar ga ik de matzwarte center van gebruiken en de 4 overblijvende speakers gaan met de andere center of los tegen inkoopprijs op de markt (voor ik beticht word, dat ik geen moraal heb, en daar ik geen handelaar ben).

Later zal ik wat foto`s bijvoegen.


Sjaak_Banaan

Was plakvelours op je XTZ geen goedkopere optie? :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Toni71

#169
Haha,misschien wel. Geen zin in geknutsel. De set van Ralf staat nu hier.

Toni71

De aangekochte set van Ralf is deels verkocht, op 1 set na en de center die ik wilde hebben. De extra set houd ik voor een 13.2 setup.

Maar vandaag op tijd slapen, des te eerder is het morgen en kan ik mijn set KEF R3 Meta uitpakken.  :hehe:

Misschien hoor ik wel geen verschil met de eerdere R3. Mijn luisterervaring op basis van wat metingen die er al zijn,  zal ik dan ook posten. Ik ben benieuwd of ik ga horen wat de metingen aantonen.We gaan het meemaken. :pompom:

Toni71

Het zal niet helemaal verantwoord zijn volgens het audiofiele wetboek. Geplaatst op de subs. Maar dat mag de pret niet drukken. Voor mij prima.

Vandaag maar eens wat mee 'spelen'.

RonG


Niek007

Ben heel benieuwd naar je bevindingen! Geniet van het testen, altijd leuk om weer met nieuwe speakers aan de slag te mogen gaan   ;D
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

Toni71

Ik heb besloten om geen review te plaatsen hier, daar ik zelf iemand ben die graag een review lees met technische onderbouwing. Staat deze onderbouwing er niet bij, dan lees ik ook de review niet. Dat gaat een beetje tegen mijn gevoel in tegenwoordig.

De speakers klinken in mijn ruimte toch anders dan bij een ander. En de eerste metingen van deze speaker staan al op ASR, waar mensen met veel meer technische kennis de speakerweergave onderbouwen met feiten.

Voor mij is het een eindspeaker. Mooi zat met de twee aanvullende subwoofers.

Ook wordt het tijd om wat minder op fora te vertoeven. Ik merk dat ik te veel tijd steek in online zijn (nu ook `s nachts  :D, maar ik moet zo een lange rit maken). Maar ook vind ik het niet zo leuk meer.

Mijn kennis over audio en video is afdoende voor me, maar ook lees ik teveel strijd onderling op fora tegenwoordig. Ja,ook op andere fora (USA, UK). En het is vermoeiend voor me. Misschien was dit altijd al wel zo, en ligt dit aan mij, maar ik ben er klaar mee. So be it. Als zodanig zal dit mijn laatste post zijn op dit forum. Evenzo op elk ander forum waar ik aanwezig ben.

Lekker genieten van mijn spullen en zo wat meer tijd vrijmaken voor mijn pianospel.


Respect, succes en gezondheid voor iedereen. :)