Nu tijd voor de zolder. Toni's thuisbios. Klaar met fora.

Started by Toni71, January 9, 2021, 18:30:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Toni71

Dank je Pascal.

Dus ik moet hem een aantal maal instellen? De hoogte instellen, bedoel je de setting onder video mee?




PascalP

Correct, gewoon ff iedere refresh rate afgaan in Kodi en dan 1 voor 1 de hoogte instellen onder de video calibration setting.
Heb geen Vero meer bij de hand om het te testen, dus ga ff op mijn geheugen af ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Toni71

Ik zag de optie niet in Kodi.

Elke keer in video calibratie, maar dan kon ik alleen het beeld groter of kleiner maken.

Maar dat is niet de bedoeling.

Tot ik erachter kwam, dat je meermaals op de enter knop moet drukken, om bij de ondertitel plaatsing te komen.  :D

Christof_G

Ik heb een toetsenbord aan de Vero hangen en via CTRL + de pijltoetsen zet je de ondertitels waar je wil.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Toni71


PascalP

Quote from: Toni71 on January  4, 2022, 19:47:09
Ik zag de optie niet in Kodi.

Elke keer in video calibratie, maar dan kon ik alleen het beeld groter of kleiner maken.

Maar dat is niet de bedoeling.

Tot ik erachter kwam, dat je meermaals op de enter knop moet drukken, om bij de ondertitel plaatsing te komen.  :D

ja precies die functie bedoel ik idd, en die is (als ik me goed herinner) opgeslagen per refresh rate... geen idee waarom...  :nopompom:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Toni71

#106
Numero uno op zijn plaats. En eerst maar eens een beetje globaal getest, voor ik de tweede ga plaatsen.

Ik koop weleens zaken in een impuls, zo ook de tweede subwoofer.

Mijn hulp (neef) die dag, en ondergetekende zijn er toch over uit om de tweede in de schuine tegenoverliggende hoek te gaan plaatsen.

Het laag zal zo ook beter vanaf de andere kant van de zolder komen.

Morgen de tweede. Het weekend Audyssey maar eens erop zetten. Dan zal ik een grafiek posten hier.

Mijn eerste 7.1 installatie zorgt er toch wel voor dat ik erg onder de indruk ben. Nu op naar de 7.2.2 of 7.2.4.

reza

#107
Mijn sub staat op precies dezelfde plek en daar hoefde ik de dsp niet eens tussen te hebben.
Ik draai nu zonder dsp en met een rechte streep in de meting :thumbs-up:

Wel heb ik mijn scherm er voor hangen, zoals jij je scherm hebt zijn wij ooit begonnen maar daar konden we maar een scherm van max 180 kwijt.
Nu over de lengte gaan projecteren en zodoende een veel groter scherm op kunnen hangen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Shadowfox

#108
Zo was ik ook begonnen en toen alles kwart naar links gedraaid.
Ben benieuwd naar de grafieken mocht je die plaatsen.
Met de klipsch die ik heb merk ik wel dat het onder de 30hz best wel hard gaat resoneren. Ik laat em ook vanaf daar afvallen met een cleaner laag naar beneden toe.

Toni71

#109
Ik ben benieuwd morgen.

Gisteren was ik weer lekker suf. De sub in THX mode aan het luisteren.
Dacht ik laat in bed, o ja, de poortpluggen zaten er nog in.  :D

Vandaag trilde er enigszins meer op de zolder, bij testen in mijn pauze.

Ik verwacht dat de locatie net als bij Reza wel okay zal zijn

Zou naar links draaien beter zijn? Woofer richting scherm dan.

Shadowfox

Quote from: Toni71 on January 13, 2022, 18:47:31
Ik ben benieuwd morgen.

Gisteren was ik weer lekker suf in thx mode aan het luisteren.
Dacht ik laat in bed, o ja, de poortpluggen zaten er nog in.  :D

Vandaag trilde er enigszins meer op de zolder, bij testen in mijn pauze.

Ik verwacht dat de locatie net als bij Reza wel okay zal zijn

Zou naar links draaien beter zijn? Woofer richting scherm dan.

Ik bedoelde gehele setup links gedraaid. Dus alles naar dakraam gericht,

Toni71


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Toni71

Nee. Betonplaten bedekt met tapijttegels.


reza

Aha, ik heb nog een houten vloer, die goed mee werkt met het verspreiden van de bass :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Toni71

#115
Het is niet zo dat de sub de lage tonen niet genoeg verspreid hoor.
Maar op een ruime zolder, en dan in uiterste tegenoverliggende hoeken, een dual sub setup, zal denk ik altijd beter zijn dan 1 sub.
Een evenredig verdeeld laag.

Tenminste voor zover , ik dat lees met dual subs tegenover een enkele sub. Ik ben maar een amateur, die wat probeert.

Dat blijkt ook wel als ik ga testen, en de poortpluggen zelfs vergeet te verwijderen.
King Kong denderde toch anders de zolder binnen, gisterenavond. :)

Over de subs naar links draaien (nu wel de subs, niet de ruimte, wat ik verkeerd begreep), ga ik toch proberen straks. Het zijn flinke dingen, en het lijkt me mooier. Omni-directionaal. Als ik ze niet met de kant van de woofer tegen de wand aanzet, zou het niet uit moeten maken?

reza

Ik had altijd twee kleine subs ieder in een hoek, dat klonk indd beter verspreid dan mijn ene svs nu.
Maar die gingen niet zo laag. Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een tweede svs erbij maar iedereen knippert dan altijd met zijn ogen want mijn zolder is klein en de bass nu is  :thumbs-up:

Maar twee is bijna altijd beter dan 1, dus veel plezier.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Toni71

#117
Dank je.

Misschien wel weer overkill, wat ik doe. Maar goed, het is een hobby. :)

Ook maar eens kijken, of het niet juist meer overlast is, naar de buren, als ik de subs in de lengte tegen de wand plaats.
Misschien moet ik ze dan met een hoger volume inregelen. Dat is ook niet de bedoeling.

En anders toch de woofers schuin naar de luisterplek richten.

Dat is wel weer fijn van een aparte ruimte..



Shadowfox

Ff inhaken over dat verdelen kwa bas verdeling. Stel je doet na calibratie van receiver een meting op bijv een 2,5 zits bank. Je doet er 1 links en 1 rechts.
Als je 2 metingen hebt die 2-5db verschil maken is het dan zinvol om er 2 te nemen of word het daarna een zaak om perse die lijntjes gelijk te houden?

Toni71

 Reza of Morca of anderen kunnen dit beter antwoorden dan mijzelf. Anders had ik dit gaarne gedaan.

Ik neem aan dat antwoord wel zal volgen. 🙂

reza

Ik wil best een antwoord geven maar snap de
Quote from: Shadowfox on January 14, 2022, 11:41:50
Ff inhaken over dat verdelen kwa bas verdeling. Stel je doet na calibratie van receiver een meting op bijv een 2,5 zits bank. Je doet er 1 links en 1 rechts.
Als je 2 metingen hebt die 2-5db verschil maken is het dan zinvol om er 2 te nemen of word het daarna een zaak om perse die lijntjes gelijk te houden?
vraag niet zo :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Toni71

#121
Vanavond maar eens inmeten, als de voetbal afgelopen is in de buurt, en er niet meer elke 10 seconden een auto langsrijdt.  :nopompom:
Dan woon je in een dorp met 5000 mensen..


Toni71

#122
Het 21.9 scherm staat te koop. Ik ga iets groter.

Why nut..

Toni71

#123
Met de zoom van de projector naar 21.9 zit ik bij gebruik van Kodi toch met het menu wat dan een stuk buiten het beeld valt.
Nu kan ik mijn htpc terug in de keten zetten, of een dure scaler kopen. Of het lekker zo laten. Het is ook weer niet verschrikkelijk. :)
Maar goed, ik kwam het volgende tegen:

Ik gebruik nu een Vero plus om af te spelen. Deze had ik al een keer in bezit gehad en verkocht, maar ik heb er toch een teruggekocht, omdat ik het wel een goed media afspeel apparaat vind.

Dit apparaatje maakt gebruik van een OSMC of een KODI skin.

OSMC heeft twee skins. Een 16.9 skin, maar ook een voor 21.9 (CIH skin). Speciaal gemaakt om binnen Kodi of OSMC het 16.9 menu binnen het kader van de 21.9 zoom weer te geven. Maar ook om in de skin de masking in te stellen.

Vandaag maar eens kijken of ik dit werkend krijg. De 21.9 software skin wordt ook bijgehouden. De laatste versie is van eind 2021.


Toni71

Nou voor iedereen die Kodi gebruikt. En een projector met 21.9 zoom.

Dit kan het resultaat zijn met de scope skin.

Later maar eens proberen op de projector.