Fase"probleem" bij inmeten met Audyssey

Started by Huub-13, January 9, 2021, 13:45:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Huub-13

Sinds kort speel ik met een Marantz SR8012 AV-receiver, waaraan 2 front- en 2 achterluidsprekers hangen.
Geen centerspeaker en geen subwoofer, zeer basic surround dus.

Nu wil het geval dat, als ik een meting doe met Audyssey, ik steevast de melding krijg dat de frontluidsprekers uit fase staan.
Dat is echter niet het geval, want heb ik diverse keren gecontroleerd.
Als ik dan de aansluitingen bij de fronts omwissel (plus op min, min op plus en alleen aan de speakerkant, niet bij de versterker) verloopt de meting zonder foutmelding.

Ik heb bij eerste metingen de melding genegeerd en de meting toch afgemaakt.
Bij latere metingen heb ik de aansluitingen bij de speakers wel omgewisseld.
Veel verschil hoor ik niet, maar toch heb ik de indruk dat het beter klinkt (coherenter -> meer in fase?) als ik de draden omwissel.

Wat kan de oorzaak van deze melding zijn?
Zijn er Audyssey-gebruikers die dit herkennen?

Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

denoontje

Is intern in de speaker het wel goed aangesloten?

Huub-13

Front = KEF Reference 1 (1 jaar oud)
Back = KEF RR104.2 (30 jaar oud)

Je zou zeggen dat je een fabrikant als KEF een goede aansluiting wel kunt toevertrouwen.
Zou het kunnen dat het grote leeftijdsverschil iets uitmaakt?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

fluissie

Ik heb een complete r serie gehad van kef
En sinds ik de r800ds aangesloten had gaven zeker 4, 5 verschillende receivers steeds aan dat front r en surround r steeds uit fase stonden met meten ...

Wel toeval dat dit bij jouw ook met kef is ...

Die rr104 zijn geen dipools toch?

Huub-13

Quote from: fluissie on January  9, 2021, 14:50:22
Ik heb een complete r serie gehad van kef
En sinds ik de r800ds aangesloten had gaven zeker 4, 5 verschillende receivers steeds aan dat front r en surround r steeds uit fase stonden met meten ...

Wel toeval dat dit bij jouw ook met kef is ...

Die rr104 zijn geen dipools toch?

Dat is wel eigenaardig en lijkt bijna geen toeval te zijn . .?!
Hoe heb jij op die meldingen gereageerd?
Heb je draden omgewisseld of de melding genegeerd?

De KEF RR104.2 is geen dipool.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

jossie

Dat kan zo maar hoor, fase in het mid is soms ook afhankelijk van twee of drieweg... filtering...

Met een batterijtje kun je iig de fase van de luidsprekers (woofers) testen, 1,5 volt is genoeg. Dan komt de woofer iets naar voren (of naar achter).

Fase is niet goed of fout, is wat het is.
Omni !

Huub-13

Quote from: jossie on January  9, 2021, 15:00:53
Dat kan zo maar hoor, fase in het mid is soms ook afhankelijk van twee of drieweg... filtering...

Met een batterijtje kun je iig de fase van de luidsprekers (woofers) testen, 1,5 volt is genoeg. Dan komt de woofer iets naar voren (of naar achter).

Fase is niet goed of fout, is wat het is.

Maar hoe moet je hierop reageren?
Moet je draden dan omwisselen of de melding negeren?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

jossie

Door allemaal dezelfde luidsprekers te nemen...

De 104 heeft binnenin toch nog woofers?

Simpele tweeweg kun je matchen met elkaar door evt om te polen. Met twee en drieweg combinaties wordt het moeilijker denk ik.

Ik neig naar de software volgen.
Omni !

Dirk

beetje zoals een vrouw...nooit negeren, ook al denk je dat ze ongelijk heeft  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Huub-13

Quote from: jossie on January  9, 2021, 15:06:33
Door allemaal dezelfde luidsprekers te nemen...

De 104 heeft binnenin toch nog woofers?

Simpele tweeweg kun je matchen met elkaar door evt om te polen. Met twee en drieweg combinaties wordt het moeilijker denk ik.

Ik neig naar de software volgen.

De RR104.2 heeft binnenin 2 naar elkaar pushende woofers, met de output aan de voorkant via de ronde poort.

Ik denk dat ik inderdaad de software maar volg, lijkt ook het beste resultaat te geven.
Bedankt voor de goede raad!
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

toetertje

Ik heb het hier al een paar keer gehad, met diverse marantz receivers, en diverse speakers.
Denk dan ook dat het meer aan de ruimte, of een meetfout van audyssey ligt. Ik ben wel eens
een paar keer opnieuw begonnen met meten, zonder de fase te veranderen, en toen gaf hij geen melding.

theshadow

Niets aan doen en negeren!

July 15, 2010 21:54
MultEQ detects absolute phase for each loudspeaker. Some loudspeakers are designed with intentional phase reversals in the drivers in order to address crossover problems. MultEQ will detect that and report an error. The best course of action is to simply check the wiring and press "Skip" if it is correct. MultEQ simply reports a possible wiring reversal, it does not automatically switch the phase.


Bron: https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212341603


Jack_D

#12
Als je alles gecontroleerd hebt qua aansluitingen, en je kan ook de "batterij check" nog doen voor nog meer zekerheid, dan moet je de foutmelding van Audyssey negeren.


Heb je de RR104/2 Kef al eens los gegooid en alleen met de twee nieuwe Kef's Audyssey geprobeerd te draaien. Het zou zo maar eens kunnen dat Audyssey in de stress raakt van die twee interne speakers. Het principe wat hier gehanteerd word is niet allerlaagste.


Fantastische speakers trouwers, die oude RR104's ... toen was Kef nog echt Kef, maar dat is maar mijn subjectieve bevooroordeelden oordeel :D

Huub-13

#13
Bedankt voor alle adviezen en het meedenken (zelfs midden in de nacht!).
Ik zal nog één meting uitvoeren met alle aansluitingen correct en dan een eventuele fase-foutmelding negeren.

Ja, die stokoude KEF RR104.2 (32 kg. schoon aan de haak) was en blijft een unieke luidspreker.
Toch haalt hij het in enkele opzichten niet van de nieuwere Reference 1.
Met name qua ruimtelijkheid en het neerzetten van een pin-point stereobeeld is de Reference 1 moeilijk te kloppen.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

R0N

Quote from: Huub-13 on January  9, 2021, 13:45:53
Sinds kort speel ik met een Marantz SR8012 AV-receiver, waaraan 2 front- en 2 achterluidsprekers hangen.
..........
Ik heb bij eerste metingen de melding genegeerd en de meting toch afgemaakt.
Bij latere metingen heb ik de aansluitingen bij de speakers wel omgewisseld.
Veel verschil hoor ik niet, maar toch heb ik de indruk dat het beter klinkt (coherenter -> meer in fase?) als ik de draden omwissel.
.....

Zoals al eerder aangegeven kan het (en is het ook) een designaspect. Bij grotere B&W's merk ik dat ook vaak.
Zolang je stereo speelt is dat geen punt.
Maar, met meerdere luidsprekers is het de bedoeling dat ze allemaal 'in de maat' spelen.
En daarvoor is Audyssey.

Jouw waarneming dat het geluid coherenter is met omgepoolde bedrading ligt dan aan het feit dat alle vier de luidsprekers 'gelijk gepoold'  zijn.
Zo werken ze elkaar niet tegen! Vooral in het laag is dat hoorbaar.

Als je de designwaarden van de nieuwe Kef's wilt honoreren, pool dan de achterluidsprekers om. Zo behoudt je de originele fronts (80% van het geluid) en laat je de backs meespelen met de fronts.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Huub-13

Goed idee! 
Je gedachtegang lijkt logisch en is het proberen waard.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Frank72

Hopelijk leest iemand dit nog.
Ik heb achtereenvolgens een yamaha rxv650rds, een onkyo tx-sr875 en een marantz sr 5005 gehad.
Steeds hetzelfde liedje bij het inmeten, rechter front uit fase.
Andere luidsprekers, zelfde probleem, andere kabels, zelfde probleem, stereoversterkers, eindversterkers, zelfde probleem.
Andere bronnen, geen oplossing.
Recent even een passieve sub gerepareerd voor een vriend, en groot was mijn verbazing: geen klank. Géén!
De acoustitune van B&W bracht geen geluid uit.
Lang dacht ik dat het door mijn L-vormige living een akoestiekprobleem was, maar nu blijkt het echt op de uitgangen van de versterker mis te zitten.
Andere versterkers = idem.
Een kabelset omdraaien = bas.
De stekkers zitten netjes in fase in het stopcontact.
Waar zit dit probleem? Help...

toetertje

Misschien kun je nog even melden, wat nu je setup is, en wat nu precies het probleem is.