Crossover instellen na Audyssey MultEQ XT32 ruimtecorrectie

Started by Marix, January 25, 2023, 15:02:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marix

Hallo,
Mijn naam is Marc en heb mij vandaag aangemeld op dit interessante forum. Ben zelf nog een newby op dit gebied.
Ik heb gezocht naar een antwoord op mijn onderstaande vraag maar heb deze eigenlijk niet kunnen vinden.

Mijn apparatuur bestaat uit:
Onkyo TX-NR 3008
5 x B&W M1 (2x front - center - 2 x Surround)
1 x SVS SB 1000 Subwoofer.

De Subwoofer heb ik onlangs aangeschaft en probeer deze nu mooi klinkend te krijgen. Best moeilijk omdat mijn woonkamer en de bestaande inrichting niet veel opties biedt om deze op de beste plaats te zetten  :unhappy:

Wat heb ik nu gedaan.
Om te beginnen heb ik handmatig de crossover in Receiver op 80Hz gezet. Daarna de polen van de front speakers verwisselend en in combinatie met een sinus test toon gecontroleerd of deze fase juist is. Deze was dus niet juist. Ik heb de draaiknop van de SB 1000 bijna op 180 graden moeten zetten. Waarschijnlijk omdat de Sub recht tegenover de fronts staat ?

Vervolgens de Audyssey MultEQ XT32 ruimtecorrectie laten lopen.
Nu komt eindelijk mijn vraag:

Na de het doorlopen van de Audyssey correctie staan al mijn B&W M1 speakers vermeld met verschillende crossover waardes.

Front: 120Hz
Center: 100Hz
Surround: 80Hz (THX)

Wat ik vreemd vindt dat deze zo verschillen omdat het toch allemaal dezelfde speakers zijn.
Waarom is dit ? En....mag ik deze aanpassen na de Audyssey correctie naar bijvoorbeeld allemaal 90Hz ?
Wellicht heeft iemand een beter advies mbt de crossover instelling waardes van deze speakers. Ergens tussen 80HZ en 120 Hz ??

Dan nog het volgende. Na de Audyssey correctie zie ik dat de onderstaande luidspreker calibratie waardes zijn ingesteld.

Left: -3.0 dB
Center: -3.5 dB
Right: -4.5 dB
Surround Right: -5 dB
Surround Left: -6 dB
Subwoofer 1: +1.0 dB

Ik heb deze met een eenvoudige sound level meter gescheckt en het volume is met uitzondering van Sub overal wel gelijk. Maar....bij lange geen 75 dB. Allemaal 71 dB ! Mag ik deze achteraf handmatig op 75dB zetten of is dit niet nodig ? Wel gek dat de Sub nog minder aangeeft terwijl ik deze voor de correctie mbh de Onkyo microfoon op 75 dB heb ingesteld.

Maar voor nu wel genoeg vragen  ::)
Alvast hartekijk dank voor advies en tips.

Groetjes, Marc






RonG

Quote from: Marix on January 25, 2023, 15:02:23Mag ik deze achteraf handmatig op 75dB zetten

Tuurlijk, Audyssey  is niet heilig :) .

Oja, en welkom ook ;D

stevefilmfreak54

Na de het doorlopen van de Audyssey correctie staan al mijn B&W M1 speakers vermeld met verschillende crossover waardes.

Front: 120Hz
Center: 100Hz
Surround: 80Hz (THX)

Staan je speakers na Audyssey op Small of Large? Crossover waardes kan je handmatig instellen na Audyssey.
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Marix

Quote from: stevefilmfreak54 on January 25, 2023, 18:30:45Na de het doorlopen van de Audyssey correctie staan al mijn B&W M1 speakers vermeld met verschillende crossover waardes.

Front: 120Hz
Center: 100Hz
Surround: 80Hz (THX)

Staan je speakers na Audyssey op Small of Large? Crossover waardes kan je handmatig instellen na Audyssey.
Deze staan op Small

sonsan

Ik zou de cross-overs op 100 Hz zetten. De speakers gaan tot 64 Hz. Globaal 1,5 de minimale waarden dus dan kom je op 100 Hz.
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

RalphH

Persoonlijk zou ik ze zo laten staan. Audyssey stelt de crossovers nogal eens te positief (laag) in. Als ze nu al op 120 staan heb je ne sub onder deze frequentie blijkbaar hard nodig in je huidige setup.

Sowieso kun je altijd spelen met settings en luisteren of het beter wordt.

Wil je wat serieizer aan de slag, dan moet je zelf gaan meten, met REW ofzo. Kan wel een dingetje worden  ;D

De 75 is jiet heilig, geeft enkel aan dat met de volumeknop op 0dB, op "referentie niveau" speelt. Dat is eigenlijk 80dB voor bioscopen meen ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Marix


GPO

Quote from: RalphH on January 25, 2023, 20:35:17Persoonlijk zou ik ze zo laten staan. Audyssey stelt de crossovers nogal eens te positief (laag) in. Als ze nu al op 120 staan heb je ne sub onder deze frequentie blijkbaar hard nodig in je huidige setup.

Sowieso kun je altijd spelen met settings en luisteren of het beter wordt.

Wil je wat serieizer aan de slag, dan moet je zelf gaan meten, met REW ofzo. Kan wel een dingetje worden  ;D

De 75 is jiet heilig, geeft enkel aan dat met de volumeknop op 0dB, op "referentie niveau" speelt. Dat is eigenlijk 80dB voor bioscopen meen ik.

Om precies te zijn: die waardes zorgen ervoor dat als je op 0 dB speelt op je receiver, dat dan de gemiddelde geluidssterkte 85 dB is over alle kanalen met een maximum piek van 95 dB. En bij de subwoofer een maximale piek van 105 dB.

Die 75 dB ruistoon tijdens calibratie is dan weer gedaan om ervoor te zorgen dat een calibratie enigszins aan te horen is, want 85 dB ruis is gewoon erg hard.  O0

Ik zou alleen de waarde van de sub beetje bijstellen en de overige kanalen juist niet. Mijn ervaring qua geluidssterkte per kanaal is dat deze vrij precies met ADSY ingemeten worden. Behalve de sub, maar dat is ook beetje smaak gebonden.

Crossovers kun je vrij instellen, maar afhankelijk van de plek van de sub, zou ik 120 Hz wel erg hoog vinden. Hierdoor kan de sub lokaliseerbaar worden. Als de sub in de buurt van de front speakers staan is dat dan weer niet zo'n probleem.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Marix

Thanks  ^^
Heb gisteren ook eens op deze site gekeken: https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us
Heel informatief mbt de Audyssey Technologie.

Gabor

Kalibratie voor bioscoop is overigens 85dBSPL bij een pink noise van -20dBFS RMS dus pieken van 105dBSPL (niet 95). Dat is overigens voor huiskamers verder niet relevant en ook niet iets om na te streven. Een originele bioscoopmix in de bioscoop op referentie level is doorgaans al te hard (en wordt ook nooit op referentielevel afgespeeld tegenwoordig).

In dit geval is het van belang dat alle speakers onderling een gelijk level hebben, wat dat precies is met welke ruis en welke SPL meter maakt eigenlijk niet uit. Aanpassen zou ik alleen doen als je de subwoofer op de sub zelf harder kunt zetten, anders sta je behoorlijk in de plus op de versterker. Crossover zou ik voor L, C en R gelijk houden als dit gelijke speakers zijn. Afspeel volume op de versterker stel je in op gehoor, verschilt per film wat prettig is.