zoektocht naar een comfortabele "moderne" luisterstoel

Started by Dirk, January 9, 2021, 11:22:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Na wat rond zoeken op het web en dit eigenste forum, heb ik maar besloten een eigen draadje aan te maken voor deze vraag.

Momenteel gebruik ik zelf al aardig wat jaren tot volle tevredenheid een Verner Panton Relaxer om in plaats te nemen wanneer ik muziek luister of van een avondje tv/film wil genieten, maw dit is mijn vaste luisterstoel, na tal van omzwervingen gaande van de welbekende Ikea Poang tot merken als Stressless fauteuils ed, want deze "Relaxer" bevalt me 100% qua looks en biedt (tegen veler verwachtingen in) mij ook steun op de plekken waar ik die broodnodig blijk te hebben, want ik heb de pech de eigenaar te zijn van een dubbele nekhernia, wat me zeer gevoelig maakt aan lange tijd stilzitten in een stoel of zetel die ik niet perfect kan verdragen...zo heb ik al bij enkele voorgangers mogen ondervinden, die enkel en alleen om die reden ook na verloop van tijd alsnog het veld moesten ruimen.

Nu wil het feit dat ik deze eigen luisterruimte ook meer en meer inzet voor demo doeleinden, dus wens ik een zetel te plaatsen waarin iedereen ook in kan plaatsnemen...wat bij de huidige Relaxer nogal eens op wat weerstand stuit, meestal van mensen die denken (veelal onterecht trouwens) dat ze er nooit meer uit raken eenmaal ze daarin gaan zitten  ;D

Ik ben dus op zoek naar een zetel die uitnodigd om in plaats te nemen, daarbij prettig & comfortabel zit, maar tegelijk ook geen doorn in mijn (kritische) oog is, terwijl hij het onderdompelen in de muziek/film nergens in de weg staat (letterlijk dan, dus geen hoge hoofdsteunen die het "zien" van de surround speakers bvb hinderen).

Nu besef ik me terdege dat "mooi" een absoluut subjectief gegeven is, maar zolang een voorzet enigszins serieus is en de vraag niet in het belachelijke getrokken worden, sta ik voor veel open  ;)

fwiw; Ik vind modellen als een Eames Lounge chair ook prachtig, maar wil er geen 5 à 7000€ aan besteden, dus ik zoek het eerder in de max 3000€ prijsvork
Bepaalde modellen van bvb Indera vind ik ook erg mooi qua vormgeving, maar ik heb er geen idee van of deze ook comfortabel zitten voor langere tijd (een hele filmavond), dus...praktijkervaringen zijn ook meer dan welkom.

Alvast bij voorbaat bedankt voor het meedenken  :thumbs-up:

klein detail; ik koop geen zetel waar ik niet vooraf serieus in kan gaan proefzitten, dus modellen die enkel online verkrijgbaar zijn zonder deze mogelijkheid vallen sowieso af...hoe lastig dat in deze tijd van beperkingen (tgv Corona) ook soms is.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

https://www.vantil.nl/conform-time-out-met-hocker?gclid=CjwKCAiAxeX_BRASEiwAc1QdkfeIfyvo81hfYpCZ18da3N7sNT2W7IBdA-bnv6PZTy0dLogG0bnyRBoCAgIQAvD_BwE

Metz Rotterdam heeft/had hem staan. Ik heb deze zelf met donkere kuip en gebroken wit leder + voetstand. Ik als ik er echt voor ga zitten kom ik met mijn oren net boven de hoofdsteun uit.






You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

hmm, is voor mij een twijfelgeval...louter en alleen even qua uiterlijk dan, omdat ik hem teveel geïnspireerd vind op een Eames, die op zich natuurlijk erg mooi is, maar deze vd link vind ik daar dan weer teveel van afgekeken, waardoor ik het eerste buikgevoel krijg van "goed geprobeerd maar toch niet".
Maar misschien moet ik hem eens "in het echt" zien en dus een eerlijke kans geven, hij gaat voorlopig alsnog op de shortlist (die wslk veeeel te lang gaat worden :D)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

GH

Het lijkt me een heel lastig onderwerp....

Er zijn vele mooie design stoelen/fauteuils te koop. Maar aangezien comfortabele zitten voor iedereen zo anders is heb je eigenlijk maar 1 keuze. Ga, als het weer kan, naar verschillende showrooms en ga kijken wat lekker zit en wat je mooi vindt. Luisteren naar wat anderen prettig vinden is voor een stoel niet zo zinvol in mijn optiek. En als je dan voor een wat meer mainstream uiterlijk kiest dan zal dat de demo gast verder ook niet boeien.

Je budget kan voor echt design mogelijk nog wel een kleine upgrade gebruiken :-).

Ik zou gewoon lekker je eigen stoel blijven gebruiken en een ander exemplaar kopen voor demo's.


DofN

#4
Quote from: Dirk on January  9, 2021, 11:50:07
hmm, is voor mij een twijfelgeval...louter en alleen even qua uiterlijk dan, omdat ik hem teveel geïnspireerd vind op een Eames, die op zich natuurlijk erg mooi is, maar deze vd link vind ik daar dan weer teveel van afgekeken, waardoor ik het eerste buikgevoel krijg van "goed geprobeerd maar toch niet".
Maar misschien moet ik hem eens "in het echt" zien en dus een eerlijke kans geven, hij gaat voorlopig alsnog op de shortlist (die wslk veeeel te lang gaat worden :D)

Ik herken je twijfels. Ik vind hem er niet genoeg op lijken om het een slap aftreksel ervan te vinden. De Eames stoel is uniek en van een andere (hogere) klasse. Maar als je zo'n mooi ontworpen stoel wil, moet je de Eames kopen. Je gaat geen stoel vinden die net zo fraai is, geen Eames is, voor rond de prijs die je wil uitgeven :( Ik heb een half jaar gezocht :)

Bovendien is de Eames te laag en te relaxt om een goede luisterstoel te zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

Quote from: GH on January  9, 2021, 11:52:11
Het lijkt me een heel lastig onderwerp....

Er zijn vele mooie design stoelen/fauteuils te koop. Maar aangezien comfortabele zitten voor iedereen zo anders is heb je eigenlijk maar 1 keuze. Ga, als het weer kan, naar verschillende showrooms en ga kijken wat lekker zit en wat je mooi vindt. Luisteren naar wat anderen prettig vinden is voor een stoel niet zo zinvol in mijn optiek. En als je dan voor een wat meer mainstream uiterlijk kiest dan zal dat de demo gast verder ook niet boeien.

Je budget kan voor echt design mogelijk nog wel een kleine upgrade gebruiken :-).

Ik ben me er terdege van bewust dat ik geen hoogstaand (lees: gerenommeerd designer uit het verleden of heden) zal kunnen kopen voor dat budget, maar da's ook niet de insteek.
De naam "design" gebruik ik hier louter om aan te geven dat het wat anders/edgy/modern mag zijn, dus ajb geen klassieke zetel of home theater relaxfauteuil, die komt hier niet binnen.
Dat is dan niet om geen gasten/klanten voor het hoofd te stoten, maar enkel omdat ik het niet in mijn interieur wil ;D

Dat ik zelf zal moeten gaan zien & zitten is een feit, maar omdat er idd ook zoveel aanbod is wil ik wel wat input van leden die mogelijk voor eenzelfde zoektoch hebben gestaan en daarin wat leuks gevonden hebben.

Ik zou nooit vragen naar voorstellen voor speakers of apparatuur, die kies ik volgens andere criteria uit, maar een zetel/fauteuil met het doel wat ik voor ogen heb kan nog veel kanten uit, dus ik sta open voor veel input, zolang hij maar goedbedoeld is ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

GH

Quote from: doorofnight on January  9, 2021, 11:57:23
Bovendien is de Eames te laag en te relaxt om een goede luisterstoel te zijn.

Er is inmiddels een versie met iets modernere afmetingen (lees wat groter). In mijn optiek juist wel een prima luisterstoel, alleen ook een beetje een fantasieloze keuze.                                                                     

GH

Quote from: Dirk on January  9, 2021, 11:58:57
Ik zou nooit vragen naar voorstellen voor speakers of apparatuur, die kies ik volgens andere criteria uit, maar een zetel/fauteuil met het doel wat ik voor ogen heb kan nog veel kanten uit, dus ik sta open voor veel input, zolang hij maar goedbedoeld is ;)

Ik vindt 'm toch een beetje kansloos. Enige manier om een stoel te kiezen is te zitten, en dat gaat je gewoon enkele dagen in showrooms kosten. Anders krijg je alleen antwoord op de vraag wat iemand mooi vindt.....

Dirk

Quote from: doorofnight on January  9, 2021, 11:57:23
Ik herken je twijfels. Ik vind hem er niet genoeg op lijken om het een slap aftreksel ervan te vinden. De Eames stoel is uniek en van een andere (hogere) klasse. Maar als je zo'n mooi ontworpen stoel wil, moet je de Eames kopen. En ik vond dat het geld niet waard. Bovendien is de Eames te laag en te relaxt om een goede luisterstoel te zijn.
Ik heb zelf nog maar één keer in een echte Eames gezeten maar 'k kan me het met de beste wil vd wereld niet meer herinneren of hij geschikt zou zijn voor mijn doel...gelukkig is het vooropgestelde budget ontoereikend dus die is sowieso niet in the picture.
Zoals gezegd gaat jouw stoel voorlopig wel op de shortlist, ik moet hem wel een eerlijke kans geven vind ik.
Klein detail; ik ben zelf 1m92, dus als hij niet enkel voor gasten zou gaan dienen maar ook voor mezelf (en zo de Relaxer die ik nu gebruik gaat vervangen), dan moet ik er zelf ook wel 100% van overtuigd zijn qua uiterlijk én moet hij geschikt zijn voor mijn lengte, dat laatste is lang niet bij alle modellen zo evident, weet ik uit eigen ervaring.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted User


Kwabbernoot


Dirk

Quote from: Jazzman on January  9, 2021, 12:16:36
Tis niet echt design, maar deze stoel voor in mijn luisterruimte heb ik besteld: https://www.rofrahome.nl/fauteuils/chair-rodeo-buffel-leder/
alles is designed, maar dit is iig niet het soort vormgeving of de stijl waarin ik het zoek...maar bedankt voor de input  :thumbs-up:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

de titel ook maar even aangepast...van "design" naar "moderne", misschien creëert dat wat minder verwarring  :)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

clockwork

#14
 https://www.boconcept.com/nl-nl/imola/C9400L0025111.html

Zoiets? Ik weet alleen niet of of de hoofdsteun in de praktijk voldoet aan je eisen.

En in stof binnen je budget. In leer (net) erbuiten.

(Exit: ook in leer binnen je budget...).
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Dirk

door de brede hoofdsteun niet echt ideaal voor de "line of sight" richting surrounds lijkt me, maar qua look & feel zeker wel een kanshebber.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

minplus

Oriënteer je eens op Artifort. Die club heeft buitengewoon fraaie stoelen gemaakt die heerlijk zitten.
Heb zelf 2 van deze, het einde voor mensen met rug en bekken problemen.



Maar ik heb in een paar andere van hen gezeten die ook perfect zaten voor mij en schitterend qua design.
Deze zit bv. ook super. Zou er direct 1 kopen als ik de mijne niet al had; in het echt nog veel mooier dan op het plaatje.

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Dirk

mooie tip. :thumbs-up:
Ik kende het merk niet, ook niet verwonderlijk met zoveel designers & fabrikanten die mooie meubels maken, maar na even wat gezocht te hebben op wat er van hen oa op de tweedehandsmarkt wordt aangeboden zitten er wel enkele kanshebbers tussen..thanks ! 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Charlemagne

De Jori Brainbuilder multi move. Zo heerlijk ontspannend dat mijn smartwatch altijd denkt dat ik in slaap ben gevallen als ik er in zit/lig.  ;D

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

El Nino

#19
Kan je diverse "chairs" aanbevelen, maar gezien het type wat je zoekt, zou je eens kunnen kijken naar de Chaise Loung LC4 van Le Corbusier.

Is een icoon en bovendien zit/relaxt erg lekker. Prachtig frame en met echt originele koeienhuid.



Prijzen liggen tussen de EUR 2,800 en EUR 3,500
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Dirk

Quote from: Charlemagne on January 10, 2021, 10:18:20
De Jori Brainbuilder multi move. Zo heerlijk ontspannend dat mijn smartwatch altijd denkt dat ik in slaap ben gevallen als ik er in zit/lig.  ;D
blij dat 'ie het voor jou zo goed doet, maar ik vind hem qua uiterlijk weinig spannend, eerder saai zelfs (doet me aan kantoormeubels denken)...dus dat gaat hem voor mij niet worden.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: El Nino on January 10, 2021, 10:26:52
Kan je diverse "chairs" aanbevelen, maar gezien het type wat je zoekt, zou je eens kunnen kijken naar de Chaise Loung LC4 van Le Corbusier.

Is een icoon en bovendien zit/relaxt erg lekker. Prachtig frame en met echt originele koeienhuid.

Prijzen liggen tussen de EUR 2,800 en EUR 3,500
ik zoek een model waarin je zit, niet ligt  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

El Nino

Excuus, ik dacht dat je iets in de trend zoekt van de Verner Panton, echter die heb je nu.....

Wat erg lekker zit en toch veel ontspanning brengt is de Leolux Scylla....en die kun je naar eigen wens en smaak laten bekleden met leer/stofcombinaties. Tevens is er een hocker van, voor een echt relaxte luisterbeleving. Je kan ook kiezen tussen een versie met een wat hogere of lagere rugleuning.

Zijn zo rond de EUR 1,500 dus hou je nog wat over voor andere leuke zaken  ;)
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Dura

Deze ga ik volgen, momenteel kamp ik met rugklachten en ben ook op zoek naar een goede doel. En ik ben maar 1cm korter dan Dirk.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Dirk

Quote from: El Nino on January 10, 2021, 10:50:27
Excuus, ik dacht dat je iets in de trend zoekt van de Verner Panton, echter die heb je nu.....

Wat erg lekker zit en toch veel ontspanning brengt is de Leolux Scylla....en die kun je naar eigen wens en smaak laten bekleden met leer/stofcombinaties. Tevens is er een hocker van, voor een echt relaxte luisterbeleving. Je kan ook kiezen tussen een versie met een wat hogere of lagere rugleuning.

Zijn zo rond de EUR 1,500 dus hou je nog wat over voor andere leuke zaken  ;)
excuses zijn zeker niet nodig.
De Panton Relaxer die ik heb is een zit/relaxmodel qua zithouding, daar lig je zeker niet in (tenzij je achterover balanceert, maar dat doe je niet gedurende een hele film)
Ik zoek iets met een zekere edgyness maar wat niet afschrikt voor een klant/bezoeker om in plaats te nemen, wat ik met de huidige Relaxer wel eens heb bij wat oudere en/of "minder soepele" klanten ;D
Het hier eerder aangedragen Artifort heeft bvb de F780 waarvan er momenteel een leuke set (nieuw in blauw geherstoffeerd) te koop staat in de omgeving van Hasselt.
Dat is bvb wel een kanshebber vwb stijl/vormgeving...mits ze lekker proefzitten, maar ik verken eerst nog wat andere mogelijkheden ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea