'44 years ago, Philips introduced the Compact Disc System to the world'

Started by ll0ll, March 5, 2023, 11:44:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ll0ll

44 jaar geleden alweer...

'On March 8, 1979, Philips, the Dutch consumer electronics company, unveiled a revolutionary new medium that would forever change the way we listen to music. The event took place in Eindhoven and was attended by press representatives from across Europe.'
44 years ago, Philips introduced the Compact Disc System to the world - March 8, 1979

Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

ll0ll

Zijn er hier mensen die de opkomst van de CD hebben meegemaakt? Het vervangen voor al die stoffige LPs voor mooie shiny discs?  :P
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

ovromans

Zelf was ik te jong om zelf een LP verzameling te hebben, maar kan mij de overgang van LP Naar CD wel herinneren. Vooral het feit dat op zo'n klein schijfje net zo veel muziek als op LP paste en dat een CD beter bestand was tegen krassen e.d. vond ik heel bijzonder.

Mediator

Bij de introductie van de CD werd verteld dat de CD een ongekende dynamiek had hetgeen toen ook werd aangeduid middels specificaties. Het was veel beter dan analoog. Enerzijds natuurlijk een begrijpelijk verkoopargument van een branche. Maar het praatje ging toen wel zo rond onder jongeren. Analoog was helemaal afgedaan bij wijze van spreken omdat het inferieur is. Helaas was mijn eerste kennismaking met CD niet positief. Mijn broer had toen op zijn kamer een Philips CD speler die ik ging beluisteren met mijn favoriete muziek. Natuurlijk lagen de verwachtingen hoog vanwege die aankondiging van een ongekende dynamiek. Ik hoorde echter een platter geluid en wat ik toen noemde een continue dynamiek. Gelukkig is er wel veel verbeterd sinds die tijd. Bijna heel Nederland heeft in de jaren negentig zich ontdaan van zijn vinyl collectie. Ik kocht nieuwe LP's toen het op zijn einde liep voor twee of drie gulden. Net zoals het CD nu vergaat omdat iedereen streamt. Ik zeg het nogmaals. Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw waren er opnames en was er apparatuur waar geen enkele audiofiel van nu iets aan tekort zou komen.

P_j_V

Quote from: ll0ll on March  6, 2023, 09:13:44Zijn er hier mensen die de opkomst van de CD hebben meegemaakt? Het vervangen voor al die stoffige LPs voor mooie shiny discs?  :P
Ja, er was zelfs een test, in de bibliotheek.
Je kon via een mixer en een koptelefoon CD en LP vergelijken.
Het was mij geen DBT, dus met terugwerkende kracht is de uitslag ongeldig verklaard  :coffee:

Anno nu zou ik zeggen dat de CD het op vrijwel alle fronten wint, het mist alleen het gevoel die de hoes v/e LP wel had/heeft.
Maar ja, dat fysieke aspect is bij streams nog verder weg...
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

FWK

De overstap van lp's naar cd toen vlak na de introductie ook gemaakt.
Meer dan 400 lp's naar een winkel in Delft gebracht, de opbrengst besteed aan aankoop cd's van die artiesten die ik het meest luisterde.
Heb diverse spelers gehad van goedkoop naar duur maar toch miste ik iets bij dit medium.
Via een gemodificeerde Sonos terecht gekomen bij een Linn akurate streamer  en dat klinkt, in mijn oren, beter dan cd.
Terug naar lp's zie ik voor mezelf niet meer gebeuren, het gemak van een grote NAS met de Linn is gewoon comfortabel.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

Rowdy

Luisterde vroeger op de donderdagavond naar de TROS CD-show. Daar werden een nummer van nieuwe albums op CD uitgezonden.


Hannibal_

Cool, straks even stukje lezen.

Natuurlijk de introductie en opkomst meegemaakt.
Was toch hightech ontwikkeling destijds
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Richi

Quote from: ll0ll on March  6, 2023, 09:13:44Zijn er hier mensen die de opkomst van de CD hebben meegemaakt? Het vervangen voor al die stoffige LPs voor mooie shiny discs?  :P
Ik was nog op een leeftijd dat ik pas mijn eerste LPs had gekocht: Tubelar Bells van Mike Oldfield en LoveSexy van Prince geloof ik. En toen werden de CD spelers betaalbaar. Mijn eerste was een Sony midi CD speler van 350 gulden volgens mij gekocht bij de Mega ... (weet de naam niet meer precies) in Zevenaar.

Sindsdien heb ik flink wat CDs aangeschaft. Nu koop ik alleen nog die CDs die ik echt graag zelf wil kunnen vasthouden. Over het algemeen voldoet streaming hier prima.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Mokumer45

#10
Ja, volledig mee gemaakt. Een jaar of 2 na de introductie een Philips speler en een CD cadeau gekregen voor mijn verjaardag. Welk type speler en welke CD zou ik echt niet meer weten. In de loop der jaren een aardig verzameling CD's gekocht en koop ze nog steeds. Echter nooit mijn verzameling LP's en singles weg gedaan, deze heb ik nog steeds allemaal. Ik speel de CD's nu af op mijn Sony 4k BR speler.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

chansig

Was nog niet echt met muziek bezig. Ik zat nog in de cassettebandjes volgens mij. Daarna platen en cd. Vervolgens alleen cd's. Toen weer platen en cd's. Nu alleen maar streaming via Spotify.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

marcush

Ik kan me de introductie van de cd-speler op TV in een actualiteitenrubriek (ik meen KRO's Brandpunt) nog goed herinneren. Zal begin 1983 geweest zijn, 4US van Doe Maar was net uit en deze werd in de uitzending vertoond als eerste CD van een Nederlandse artiest. Er werd een geluidsgolf op een scherm getoond, waarbij de LP heel grillig was en de CD een strakke lijn liet ziet. Conclusie: veel betere geluidskwaliteit.

Voor deze 4e klas middelbare scholier was dit alles ver buiten bereik. Mijn muzikale wereld bestond uit het opnemen van LP's en radio Top 40 op cassettebandjes. En heel af en toe het kopen van een LP.

De eerste jaren waren de spelers en cd's schrikbarend duur (ruim 2x zo duur als een LP) en bleef de LP veruit het meest verkocht. In 1985 kocht de vader van een vriend de Philips CD100 en begon voor mij het opnemen van enkele CD's die geleend werden bij de bibliotheek. New Gold Dream en Brothers in arms, waarbij de laatste - by far - niet op TDK-SA90 paste, ook iets dat je bij LP's niet gewend was.

Dire Straits werd overigens zwaar gesponsord door Philips CD.

In 1986 kocht ik mijn eerste CD speler, de Philips CD160. CD-spelers waren inmiddels een stuk goedkoper geworden, CD's nog niet echt. Voor mijn eerste paar CD's betaalde ik 59 gulden per stuk. Het ging dus nog niet zo hard en het opnemen van CD's nam een hoge vlucht. In de jaren daarna ging de prijs van een CD snel naar beneden en verdwenen de LP's snel uit de platenzaken.

Zelf blij dat ik mijn LP's nooit heb weggedaan. Zal ik ook niet snel doen met mijn CD's!


twani

Quote from: Mokumer45 on March  7, 2023, 15:19:35Ja, volledig mee gemaakt. Een jaar of 2 na de introductie een Philips speler en een CD cadeau gekregen voor mijn verjaardag. Welk type speler en welke CD zou ik echt niet meer weten. In de loop der jaren een aardig verzameling CD's gekocht en koop ze nog steeds. Echter nooit mijn verzameling LP's en singles weg gedaan, deze heb ik nog steeds allemaal. Ik speel de CD's nu af op mijn Sony 4k BR speler.

Megapool....

gerard1

Volledig meegemaakt, de lp,s en singles zijn de kliko ingegaan ( soms beetje spijt van )en alle cd,s met pioneer sacd speler weggegeven
kreeg er zo weinig voor dat het de moeite niet was.

Scheelt veel vrije tijd, hoeveel uur ik wel niet in de platenwinkels heb doorgebracht :D 

minplus

Ik vond tot 1988 de CD-spelers niet interessant, te metalig. Ook in dat jaar weinig interessants maar wel de Cambridge CD2. Magnifiek geluid, duur, maar helaas wat wrak in constructie naar later bleek. Wel met het schitterende signaallampje voor fouten in de CD's, iets wat ik bij alle latere spelers enorm miste.
De 1e CD die ik kocht (Grace Jones) kostte een tientje. Later helaas veel LP's weg gedaan.
Draai momenteel alle bronnen, LP, Cassette, CD, FM, Stream, behalve DAB.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

tonv

Mijn eerste cd speler, omdat hij relatief betaalbaar was, een Sony portable.
Daarnaa altijd Sony cd spelers gehad in 43 cm breed uit de ES serie.
De laatste heb ik een aantal jaren geleden ingeruild.
Nu nog een Marantz 7007 blu-ray speler, maar wordt echt weinig gebruikt.
Het gemak van streaming is toch wel erg groot.

eMVe

Quote from: minplus on October 18, 2023, 20:23:13Ik vond tot 1988 de CD-spelers niet interessant, te metalig. Ook in dat jaar weinig interessants maar wel de Cambridge CD2. Magnifiek geluid, duur, maar helaas wat wrak in constructie naar later bleek. Wel met het schitterende signaallampje voor fouten in de CD's, iets wat ik bij alle latere spelers enorm miste.
De 1e CD die ik kocht (Grace Jones) kostte een tientje. Later helaas veel LP's weg gedaan.
Draai momenteel alle bronnen, LP, Cassette, CD, FM, Stream, behalve DAB.

Leuk, ik was ook een relatief late instapper; de eerste was een Rotel (870?) en daarna de Cambridge CD2, die defect verkocht is voor Fl.50,- Opvolger was de Arcam CD 82 en CD27. Bij de laatste ging de drive voor de tweede maal kapot en is vervangen door de Rega Isis en dan begint het toch weer te kriebelen om nog eens een draaitafel aan te schaffen. Waarmee de cirkel weer rond zou zijn. . .