XLR of RCA interlink

Started by audiolover, January 7, 2021, 13:33:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Als ik de keuze heb om een DAC volledig gebalanceerd (XLR) of ongebalanceerd (RCA) aan te sluiten, wat is dan het advies? Interlink zal kort zijn 30 tot 50cm.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Deleted User

Gewoon uitproberen. Mijn Ayre Acoustics QB-9 DSD heb ik via XLR aangesloten om de doodeenvoudige reden, dat ik een XLR kabel over had. Ik zou er geen extra XLR kabel voor gekocht hebben.

Op die afstanden maakt het niets uit..

Dirk

als de apparatuur waarop je die DAC gaat aansluiten ook voorzien is van XLR's zou ik daarvoor kiezen, alleen al omdat het op vele punten de betere verbinding is vd 2...da's dus even los van alle snake oil die eromtrent verkocht wordt
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

El Nino

Op de eerste plaats is de kwaliteit van je kabels van belang, daarna of je XLR (balanced) or RCA (unbalanced) gaat aansluiten. In mijn set heb ik een 1 op 1 vergelijk gedaan met XLR en  RCA aansluiting en de eerste was duidelijk beter. De bekabeling was niet hetzelfde. Voor de XLR aansluiting heb ik gebruik gemaakt van de Crystal Cable Diamond Reference en voor de RCA de Linn Silverlink. Beide goede kabels, maar Crystal Cable is nu eemaal een klasse apart.

Beste is om wat test kabels te regelen en te luisteren.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Dirk

dus eigenlijk zeg je dat die vergelijkende test die je "tussen XLR en RCA" deed helemaal nergens op sloeg, want je gebruikte allesbehalve hetzelfde type kabel...terwijl net het type kabel volgens je eigen uitleg het meest van invloed is op het resultaat :dontgetit:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

El Nino

Zo kun je het ook bekijken....., het was wel een vergelijk, maar idd niet echt 1 op 1.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

chansig

Eerder echt niet.. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

El Nino

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

chansig

Het roept om moderatie en verwijderen van berichten.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

El Nino

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

vergeerr72

XLR kan soms een paar Db extra versterking opleveren. Ik had alles met XLR-bekabeling wat in totaal 12Db meer versterking gaf. Dit kan soms teveel zijn.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

El Nino

Heb ik ook gemerkt, waardoor het veroorzaakt wordt, geen idee.......
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Rob_Dingen

Dat is vrij simpel uit te leggen stel een asymmetrische uitgang heeft 1V uit bij een XLR is dat er nog steeds maar er komt ook een -1V uit dus samen word dat 2V dus 6dB erbij.

Rob

brt

Het schijnt dat mijn Muscian Pegasus dac ook beter klinkt via xlr uit; alleen heb ik op mijn geintegreerde versterker geen xlr-in.
Ik heb twee rca-xlr-adapters gekocht, zodat ik toch xlr uit kan vanuit de Musician Pegasus, die volledig gescheiden opgebouwd schijnt te zijn.

De adapters zijn nog ff onderweg, maar mag ik verwachten dat dit een geluidswinst gaat geven tov rca uit?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

jossie

Quote from: brt on February  8, 2021, 19:13:12
Het schijnt dat mijn Muscian Pegasus dac ook beter klinkt via xlr uit; alleen heb ik op mijn geintegreerde versterker geen xlr-in.
Ik heb twee rca-xlr-adapters gekocht, zodat ik toch xlr uit kan vanuit de Musician Pegasus, die volledig gescheiden opgebouwd schijnt te zijn.

De adapters zijn nog ff onderweg, maar mag ik verwachten dat dit een geluidswinst gaat geven tov rca uit?
Vast!

In het beste geval veranderd er niets, in het slechtste geval sluit je de pin 3 uitgang kort en loopt de negatieve output poot van je Dac heet.

Het zou zo maar kunnen dat het laatste geval een waarschijnlijkheid van meer dan 99% heeft.
Omni !

audiolover

Ik heb nu de dac rechtstreeks op mijn actieve luidsprekers aangesloten: fantastisch! Gewoon ongebalanceerd!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Stef

Voor mijn Chord DAVE is het bekend dat de dac geoptimaliseerd is voor SE hoewel hij ook XLR uitgangen heeft.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

brt

Quote from: jossie on February  8, 2021, 19:48:20
Vast!

In het beste geval veranderd er niets, in het slechtste geval sluit je de pin 3 uitgang kort en loopt de negatieve output poot van je Dac heet.

Het zou zo maar kunnen dat het laatste geval een waarschijnlijkheid van meer dan 99% heeft.

Mmm, Jos, dat klinkt niet als een aanbeveling, of wel? :)
Dat kan dus schade aan de dac brengen, of is heet worden niet erg? Ik bedoel: kan ik het zonder mogelijke schade op zich wél even proberen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

jossie

Quote from: brt on February  9, 2021, 10:03:00
Mmm, Jos, dat klinkt niet als een aanbeveling, of wel? :)
Dat kan dus schade aan de dac brengen, of is heet worden niet erg? Ik bedoel: kan ik het zonder mogelijke schade op zich wél even proberen?

Laat ik een analogie gebruiken.

Stel je hebt een mooie eindtrap die tweekanaals is en een optie tot bruggen heeft. Ik ga er even vanuit dat je weet wat dat is  ::)

Bruggen is mooi! gebalanceerd uit, mogelijk klinkt dat beter niet waar? Nou heb jij helaas alleen single ended luidsprekers. Gelukkig zijn er verloopjes te koop die vanaf de gebrugde versterker één versterker uitgang direct weer aan massa leggen en de andere uitgang netjes naar je single ended luidspreker sturen. Uiteraard stuur je wél de kortgesloten versterker in want hij staat in brug niet waar? Dat klinkt beter, punt!

Nou ben jij dus gruwelijk benieuwd of het dan TOCH mooier klinkt!

Ik heb je al eerder verteld dat een poot van je uitgang heet kan lopen, maar de echte audiofiel laat zich niet gauw afschepen, die worstelt verder in de onbegrijpbare wereld van stroom, spanning, online statements, guru's, buigbare natuurwetten... net zolang totdat er aan het einde van de tunnel het licht schijnt van de high end hemel... alleen bereikbaar voor de doorzetters, de kordaatmannetjes, de bikkels die zich door niets of niemand laten tegenhouden! VICTORIE!


Mogelijk is het nog niet helemaal duidelijk, het antwoord is wat mij betreft dus...

Ga je gang, kapot zal het niet gaan.
Omni !

brt

Haha, ik denk dat het antwoord wel duidelijk is  :clapping:

Tja, voor mij is het door mijn gebrek aan technische kennis idd een soort van experimenteren, maar ik check het voor de zekerheid tóch nog ff hier, in de hoop dat verstandigere personen er wat over kunnen zeggen :)

Ik had gehoopt op een nog beter signaal vanuit de dac, met deze adapters, maar dat is dus ijdele hoop.
Dank voor het advies en toelichting!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

jossie

#20
Kijk anders nog 's hier:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=141104.msg2585703#msg2585703

Misschien is dat nog wat verhelderend voor je. In de openingspost staat de belangrijkste informatie. Daarna volgt wat wapengekletter, laat dat maar achterwege, voegt weinig toe denk ik.
Omni !

brt

Dank Jos, heb het gelezen.
Gaat me technisch wel wat boven de pet, maar ik vertrouw op je kennis  ;D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3