Maximale contrast => Mobiel zwart plafond => Hoe?

Started by Maks, January 4, 2021, 21:06:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maks

Hi all, heb je geen dedicated biosruimte hebben en nog belangrijker...mocht je je vrouw/vriendin zo ver krijgen...lees dan vooral verder. ;D

Ik heb mijn "Heimkino" geintegreerd in de woonkamer en je weet dat je dan concessies moet doen. Ik werkte al met zwarte doeken maar het witte plafond was nog steeds een doorn in het oog Gelukkig kreeg ik op dit forum in een andere thread een doorverwijzing van riwi naar een oplossing die hifiman had gerealiseerd. (dank  :clapping: heren)

Na wat discussies met mijn vrouw  ;) heb ik hier mijn eigen variant van een mobiel plafond gemaakt...zie foto's:

Benodigdheden:

Ik heb een scherm van 280cm breed zichtmaat, dus het plafond moest 300 cm zijn vond ik. De platen moesten de volgende eigenschappen hebben: super licht, hanteerbaar en stijf, zodat ze niet doorbuigen en dat ik dus niet met een aluminium u-profiel hoefde te werken om doorbuigen te voorkomen.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op de het volgende:

Platen:
4 x polycarbonaat kanaalplaten van 16mm (extra stijf), met een afmeting van 75cmx150cm => eurofix.nl is de goedkoopste => 120 euro voor alle 4 en tevens op maat gezaagd en netjes afgewerkt.

Folie:
Gekkofix Blackvelvet  artnr 10011 (tip van ronald/hifiman) 5m op een rol van 45cm breed....8 euro de strekkende meter, te bestellen bij een Hubo of multimate, had hiervoor 3 rollen nodig => 140 euro. Vervolgens moet het nog gemonteerd worden op de platen, gelukkig kende ik iemand van een foliemontage bedrijf die dat voor me heeft gedaan. Super materiaal die alle reflectie wegneemt, maar dat mag ook wel voor die prijs.

Achtergrondsysteem.
-Bresser BR-D37 heavy duty van 125 euro bij fotokameraexpress.nl. Dat zijn dus de 2 driepootstandaarden met een dwarsbalk. Goed stevige constructie die ook makkelijk inklapbaar is. Het voordeel hiervan is dat de dwarbalk uit 4 gelijke delen bestaat en dus niet telescopisch/uitschuifbaar is, waardoor de platen op een evenredige ondergrond rusten. Bij telescopschopisch wordt de dia van de balk steeds kleiner en zitten er verloopstukken in waardoor de platen dus niet meer mooi gaan aansluiten.

Ik heb daarnaast nog een extra losse dwarsbalk gekocht (zelfde merk 35 euro), daar ik deze op de beugel heb laten rusten (aan de kant van het scherm) die ik al had laten maken voor mijn 16:9 maskingsysteem, zie foto. Maar goed dit is een stukje maatwerk wat voor mijn situatie passend is. Zie foto's

En ja, dan het resultaat....was de toename in zwartwaarde/contrast de investering waard. Jazekers...zelf mijn vrouw kon verschil goed zien en dat zegt eigenijk al genoeg ;D ;D

Mocht je nog meer specifieke info willen hebben, dan hoor ik het graag.
Gr Max




JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

Maks

laatste foto...
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

papaleo

#2
Laat ik voorop stellen dat ik het bewonderingswaardig vind hoe jij en nog een paar andere forumleden dit hebben bewerktstelligd in een huiskamer om meer contrast te verkrijgen...maar ik heb nog veel meer bewondering voor je vrouw dat zij zo'n stellage in de livingroom toestaat  ;)

"Mobiel zwart plafond" in hoeverre moet ik dit mobiele zien?
'Mobiel' in de zin van je kan het makkelijk wegrijden/verplaatsen/inklappen of moet je het steeds opnieuw opbouwen en aftuigen...,want ik neem aan dat je dit niet permanent in je huiskamer laat staan wanneer er geen film gekeken wordt?
Het lijkt mij dat (mijn mening) wanneer je elke keer dit zou moeten opbouwen en afbreken de gein er snel van af zou gaan...ook ik zou met een donker/zwart plafond de contrastratio beter overeind kunnen houden maar dit/op deze manier...nee dat heb ik het er echt niet voor over...,en ik denk mijn vrouw ook (denk ik) niet  :D

In ieder geval heel veel kijk plezier  8)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

denoontje

#3
Mooi hoor en mooi uitgedacht. :headbanging: :clapping:
Ik heb gelukkig een dedicated HT.

Mijn gedachten: was een zwart rol gordijn (denk even qua design aan een mobiel diascherm, dat zelf inrolt via een strakke veer) dat je horizontaal uitrolt langs het plafond niet makkelijker geweest? Of zou dat net werkbaar zijn?

Maks

Ach ja, ik blijf een perfectionist en het is ook niet zo dat ik elke avond film kijk op de beamer....het is 1... max 2 x in de week en met 5 minuten heb ik het staan...kleine effort voor veel kijkplezier.

Mijn vrouw kent me gelukkig al 20 jaar....laserdisc tijdperk en die wist toen al dat ik gek was van deze hobby en wst dus ook waarmee ze trouwde ;)...dus ook dit lag in de lijn der verwachting ;D ;D
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

Maks

Quote from: denoontje on January  4, 2021, 21:55:59
Mooi hoor en mooi uitgedacht.
Ik heb gelukkig een dedicated HT.

Mijn gedachten: was een zwart rol gordijn (denk even qua design aan een mobiel diascherm, dat zelf inrolt i een strakke veer) dat je horizontaal uitrolt langs het plafond niet makkelijker geweest? Of zou dat net werkbaar zijn?

Dat was de enig eis die ze had, er mocht niets gemonteerd worden op het witte plafond...dus geen geleiders, haken etc...dat moest glad blijven.... ;)
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

denoontje

gehe...net als vroeger een dia avond.
Maakt een avondje film kijken zo wel weer speciaal :)

riwi

Mooi geworden hoor. Netjes. Hoe zwaar wegen de panelen ongeveer?

Kan je het in je eentje optuigen? Trapje nodig? Ik heb voor mijn doeken systeem wel een trapje nodig.

Voor mij was het doeken systeem wel een eye opener kwa beeld verbetering. En ik laat het soms een paar dagen hangen, en soms ruim ik het gelijk weer op net zoals het me uitkomt. Dat is dan weer een voordeel van vrijgezel zijn.

pameijer

#8
Ik zat zelf vorig jaar aan een oplossing te denken geïnspireerd op dit draadje. Je hangt dan wel rails over je plafond en in de hoeken ligt zwart "gordijndoek", maar zijn meteen mooie bassabsorbers  :hehe: (geintje). Als je gaat kijken dan schuif je de doeken richting je bank en heb je zowel je plafond als de zijkanten zwart gemaakt.

In dit topic staat ook erg veel info, en de makers van onderstaand systeem hebben in hun nieuwe huis een en ander nog wat mooier gemaakt.










Nieuwe installatie: https://www.facebook.com/watch/?v=1692721894385217

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Maks

Quote from: riwi on January  7, 2021, 16:29:21
Mooi geworden hoor. Netjes. Hoe zwaar wegen de panelen ongeveer?

Kan je het in je eentje optuigen? Trapje nodig? Ik heb voor mijn doeken systeem wel een trapje nodig.

Voor mij was het doeken systeem wel een eye opener kwa beeld verbetering. En ik laat het soms een paar dagen hangen, en soms ruim ik het gelijk weer op net zoals het me uitkomt. Dat is dan weer een voordeel van vrijgezel zijn.

Panelen zijn 2,5 kg per stuk....ik heb de stijve variant genomen en die waren 700gr zwaarder daar ik niet rondom met aluminium profielen wilde werken.
Ja qua zwartwaarde is dit echt super en heb ik het vlot staan (met trapje ja ;) )....en dat "vertraagd" opruimen komt me wel bekend voor.... ;D

JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

Maks

Quote from: pameijer on January  7, 2021, 18:00:47
Ik zat zelf vorig jaar aan een oplossing te denken geïnspireerd op dit draadje. Je hangt dan wel rails over je plafond en in de hoeken ligt zwart "gordijndoek", maar zijn meteen mooie bassabsorbers  :hehe: (geintje). Als je gaat kijken dan schuif je de doeken richting je bank en heb je zowel je plafond als de zijkanten zwart gemaakt.

In dit topic staat ook erg veel info, en de makers van onderstaand systeem hebben in hun nieuwe huis een en ander nog wat mooier gemaakt.










Nieuwe installatie: https://www.facebook.com/watch/?v=1692721894385217

Ja dat was ook mijn eerste vraag thuis....kunnen we het plafond niet mat zwart maken ;D ;D
Wel een super mooie oplossing, maar daar moet je volgens mij vrijgezel voor zijn...tenzij je vrouw net zo gek is.
Mooi vergelijk die foto's met/zonder...kun je precies wat het doet.
thx voor de link...
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

pameijer

Quote from: Maks on January  8, 2021, 16:58:29
Ja dat was ook mijn eerste vraag thuis....kunnen we het plafond niet mat zwart maken ;D ;D
Wel een super mooie oplossing, maar daar moet je volgens mij vrijgezel voor zijn...tenzij je vrouw net zo gek is.
Mooi vergelijk die foto's met/zonder...kun je precies wat het doet.
thx voor de link...
Da's nou net het mooie van dat systeem. Je kunt je plafond en wanden gewoon wit laten en bij een filmpje kijken schuif je de zwarte gordijnen over het plafond en de wanden.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Jean Sibelius

Hey Maks,

Leuk om je na al die tijd een keer in levende lijve te ontmoeten. Blijft een mooie oplossing zo'n mobiel zwart plafond :colgate:

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)