Nieuwe soundbar tvv sonos playbar

Started by skank1, January 2, 2021, 20:39:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

Ik overweeg mn sonos playbar te vervangen door een nieuwe playbar.

Graag hoor ik van jullie of dit een goeie stap is.
Budget max 1000 euro
Deze komt in de  woonkamer terecht onder een 55 inch tv
De optie om stereo opstelling of volwaardige set 5.1 te zetten telet niet :) Jullie hoeven dit niet aan te raden, gezien ik ook nog een dedicated ht heb.
Ook vaste speakers achteraan icm soundbar is geen optie (bv de samsung hw-q950T)

Maximum dus een soundbar met sub

Zelf dacht ik aan

Deze sony
https://elektrozine.be/review-sony-dolby-atmos-soundbar-ht-st5000/

Of deze jbl
https://fwd.nl/audio/review-jbl-bar-9-1-soundbar-met-surroundspeakers-and-dolby-atmos/

Beide rond de 1000 euro

Goeie zet?
Welke van de 2 is best?

Andere opties?
Aanwezigheid van chromecast en hd-audio of zelfs atmos is een absolute plus (afwezigheid chromecast bij de sonos arc is voor mij een no go p:)

Alvast bedankt
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

TornadoGo

Waarom niet de Sonos ARC? Hoge mate van gebruiksvriendelijkheid, past mooi onder een 55" en heeft ook Atmos.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

skank1

Quote from: TornadoGo on January  3, 2021, 10:35:35
Waarom niet de Sonos ARC? Hoge mate van gebruiksvriendelijkheid, past mooi onder een 55" en heeft ook Atmos.

Duur en het ontbreken van chromecast vind ik een groot gemis.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

TornadoGo

#3
Quote from: skank1 on January  3, 2021, 10:42:53
Duur en het ontbreken van chromecast vind ik een groot gemis.

Maar wel calibratie in de vorm van Trueplay (dat hebben de meeste anderen niet) en je kunt wel audio streamen vanuit Google Home als je een Nest Hub hebt bijvoorbeeld. Chromecast mét beeld
heeft geen enkele soundbar.

Bij mij kwam hij in ieder geval als winnaar uit de bus in een vergelijk tussen de usual suspects van Samsung en LG. B&O Soundstage is ook nog een optie maar is niet uitbreidbaar met sub en surrounds op dit moment.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

skank1

Quote from: TornadoGo on January  3, 2021, 14:53:31
Maar wel calibratie in de vorm van Trueplay (dat hebben de meeste anderen niet) en je kunt wel audio streamen vanuit Google Home als je een Nest Hub hebt bijvoorbeeld. Chromecast mét beeld
heeft geen enkele soundbar.

Bij mij kwam hij in ieder geval als winnaar uit de bus in een vergelijk tussen de usual suspects van Samsung en LG. B&O Soundstage is ook nog een optie maar is niet uitbreidbaar met sub en surrounds op dit moment.

Hoezo? streamen vnauit google home met hub? Die arc heeft toch geen chromecast?

Lg zit ik ook te bekijken, maar rears plaatsen achteraan (vast met voedingskabel) is geen optie in de woonkamer...
Vandaar dat ik atmos wil hebben zonder rear speakers (tenzij zoals bij die jbl 9.1)

Ik weet dat dit niet optimaal is hoor.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

TornadoGo

Quote from: skank1 on January  3, 2021, 16:51:05
Hoezo? streamen vnauit google home met hub? Die arc heeft toch geen chromecast?

Lg zit ik ook te bekijken, maar rears plaatsen achteraan (vast met voedingskabel) is geen optie in de woonkamer...
Vandaar dat ik atmos wil hebben zonder rear speakers (tenzij zoals bij die jbl 9.1)

Ik weet dat dit niet optimaal is hoor.

Je kunt de Sonos wel toevoegen aan je Google home omgeving en muziek af laten spelen van verschillende bronnen via spraak opdrachten. Gek genoeg kan je vanuit de Google Home app op je telefoon geen Sonos apparaten kiezen voor het afspelen, daarvoor moet je dan naar de Sonos app. Dus bediening met spraak werkt (er zit zelfs een microfoon op de ARC die je kunt gebruiken voor Google Home), bediening via de Home app werkt niet.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

skank1

Quote from: TornadoGo on January  3, 2021, 22:45:24
Je kunt de Sonos wel toevoegen aan je Google home omgeving en muziek af laten spelen van verschillende bronnen via spraak opdrachten. Gek genoeg kan je vanuit de Google Home app op je telefoon geen Sonos apparaten kiezen voor het afspelen, daarvoor moet je dan naar de Sonos app. Dus bediening met spraak werkt (er zit zelfs een microfoon op de ARC die je kunt gebruiken voor Google Home), bediening via de Home app werkt niet.
Dat klopt idd, chromecast ontbreekt, en dat wil ik ook net
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Gezien mn sonos nu verkocht is , moet ik nu wel een andere hebben.
Helpen jullie even mee aub?

- Max budget is 1000 euro
- Moet chromecast hebben
- moet atmos kunnen en surround formaten
- GA is een plus
- Geen additional rears
- additional sub mag wel
- geen voorstellen voor 2.1 of iets anders
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Kanariepiet

Ik snap de redenatie niet waarom je Atmos op een soundbar zonder achterspeakers wil hebben, dat gaat nooit werken natuurlijk en zoals je zegt is de JBL m.i. dan de enige keus en naar wat ik lees klinkt het best goed.

Hier staat sinds een half jaar een B&O Stage, een soundbar met Atmos, maar ja het geluid is breed en hoog, maar geen Atmos.

Mocht je echt een fantastische soundbar zoeken die ook met muziek geweldig is, kan ik je de Stage van harte aanraden (wel buiten je budget van 1000).

skank1

Quote from: Kanariepiet on January  9, 2021, 07:06:52
Ik snap de redenatie niet waarom je Atmos op een soundbar zonder achterspeakers wil hebben, dat gaat nooit werken natuurlijk en zoals je zegt is de JBL m.i. dan de enige keus en naar wat ik lees klinkt het best goed.

Hier staat sinds een half jaar een B&O Stage, een soundbar met Atmos, maar ja het geluid is breed en hoog, maar geen Atmos.

Mocht je echt een fantastische soundbar zoeken die ook met muziek geweldig is, kan ik je de Stage van harte aanraden (wel buiten je budget van 1000).

Waarom? Omdat ik ze gewoon niet kan plaatsen achteraan, en ik wil geen 2de HT, die heb ik apart...
Ik snap je vetgedrukte tekst niet, een soundbar met atmos, maar geen atmos?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Vraagje omtrent het earc verhaal

Op mn tv zit een shield aangesloten.
De tv heeft blijkbaar HDMI ARC (geen earc)
Stel ik speel een atmos film af op de shield,
ik kan bijgevolg geen atmos krijgen op de jbl bar? (wegens de tv?).
De jbl heeft wel een Earc hdmi aansluiting + nog een gewone
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

StefaanD

Shield rechtstreeks op de soundbar aansluiten dan, want er zit op die JBL één HDMI input. Ben geen expert in soundbars, maar denk dat je dan wel Atmos hebt.

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

StefaanD

geen probleem toch, zie pagina 17 van de JBL 9.1 handleiding onder punt 7.3 AfspelenvanafdeHDMIIN-bron  :tongue2:

Kanariepiet

Quote from: skank1 on January  9, 2021, 09:10:31
Waarom? Omdat ik ze gewoon niet kan plaatsen achteraan, en ik wil geen 2de HT, die heb ik apart...
Ik snap je vetgedrukte tekst niet, een soundbar met atmos, maar geen atmos?

Ik bedoelde daarmee te zeggen dat het leuk is Atmos op een soundbar, maar je geen Atmos ervaart.
Leuk dat die naam erop staat en het kan verwerken, maar that's it.

Je zegt dat je ze niet kan plaatsen en geen 2e HT wil, waarom dan Atmos vraag ik me af..............
Maar zoals gezegd komt de JBL bar dan het meeste in de buurt met zijn draadloze achterspeakers.

skank1

Quote from: Kanariepiet on January  9, 2021, 15:55:24
Ik bedoelde daarmee te zeggen dat het leuk is Atmos op een soundbar, maar je geen Atmos ervaart.
Leuk dat die naam erop staat en het kan verwerken, maar that's it.

Je zegt dat je ze niet kan plaatsen en geen 2e HT wil, waarom dan Atmos vraag ik me af..............
Maar zoals gezegd komt de JBL bar dan het meeste in de buurt met zijn draadloze achterspeakers.

Ik denk wel dat er iets van verschil in zal zitten tov gewoon PCM geluid...
Niet?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Kanariepiet

Quote from: skank1 on January  9, 2021, 15:59:12
Ik denk wel dat er iets van verschil in zal zitten tov gewoon PCM geluid...
Niet?

Met een bar met achterspeakers ga je dat wel ervaren, maar ik bedoel met een bar alleen niet en is het meer een gimmick die no way geluid boven je en achter je plaatst.

skank1

Quote from: Kanariepiet on January  9, 2021, 16:10:31
Met een bar met achterspeakers ga je dat wel ervaren, maar ik bedoel met een bar alleen niet en is het meer een gimmick die no way geluid boven je en achter je plaatst.
Vandaar dat ik de jbl achteraan zal zetten.
Mijn besluit staat vast, ik ga voor de jbl

Ik hoop alleen dat het magnetisch magnetisme (lol) zal blijven werken na x jaar... als je dit wekelijks 3 keer loskoppelt ofzo
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii