audio kwaliteit chromecast op HT (o.a. Prime Video, Netflix)

Started by Henkjan_O, January 2, 2021, 18:23:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henkjan_O

Ik had maar weer een abo op Prime Video genomen, vooral vanwege The Grand Tour  (en t is maar €3 per maand)

zo kijkend zag ik ook wel een paar leuke films, o.a. Star Trek.  Ik in m'n HT afspelen vanaf telefoon op de chromecast ultra.  Het eerste dat me opviel was dat het geen 5.1 , maar alleen stereo is. En later dat de dynamiek ver te zoeken is, LFE zijn er wel maar op wel erg burenvriendelijk nivo.   later ook nog ff getest met een concert van Rammstein dat er ook op staat (ik heb de DVD, dus ik ken t), en dat was ook al zo vlak, geen lol aan.   

heeft iemand ook deze ervaring? 

ps: ik heb er al een mail aan gewaagd richting Amazon, maar verder dan "wat raar, dat doet-ie anders nooit, we gaan er naar kijken" antwoord zijn ze nog niet

[edit] topic titel aangepast, issue is niet Prime specifiek
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Rick-DTS

Niet herkenbaar. ik heb prima beeld en geluid.
Vanavond Ad Astra gezien. Dat was genieten, alleen niet voor de buren....

TornadoGo

#2
Ik ben ook niet onverdeeld enthousiast over de kwaliteit van sommige content op Amazon. De afgelopen week met de kinderen vier HP (Harry Potter ;)) films gekeken op Amazon. Volgens de specificaties in 5.1 én in HDR. Dat 5.1 geloof ik wel, was prima te doen. De HDR is echter dramatisch, het leek wel of de helderheid van m'n scherm een paar stappen te hoog stond. De zwarte balken onder en boven het beeld waren grijs (op m'n OLED scherm).

Andere content is dan wel weer goed en sinds kort ook weer ATMOS terug nadat ze die een tijd uit hadden gezet.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

reza

Hier wisselend. Sommige films/series zijn gewoon om te smullen zo mooi en andere ...

Wat ik dan niet begrijp is wanneer je HD kijkt en wanneer UHD met HDR.

Er staat dan HDR maar is het niet?
Dan staat er HDR en adr of zoiets dan is het wel.
Ik heb het al proberen op te zoeken naar kan er nergens iets over vinden

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Henkjan_O

bedankt.

hoe is de route naar het scherm bij jullie? 
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

theshadow

Waarschijnlijk wordt het probleem veroorzaakt door je telefoon en Chromecast. De kwaliteit wordt bepaald door het device waarmee je de stream start. In fit geval je telefoon. Dit was voor mij de reden om de chromecast niet te gebruiken. Ik gebruik nu een fire tv stick naar tevredenheid.

Marcel87

Quote from: reza on January  3, 2021, 10:33:13
Hier wisselend. Sommige films/series zijn gewoon om te smullen zo mooi en andere ...

Wat ik dan niet begrijp is wanneer je HD kijkt en wanneer UHD met HDR.

Er staat dan HDR maar is het niet?
Dan staat er HDR en adr of zoiets dan is het wel.
Ik heb het al proberen op te zoeken naar kan er nergens iets over vinden

Dit probleem herken ik, veel zogenaamde HDR content wat geen HDR blijkt te zijn. Althans, mijn LGC9 springt niet naar HDR.
LG 65C9 / Sony X800
Marantz SR8015
O.L.S. Emotion 4
SVS PB12+

TornadoGo

Quote from: Henkjan_O on January  4, 2021, 00:41:41
bedankt.

hoe is de route naar het scherm bij jullie?

Ik heb de Prime app op mijn LG TV staan en die is aangesloten op het netwerk met een UTP kabel.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

reza

Quote from: Marcel87 on January  4, 2021, 14:34:17
Dit probleem herken ik, veel zogenaamde HDR content wat geen HDR blijkt te zijn. Althans, mijn LGC9 springt niet naar HDR.

Dat dus..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Henkjan_O

Quote from: theshadow on January  4, 2021, 14:20:28
Waarschijnlijk wordt het probleem veroorzaakt door je telefoon en Chromecast. De kwaliteit wordt bepaald door het device waarmee je de stream start. In fit geval je telefoon. Dit was voor mij de reden om de chromecast niet te gebruiken. Ik gebruik nu een fire tv stick naar tevredenheid.
ja, google en amazon zijn geen vrienden.  het duurde al best wel lang totdat ze chromecast gingen onderstenen.
op de support pagina's doet men nogal vaag (om logische redenen gezien de enorme hoeveelheid verschillende systemen) over wat voor kwaliteit te verwachten met de diverse systemen.  Telefoon zou 5.1 moeten kunnen, maar mss is dat alleen met de Fire stick.   Ik wacht "even" t antwoord af van de helpdesk
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

theshadow

Heb je toevallig ook Netflix en/of Disney. Zo ja, heb je wel 5.1 als je een stream via de telefoon start?

Henkjan_O

#11
Quote from: theshadow on January  4, 2021, 20:04:37
Heb je toevallig ook Netflix en/of Disney. Zo ja, heb je wel 5.1 als je een stream via de telefoon start?
Netflix getest, en t zelfde laken een pak.   alleen stereo en geen dynamiek (U-570 dieptebommen werden muggescheet)

is dus iets met de combi telefoon - chromecast   
in chromecast instellingen, daar staat multichannel op "auto"

(ik kijk netflix in m'n HT altijd via de Oppo, dat gaat prima)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

theshadow

Heb je in huis misschien nog een andere device waarmee je de stream op je chromecast kan starten?

Ik vond dit ook een enorm gemis - je start device bepaald de kwaliteit. Ik kan je een fire tv stick van amazon aanraden.

Henkjan_O

Quote from: theshadow on January  5, 2021, 18:39:56
Heb je in huis misschien nog een andere device waarmee je de stream op je chromecast kan starten?
al het andere waarvan ik weet dat t met de chromecast gaat, is stereo (radio apps, de pc, squeezebox)
of zijn er op youtube testtracks in surround?
en blijft ook nog over het enorme verlies aan dynamiek

ik zie overigens ineens ook m'n Oppo als optie om naartoe te casten in sommige apps, dat ga ik ook eens testen

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)