Voorzetwand tegen geluidsoverlast

Started by Vrztwnd, January 2, 2021, 14:08:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Had je inmiddels al gemeten/getest welke frequenties exact het probleem veroorzaken? Kan met een toongenerator in bijv REW —> aansluiten op setje en luisteren
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Jack_D


Daarom moet die voorzetwand ook goed zwevend gemonteerd zijn. Hij mag nergens de vloer, plafon of aangrenzende wanden raken. Meer risico bij metalstuds, persoonlijk vind ik dat een zinloze oplossing, geeft geluid wat het opvangt weer door aan je constructie, kan als een luidsprekerkast gaan werken. Maar das maar mijn beperkte mening/ervaring :)

Quote from: Vrztwnd on January  8, 2021, 07:33:57
Waar ik enigszins nog bang voor ben bij het plaatsen van een voorzetwand is de kans op twee resonantiefrequenties, doordat er dan in feit 2x een spouw is; 1x in de bestaande ankerloze spouwmuur en 1x in de voorzetwand. Of geldt dat alleen in het geval van een luchtspouw / metalstud wand en niet bij direct tegen de muur geplaatsye verende tussenregels?

Volgens deze site (http://www.hgi-geluidsadvies.nl/hpe-werkt-geluidsisolatie-en-hoe-niet) wordt dit ook wel een triple leaf systeem genoemd en kan dat dus negatief uitpakken. Op veel andere site zie ik niets over deze potentiele problemen.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat het mij niet helemaal duidelijk is wat het effect is van 2 verschillende resonantiefrequenties en waarom dat überhaupt een ding is. Je zou denken hoe meer ruimte tussen jou en de buren, hoe beter.

erwinh

Metalstuds met steenwol en gipsplaat werkt prima. Simpel en snel te fabricerem. Relatief goedkoop en prima geluidsdempend zeker als je de boel ontkoppeld monteerd met de daarvoor bedoelde 'plakstrips'.
Als het wat fraaier moet (smaken verschillen uiteraard) is Woodupp misschien wat?
https://woodupp.com/shop/wooden-acoustic-panels/?v=dd65ef9a5579

Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

jossie

Een voorzetwand is best duur en veel werk als het probleem niet verdwijnt.

Jouw vraag kan denk ik allleen goed beantwoord worden door een akoestisch buro dat ter plaatse de situatie bekijkt.

Heb je dat wel overwogen? De oorzaak van laagtransmissie is lastig goed te localiseren als je er geen ervaring mee hebt.

Wij hebben een vergelijkbare woning qua constructie schat ik zo... ik had een tijdje terug een PSW2010 in de kamer staan als aanvulling op mijn omni's. Zat ik 's avonds lekker te luisteren... gaat de bel. Buurman in pyama of die bas uit kan ... [emoji849]

Stond echt niet hard, was wel muziek. Dat geeft repeterend geluid waar mensen zich snel aan ergeren.

Maar goed, de buren slapen niet naast de tussenmuur en sowieso een verdieping hoger. Ik denk dus dat het trillingen zijn via de vloerplaten (was een down firing sub). Hij stond toen 1,5 meter van de rand, dat geeft meer moment op de vloer.

Laat ik zeggen dat gezien die ervaring ik zeker geen voorzetwand ga zetten.
Omni !

Sjaak_Banaan

Zou een ButtKicker of andere bass-shaker(s) hier geen uitkomst kunnen bieden?
Toch het gevoel van subgeweld, maar veel minder energie in de ruimte.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Denk dat we met dit logitech setje niet bepaald van subgeweld kunnen spreken ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Dan zou het ook nog eens een upgrade zijn.  :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Vrztwnd

#32
Dank allemaal voor jullie input. Ik reageer maar even alles in 1 :)

Quote from: RalphH on January  8, 2021, 09:02:29
Had je inmiddels al gemeten/getest welke frequenties exact het probleem veroorzaken? Kan met een toongenerator in bijv REW —> aansluiten op setje en luisteren

Nee, helaas nog niet kunnen doen.

Quote from: Jack_D on January  8, 2021, 23:18:08
Daarom moet die voorzetwand ook goed zwevend gemonteerd zijn. Hij mag nergens de vloer, plafon of aangrenzende wanden raken. Meer risico bij metalstuds, persoonlijk vind ik dat een zinloze oplossing, geeft geluid wat het opvangt weer door aan je constructie, kan als een luidsprekerkast gaan werken. Maar das maar mijn beperkte mening/ervaring :)

Het is mij bekend dat ik de wand zwevend, zo los mogelijk van de rest van de constructie moet zetten. Ik wil alleen geen verzwakking creëeren door het triple leaf effect.

Quote from: erwinh on January  8, 2021, 23:59:26
Metalstuds met steenwol en gipsplaat werkt prima. Simpel en snel te fabricerem. Relatief goedkoop en prima geluidsdempend zeker als je de boel ontkoppeld monteerd met de daarvoor bedoelde 'plakstrips'.
Als het wat fraaier moet (smaken verschillen uiteraard) is Woodupp misschien wat?
https://woodupp.com/shop/wooden-acoustic-panels/?v=dd65ef9a5579

Dat idee had ik ook, al lijken mij de verende tussenregels ook een prima (of wellicht beter?) alternatief. Ik begreep dat metaal goed isoleert dus wat dat betreft zou metal stud top moeten zijn.

Quote from: jossie on January  9, 2021, 09:32:36
Een voorzetwand is best duur en veel werk als het probleem niet verdwijnt.

Jouw vraag kan denk ik allleen goed beantwoord worden door een akoestisch buro dat ter plaatse de situatie bekijkt.

Heb je dat wel overwogen? De oorzaak van laagtransmissie is lastig goed te localiseren als je er geen ervaring mee hebt.

Wij hebben een vergelijkbare woning qua constructie schat ik zo... ik had een tijdje terug een PSW2010 in de kamer staan als aanvulling op mijn omni's. Zat ik 's avonds lekker te luisteren... gaat de bel. Buurman in pyama of die bas uit kan ... [emoji849]

Stond echt niet hard, was wel muziek. Dat geeft repeterend geluid waar mensen zich snel aan ergeren.

Maar goed, de buren slapen niet naast de tussenmuur en sowieso een verdieping hoger. Ik denk dus dat het trillingen zijn via de vloerplaten (was een down firing sub). Hij stond toen 1,5 meter van de rand, dat geeft meer moment op de vloer.

Laat ik zeggen dat gezien die ervaring ik zeker geen voorzetwand ga zetten.

We hebben er wel over nagedacht om een bureau in te schakelen, maar (nog) niet gedaan. Behoorlijk prijzig. Wat voor oplossing heb je gekozen?

Quote from: Sjaak_Banaan on January  9, 2021, 12:39:26
Zou een ButtKicker of andere bass-shaker(s) hier geen uitkomst kunnen bieden?
Toch het gevoel van subgeweld, maar veel minder energie in de ruimte.

Bedankt voor de tip, goed om ook anders te denken! Het gaat echter vooral om het horen van de lage tonen en niet zozeer het voelen. Als ik de buttkicker zo lees dan zou die, door deze aan een object te monteren, juist het voelen simuleren.

Quote from: RalphH on January  9, 2021, 12:52:25
Denk dat we met dit logitech setje niet bepaald van subgeweld kunnen spreken ;)

Dat zou je inderdaad denken, maar toen ie goed open stond trilde alles toch behoorlijk. Ook de constructie leek aardig mee te trillen. Was er best verbaasd over. Hij doet meer dan je verwacht.

Berry76

Toevallig kwam ik dit filmpje tegen op YouTube.

https://youtube.com/playlist?list=PLVisTZxdtuNRER47TeZTCIxrMMvmzp2Cu

Hierin wordt jouw probleem besproken. Wellicht heb je er wat aan.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

TornadoGo

Quote from: Jack_D on January  8, 2021, 23:18:08
Daarom moet die voorzetwand ook goed zwevend gemonteerd zijn. Hij mag nergens de vloer, plafon of aangrenzende wanden raken. Meer risico bij metalstuds, persoonlijk vind ik dat een zinloze oplossing, geeft geluid wat het opvangt weer door aan je constructie, kan als een luidsprekerkast gaan werken. Maar das maar mijn beperkte mening/ervaring :)

Met het Nevima IVI metalsystem (metalstud profielen met >1cm vilt eronder waarin je ook de schroeven met ring bevestigd) kan je een volledig ontkoppelde constructie maken. Is duur maar werkt goed.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Vrztwnd

Quote from: Berry76 on January 12, 2021, 08:12:26
Toevallig kwam ik dit filmpje tegen op YouTube.

https://youtube.com/playlist?list=PLVisTZxdtuNRER47TeZTCIxrMMvmzp2Cu

Hierin wordt jouw probleem besproken. Wellicht heb je er wat aan.

Interessante video, dank je. Inmiddels was ik van een hoop al op de hoogte, maar goed om het in een overzicht te horen met detailinformatie hier en daar.

Lijkt er op dat ik extra massa moet creëeren. Althans, dat lijkt de enige optie. Als ik even los van extra massa ook midden en/of hoge tonen wat verder wil isoleren, zonder in te leveren op de lage tonen, zou het dan werken om een 2tal lage habitdo gips tegen de bestaande wand te lijmen?

Vrztwnd

#36
[.]