Kabels wegwerken, hoe dan?

Started by DofN, December 31, 2020, 11:11:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Hoe belangrijk kabels ook zijn, ik zie ze liever niet. Hoe werken jullie ze netjes weg? Bij mijn passieve LS was het nog wel te doen, maar met actieve LS heb ik veel kabelgedoe: stroom-, XLR-, netwerk- en subwooferkabels.. En ze moeten allemaal naar de achterzijde van mijn audiomeubel.

Verzamelen jullie kabels in flexibele spiraalslangen? Bestaan daar mooie uitvoeringen van? Vaste kabelgoten/kanalen? Kabelhouders? Kabeldozen? Ik laat me graag inspireren door jullie oplossingen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

5061

Het zichtbare deel loopt door een flexibele spiraalslang.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

DofN

Ik zit ook te kijken naar spiraalslangen (of een sleeve) voor het eerste stuk naar de muur. Is er iemand die ervoor gekozen heeft om "in te prikken" in een kabelgoot die bijv. langs de plint loopt? Bestaan er kabelgoten waar je op iedere willekeurige plek kunt inprikken (dus niet alleen aan begin en einde)?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

fasteddie

Ik gebruik de bekende Ikea grijze flexibele slangen.....staat wel netjes...maar of het goed is?

DofN

Ik heb net een doos met kabel-wegwerk spulletjes ontvangen en misschien dat ik vanavond tijd heb om ermee aan de slag te gaan :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: fasteddie on January 18, 2021, 12:35:57
Ik gebruik de bekende Ikea grijze flexibele slangen.....staat wel netjes...maar of het goed is?

Daar gaat het om: netjes.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

5061

Bij onze laatste grote verbouwing(10 jaar geleden) hebben we wat loze leidingen laten leggen warvan later bleek dat het geribbelde bochten waren die de nodige problemen opleverde. Kan beter zeggen zo goed als onbruikbaar. Dus voortaan iedereen in de gaten houden.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

GH

Tja.... flexbuizen, waardeloos om kabels door te trekken.

5061

Flexbuizen zijn goed waardeloos. Buizen zijn ervoor om draden doorheen te halen maar dat is ondoenlijk. Waarom dan toch leggen.... daar snap ik nog steeds niks van. Domoren zijn het...
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

stevefilmfreak54

Wilde net kabelgoot bestellen 2x 2m in en om een hoekje met extra stukken erbij €58,02 dacht dat ik oke, totdat ik bij de verzendkosten kwamen...€34 viel echt van mijn stoel af, weet dat wij in lockdown zitten maar €34 van Rosmalen naar Capelle aan den IJssel is toch een beetje veel, O ja, je kon ook GRATIS ophalen!!
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Audio addict

Als je je actieve bookshelf speakers op stands zet kun je toch de kabels door de stand naar beneden leiden. Zie je er niks van. Als de stands naast het tv meubel staan ben je er al. Zo niet kun je de stands op een mooi vloerkleed zetten en dan laat je alle kabels onder het vloerkleed door lopen.
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

Valkyrie

Zelf maak ik gebruik van plintgoten van Tehalit tot aan het meubel. Achter het meubel zitten de kabels niet in een goot/spiraal, gelukkig vallen ze ook niet zo op.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

DofN

Goede tip, ziet er degelijk uit
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

GH

Quote from: 5061 on January 18, 2021, 14:03:59
Flexbuizen zijn goed waardeloos. Buizen zijn ervoor om draden doorheen te halen maar dat is ondoenlijk. Waarom dan toch leggen.... daar snap ik nog steeds niks van. Domoren zijn het...

Toch wel enigszins slimme domoren.. voor hen is het werken met flexbuis veel sneller, en ze kopen ze vaak ook voorbedraad.
Dat jij later weleens met de problemen kan komen zitten interesseert ze natuurlijk dan weer niet zoveel.

5061

Wat mij betreft toch echt niet zo slim. Volgende keer neem ik een monteur die voor mij meedenkt, is dezelfde moeite en hij krijgt daar ook de voordelen van. Is zijn rendement ook veeeeeel hoger.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Edliver

Hier heb Ik gewerkt met royale plinten en deze in de bijhorende kleur geschilderd.
Om in een geribbelde buis draad te trekken is dit :
https://www.hellermanntyton.nl/competenties/kabeltrekker-cable-scout-plus ,
een handig stukje gereedschap ( gebruikt bij een familie lid ).
Een glade buis is uiteraard idealer, maar met dit lukt het, zeker met de metalen "gain", geen verdikking en hoe harde je trekt hoe vaster deze "koppeling".
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

Raphie

De mooiste oplossing is de kabels binden / bundelenmet dun 3mm klittenband
Al het andere is alleen maar lomper en je set krijgt een Praxis/gamma uitstraling.
Tevens kan je zo de kortste kabels gebruiken, goten kost alleen maar meer lengte.
JBL PRX Power!

cfgr@home

Kabelgoten, kooflijsten, plinten, verhoogde vloer, verlaagd plafond en dubbele wanden zijn hier allemaal wel ergens in huis in gebruik, vooral om de XYL niet teveel te horen. :-) In de mancave ligt en hangt alles in het zicht... :-)  :pompom:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)