Dedicated 4K Video Server op een Intel NUC

Started by 211, December 30, 2020, 16:55:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

211

Deel-1 : Dedicated 4K Video Server op een Intel NUC : Oorzaak & Oplossing

Was 1.5 jaar geleden de ROON server aan de beurt om te verhuizen naar een eigen Intel NUC Server (zie Dedicated Roon Media Server op een Intel NUC (htforum.nl)) , is het nu de beurt voor Video..

Waarom ? Tot recent staan de foto's en video's keurig op een moderne NAS in de meterkast. Niks aan de hand dus. Dit jaar heb ik echter een GoPro Hero 8 action Cam aangeschaft, mooi toch ? Echter...

4K afspelen vanaf de NAS naar de TV(s) gaat prut, is toch te zwaar voor de NAS, is toch te zwaar voor het netwerk (1Gb netwerk met nieuwe switches, CAT7 FTP bekabeling,...). En ook bij het streamen vanaf een bestaande HTPC over het netwerk blijf ik problemen houden op de TV...

Via HDMI gaat het prima.. In mijn woonkamer wil ik echter geen grote HTPC, vandaar de Intel NUC

Oplossing :
- Dedicated 4K Video Mini Server, via HDMI op de TV
- op basis van de nieuwste generatie Intel NUC10I5FNH als hardware
- op basis van het Windows 10 PRO als besturingssysteem

De hardware is vandaag besteld...😊

In Deel-2 : Ga ik meer in detail in op de Hardware, en de afwegingen
In Deel-3 : Stapjes m.b.t. het bouwen van de NUC en het installeren van Software
In Deel-4 : Werking & Resultaten

Wordt vervolgd...


RalphH

Leuk project!
Wel rijst bij mij de vraag wat je afspeelproblemen nu zijn. Ik heb hier een nvidia shield en een htpc die vanaf een oud NAS-beestje, prima 4K bluray (dus inc geluidsspoor) afspelen.
Wat is nu je player dan, is die embedded in de tv?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

211


RalphH

#3
Is dat het probleem niet dan ipv je NAS?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer