Microled vergeet het maar de komende jaren

Started by Kjelt, September 29, 2020, 10:12:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Onbetaalbaar, lage yield en relatieve lage pixeldensity.


https://youtu.be/g2eBansSScM


donaldk

#1
Mini-LED is inmiddels 0.4mm als state of the art. Veel 4-in-een led package, waarvan de leveranciers beweren dat ze flink betere kleuren leveren. Maar zelfs in 0,935 mm pitch heb je 8K in 168" diagonaal. RE heeft nog een maatje kleiner 4K in 76?", Dus we zitten bijna op Plasma niveau. 152,5" diagonal voor K en opvolger 145" voor 8K, waren de laatste twee grote Panasonic Plasma's. Of je de beeldkwaliteit goed genoeg vind is een tweede. Ik ben snel tevreden, diep rood en blauw en liefst ook groen en genoeg licht en ik ben al snel tevreden. Probleem ligt altijd bij de 0-10 APL.

Maar zelfs met de stevige prijsdaling van deze nieuwe generatie Video Walls is het alsnog een € Ton voor 8K in vergelijk laag, maar een zeer aanzienlijke som.

Kjelt over LEDs gesproken, wat is momenteel de beste deal qua White, full spectrum LED, qua efficacy, kleur voor €? De Samsung 301B/H zijn vrij prijzig , zover ik kan zien.

Maar yield en mass trasfer zijn inderdad twee van de grote punten die een antwoord (of meer antwoorden) verlangen.

Kjelt

#2
Probleem zit hem in de tussenruimte tussen de pixels, die gap is goed zichtbaar, zeg maar zoals de lcd rasters van de lcd projectoren van begin deze eeuw.

Geen idee wat nu state of the art in full spectrum leds is Donald, die zijn eigenlijk alleen interessant voor vloggers of groentekwekers, ik doe geen van beiden  :tounge2:

De yield ligt echt zeer laag, laatst iemand gesproken die bij packaging machines werkt en ik schrok daar eigenlijk van. Mocht de exacte yield niet door vertellen , doe ik ook niet, maar kan je wel vertellen dat ze zelfs voor 100k€ per scherm waar ze nu ongeveer voor weggaan er geen winst wordt gemaakt.

donaldk

#3
Ik geloof je direct dat yield laag is. Issue is dat ze een vlak transferen, als daar een foute led inzit... Dan kun je er niet alsnog automatische een nieuwe led inzetten. Dan krijg je de multiplactie van de kans op een fout. In je eentje krijg je een keer een lekke band, rijd je met een groep, sta je regelmatig stil op elkaar te wachten.

Persoonlijk heb ik geen problemen met 1.25mm pitch en kleiner. Een kenner die tientallen schermen heeft bekeken voor zijn HT klanten beweert zelfs dat de 1.2(5)mm beter is dan de 0.9(3). Omdat het contrast beter is, juist door de tussenruimte en de gekozen egale donkere epoxy. Uiteindelijk ging de klant voor de Sony C-LED, niet de Samsung the Wall Luxe en ook niet de duidelijk goedkopere RGB SMD 1.25 van mijn kennis zijn keuze.

Sony beweerde in een webcast dat hij niet nekel op locatie panelen/modules kan vervangen en daarna matchen met de andere oude panelen. Maar ook de individuele dies/circuitboards waaruit de modules/panels bestaan. Voor hen die de C-LED wel eens hebben gezien dat zijn dus de kleine rechthoekige strookjes. Nou leveren ze nu toch enkele modules ter reserve mee.

Maar fieldrepair houdt bij LED Walls meestal op bij de permante marker viltstift, die een live (sub)pixel moet maskeren;-).

En voor general lighting LEDS? Toch goede CRI en efficacy, op relatief lage current/stroom? Voor groeilicht zit er vaak ook 660 en zelfs 730/40 tussen, dat is voor algemeen licht weer minder prettig. Ook veel aanbieders die dan 3000 en 5000 Samsung 301Bs gebruiken om rond de 3500 of 4000 uit te komen. Ik zie liever een kleur LED. Ik heb nog geen stripboards gezien met 3500K Samsungs in China. Wel een Duitse site (https://www.led-tech.de/en/21x-Samsung-LM301B-stripe-3500k), die ook kleine 21 LED Samsung 301B strip aanbied naast de 50CM 60 LED strips (https://www.led-tech.de/en/50cm-MIXED-alu-stripe-with-60x-Samsung-LM301B-3500K-5x-Osram-OSLON-Square-hyper-red-LEDs) groeilicht strips. Op 100mA zit je volgens de website op efficacy van 238 L/W, maar weinig lumens, 350 mA is 225 en zelfs bij 1050 mA zou het nog 200 L/W zijn. Opvallend hoog, maar ja het zijn LEDs met een goede naam, dus... Maar nu vergelijk is de groeilichtversie en die heeft een veel en veellagere  efficacy maximaal rond de 150L/W. Dat kan nooit aan die 5 Dieprode Osrams' liggen, want meeste licht komt van de 55 Samsungs.

Rode Leds zouden wel een wat lagere L/W verhouding hebben, doch wel een goede fotonen efficacy.

Ik moet ze dus eens mailen en om verklaring vragen. Chatfunctie wil ik niet gebruiken want die deelt data met facebook.

Kjelt

Ook bij leds gaat de lichtopbrengst in Lm/W na verloop van tijd naar beneden.
Dus reserve panelen zullen dan ook in intensiteit gedimd moeten kunnen worden om te kunnen matchen.
Oftewel zeker voor kritische kijkers gaat dit een issue worden.

donaldk

Of op lager niveau beginnen. Soort van CLO, zoals bij commercial projectors.

ppeter

#6
Ik pik hier even in, om niet nog eens een extra topic te moeten openen.

Nu Samsung en Sony weer met nieuws komen over Microled displays, zit er blijkbaar toch toekomst in?
Ik zie wel een mooi alternatief voor de beamer! Wanneer je een groot (110inch) in vier segmenten kan hebben, kan je gewoon tv kijken op een deel van 55 inch en bij een film de andere delen mee activeren en kijken op 110 inch.
Dit zou een oplossing zijn voor mijn dilemma van jaren, een kleiner scherm voor het nieuws en een groter formaat voor de film (zonder een extra scherm en beamer). Het zou een groot zwart vlak zijn aan de muur, maar wel zo praktisch.

https://global.techradar.com/nl-be/news/samsungs-nieuwe-microled-tv-kan-in-vier-verschillende-schermen-splitsen

https://pro.sony/en_BE/products/led-video-walls/crystal-led-walls?cmp=scl-f20-90089

https://www.samsung.com/us/business/products/displays/direct-view-led/the-wall/
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

donaldk

Als je een of meerdere tonnen hebt liggen...

ppeter

Quote from: donaldk on January  8, 2021, 14:57:48
Als je een of meerdere tonnen hebt liggen...
Momenteel nog wel zoals met elke nieuwe technologie.
Maar het geeft voor ons, wel mooie perspectieven voor de toekomst!
Als je kijkt wat we nu reeds uitgeven aan (OLED) tv+beamer+scherm, dan spreken we toch ook al over een aanzienlijk bedrag!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Kjelt

We gaan het zien. Voorlopig zoals eerder vermeld is de yield te laag en de prijs dus zeer hoog.
Als ze het kunnen oplossen de komende jaren en meer massaproductie gaan draaien dan is alles mogelijk.

donaldk

Quote from: Kjelt on January 10, 2021, 17:48:31
We gaan het zien. Voorlopig zoals eerder vermeld is de yield te laag en de prijs dus zeer hoog.
Als ze het kunnen oplossen de komende jaren en meer massaproductie gaan draaien dan is alles mogelijk.

Deze generatie kost al een stuk minder dan de, volgens sommigen miniled, The Wall Luxe.