Helaas hulp gevraagd: welk 'audiofiel' gehoorapparaat aanschaffen?

Started by sandervg, February 17, 2009, 21:00:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hansd

Ik zit in een testperiode  van  hoortoestellen , zijn er nog nieuwe ervaringen ,iemand ervaring met de bernafon ?
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .

Bama

Ik heb een anderhalf jaar geleden mijn speakers verkocht en toen de koper vroeg waarom ik ze verkocht en ik toen meldde dat ik bepaalde dingen niet hoorde zei hij dat dat aan mij lag en niet aan de speakers. Nu bleek dit de directeur te zijn van een hoorapparaten fabriek en hij nodigde me dus uit en heeft me toen zelfs apparaten gegeven nadat ik helemaal getest was eerst.
De apparaten werden voorzien van 3 programma's, een voor vergaderen, een voor de kroeg en een om muziek te luisteren. Ik hoor dus heel slecht als er ander geluid aanwezig is en hoor continu een piep.
De apparaten gaven echt verbetering maar ik ben ze toch terug gaan brengen en dat was nadat ik hoorde hoe duur zoiets is en ik me dus gewoon oud voelde als ik die dingen in deed en het idee dat iedereen er naar zat te kijken. Stomme reden, ik weet het maar ik ben gewoon eerlijk (en ijdel) en heb er nu ook een beetje spijt van.
Het merk was resound en ik had het type alera, dingen waren super klein, zaten achter je oor en er ging een klein buisje in je hoor, misschien kan je er iets mee?

hansd

even een update ,
Heb bij een audicien een stel Widex Passion clear getest en die waren in het geheel niet slecht ,batterijen waren wel na 4 dagen al leeg ,helaas geen afstandbediening bij gehad waardoor ik niet naar muziek stand kon schakelen.
daarna elders een Opticon geprobeerd maar die vondt ik drama ,klint ook in zijn muziekstand blikkerig en schel. Nu heb ik de Widex Fusion in test en die doen het gewoon heel goed en leveren een zeer positieve bijdrage bij het beluisteren van muziek dankzij het speciale muziek programma die alle compressie en automatische volume regelingen / filters uitschakeld . Nu alleen nog de Bernafon nog uittesten ,die geven hoog op over hun muzikale kwaliteiten dan wordt het de Widex of bernafon.
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .

Deleted User

Even een oud draadje een enorme schop geven.

Ook ik ben in de laatste jaren slechter gaan horen, ik ben inmiddels een tijd terug via mijn huisarts (had steeds last van een verstopt rechter oor) bij de KNO arts geweest. Ik schrok van de uitkomst. Maar goed, ik hoor nog steeds verschillen tussen luidsprekers, klankkleuren, verschillende piano's ed en ga zo maar door. Gezien de laatste post zijn we nu bijna 10 jaar verder en ik vraag me af wat de vorderingen zijn met gehoorapparaten icm muziek luisteren. Dan heb ik het niet over streamen naar die dingen, maar "direct" muziek luisteren tijdens concerten of gewoon naar je geluidsinstallatie.

Ik had deze link al gevonden: https://hifi.nl/artikel/28829/Widex-Moment-hoortoestel-dat-niet-klinkt-als-een-hoortoestel.html

Maar ook: https://www.hoorzaken.nl/nieuws/musiceren-en-muziek-luisteren-met-hoortoestellen-bernafon/

En deze: https://www.youtube.com/watch?v=f94sHf9LNUU

Wat zijn jullie ervaringen nu en eventueel, welke merk en type "audiofiel" gehoorapparaat wordt er gedragen?

Mc T

De gehoorhamertjes die verkalken is bij ons  familiekwaaltje en zal ik ook wel eens aan de beurt zijn. Of stel door hoge volumes gehoorschade oplopen. Ik vraag mij af, als de frequenties die je veel minder hoort dan ook heel veel geboost worden door een gehoorapparaat, kan dat op zich weer er voor zorgen dat die betreffende frequenties nog meer gaan uitdoven? Het gehoorapparaat als oplossing en vervolges veroorzaker wellicht? Ook omdat het mij verbaast hoeveel geluid er uit zo'n apparaatje kan komen als je 's naast een gebruiker zit ( lekkage of het bekende gepiep).

Deleted User

Quote from: Mc T on January 24, 2021, 18:22:58
De gehoorhamertjes die verkalken is bij ons  familiekwaaltje en zal ik ook wel eens aan de beurt zijn. Of stel door hoge volumes gehoorschade oplopen. Ik vraag mij af, als de frequenties die je veel minder hoort dan ook heel veel geboost worden door een gehoorapparaat, kan dat op zich weer er voor zorgen dat die betreffende frequenties nog meer gaan uitdoven? Het gehoorapparaat als oplossing en vervolges veroorzaker wellicht? Ook omdat het mij verbaast hoeveel geluid er uit zo'n apparaatje kan komen als je 's naast een gebruiker zit ( lekkage of het bekende gepiep).
Aan je antwoord te zien heb je je niet echt verdiept in de materie, geeft niet, maar het is geen antwoord op mijn vraag en de reden waarom ik deze discussie wederom open.

Er is een hoop rotzooi te koop dus wellicht heb je naast een huismerk gebruiker gezeten... Neem aan dat je niet gevraagd hebt waar dat gepiep of die lekkage vandaan komt....

Ik ben op zoek naar gebruikers van hoorapparaten in de vrije segment en hun ervaringen op muziek gebied (zie vorige post)

Fransosowitz

Geen persoonlijke ervaringen, maar onderstaande review van de Widex heb ik wat maandjes terug gelezen op Analog Planet. Wellicht interessant om ook eens te lezen.


https://www.analogplanet.com/content/two-months-widexs-moment-440-mric-r-d-hearing-aids

erwinh

Ik heb sinds drie jaar Oticon miniRITE hoortoestellen. Wat je natuurlijk nog hoort, bij mij slechts 25%, blijft overeind. De rest wordt met de toestellen aangevuld. Bij mij tot zo'n 70%. Ik wil nooit meer zonder. Werken met Bluetooth. Dus zet regelmatig een muziekje op 😊 Bellen kan handsfree en in stereo, erg handig. Als het luider moet zet ik ze luider. Als er veel gekakel is, in de trein soms, zet ik ze zacht. Het initiële gepiep, of fluiten wat ik soms hoorde zonder toestellen is nu weg. Ik vind de hoortoestellen de beste aanschaf die ik ooit heb gedaan. En vwb 'hifi' tja, de toestellen zijn door de audicien zo in te regelen dat het voor jou prettig luitstert. Alleen wat is een goed geluid? Dat is zo subjectief als maar kan natuurlijk. Ik vind het prettig klinken, hoor verschil tussen goede en minder goede opnames. En hoor sinds ik de toestellen heb weer de rears in de surround opstelling. Daarvoor nooit.
Kost echter wel een lieve duit, € 1500,- ps! Als je niet teveel verdiend is boven een drempel bedrag nog wat fiscaal aftrekbaar. Dat ging voor mij helaas niet op.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Deleted User

Hier is de kogel door de kerk, bij een nieuwe meeting bij een "nietaangeslotenbijeenketen" audicien is wederom gebleken dat het hoog in mijn gehoor te wensen over laat.

In overleg (ze wist wat brushes zijn :clapping:, en hoe ze horen te klinken) worden er 3 hoortoestellen geleverd die ik in een periode van minimaal 8 weken kan uitproberen. Dit zijn de Oticon More1 (Oticon=Bernafon), de Widex Moment 440, en de Bernafon Viron 9, of de Bernafon Alpha 9. De Bernafon Alpha 9 is net uit en volgens Bernafon NL zou deze een stapje hoger zijn dan de Viron 9. Er wordt nog nagevraagd wat de exacte verschillen zijn tussen de Oticon en de Bernafon.

Overall moet ik uiteindelijk beter gaan horen, echter de focus ligt toch erg op muziek en dan de tonale klankbeleving... en dan heb ik het absoluut niet over streaming NAAR de hoortoestellen toe... We zullen het horen (of niet ;D) en wordt vervolgd.

Rielplayer

Quote from: erwinh on January 24, 2021, 23:30:55
Ik heb sinds drie jaar Oticon miniRITE hoortoestellen. Wat je natuurlijk nog hoort, bij mij slechts 25%, blijft overeind. De rest wordt met de toestellen aangevuld. Bij mij tot zo'n 70%. Ik wil nooit meer zonder. Werken met Bluetooth. Dus zet regelmatig een muziekje op [emoji4] Bellen kan handsfree en in stereo, erg handig. Als het luider moet zet ik ze luider. Als er veel gekakel is, in de trein soms, zet ik ze zacht. Het initiële gepiep, of fluiten wat ik soms hoorde zonder toestellen is nu weg. Ik vind de hoortoestellen de beste aanschaf die ik ooit heb gedaan. En vwb 'hifi' tja, de toestellen zijn door de audicien zo in te regelen dat het voor jou prettig luitstert. Alleen wat is een goed geluid? Dat is zo subjectief als maar kan natuurlijk. Ik vind het prettig klinken, hoor verschil tussen goede en minder goede opnames. En hoor sinds ik de toestellen heb weer de rears in de surround opstelling. Daarvoor nooit.
Kost echter wel een lieve duit, € 1500,- ps! Als je niet teveel verdiend is boven een drempel bedrag nog wat fiscaal aftrekbaar. Dat ging voor mij helaas niet op.
Hoi Erwin,

Bedoel je dat de piep in je oren weg is als je de hoortoestellen draagt?

Groeten Maurice.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Bama


Deleted User

En bevalt dat in combinatie met luisteren naar muziek? Zijn er verschillen waar te nemen en zo ja , welke?

Bama

Als ik ze in heb hoor ik meer hoog en meer details. Ik ben er erg zuinig op en heb ze maar zelden in maar mijn vrouw legt dat anders uit en zegt dat ik gewoon ijdel ben.  ;)
Maar het grootste verschil bij mij is tijdens vergaderingen of in een groter gezelschap. Zonder apparaten is dat slecht te volgen voor me.

Wat ik altijd vreemd vind is dat is dat er mensen zijn die ik altijd versta en mensen die ik maar zelden versta en tegen die mensen roep ik dan ook continu wat zei je of ik zit ze heel wazig aan te kijken?

Vervelende is dat ik mijn vrouw en mijn zoon maar zelden versta, die zitten dan net in een toonhoogte die ik niet hoor waarschijnlijk?
Ook hier twijfelt mijn vrouw aan mijn uitleg.

Je leert natuurlijk ook een beetje liplezen en je wordt een ster in aannames doen wat soms rare situaties oplevert. Zo heb ik een keer 8 cappuccino gekregen van een serveerster. Ze herhaalde mijn bestelling 3x of ik dat echt wou hebben en ik zei ja echt.   :-X
Vrienden roepen dat nu dus altijd als ik ergens binnen kom, wat wil jij, 8 cappuccino?

Maar eerlijk gezegd is die tv reclame wel toepasselijk op mij. Ik voel me echt oud als ik ze in doe (ben natuurlijk ook oud) en doe ze dus zelden in. Werk sinds deze maand bij een nieuwe baas en daar dus nog niet ingedaan en vanochtend tijdens een overleg dus al een totaal verkeerd antwoord gegeven omdat ik iets heel anders verstond, moet ze dus echt vaker indoen.

erwinh

Quote from: Rielplayer on January 26, 2021, 18:15:04
Hoi Erwin,

Bedoel je dat de piep in je oren weg is als je de hoortoestellen draagt?

Groeten Maurice.
Yup, geheel weg 😊👍
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

donaldk

Quote from: sandervg on February 18, 2009, 16:33:04
Dank je! Ik wanhoop nog zeker niet. Ik hoop dat een kwalitatief hoogstaand hoortoestel de boel oplost en als het echt helemaal niets wordt, dan ga ik het risico nemen en de operatie doen. Maar goed: ik hoop dat toch iemand een ingang weet richting een audiofiel hoortoestel. Dat zou een veiligere oplossing zijn. En dan laat ik 'm gewoon modificeren door Cees Pel  ;)  (zou trouwens eigenlijk een hele goede investering voor 'm zijn, want uiteindelijk zal (na heel wat jaren) een groot deel van z'n klantenkring aan de hoortoestellen moeten als ze grijs en oud worden!  >:D  :devil:)

Adam Curry heeft ook last van een erfelijke degeneratieve gehooraandoening, hij heeft de audiologist zover gekregen dat die hem de software gaf en nu klinkt alles als door een Optimod;-).

In VS/op AVS hebben ze met stijgen van de jaren ook last van: https://www.avsforum.com/threads/as-we-get-older-hearing-aids-for-high-end-audio-concerts-home-theatre.3025858/. Ik zie nu dat Sander dit topic al vele jaren geleden startte, hoe gaat het nu?

Mijn moeder heeft twee keer een paar geprobeert en werd er echt horendol van. Was van dat Beterhoren spul, enige in de buurt van de twee die ZilverenkruisAchmea vergoed.

Zelf heb ik problemen met twee bronnen die aandacht vragen, dan dringen beide niet door, maar dat zal eerder met cognitieve vaardigheden, processing power, enzovoorts te maken hebben.

sandervg

Ja, is heel wat jaren geleden dat ik dit topic heb gestart. Ik heb er bewust nooit meer in gepost om er ook niet te veel mee bezig te hoeven zijn. Maar nu dan toch maar :).

Tja, de oorsuisklachten: daar heb ik mee leren leven. Ik heb gemerkt dat ik mezelf kon 'trainen' waardoor ik het eigenlijk nooit meer hoor. Het is er wel, maar m'n hersenen filteren het er uit. Heeft wel veel moeite en heel wat jaren gekost maar ben er super blij mee. Qua gehoor: mijn linker oor is nog steeds goed. Mijn rechter oor is zo slecht als het gaat worden (stijgbeugel volledig verkalkt). Ook hier hebben mijn hersenen me wat geholpen. Ik hoor namelijk nog steeds prima stereo / surround. Vraag me niet hoe het kan. Ook als ik een koptelefoon op zet, komt het geluid nog steeds uit het midden. Mijn hersenen compenseren voor het het verminderde gehoor aan mijn rechterkant denk ik. Het heeft mijn hobby dus niet in de weg gezeten gelukkig. En daarom ook geen hoortoestel aangeschaft.

Maar..... mijn werk heeft er wel last van gekregen. Zeker sinds ik de laatste jaren meer en meer internationaal werk met skype calls etc. waarbij de andere kant vaak in slechte akoestiek zit, ver weg van de mic en soms met een zwaar accent spreekt, had ik steeds meer moeite om alles goed te kunnen volgen. Om die reden heb ik vorig jaar alsnog een hoortoestel aangeschaft. Ik gebruik het echter alleen in situaties waarin ik weet dat ik moeite heb om gesprekken te volgen: in een restaurant, bar, event, conf calls, vergaderingen, training geven etc. Zowel zakelijk als privé dus. Maar film kijken en muziek luisteren doe ik dus zonder hoortoestel.

Ik heb drie hoortoestellen mogen uitproberen uit categorie 5: Resound, Oticon en Widex. Alle drie volslagen ongeschikt om muziek mee te luisteren in mijn optiek. En ik vraag me sterk af of de duurdere 'vrije markttoestellen' veel beter zijn, maar deze heb ik niet uitgeprobeerd. Wat niet helpt is dat ik maar aan één kant een toestel draag en dat is aanmerkelijk ingewikkelder om aan te wennen omdat je andere oor als referentie gaat dienen hoe het hoort te klinken. Ik heb ook geleerd dat het merk veel minder verschil maakt dan de instelling van de audicien. En de meeste audiciens maken er een potje van kan ik wel zeggen  :-X.

Ik ben uiteindelijk voor Oticon gegaan. Reden: deze vond ik het beste werken voor de verstaanbaarheid zonder de schelheid van de Resound. De widex was te warm (klonk lekker, maar hielp te weinig). Ik wilde persé een app (om harder/zachter te zetten) en een mogelijkheid dat het ding op afstand ingesteld kon worden. Oticon klonk voor mij het meest natuurlijk. Maar natuurlijk is wel relatief. Alle hoortoestellen die ik heb geprobeerd stonden ver, heel ver weg van hoe het echt hoort te klinken. Ik vind dat niet zo'n probleem omdat ik het toestel niet standaard draag.

Al met al prijs ik me erg gelukkig: ik heb kunnen wennen aan en leren omgaan met mijn klachten tot op een niveau dat het me weinig hindert in mijn dagelijks leven en bij het uitoefenen van mijn hobby.  :pompom:
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian