BANAANSTEKKERS MET KLEMSYSTEEM

Started by hondasnl, December 27, 2020, 17:42:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hondasnl

Heeft iemand ervaringen hoe je deze stekkers op een fatsoenlijke manier aan een luidsprekerkabel kan monteren?
Zo niet dan gaan we solderen met zilversoldeer.

Hele nette banaanstekkers maar het inklemmen van je kabel laat te wensen over.

Alle adviezen en ervaringen zijn van harte welkom.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

Contour

Lastig altijd inderdaad, die schroefjes draaien vaak snel dol ook. Mogelijk een ader eindhuls op de kabel en goed strak draaien met 1 schroefje, andere schroefje in de mantel. Zeker beter is solderen.

Blijft me verbazen hoe vaak ik ellende met dit soort pluggen gehad heb, ook met de dure WBT's. Heb nu eindelijk iets degelijks gevonden maar betaal je grof voor:

https://avcorp.pl/product-eng-2496-Furutech-FT-212-G-banana-plug.html

Groetjes Walter

Contour

Jarenlang dit soort van Speaker en Co gebruikt:

https://compassaudio.co.uk/product/hollow-z-type-4mm-banana-plugs-audio-connectors/

Alleen te solderen maar supergoed klemmend in de terminal, simpel en doeltreffend. Zaten mooie rood zwarte hulsjes bijbvan zacht plastic/rubber als afwerking.

hondasnl

Quote from: Contour on December 27, 2020, 18:02:08
Lastig altijd inderdaad, die schroefjes draaien vaak snel dol ook. Mogelijk een ader eindhuls op de kabel en goed strak draaien met 1 schroefje, andere schroefje in de mantel. Zeker beter is solderen.

Blijft me verbazen hoe vaak ik ellende met dit soort pluggen gehad heb, ook met de dure WBT's. Heb nu eindelijk iets degelijks gevonden maar betaal je grof voor:

https://avcorp.pl/product-eng-2496-Furutech-FT-212-G-banana-plug.html

Groetjes Walter

Walter de schoefjes zijn prima voor 6mm2 kabel of massief.
Maar deze pluggen zijn geschikt tot 6mm2 beweert men.
Mijn kabels zijn 2.1112 mm².
De stiftboutjes draai je letterlijk en figuurlijk door haar draad heen.
Echt gewoon not done!
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

Ryvm

Quote from: hondasnl on December 27, 2020, 18:14:02
Walter de schoefjes zijn prima voor 6mm2 kabel of massief.
Maar deze pluggen zijn geschikt tot 6mm2 beweert men.
Mijn kabels zijn 2.1112 mm².
De stiftboutjes draai je letterlijk en figuurlijk door haar draad heen.
Echt gewoon not done!
Eerst even vertinnen met zilversoldeer. Heb je ook betere verbinding en werken de schroefjes ook beter.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

toetertje

Ik heb het een keer opgelost met staafjes lasbrons.
Vlak kantje eraan gevijld, waar de schroefjes tegen aan draaien.
Je kunt dan behoorlijke klemkracht krijgen, zonder de aders stuk te draaien.

Soms kun je van die inzetadaptertjes vinden, maar die moeten maar net in je plug passen.

hondasnl

Vertinnen en het gebruik van brons of messing is hier geen optie. Ik wil gewoon mijn verzilverde kabels op een nette en degelijke manier verbinden met de zwaar verzilverde banaan [emoji529] stekkers. Dit word dan ook solderen. Thx voor de adviezen. [emoji1360]

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

Ryvm

Solderen is natuurlijk het beste...

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Dirk

Quote from: Ryvm on December 27, 2020, 18:26:57
Eerst even vertinnen met zilversoldeer. Heb je ook betere verbinding en werken de schroefjes ook beter.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk
vertinde kabels gaan vastschroeven is een absolute no-go :nowink:
soldeer gaat na verloop van tijd en tgv de uitgevoerde druk ahw vloeien, waardoor de verbinding gegarandeerd loskomt.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

hondasnl

Quote from: Dirk on December 27, 2020, 18:39:41
vertinde kabels gaan vastschroeven is een absolute no-go :nowink:
soldeer gaat na verloop van tijd en tgv de uitgevoerde druk ahw vloeien, waardoor de verbinding gegarandeerd loskomt.
Klopt [emoji1360] het gaat kruipen. Beste terminals zijn klemverbindingen voorzien van een veer.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

hondasnl

Quote from: hondasnl on December 27, 2020, 18:41:39
Klopt [emoji1360] het gaat kruipen. Beste terminals zijn klemverbindingen voorzien van een veer.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
Maar ik ben er wel uit. Dit wordt dan ook solderen met zilversoldeer. [emoji1360]

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

Rowdy

Adereind dubbelvouwen en dan in de banaanstekker doen, is dat iets? Draaddiameter wordt dan groter.

hondasnl

Quote from: Rowdy on December 27, 2020, 18:47:03
Adereind dubbelvouwen en dan in de banaanstekker doen, is dat iets? Draaddiameter wordt dan groter.
[emoji23] Dat had ik ook al geprobeerd. Drie dubbel dik. Maar dat is kutten en rommelen. Moet je niet willen.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

marcelvandekamp

Hallo,

Gewoon aderhulzen aan het uiteinde gebruiken bij flexibele draad. Niet solderen (zoals als eerder gezegd).
met vriendelijke groet,

marcel

luistervinkje

#14
Je kan toch gewoon WBT gebruiken in combi met adereind hulzen , dan zit de boel toch goed vast ??

Deze klemmen goed vast i  ieder geval ,
De grijze kosten maar 7,99 per 2 stuks , waarom duur maken als het goedkoop kan.
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Kjelt

Ligt dan aan de banaanstekkers, met WBT nooit issues gehad, adereindhuls erop en monteren.

Solderen is juist het slechtste dat je kunt doen vanwege meerdere redenen:

- de massa is te groot om mooi te laten vloeien, dat wordt eerder een vorm van hardsolderen dan iets dat je echt niet wilt.
-  je hebt meerdere metaalverbindingen die onderling kunnen gaan corroderen
- meeraderig snoer mag je alleen solderen als je de constructie ontlast dus geen mechanische krachten op de verbinding, iets dat met luidspreker connectoren betekent dat je de kabel ergens mechanisch moet ontlasten, op de speaker.

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Quote from: PascalP on December 31, 2020, 10:00:40
Denk niet dat de TS nog gaat reageren...
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=146506.msg3426261#msg3426261
In dat geval: loodgieter gasbrander pakken , delen insmeren met S39 zodat het flink gaat oxyderen en rotten en looderop solderen, lassen kan ook  :D

blue-eyes

#18
QED airlocks. Betaalbaar, wel duurder dan gemiddeld en speciaal gereedschap nodig.







Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Quote from: Blue-Eyes on December 31, 2020, 10:34:55
QED airlocks.
Hebben die ook het klemschroefsysteem van WBT dan, dus dat je na montage bij het insteken van de banaanstekker deze met een schroefbeweging van de banaanstekkerhuisje klemvast in de luidspreker deel kunt vastzetten ?

. . .

#20
Solderen van banaanstekkers is prima te doen, mits je voldoende en goede flux gebruikt en een soldeerstation van 60W+. Met een Kimber 8TC geen enkel probleem gehad.
Sommige kabels zijn wel problematisch om te solderen omdat ze losse aders hebben die allemaal apart gecoat zijn, S39 lost het probleem op (letterlijk!) maar is natuurlijk not done - dat vreet op den duur alles kapot en slaat groen uit. Dat soort kabels zou je eerst in een soldeerbadje moeten steken om de coating eraf te krijgen.

QED Airloc zitten vrij strak maar zijn natuurlijk niet 'locking', daarnaast heb je daar een tang van €300 voor nodig...
Supra heeft de crimp CombiCon pluggen, ook met een speciale tang er bij: https://www.av-connection.com/?PGr=5574

blue-eyes

Quote from: Kjelt on December 31, 2020, 13:27:13
Hebben die ook het klemschroefsysteem van WBT dan, dus dat je na montage bij het insteken van de banaanstekker deze met een schroefbeweging van de banaanstekkerhuisje klemvast in de luidspreker deel kunt vastzetten ?

Nee, maar ze klemmen zeer goed, ik trek ze er niet zo 123 uit.

Ik denk dat dit de beste verbinding mogelijk is met de kabel. Op de LS terminals weet ik dat niet. Maar zitten erg vast.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

scrutinizer

Quote from: PascalP on December 31, 2020, 10:00:40
Denk niet dat de TS nog gaat reageren...
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=146506.msg3426261#msg3426261
Niet alleen een ban maar zelfs het desbetreffende topic is in een black hole geraakt.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

John Wx

Quote from: Blue-Eyes on December 31, 2020, 10:34:55
QED airlocks. Betaalbaar, wel duurder dan gemiddeld en speciaal gereedschap nodig.










Kinky spul :-)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Kjelt

Quote from: WhySoSerious? on December 31, 2020, 13:45:55
Solderen van banaanstekkers is prima te doen
Maar eigenlijk not done bij (dikke) ls kabels. 2,5mm2 zal nog wel net gaan maar mijn zilveren 10mm2, sterkte er mee je stookt meer kapot dan je lief is ;D
En wat ik al zei, je moet dan mechanische ontlasting toepassen want beweging op een gesoldeerde draad is bewezen vragen om problemen.
Mogelijke corrosie vanwege de verschillende metalen en overgangen.
Als je me niet gelooft kijk de online NASA nasa-std-8739.4a standaard er maar op na. Gaan je ogen van open.

Krimpen met adereindhuls is gewoon de beste verbinding van je kabels MITS je de juiste goed passende adereindhuls en goede krimtang gebruikt.
Na de krimp is het één geheel.
Daarna een banaanstekker met minstens een dubbele bevestiging, een of twee voor het contact op de adereindhuls en een voor de mantel van de kabel om deze mechanisch te ontlasten.

En de S39 post van boven was natuurlijk een grap vandaar de  :D