OLED - gecalibreerd demo

Started by gepebril, December 27, 2020, 12:33:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gepebril

Hi,

Wil volgend jaar een nieuwe TV kopen. Heb laatst bij zwager een QLED 65" gezien. Ondanks dat hij in standje knal stond was ik erg onder de indruk. Toch lees ik dat onder de puristen OLED het helemaal is (in ideale omstandigheden). Is er iemand hier die er eentje gekalibreerd heeft staan? Ik ken wel mensen die een OLED hebben, maar ja, ook meer in standaard fabrieksstand..... en in winkel vergelijken.......
Wil namelijk best wel wat geld uitgeven voor een WOW ervaring. Kijk zelf het liefst blu ray film/concerten

Alvast heel erg bedankt.

Uiteraard kom ik in volle gezondheid langs  ;D
TV: LG OLED65C16LA
Reciever: Marantz SR5015
Speakers: 4x B&W603S3, 1x B&W CC6
Player: Oppo Clone M9201

5061

Kom jij dan rechtstreeks vanuit Paramaribo?  ;D ;D ;D
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

TornadoGo

#2
De stelling dat een OLED alleen onder optimale omstandigheden goed presteert is onjuist. Ik heb een LG GX van dit jaar in een héle lichte kamer (10m2 glas in de gevel naast het scherm) en ook overdag kan je daar prima op kijken.

Er zijn meerdere standen voor het beeld, waaronder ISF lichte kamer en ISF donkere kamer. Hij staat hier eigenlijk altijd op donker. Ik weet niet precies hóe nauwkeurig de TV af fabriek is gecalibreerd maar in de regel is dat best aardig gedaan als ik de reviews zo lees. Je hoort mij in ieder geval niet klagen en ik kom van een door Frank gecalibreerde Pioneer plasma.

Voor wat vergelijkende reviews, check YouTube, je krijgt zo op z'n minst een indruk van de verschillen. Ik vind deze wel goed, kijk vooral naar het verschil tussen de schermen bij de sterrenhemel en het vergelijk van de kijkhoeken.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

mijkie

Ik kijk ook op een LG Oled en keek en kijk ook op de ISF fabrieks stand maar, heb toch onlangs de stoute schoenen aangetrokken om hem te laten kalibreren

Ik kan je vertellen dat mijn volgende scherm, weer gekalibreerd gaat worden

Niet alleen in lichtopbrengst een grote vooruitgang maar, vooral in natuurlijkheid en diepte in de afbeelding

Heb een 55 inch C8 
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

home@the movies

#4
QuoteIk kijk ook op een LG Oled en keek en kijk ook op de ISF fabrieks stand maar, heb toch onlangs de stoute schoenen aangetrokken om hem te laten kalibreren

Er bestaat geen ISF fabrieksstand, de ISF day en night standen die je in het menu terugvindt zijn bedoeld om bij een calibratie daar de settings in te bewaren.
Zolang er geen calibratie is gedaan zijn deze standen gewoon preset namen waar verder niets aan gedaan is.

QuoteIk kan je vertellen dat mijn volgende scherm, weer gekalibreerd gaat worden

Dat is dus de reden waarom je wel degelijk nog een groot verschil zag  ;)

quattronl

Als ik de reviews mag geloven zijn Panasonic OLED's af fabriek al akelig goed afgesteld.
Tuurlijk, het zal met een ISF kalibratie altijd nog wel ietsje beter kunnen maar af fabriek schijnen ze er al erg goed uit te zien.

Ik ben, natuurlijk, uitermate tevreden over mijn Pana maar heb verder geen referentie dus kan er niet echt over oordelen.
@ISF kalibreerders: in hoeverre kan een Pana nog echt verbeterd worden (kom maar op met de wc-eend reactie ;D)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

GH

#6
Quote from: home@the movies on January  5, 2021, 10:02:23
Er bestaat geen ISF fabrieksstand, de ISF day en night standen die je in het menu terugvindt zijn bedoeld om bij een calibratie daar de settings in te bewaren.
Zolang er geen calibratie is gedaan zijn deze standen gewoon preset namen waar verder niets aan gedaan is.

Beetje overdreven vindt je niet?

De meeste merken hebben tegenwoordig onder wat jij "presets waar ze niets aan hebben gedaan" gewoon instellingen staan op basis van de fabriekscalibratie die meer dan voldoende zijn.
De realiteit is dat de grote verschillen door calibratie bij de meeste nieuwere tv's tot het verleden behoren. Minimale verschillen wellicht maar voor het gros van de kijkers staan die verschillen niet meer in verhouding tot de kosten, als het al zichtbaar is.

home@the movies

Quote from: GH on January  5, 2021, 12:22:00
Beetje overdreven vindt je niet?

De meeste merken hebben tegenwoordig onder wat jij "presets waar ze niets aan hebben gedaan" gewoon instellingen staan op basis van de fabriekscalibratie die meer dan voldoende zijn.
De realiteit is dat de grote verschillen door calibratie bij de meeste nieuwere tv's tot het verleden behoren. Minimale verschillen wellicht maar voor het gros van de kijkers staan die verschillen niet meer in verhouding tot de kosten, als het al zichtbaar is.

Dan mag je mij de volgende keer vergezellen bij een calibratie waarbij ik de isf stand die zo uit de doos komt voor je zal meten en laten zien. Daarna gaan we aan de slag om diezelfde stand te gaan calibreren. Ik laat jou dan oordelen in hoeverre je verschil ziet, deal? ;-)

ppeter

Quote from: quattronl on January  5, 2021, 11:59:11
Als ik de reviews mag geloven zijn Panasonic OLED's af fabriek al akelig goed afgesteld.
Tuurlijk, het zal met een ISF kalibratie altijd nog wel ietsje beter kunnen maar af fabriek schijnen ze er al erg goed uit te zien.

Ik ben, natuurlijk, uitermate tevreden over mijn Pana maar heb verder geen referentie dus kan er niet echt over oordelen.
@ISF kalibreerders: in hoeverre kan een Pana nog echt verbeterd worden (kom maar op met de wc-eend reactie ;D)
Kan ik alleen maar bevestigen!
De Panasonics zijn in standje THX en Professional 1/2 dag/avond, gewoon geweldig uit de doos!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Tabcam

Quote from: TornadoGo on December 28, 2020, 10:20:27
De stelling dat een OLED alleen onder optimale omstandigheden goed presteert is onjuist. Ik heb een LG GX van dit jaar in een héle lichte kamer (10m2 glas in de gevel naast het scherm) en ook overdag kan je daar prima op kijken.

Er zijn meerdere standen voor het beeld, waaronder ISF lichte kamer en ISF donkere kamer. Hij staat hier eigenlijk altijd op donker. Ik weet niet precies hóe nauwkeurig de TV af fabriek is gecalibreerd maar in de regel is dat best aardig gedaan als ik de reviews zo lees. Je hoort mij in ieder geval niet klagen en ik kom van een door Frank gecalibreerde Pioneer plasma.

Voor wat vergelijkende reviews, check YouTube, je krijgt zo op z'n minst een indruk van de verschillen. Ik vind deze wel goed, kijk vooral naar het verschil tussen de schermen bij de sterrenhemel en het vergelijk van de kijkhoeken.
Ik vond de helderheid tegenvallen. Bleek achteraf door de energiebesparing te komen waardoor je de "OLED-lampje"-instelling niet kon wijzigen. Daarna duidelijk een groot verschil.

In een winkel vraag ik vaak of de winkelstand uit kan. Meestal zie je duidelijk verschil met natuurlijker groen en roodtinten. Toch ga ik meer op reviews af omdat het zelf vergelijken en testen vrijwel onmogelijk is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Edliver

Misschien een ideetje om na corona tijd op de HT dagen een demo opstelling te maken met een wel / niet gekalibreerde TV opstelling.
Seeing is believing !
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

skoebiedoe

Hier in de Mediamarkt hebben ze dus zo een opstelling staan ...gecalibreerd en gewoon niet gecalibreerd maar dat beeld op de niet gecalibreerde tv staat gewoon te fel (onnatuurlijk) .
Volgens mij hebben ze daar gewoon een beetje mee gefoefeld om tot dat verschil te komen . ;)

Nu calibreren heeft wel altijd zijn nut vind ik persoonlijk )