Scherpstelafstand

Started by cfgr@home, December 23, 2020, 18:04:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cfgr@home

Hi allemaal, zit met een vervelend probleem. Heb mijn antieke Sony VPL-CX70 (1152x864) vervangen door een Lumeri F550 (1920x1080) beamer. Als "scherm" gebruik ik een matwitte schuimplaat van 100cm breed op 70 cm hoog. De beamer hangt ondersteboven met de lens perfect in het midden van het scherm. Beeld is schermvullend bij (digitaal) zoom 87%. Nu het probleem: door de afmetingen van mijn "mancave" is de projectieafstand tussen frontlens en schermoppervlak exact 158 cm. Ik kan deze afstand bouwtechnisch niet vergroten.  :( Het gevolg: de minimale scherpstelafstand van de beamer is 160cm en ik krijg het beeld dus nét geen 100% scherp op die 158 cm. Ik kan tussen 162 cm (!!!) en 458 cm (!!!) een perfect scherp beeld projecteren (in een andere ruimte uitgetest). Maar op die 158 cm lukt het dus niet.  :(
De vraag: kan ik met een (te bepalen) voorzetlens dit euvel omzeilen? Is dit een positieve lens (vergrotend) of een negatieve lens (verkleinend)? Als dit niet op optische wijze is op te lossen dan zal ik de beamer wellicht moeten opengooien om de lens IETSjes verder uit de behuizing te monteren - ze kan op zich niet uit de behuizing worden gedraaid. Graag hoor ik wat positieve geluiden uit deze gemeenschap.  :pompom:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

J.A.F._Doorhof

Ben bang dat je toch echt iets moet verzinnen om of het scherm of de projector iets te verplaatsen.

Voorzet lenzen die de focus verschuiven zijn er niet voor projectoren zonder dat ze het beeld enorm veranderen. Maar niet voor een paar cm ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cfgr@home

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 23, 2020, 18:18:12
Ben bang dat je toch echt iets moet verzinnen om of het scherm of de projector iets te verplaatsen.

Dat is nét (bouw)technisch onmogelijk: Het scherm hangt met 2 magneten tegen een schap waar de monitor op staat (en al de rest van de AV-romm...euh...apparatuur. :-) ) En de beamer hangt met de VGA/HDMI/AV/USB stekkers tegen de overstaande muur.  Ik heb érgens nog wat lenzen liggen van de oude dokavergoter en een overhead projector. Morgen eens een proefje doen of dat het probleem kan oplossen. Ik hou iedereen wel op de hoogte. Alvast bedankt voor je reactie.
C
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

J.A.F._Doorhof

Als je wat kwaliteit wil overhouden moet je dat echt niet doen. Je kan dan beter de projector andersom zetten en via een spiegel systeem werken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cfgr@home

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 23, 2020, 19:12:38
Als je wat kwaliteit wil overhouden moet je dat echt niet doen. Je kan dan beter de projector andersom zetten en via een spiegel systeem werken.

Hé, da's misschien een haalbare oplossing! Ik heb hier nog ergens enkele dichroïde oppervlaktespiegels liggen uit een vorig knutselleven. Kan hiermee de projectieafstand wellicht iets groter maken en mits de zoomfactor iets aan te passen zodat het scherm even groot blijft maar het beeld toch scherp kan gemaakt worden. Kerstweek wordt knutselweek..  ^^
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

cfgr@home

Quote from: cfgr@home on December 23, 2020, 19:01:29
Dat is nét (bouw)technisch onmogelijk: Het scherm hangt met 2 magneten tegen een schap waar de monitor op staat (en al de rest van de AV-romm...euh...apparatuur. :-) ) En de beamer hangt met de VGA/HDMI/AV/USB stekkers tegen de overstaande muur.  Ik heb érgens nog wat lenzen liggen van de oude dokavergoter en een overhead projector. Morgen eens een proefje doen of dat het probleem kan oplossen. Ik hou iedereen wel op de hoogte. Alvast bedankt voor je reactie.
C
Toch die oude lenzen eens uit de kelder gehaald, maar dat helpt niks.  :confused: Het beeld wordt gewoon wazig. :-) Mischien dat een lens IN de houder- achteraan de bestaande lens iets gaat uithalen? Maar aangezien ik het ding daarvoor toch moet opengooien kan ik evengoed de bestaande lens er uithalen en 'verlengen'..  :angel:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

sion

Beamer vlak tegen de achterwand en omhoog laten projecteren, spiegel onder 45 graden. Daarmee haal je waarschijnlijk net een paar cm meer.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

J.A.F._Doorhof

Dat bedoelde ik inderdaad
Een vriend van mij heeft dat ook gedaan en dat werkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jep

Check dan wel goed of de projector verticaal geplaatst mag worden ivm koeling. Als ik b.v. in de handleiding van de N7 kijk, dan is verticaal een no go.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

J.A.F._Doorhof

Dat moet je absoluut checken inderdaad, de airflow is enorm belangrijk.
Beste is even contact te zoeken met je dealer.
We hebben voor een paar mensen (met moeilijke plaatsting) bv de oplossing gekregen om de fan op hoog en high altitude aan te zetten.
Maar check dit aub goed, voor je dingen doet die schade toebrengen.

Wij checken dit normaal voor onze klanten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cfgr@home

Quote from: sion on December 23, 2020, 23:24:10
Beamer vlak tegen de achterwand en omhoog laten projecteren, spiegel onder 45 graden. Daarmee haal je waarschijnlijk net een paar cm meer.

:clapping:
Dit is de defiitieve oplossing geworden met een oppervlaktespiegel op 45° - wel de beamer opengegooid en de lens wat "geprepareerd" (stoprand weggevijld) zodat ik ze 1 cm extra uit de behuizing kan draaien. Nu morgen de beamer vertikaal tegen de muur monteren en de HT is werkende. Ik post wel een foto als ie hangt.  :pompom:

Bedankt allemaal voor het meedenken.  :laugh:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

cfgr@home

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 24, 2020, 08:56:38
Dat moet je absoluut checken inderdaad, de airflow is enorm belangrijk.
Beste is even contact te zoeken met je dealer.

Yup: reeds overlegd met de de fabrikant: met de LED beamer geen probleem: kan in alle standen geplaatst/gehangen worden zolang de aan- en afvoer van de koeling niet belemmerd wordt
::)
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

eddy135

Wat een gedoe voor een beeld van 100 bij 70 cm.  Koop toch lekker een tv, man!
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

J.A.F._Doorhof

Kijk zelf eens naar een goede projector ;)
Hele andere ervaring als een tv
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cfgr@home

Quote from: eddy135 on December 24, 2020, 18:59:59
Wat een gedoe voor een beeld van 100 bij 70 cm.  Koop toch lekker een tv, man!

Heb je een suggestie voor een 5mm "dikke" TV?  :D

En op 1,5 m zit-/kijkafstand is die 100x70 net zoals een cinemascope van 7m   :xmas:

Mijn "mancave" staat eigenlijk eivol met allerhande AV- en Audiostuff. Tot vorige week kon ik me prima behelpen met een SONY VPL-CX70 met een perfect beeld op datzelfde 100x70 schuimbord. Alleen was ik toe aan iets beters dan 1024x768 (SXGA) in de mancave - in de rest van het huis staat alles al een paar jaar op 1920x1080 resolutie - ook een 55" TV (Sony Bravia) en een Panasonic PT-AE4000 op een scherm van 4 m  :P.  Heb nu een 5500 Lumen beamer ingebouwd in een 'mediatoren' met daarin een sat-ontvanger (SAB-8000HD), een mediaspeler (IconBIT), een mediacast dongle, een DVD-speler en een HTPC-met-KODI. :)  Dit alles op wielen zodat ik elke kamer in huis kan "omvormen" tot een 'cinemazaal(tje)'. Alleen is de toren te groot om ook nog in mijn mancave te staan. Ik heb me echter verkeken op de minimale scherpstelafstand van de aangekochte beamer - vandaar dus mijn initiële vraag.

Maar inmiddels heb ik al positievere suggesties/reacties gekregen om dit 'probleem' op te lossen (via een 45° oppervlakte spiegel en de projector vertikaal tegen de wand)

...
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

cfgr@home

#15
Quote from: cfgr@home on December 24, 2020, 21:11:07
Heb je een suggestie voor een 5mm "dikke" TV?  :D

En op 1,5 m zit-/kijkafstand is die 100x70 net zoals een cinemascope van 7m   :xmas:

Mijn "mancave" staat eigenlijk eivol met allerhande AV- en Audiostuff. Tot vorige week kon ik me prima behelpen met een SONY VPL-CX70 met een perfect beeld op datzelfde 100x70 schuimbord. Alleen was ik toe aan iets beters dan 1024x768 (SXGA) in de mancave - in de rest van het huis staat alles al een paar jaar op 1920x1080 resolutie - ook een 55" TV (Sony Bravia) en een Panasonic PT-AE4000 op een scherm van 4 m  :P.  Heb nu een 5500 Lumen beamer ingebouwd in een 'mediatoren' met daarin een sat-ontvanger (SAB-8000HD), een mediaspeler (IconBIT), een mediacast dongle, een DVD-speler en een HTPC-met-KODI. :)  Dit alles op wielen zodat ik elke kamer in huis kan "omvormen" tot een 'cinemazaal(tje)'. Alleen is de toren te groot om ook nog in mijn mancave te staan. Ik heb me echter verkeken op de minimale scherpstelafstand van de aangekochte beamer - vandaar dus mijn initiële vraag.

Maar inmiddels heb ik al positievere suggesties/reacties gekregen om dit 'probleem' op te lossen (via een 45° oppervlakte spiegel en de projector vertikaal tegen de wand)

...

Hierbij 1 foto van de beamer tegen de muur-met-45°-oppervlaktespiegel. Kan nu perfect scherpstellen en dus vanaf nu échte HD zien. :-) Bij deze mag het topic als ge-eindigt beschouwd worden - alweer een probleem minder in de wereld.  :pompom:
C
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

cfgr@home

Een foto van de werkende oplossing. De beamer tegen de wand met 45° oppervlaktespiegel.

Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)