PC 12 Plus reanimeerbaar ?

Started by jossie, December 21, 2020, 23:38:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Ik zou er wieltjes onderzetten  :D

Belachelijke woofer  :worship:
Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on February 13, 2021, 22:18:44
Ik zou er wieltjes onderzetten  :D

Belachelijke woofer  :worship:

Echt wel! De woofer weegt los al 18kg  :o  Het hele kastje weegt nu 30 kg. Ik ben heel benieuwd hoe het geheel klinkt.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D


Ralf67

#28
Fijne woofer Idd.

De SVS PB12+ die ik heb weegt 55 kg.

Mooie subwoofer heb je zo .

NielsLu

Quote from: Ralf67 on February 14, 2021, 08:59:09
Fijne woofer Idd.

De SVS PB12+ die ik heb weegt 55 kg.

Mooie subwoofer heb je zo .

Deze subwoofer bouw ik voor mijn broer. Ik heb de subwoofer vanmorgen even getest, man wat een beest!!  O0 Ondanks dat deze gesloten is, gaat de bas erg diep en strak.

Ik moet duidelijk nog wel even weer tweaken met de dsp van mijn eigen subwoofer (soort van Monolith+ clone met Hypex dsp amp). Deze gesloten subwoofer klinkt minstens zo indrukwekkend als mijn Monolith+ clone  ::) Dat had ik niet verwacht eigenlijk, de Monolith+ clone is een basreflex subwoofer.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ralf67

Kan je ze niet stiekem verwisselen ?  :D

De SB12 plus gaat echt lager.

NielsLu

#31
Quote from: Ralf67 on February 14, 2021, 11:23:04
Kan je ze niet stiekem verwisselen ?  :D

De SB12 plus gaat echt lager.

Jij hebt er evaring mee.. Gaat de SB12 plus (gesloten) gaat echt lager dan de Monolith +? Dat verbaast me omdat de Monolith + een basreflex subwoofer is.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Quote from: NielsLu on February 14, 2021, 11:28:09
Jij hebt er evaring mee.. Gaat de SB12 plus (gesloten) gaat echt lager dan de Monolith +? Dat verbaast me omdat de Monolith + een basreflex subwoofer is.
Niels, een gesloten kast kun je 1 Hz laten weergeven, dat is geen probleem. Het maximale nivo wel.

Een flinke gesloten kast met voldoende excursie én voldoende power kun je zeker 15 Hz hoorbaar laten weergeven. Liever een 18" dan een 12" maar toch.

Een basreflex zal onder de tuning frequentie van de kast stijl afvallen, je kunt dat deel niet meer opkrikken met EQ omdat er onder die frequentie kortsluiting ontstaat. Ik weet niet wat de tuning van de Monolith is maar het houdt dus vrij rap op op een gegeven moment.
Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on February 14, 2021, 11:54:53
Niels, een gesloten kast kun je 1 Hz laten weergeven, dat is geen probleem. Het maximale nivo wel.

Een flinke gesloten kast met voldoende excursie én voldoende power kun je zeker 15 Hz hoorbaar laten weergeven. Liever een 18" dan een 12" maar toch.

Een basreflex zal onder de tuning frequentie van de kast stijl afvallen, je kunt dat deel niet meer opkrikken met EQ omdat er onder die frequentie kortsluiting ontstaat. Ik weet niet wat de tuning van de Monolith is maar het houdt dus vrij rap op op een gegeven moment.

De Monolith is afgestemd op 20 hz. Ik heb in de dsp wel een subsonic filter van 20hz ingesteld om de woofer te beschermen.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Ik heb inmiddels wat aanpassingen gedaan aan de dsp van mijn eigen subwoofer, het klinkt behoorlijk indrukwekkender nu (ik heb de lowpass verlaagd naar 80hz (deze stond op 100hz) en algehele volume van de subwoofer een aantal db omhoog (afgesteld op gehoor). Ik heb ook nog een boost op 24 hz ingesteld van 1 db.

Binnenkort maar een keer meten met REW.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Nog nooit gemeten dan? Dat wordt schrikken [emoji6]

Je kunt rustig 5-10 dB opkrikken bij 25 Hz, zul je zeker nodig hebben. Zolang je de woofer nog geen halve Xmax ziet maken is er niks aan de hand.
Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on February 14, 2021, 13:12:32
Je kunt rustig 5-10 dB opkrikken bij 25 Hz, zul je zeker nodig hebben. Zolang je de woofer nog geen halve Xmax ziet maken is er niks aan de hand.

Kun je zoveel boosten??  :o Ik dacht altijd dat als je zoveel boost, de woofer heel snel over z'n nek gaat..
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D


jossie

#38
Quote from: morca on February 14, 2021, 14:27:11
Heeft de plateamp geen ingebouwde LT filter Jossie?
Weet ik niet, op de scope niet gezien, heeft wel een peq filter toch?

Mijn laag instelling experi omni systeem:




Kortom, niet te angstig, kijk naar de woofer, zolang die niks geks doet, niks aan de hand. Uiteindelijk is je luistervolume bepalend of hij overlijd.

Met film zit je daar eerder aan, met muziek heb ik daar nooit last van.
Omni !

NielsLu

#39
Quote from: morca on February 14, 2021, 14:27:11
Heeft de plateamp geen ingebouwde LT filter Jossie?

De amp heeft wel meerdere subsonic filter instellingen, namelijk 10hz, 15hz, 20hz en sealed. Zou het niet zo kunnen zijn dat de amp bij de instelling op sealed, wel een dergelijk lt-filter toepast?

Volgens mij moet je dit filter instellen bij de PC13, als je x-aantal poorten afsluit. Ik heb deze instelling wel op sealed gezet.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Quote from: NielsLu on February 14, 2021, 14:44:18
De amp heeft wel meerdere subsonic filter instellingen, namelijk 10hz, 15hz, 20hz en sealed. Zou het niet zo kunnen zijn dat de amp bij de instelling op sealed, wel een dergelijk lt-filter toepast?

Volgens mij moet je dit filter instellen bij de PC13, als je x-aantal poorten afsluit. Ik heb deze instelling wel op sealed gezet.
Weet ik niet meer, meest logische is dat de instelling low cut verplaatst afhankelijk van de gebruikte poorten om de woofer te beschermen. Kan me niet herrinneren dat sealed een laag boost heeft/had.

Ga eerst eens meten...
Omni !

HJ

Quote from: NielsLu on February 14, 2021, 14:44:18
De amp heeft wel meerdere subsonic filter instellingen, namelijk 10hz, 15hz, 20hz en sealed. Zou het niet zo kunnen zijn dat de amp bij de instelling op sealed, wel een dergelijk lt-filter toepast?

Volgens mij moet je dit filter instellen bij de PC13, als je x-aantal poorten afsluit. Ik heb deze instelling wel op sealed gezet.
Die instelling is dacht ik om je driver te beschermen als de poorten open zijn, er is dan geen(minder) tegendruk waardoor de driver over z'n xmax kan.
Een gesloten sub bouwt zelf druk op die de driver afremt.

morca

Geen tegendruk onder bijbehorende freq en poorten idd.
Dan gaat hij wapperen hehe.

Net wat jossie zegt.
Je kan wat boosten.
En naar de driver kijken.
Je hebt hem in winisd staan toch?.
Daar kan je zo zien hoeveel ong.

NielsLu

Quote from: morca on February 14, 2021, 18:00:35
Geen tegendruk onder bijbehorende freq en poorten idd.
Dan gaat hij wapperen hehe.

Net wat jossie zegt.
Je kan wat boosten.
En naar de driver kijken.
Je hebt hem in winisd staan toch?.
Daar kan je zo zien hoeveel ong.

Kan het zin hebben om een passieve radiator ipv bass reflex in combinatie met mijn LAB12 te gebruiken? Kan daarmee beter geboost worden zonder de xmax te overschrijden?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Nee, passieve radiator geeft zelfs een scherpere nul aan de onderkant.
Omni !

NielsLu

Update van de bouw. Ik heb rondom 4mm mdf verlijmd, daarmee gelijk alle schroeven mooi weggewerkt en veel minder kopse randen om weg te werken.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

En weer verder gegaan vanavond. Ik heb met de bovenfrees de randen rond gemaakt en met spuitbus, de eerste laag primer opgespoten.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D


Martijnst1990

Quote from: NielsLu on February 18, 2021, 20:35:34
En weer verder gegaan vanavond. Ik heb met de bovenfrees de randen rond gemaakt en met spuitbus, de eerste laag primer opgespoten.
Super strak! Je broer mag blij zijn met zo'n broer  O0
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

NielsLu

Inmiddels ben ik weer wat verder met de subwoofer. Het meeste schuur en plamuurwerk is (bijna) klaar. De subwoofer is meerdere keren gespoten met primer. Nu moet de kast nog een keer geschuurd worden met heel fijn schuurpapier en dan nog een keer volledig in de primer.

Daarna licht opschuren en in de lak zetten. Er komt hoogglans wit op. Eventueel ga ik dat nog extra aflakken met blanke lak.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D