PC 12 Plus reanimeerbaar ?

Started by jossie, December 21, 2020, 23:38:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Rens gunde mij een leuk knutselproject aangezien hij zelf een fonkelnieuwe trilboor zou krijgen.

Waarom ging deze defect? repareerbaar? en dan? Wie wil?

Aaan de slag!

Woofer 's goed bekeken, Rens dacht dat de tinselwires een probleem hebben, beetje meten, beetje wiebelen, monster eens goed in de bek gekeken (je kunt de spreekspoel gewoon zien zitten door de geventileerde opbouw).

Wat zie ik daar... de tinselwires zijn gesoldeerd op een platte koperstrip die blijkbaar afdaald naar 2 x Xmax. Een van de twee strips lijkt een... :blink: ff meten, nog 's meten... Yep! folie gebroken!

Da's einde oefening. Daar kom ik niet bij...  :dozingoff:   :sleepy:   :sarcasm:   ::)

Omni !

jossie

#1
Nou ja...

De spider zit verlijmd met snelhardende 2 componentlijm die eigenlijk makkelijk splijt. Scherpe schroevendraaier ertussen, tik tik.. krak, tik tik.. krak, tik tik ... krak.

Ok, 5 minuten later is de spider rondom los van het frame. Paar kabelgootjes ertussen wrikken et voila! zicht op het probleem én ruimte om erbij te komen!

Op de tweede foto heb ik de tinselwires al losgesoldeerd van de koperfolie. Niet te zien is dat de draadjes eigenlijk recht het stelsel inliepen. Aangezien ze bij het solderen vollopen met tin wordt de bocht stijf, als dan de woofer flinke uitslagen gaat maken, gaat de tinselwire-solder-bocht het koperfolie loswrikken van de spoel en buigen bij elke beweging. Dit is voor verbetering vatbaar (want dodelijk, is gebleken...).

Los daarvan moeten we de breuk herstellen en ook de andere folie zal al schade hebben. Op beide folies heb ik dus mooie stents gesoldeerd en daarna de tinselwires 90 graden gedraaid weer gesoldeerd aan de strips.

:popcorn:



Omni !

jossie

#2
Na het plaatsen van de bruggetjes, ff meten natauurlijk, ziet er goed uit...

Er lijkt geen einde te komen aan die spoel  :D  (was dus ook nog lang niet het einde)

Omni !

jossie

#3
Nou... patiënt dichtlijmen, nachtje geduld oefenen (moeilijk  >:()

Thiele Small opgemeten... kan weer iets leuks mee gemaakt worden! Gaat het zeker wel een tijdje volhouden. Heb je hout en tijd teveel?




Omni !


Trabuca



Quote from: jossie on December 22, 2020, 00:27:46
Nou... patiënt dichtlijmen, nachtje geduld oefenen (moeilijk  >:()

Thiele Small opgemeten... kan weer iets leuks mee gemaakt worden! Gaat het zeker wel een tijdje volhouden. Heb je hout en tijd teveel?

Goed bezig Jossie.
Zijn de originele behuizing en versterker niet meer aanwezig?
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

jossie

Die heeft Rens zelf nog, hij heeft een nieuwe driver gekregen en gemonteerd.

Ik heb nog wel een paar svs modules liggen, zal 's kijken of er een bruikbaar is. Tevéél power zullen ze niet gauw hebben.
Omni !

knubbe

Leuk om te lezen!

Gaat meteen weer jeuken om te bouwen als je hem zo ziet liggen :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jossie

Quote from: knubbe on December 22, 2020, 11:05:14
Leuk om te lezen!

Gaat meteen weer jeuken om te bouwen als je hem zo ziet liggen :)

Er is maar een ding dat écht helpt tegen de jeuk!  :D
Omni !

Ralf67

#9
Zelfde woofer als in mijn SVS PB12+, hele fijne subwoofer.


NielsLu

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

In deze wereld is eigenlijk alles te koop...

Morca stuurde mij net ook een bericht, even kijken wie van jullie eerst was.
Omni !


jossie

Ik heb nog een PC13-ultra module en een 25-31PC-plus module liggen.

Kijk maar wat je denkt dat past, volgens mij kunnen ze allebei wel overweg met deze woofer.

TS parameters PB12 plus:

Fs 35 Hz - Re 3,3 - Qms 9,14 - Qes 0,42 - Qts 0,4 - Mms 169 gr - Cms 0,12 - Vas 52,6 liter - BL 17
Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on January 29, 2021, 09:48:20
Ik heb nog een PC13-ultra module en een 25-31PC-plus module liggen.

Kijk maar wat je denkt dat past, volgens mij kunnen ze allebei wel overweg met deze woofer.

TS parameters PB12 plus:

Fs 35 Hz - Re 3,3 - Qms 9,14 - Qes 0,42 - Qts 0,4 - Mms 169 gr - Cms 0,12 - Vas 52,6 liter - BL 17

Je hebt pm
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Zijn dit trouwens de volledige T/S parameters? Als ik deze waarden opgeef in WinISD, dan krijg ik de foutmelding "driver data fails integrity check". Of doe ik iets fout?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Timvg

Quote from: NielsLu on January 30, 2021, 11:38:18
Zijn dit trouwens de volledige T/S parameters? Als ik deze waarden opgeef in WinISD, dan krijg ik de foutmelding "driver data fails integrity check". Of doe ik iets fout?

Vul alles in behalve QTS, laat winisd die zelf calculeren - dan zou het normaal gezien moeten werken.

jossie

Quote from: NielsLu on January 30, 2021, 11:38:18
Zijn dit trouwens de volledige T/S parameters? Als ik deze waarden opgeef in WinISD, dan krijg ik de foutmelding "driver data fails integrity check". Of doe ik iets fout?

Het zijn er al teveel  ;)

Mms, Cms en Bl heb je niet perse nodig. Maar ik kan ook iets fout gedaan hebben hoor, laat maar weten als je problemen blijft hebben.
Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on January 30, 2021, 13:29:24
Het zijn er al teveel  ;)

Mms, Cms en Bl heb je niet perse nodig. Maar ik kan ook iets fout gedaan hebben hoor, laat maar weten als je problemen blijft hebben.

Je hebt PM  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Inmiddels heb ik de woofer en de 750watt versterker  O0
Bedankt Jossie!
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on February  4, 2021, 21:57:32
We zijn benieuwd!

Foto's!

Ik werd door Jossie al vriendelijk herinnerd om foto's te delen  ;D

Ik ben een gesloten subwoofer aan het bouwen met de SVS DB12.3 en PC 13 Ultra versterker. Het wordt een soort clone van de SVS SB12 Plus. Bij gebrek aan grote lijmklemmen, heb ik het geheel gelijmd en geschroefd. Helaas heb ik daardoor nog wel behoorlijk wat te plamuren. Ik heb de kast gebouwd met 22mm mdf. Op de baffle heb ik nog een 15mm mdf plaat verlijmd. Ook heb ik in het midden een kruis van houten latten verlijmd/geschroefd, om sterke verbinding te maken tussen de overstaande wanden.

De bovenfrees heb ik helaas ook nog niet zo vaak gebruikt, ook hier heb ik nog een en ander te plamuren. Helaas ziet het geheel er nog niet zo heel strak uit, binnenkort alle goed plamuren en schuren om het mooi strak te krijgen. De koude temperaturen werken momenteel ook niet mee.

Ik wil de hoeken aan de bovenzijde en onderzijde (alleen links en rechts) nog rond frezen (zie onderstaande foto).



Hierbij enkele foto's van de bouw tot nu toe:






Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on February 13, 2021, 22:15:01
Mooi man!

Doet ie t al ?

Ik heb alles getest voor ik met het bouwen begon. Ik ga de subwoofer morgen testen.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D