Klinken alle versterkers hetzelfde.

Started by EDV, December 21, 2020, 10:29:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

holco

Naar mijn mening ga je pas verschillen horen als de (goed ontworpen) versterker in meer of mindere mate moeite heeft om de speakers goed aan te sturen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

bramsat

Quote from: holco on December 22, 2020, 11:09:20
Naar mijn mening ga je pas verschillen horen als de (goed ontworpen) versterker in meer of mindere mate moeite heeft om de speakers goed aan te sturen.

Ik ken geen recente speaker met ± 90db gevoeligheid niet die niet normaal is aan te sturen.

En de speaker fabrikanten zijn ja ook niet achterlijk, en boxen met weinig rendement koop ik niet

ik bedoel waarvoor? de verhaaltjes over die beruchte kappa zijn ook sprookjes? ik was erbij dat

een nad combi van 60 watt geen krimp gaf,en slecht ontworpen versterkers boven de 500 euro

ken ik ook niet.......Maar dat is dan mijn mening!.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

sandervg

Quote from: botsen on December 22, 2020, 08:11:48
Waarom zou dat niet goed gaan, die AN met die dikke versterker?
Het gaat technisch prima. Vergelijk het met autos. Een Ferrari doet het beter op een snelweg, een fiat 500 wellicht beter in de binnenstad. Dat wil niet zeggen dat het andersom niet kan, maar je hebt geen profijt van de kwaliteit van de specifieke auto. Je wint er echt helemaal niets mee om honderden watts aan vermogen aan te bieden aan een makkelijk aanstuurbare hoog rendements luidsprekers. Dan kun je beter voor een versterker kiezen die andere kwaliteiten heeft. Zoals bijvoorbeeld een mooie SET buizenversterker van een paar watt of mijn eigen Gaincard van 25 watt.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Deleted User

Quote from: bramsat on December 22, 2020, 13:27:26
...en slecht ontworpen versterkers boven de 500 euro ken ik ook niet.......
@bramsat, wat is een slecht ontworpen versterker?

Dura

#29
Op het AF forum is te lezen dat een buizenversterker op Tannoy Turnberry speakers scherp kan klinken omdat deze speakers een hoge impedantie piek hebben in het midhoog.
Ik was er verder niet bij, maar ik kan me voorstellen dat het impedantieverloop van luidsprekers bij versterkers zonder negatieve feedback een hoorbare invloed hebben, waarmee verschillende typen versterkers dus verschillend kunnen klinken op dezelfde speakers.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Tabcam

#30
1) versterkers die hetzelfde meten klinken hetzelfde
2) de meeste versterkers meten niet hetzelfde
3) metingen worden vaak gedaan met een constante belasting, dat is vrijwel geen enkele luidspreker. Zelfs Stereophile publiceert gesimuleerde data op dat gebied.

De ruimte heeft meer invloed dan de versterker. Wel zal voor de ene luidspreker het veel minder uitmaken dan de andere. Het achteloos op één hoop schuiven van alle versterkers doet eerder een combinatie van gebrek aan ervaring én technische onkunde vermoeden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Deleted User


bramsat

Quote from: Jazzman on December 22, 2020, 14:12:13
@bramsat, wat is een slecht ontworpen versterker?

Een slecht ontwerp vind ik de tunerversterkers van marantz,yamaha die over de toonbank gaan

voor adviesprijzen van ±400/500 euro,ze zijn sloom in de weergave het zout en peper missen ze.

dus dat zijn versterkers die het niet waarmaken tegenover de vollversterkers boven de 500.

Alleen! daar moet je wel 1 week naar luisteren want onze oortjes settelen zich dan en halen de

mindere weergave eruit....en ja ik heb ze uitvoerig getest thuis.En ik heb vergelijkings versterkers

thuis,op het ogenblik nog 10 en vele speakers.

Heb ook de mogelijkheid om dure versterkers gratis te beluisteren,wat ik in het verleden ook

veelvuldig deed.

Ben nu restloos tevreden en overgelukkig met mijn set....let wel!in mijn kamer!

Het enigste wat ik nog doen kan is een dac oftewel met een ESS chip, of een AKM maar of dat

werkelijk zoden aan de dijk zet dat staat nog in de sterren.

Dus mijn philips+marantzen cd spelers zijn er klaar voor dit zijn wel oudjes maar ik ken geen

betere weergave ;)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Deleted User

Je verhaal verklaart nog steeds niet aan welke criteria een slecht ontworpen versterker voldoet....

bramsat

Quote from: TabCam on December 22, 2020, 15:14:57
1) versterkers die hetzelfde meten[/i] klinken hetzelfde
2) de meeste versterkers meten niet hetzelfde
3) metingen worden vaak gedaan met een constante belasting, dat is vrijwel geen enkele luidspreker. Zelfs Stereophile publiceert gesimuleerde data op dat gebied.

De ruimte heeft meer invloed dan de versterker. Wel zal voor de ene luidspreker het veel minder uitmaken dan de andere. Het achteloos op één hoop schuiven van alle versterkers doet eerder een combinatie van gebrek aan ervaring én technische onkunde vermoeden.

De ruimte is doorslaggevend dat wel, maar de rest is theorie,en wie zegt dan dat alle versterkers

hetzelfde meten? ik vind het totaal niet interessant wat een ab of buizenversterker meet alleen

wat mijn oortjes vertellen vind ik belangrijk :tounge:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

bramsat

Quote from: Jazzman on December 22, 2020, 15:23:21
Je verhaal verklaart nog steeds niet aan welke criteria een slecht ontworpen versterker voldoet....

Gewoon de versterkers die ik aangehaald heb dus veelal onder de 4/500 euro...en dan de receiver

uitvoering.Maar ik weet zeker dat die goed meten dus waar ligt dat aan? dat interreseert mij weinig.

Maar als jij de criteria daarvan weet ik hou mij aanbevolen.

Bram is een luistervink en de techniek intereseert mij weinig tot niets.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Tabcam

Quote from: bramsat on December 22, 2020, 15:36:17
De ruimte is doorslaggevend dat wel, maar de rest is theorie,en wie zegt dan dat alle versterkers

hetzelfde meten? ik vind het totaal niet interessant wat een ab of buizenversterker meet alleen

wat mijn oortjes vertellen vind ik belangrijk :tounge:
Mag je vinden Bramsat, maar het is geen theorie, het is wetenschap. Gemeten, meerdere malen geverifieerd en tot er een betere wetenschappelijke verklaring is, het enige dat niet rust op onze imperfecte waarnemingen.

Van jouw en mijn oren is al vastgesteld dat ze notoir onbetrouwbaar zijn. Daarmee zeg ik niet dat je niet zelf moet luisteren, integendeel. Alleen wel dat het handig is om bewust te zijn dat we als mens zo feilbaar zijn en zonder volumegematchte ABX-test er niks met zekerheid gezegd kan worden.

En de Topic Starter heeft een vraag die niet met jouw oren maar met wetenschap eenvoudiger beantwoord kan worden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Deleted User

Quote from: bramsat on December 22, 2020, 15:51:47
Gewoon de versterkers die ik aangehaald heb dus veelal onder de 4/500 euro...en dan de receiver

uitvoering.Maar ik weet zeker dat die goed meten dus waar ligt dat aan? dat interreseert mij weinig.

Maar als jij de criteria daarvan weet ik hou mij aanbevolen.

Bram is een luistervink en de techniek intereseert mij weinig tot niets.

Je roept dus maar wat... Je verhaal is zo onsamenhangend als wat, maar goed jouw issue.. Ik hoop wel dat de topic starter daarmee zijn vraag beantwoord ziet.

Dura

Quote from: TabCam on December 22, 2020, 15:14:57
1) versterkers die hetzelfde meten klinken hetzelfde
2) de meeste versterkers meten niet hetzelfde
3) metingen worden vaak gedaan met een constante belasting, dat is vrijwel geen enkele luidspreker. Zelfs Stereophile publiceert gesimuleerde data op dat gebied.

De ruimte heeft meer invloed dan de versterker. Wel zal voor de ene luidspreker het veel minder uitmaken dan de andere. Het achteloos op één hoop schuiven van alle versterkers doet eerder een combinatie van gebrek aan ervaring én technische onkunde vermoeden.

Uit punt 1 en 3 samen kun je ook concluderen dat versterkers die hetzelfde meten, niet hetzelfde hoeven te klinken omdat de metingen blijkbaar nagenoeg altijd onvolledig zijn.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

katwax

Quote from: Dura on December 22, 2020, 16:59:38
Uit punt 1 en 3 samen kun je ook concluderen dat versterkers die hetzelfde meten, niet hetzelfde hoeven te klinken omdat de metingen blijkbaar nagenoeg altijd onvolledig zijn.
Meten ze dan hetzelfde? Als je maar uitgaat van 1 gegeven, bv hun wattage dan voldoe je aan punt3, als je dan een 2de meting erbij zou nemen waarin ze verschillen is punt 1 niet meer van toepassing.
De vraag is wanneer meten ze hetzelfde, denk dat er wel een lijst kan opgesteld worden op welke punten een versterker hetzelfde meet en dat daaruit dan het gevolg is dat ze hetzelfde klinken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Quote from: Dura on December 22, 2020, 16:59:38
Uit punt 1 en 3 samen kun je ook concluderen dat versterkers die hetzelfde meten, niet hetzelfde hoeven te klinken omdat de metingen blijkbaar nagenoeg altijd onvolledig zijn.
Nee hoor, niet gemeten worden is wat anders als niet hetzelfde meten. Mooiste voorbeeld is nog steeds de Bob Carver challenge. Twee compleet verschillende versterkers die door meten en aanpassen ook DBX niet meer te onderscheiden waren. Maar hij meette zich wel suf :tongue2:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Deleted User

Laat ik zelf nu ook maar eens een duit in het zakje doen. Op de vraag "klinken alle versterkers hetzelfde?" moet ik antwoorden: Nee.

Ik heb in de 80 - 90er jaren ongeveer 12 jaar in de audio wereld gewerkt, we verkochten de normale audiosystemen, maar ook PA systemen. Ik heb zelfs ooit nog meegewerkt aan een live cd opname van een saxofoon kwartet. Die opname heb ik nog steeds, en het verbaast me nog steeds hoe goed deze klinkt, gezien de minimale middelen die we toen hadden. Ok, met dank aan de Pro Tak van Sennheiser..

In die tijd had je geen internet, en moest je dus daadwerkelijk bij de retailer langs om een eventuele keuze te maken, ik ging zelfs met verschillende versterkers langs bij de mensen thuis. In de winkel maakten ze vaak een keuze en thuis de finale klap. Welke merken? Kenwood, Onkyo, Sphinx, Luxman, Quad, Airtight. Geen misselijke merken lijkt me. Ik ben in al die jaren geen een slechte versterker tegen gekomen. En ja, elk merk had zijn eigen klank structuur, soms heel erg miniem, verwaarloosbaar, en soms nadrukkelijker aanwezig. Persoonlijk vond ik in die tijd Luxman een mooi merk om mee te demonstreren. Daar ga je weer.... persoonlijk.

In die jaren heb ik heel veel gehoord en beoordeeld. Bij een klankverschil gaat smaak en interpretatie meespelen. In die tijd bezocht ik ook al jaren concerten, ook muziek zonder enige versterking. Mijn ervaring: klankverschil is aanwezig, maar minder dan men doet vermoeden. En aangezien je hersenen en oren zich aanpassen, zijn verschillen mijn inziens binnen dezelfde prijsklasse minimaal. En een gewone gebruiker die gewoon een set komt kopen weet waarschijnlijk al helemaal niet waar hij of zij op moet letten.

Als laatste (voor mij bewijs): Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een buizen eindversterker te leen gekregen. Overall was het geluidsbeeld dieper en breder. Let wel: in mijn luisterruimte.. Bij de ene opname kwam dat meer naar voren dan de andere. Ik heb de set ongeveer 3 weken binnen gehad en ik luister ongeveer 2 uur muziek, elke avond. Eindversterker vervangen? Nee, verschil was er wel degelijk, maar de prijs was me te hoog voor het verschil. Ik heb ook andere hobby's (mooie cabrio rijden oa...)

Moraal van mijn verhaal: Ik heb in al die jaren verschillen kunnen waarnemen, soms verwaarloosbaar, soms overduidelijk. En minieme verschillen kunnen je diep in de buidel laten tasten, dat heb ik er niet voor over.


rkwinkel


bramsat


Weet je ik heb 2 tv's,een philips 4k 55 inch en een 65 inch oled lg. geeft de oled een beter

beeld + geluid dan is het antwoord ja.Maar is de philips 2 jr oud zoveel slechter? nee dus.

Alleen was het maar zo simpel met geluid en dat is het dus niet,je kunt veel geld uitgeven

aan een superset alleen en dat heb ik vaker meegemaakt dat een set half zo duur in een kamer

die akoestisch helemaal meespeelt mij stomverbaast achter liet.

Heb ik een moeilijke kamer?....dat staat vast en vooral onderin, dus de bas, altijd maar die rotbas.

Een velodyne ultra 1000 aangesleept,met het microfoontje door de kamer gewandeld,de sub

de lucht in,links in de hoek in het midden niets lukte...dus na 2 of 3 mnd weg met dat ding.

Met de evo 4.4 kreeg ik mijn geluk terug...alleen daar heb ik mijn halve kamer voor moeten

inleveren. ik woon solo dus dat neem ik op de koop toe,maar voor een gezin is dat natuurlijk

niet te doen.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Jean Sibelius

Als ze allemaal exact hetzelfde zouden klinken, dan zouden we snel klaar zijn :)

Ieder type heeft zijn eigen voordelen (en vaak nadelen). Wat uiteindelijk het 'beste' resultaat geeft hangt af van de rest van de set-up, maar is... nog belangrijker afhankelijk van hetgeen waar de luisteraar naar op zoek is. Volgens mij is er ook geen 'beste' versterker :)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)