Zelfbouw ondiepe luidsprekers

Started by pmeter, December 19, 2020, 14:06:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pmeter

Bovenop een smalle plank achter en gedeeltelijk op de elektrische piano wil ik luidsprekers plaatsen. Met wat er te koop is kom ik niet uit. Daarom ga ik ze zelf maken. De luidsprekers worden ondiep, hoog en breed, komen met de rug tegen de muur en zijn aan de voorzijde in 15 graden naar de luisteraar gericht die achter de piano zit.

Ik gebruik de drivers, het scheidingsfilter en de basreflexpoort uit mijn oude Hepta GEM luidsprekers uit 1994. Die klinken fantastisch en ik heb dit setje over. Deze luidsprekers zijn hxbxd 35x20x21 cm. Met een wanddikte van 1,8 cm maakt dat een inhoud van 9 liter.

Mijn eigen ontwerp is van bovenaf een onregelmatige vierhoek. De inhoud is identiek aan de hepta's: 9 liter. Alleen de vorm is heel anders.

Plan van aanpak:
-1,8 cm dik multiplex is al gezaagd
-Waar nodig breng ik met een bovenfrees verstek van 15 graden aan
-Met een bovenfrees maak ik de gaten voor de luidsprekers (deels verzonken)
-Schuren, glad maken met Alabastine houtreparatie, grondverf en daarna lakken in RAL9001 (creme wit)
-Bestaande scheidingsfilter gebruiken
-Bestaande basreflexpoort aan de zijkant aanbrengen
-Bestaand dempingsmateriaal (drie lagen van een soort stevige watten) gebruiken
-Gebruikte drivers: uit bestaande boekenplank luidspreker Hepta Gem: 16cm woofer, 2,5 cm tweeter en supertweeter.
-Gebruikte versterker: Cambridge Audio Topaz AM5 NAD C356BEE

Ik ben benieuwd of de mooie klank van de Hepta's behouden blijft bij de aangepaste behuizing met dezelfde inhoudsmaat. Daar zal ik de komende weken achter komen. Tips zijn welkom.

Ontwerp:


De hepta's die voor de onderdelen als basis dienen:


hutsefluts

Ik volg deze even, ben heel benieuwd naar je resultaten. Ik loop sinds een paar weken met het idee om de units van een scan sprak elan in een kast van 2.10 breed, 86 hoog en 12/13cm diep te bouwen, en deze achter de tv te plaatsen. Ik ben alleen bang dat afstraling heel anders is, en ik zou niet weten hoe ik niet meteen, maar dat is vast een oplossing voor.
Misschien komen er tips vanuit forum.
Grt, Leon

Dirk

ik gok dat er weinig te "volgen" is in dit draadje
TS was na bovenstaande (en z'n enige) post hier niet meer actief  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

pmeter

#3
Nadat reacties uitbleven had ik mijn forumpost gelaten voor wat het was. Bedankt voor de interesse die alsnog gebleken is.

Met een bovenfrees en een cirkelgeleider kon ik de gaten voor de drivers maken. De aangegeven maat op de cirkelgeleider bleek niet zo betrouwbaar, zodat controle met een schuifmaat nodig was. Ik had de plaat vastgezet met lijmklemmen en de binnenkant van de cirkel met schroeven. Op die manier bleef het centerpunt, waar de geleider op bevestigd zat, betrouwbaar ook nadat de cirkel was uitgefreesd. Anders kun je zomaar een hap eruit krijgen als je klaar bent.



De volgende foto's zijn heel wat stappen verder. Mijn zelfbouw klonk oorspronkelijk niet mooi omdat de kast teveel mee resoneerde. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat door het plattere ontwerp met evenveel inhoud de oppervlakten veel groter zijn geworden. Daarop heb ik van binnen verstevigingen aangebracht van beukenhout dat ik nog had liggen. Daarnaast heb ik twee lagen zelfklevende loodbitumen platen aangebracht. Nu wegen ze 11 Kg per stuk. Maar ze klinken prachtig.

Op onderstaande foto kun je ook zien dat de kopse kant van de zijkanten in een hoek van 15 graden is gemaakt. Daar kon ik gelukkig een 15 graden freesje voor vinden.





Door de hoek van onderstaande foto lijkt de baspijp wat weinig ademruimte te hebben. In werkelijkheid is die ruimte iets groter. En er zijn gaten geboord in het hout waar deze tegenaan zit.



Door de hoeken van 15 graden waren lijmklemmen moeilijk bruikbaar. Per luidspreker gebruikte ik 75 schroeven om de verbindingen goed stevig vast te lijmen. Na het lijmen heb ik de schroefgaten dichtgemaakt met gatenvuller.

Na de gatenvuller heb ik alles in de randsealer gezet. Daarna grondverf. Toen bleek dat de gatenvuller wat gekrompen was, maar dat viel met lakplamuur op te lossen. Met lakplamuur kreeg ik ook de kopse kanten mooi glad voor zover de grondverf en het schuren dat nog niet gedaan had.



Hieronder een test na de eerste laag grondverf. Wat voor de luidsprekers ligt worden de frontjes. Het is een twaalfhoek met in 45 graden gefreesde randen. Later heb ik de binnenkant eruit gedecoupeerd. Dit weekend monteer ik het luidsprekerdoek.



Het resultaat:





Later bleek de gebruikte versterker Cambridge Audio Topaz AM5  de zwakke schakel. Ik heb ze toch maar aangesloten op een NAD C356BEE. Dat vereist wel dat ik een luidsprekerschakelaar maak. Dat wordt mijn volgende project.

@ hutsefluts. Jouw ontwerp van 2,10 m breed, 86 cm hoog en 12/13 cm diep gaat denk ik nog meer resoneren vanwege het enorme oppervlak. Je zal flink wat houten verstevigingen moeten aanbrengen om dat te voorkomen.

hutsefluts

#4
Jazeker, veel versterking intern maken, en vlakken niet te groot. Wanddikte doet ook veel qua stijfheid, 25 of zelfs 28mm gebruiken, dan is resonantie al vėél minder dan met 18 of 22mm