Sony VPL-VW590ES review

Started by J.A.F._Doorhof, December 17, 2020, 14:01:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Daar kwam de postbode dan eindelijk met een dikke flightcase.... met..... (tja dat weet je natuurlijk al) de nieuwe Sony VW590ES.

Laat ik eerst uitleggen hoe ik erin sta.
We zijn al sinds 1997 actief op de Home Theater markt en heb in al die jaren ENORM veel projectoren voorbij zien komen, en bij de meeste "upgrades" praat je over kleine stapjes, maar soms is er ineens een sprong.

Deze sprongen zagen we bv van 720P naar 1080P, van 1080P naar pixelshifts en native 4K, en natuurlijk HDR.
In al die jaren heb ik voor mezelf eigenlijk de volgende indeling.

Epson staat bij mij al jaren op nummer 1 in het laag en midden segment.
In het nog lagere segment zijn we eigenlijk amper actief omdat in mijn optiek het verschil naar de goedkoopste Epsons vaak verwaarloosbaar is maar je wel een betere kwaliteit krijgt, waarbij ik niet zeg dat bv BenQ en Optima niet goed zijn, in tegendeel maar als je gaat kijken naar PRESTATIES (dus niet alleen op papier) en de prijs kan ik gewoon niet anders concluderen dat als je boven de 1000.00 wil gaan kopen eigenlijk Epson gewoon bijna een no brainer is.

Een paar jaar geleden was er dan een gapend gat en dan kwam heer en meester van het HT JVC, met eerder nog nooit geziene zwartwaardes en een contrast waar je U tegen zegt. En toen..... ging het blijkbaar iets te makkelijk voor JVC en werd er heel weinig geupdate en had ik zelfs het gevoel dat prijzen omhoog gingen en kwaliteit amper.

En toen kwam Sony.
Ik weet het nog als de dag van gisteren "binnen een paar jaar willen we mee doen en de beste zijn".
Wel dat is ze gelukt, jaren lang hebben we amper een JVC verkocht, teveel paneel ruis, een flinke black crunch en enorm traag schakelen van inputs, maar.... nog steeds een mooi beeld, alleen Sony was gewoon op 90% beter.

Maar toen.... werd JVC wakker en kwamen de eerste echte 4K units op de markt, en wat een verschil.
Vooral met de N5 en N7 serie is JVC 100% terug aan top en moest Sony het toch echt wel een beetje afleggen in het hogere segment, sterker onze laser Sony is vervangen door een JVC N7 van een paar duizend minder en die bevalt stukken beter.

Maar nu de 590ES
Vormgeving is redelijk stabiel, net als de afstandsbediening.
En natuurlijk backlight in de afstandsbediening zoals het hoort.

Metingen
Hier ga ik maar heel kort zijn.
De metingen van de 590ES vallen volledig binnen wat ik zou noemen "gewoon "perfect"" of wel, het is allemaal dik in orde.
Maar goed, mag je wat anders verwachten tegenwoordig met dit soort projectoren ?

Contrast
Hier word het leuk, en laat ik maar direct met de deur in huis vallen, Sony begint qua blacklevel toch wel heel dicht naar JVC te komen, sterker ik zie met de N7 mijn scherm niet en met de 590ES ook niet, en dat is een batcave, dus beide zullen bij ELKE situatie gewoon een mooi zwart niveau laten zien (lees later meer hierover).

Constrast ratio's zijn indrukwekkend.
ANSI contrast is erg belangrijk en meet ik ook altijd.
Bij normale contrast metingen kunnen er flinke afwijkingen zitten als de projector bv een beetje licht lekt aan de voorkant, dit omdat de metingen redelijk dicht bij de projector worden gedaan om het zwart niveau goed te kunnen meten, denk je ook in dat bij een niet volledig duistere ruimte deze metingen meteen terug vallen naar belachelijk lage waardes, ondanks dat het beeld er super uit kan zien, maar de analyzer moet echt PERFECT zwart binnen krijgen want een paar procent afwijking in de zwart meting betekend meteen een enorme terug val.

Vandaar dat we wat dingen hebben aangepast in deze metingen met andere apparatuur en methodes.

Dus eerst ANSI.
Wat ik hier doe een checkerboard test.
Een patroon van zwarte en witte vierkanten die op verschillende plekken word gemeten en een gemiddelde van word genomen.
Dit is een waarde die ENORM belangrijk is omdat dit vaak meer in de buurt komt van wat je in een film ziet als full on full off contrast.
De Sony scoort daar een zeer goede 452:1 waarde.

Dan hebben nog paneel contrast, of intraframe contrast
Dit word gemeten als een zwart en wit veld
Na calibratie komen we hier  uit op een zeer nette 193220:1

Nieuw is de sequential meting.
Hier meet ik 16 verschillende plekken en daar pakken we een gemiddelde van.
Tevens zie ik hier het verloop over de hoeken, en die vallen bij de 590ES erg goed binnen de marge die ik stel. En daar komen niet veel projectoren goed uit, maar de meeste top projectoren doen dit natuurlijk wel goed.
De waarde voor deze meting is 81808:1

Kleuren
Grayscale is erg goed, CMS is erg goed.
Daarnaast kun je ook nog de colorspace zelf bijstellen bij de Sony, dus dit is vaak wel een optie om alles nog beter te krijgen. Maar zelfs zonder die instelling pakt alles eigenlijk goed uit.

Daarnaast is nieuw een 386patches colorchecker meting.
Hierin draai ik 386 verschillende patches op 10% naar de projector waarin je feitelijk sweeps ziet van donker naar licht voor verschillende essentiele kleuren en gebieden binnen het CMS.

Als ik uitga van dat ik mijn werk goed gedaan heb komen we hier tot de volgende waardes.
Colorchecker deltaE gemiddeld : 2.04
Colorchecker deltaE Max : 4.9

Dit is absoluut netjes te noemen.
Dit soort metingen zijn voor mij behoorlijk belangrijk omdat het me ook een indicatie kan geven hoe de projector het over bv een half jaar of een jaar zal doen, in combinatie met mijn instellingen natuurlijk.

Beeld
laten we eerlijk zijn, je verwacht gewoon een super mooi beeld van Sony en dat is ook nu weer een feit.
Wat meteen opvalt is de ENORME rust en smoothness in het beeld, geen spat ruis of onrust in het beeld (zelfs op de N7 zie ik nog steeds wel wat gekriebel maar absoluut niet storend)

Het volgende waar ik altijd naar kijk is zwart detail.
En het spijt me voor de N7 en N5 maar hier wint Sony het dit keer, hoewel het HEEL close is.
We hebben allemaal bepaalde scenes waar we naar kijken bij een review en als ik goed kijk dan zie ik bij de Sony net wat meer detail in de achtergronden en bv donkere jassen of pakken. JVC crushed daar toch nog steeds wat zwart, dit is op te lossen met een custom gamma maar dan druk je het zwart niveau weer iets omhoog.

LET WEL... dit is echt als je het naast elkaar ziet, dit is absoluut geen ding wat je na een half uur nog kan zien, maar....na jaren een duidelijk beter blacklevel op de JVCs is dit wel een enorm mooie ontwikkeling want zelfs in onze batcave vind ik beide projectoren gewoon bizar goed met zwart level.

Motion
Hier is waar Sony echt heer en meester is.
Laat ik het anders zeggen HEER EN MEESTER.
Ik ben zelf een liefhebber van GOEDE frame interpolatie, maar dan alleen op de low stand, anders word het gewoon nep.
Sony heeft dit al jaren eigenlijk perfect onder de knie en met de nieuwe X1 chipset is het echt watertanden, artifacts die je soms ziet bij vorige versies zie ik nu amper tot niet meer, en in vergelijk met onze eigen N7 is het een wereld van verschil, hoewel ik op onze JVC vaak de low stand gebruik, maar de Sony is hier duidelijk een stuk rustiger en scherper.

LET WEL, dit is wat heel anders als de oude motion blur waar JVC last van had, dit zie ik amper meer op de N7 en N5 en mag je eigenlijk wel als absoluut opgelost zien, dit zijn echt de bewerkingen de intern gedaan worden, en daar ligt Sony gewoon ver voor op de concurrentie.

Scherpte
Persoonlijk ben ik iemand van IN = OUT
Maw ik wil het liefst gewoon 4K erin sturen en ook 4K eruit krijgen en dat krijg je alleen voor elkaar als je TOTAAL geen processing laat doen qua scherpte, want voor elke pixel die "erbij bedacht word" verlies je echte data.

Dat gezegd hebbende, de 590ES is RETE scherp, doet bijna zeer aan je ogen, ook bij het focus beeld zie je de pixels van de letters als je vlak bij het scherm staat zonder het bekende veeg effect, dit is iets wat je NOOIT en ECHT NOOIT zal zien in het beeld op zit afstand, maar de lens keuze is hier duidelijk wel belangrijk geweest want dit is erg goed, en hoewel het voor het beeld amper wat uitmaakt geeft het wel aan waar Sony aan denkt.

Op 4K heb ik het liefst alles uit staan, maar op 1080P bronnen gebruik wel de super resolutie settings op de Sony units en ook daar is het gewoon weer erg mooi in orde. Ik heb meestal de ruis onderdrukking helemaal uit staan en speel dan met de resolutie met lage waardes en het geeft het beeld gewoon een zeer mooie scherpte look die absoluut niet van 1080P 4K maakt maar het is wel een flink stuk beter.

Film ervaring
Als je nu nog leest kan ik dit sneller doen.
Dit is wat je verwacht als je een Home Theater projector ophangt.
Een BAK licht, een verschrikkelijk scherp en gedetaileerd beeld, accurate kleuren, een iris die je amper ziet werken en natuurlijk enorm veel diepte zoals we nu wel gewend zijn van de projectoren.

HDR
HDR is iets waar JVC enorm goed in is, en dat zijn ze nog steeds wel.
maar dat gezegd hebbende vind ik de 590ES wel heel erg goed met HDR, JVC heeft wat meer smoothness, maar het word nu toch wel heel erg netjes bij Sony.

Qua metingen voldoet de Sony aan de P3 waardes en kan zelfs nog wel wat verder, maar voor mijn reviews hou ik me altijd vast aan P3 op dit moment bij projectoren. Het helderheids gedeelte is natuurlijk nog steeds "all over the place" maar dat is voor nagenoeg alle projectoren, ze kunnen dat gewoon niet, maar de x en y waardes zijn gewoon stabiel en goed.

HDR kijken is een feest.
Interpolatie gaat goed (is iets anders dan scherpte) en is super subtiel en soepel, je merkt het pas als je het uitzet (en zo hoort het). Daarnaast gebruiken ze een verfijnde HDR processing en als ik hem (even uit mijn hoofd) vergelijk met de voorganger is dit duidelijk een stuk beter, waar de vorige versies nog wel eens met HDR een wat "vlak" beeld wilden laten zien is het nu echt een flinke klap die van het scherm komt (op een goede manier).

Aanvullend
Sony is vooral op processing enorm vooruit gegaan in deze 590ES
De scherpte is echt bizar goed, en dit komt waarschijnlijk mede door hun nieuwe algorithme voor "Digital focus optimizer" waarbij ze op Pixel niveau de kwaliteit garanderen, en de keuze van die nieuwe chip lijkt zich vooral terug te verdienen in een enorme rust in het beeld wat weer leidt tot een zeer goede diepte (3D) ervaring.

3D
Ja het kan, je moet zelf de brillen kopen en hoewel we het wel calibreren neem ik 3D niet meer mee in de reviews.

Conclusie
Met de 590es zet Sony een projector neer tussen de N5 en N7 en dat maakt het niet makkelijker maar ik denk dat ik er wel uit ben.

Heb je geen budget voor de N7 maar iets meer dan de N5 dan is de 590ES absoluut de beste keuze.
Heb je het budget voor de N7 en kijk je een mix van HDR en HD dan zou ik de 590ES absoluut de voorkeur geven door de betere interne verwerking van de beelden.
Heb je het budget van de N7 en kijk je voornamelijk HDR dan is de N7 nog steeds de beste keuze.

Het zit allemaal enorm dicht tegen elkaar aan op dit moment qua performance, en ik denk dat je gewoon moet kijken naar wat je wil uitgeven en als je inderdaad een MIX kijkt van HDR en 1080P dan is de 590EX op dit moment denk ik de perfecte keuze, kun je iets bijleggen dan de N7, en kijk je alleen maar HDR dan zou ik de N7 adviseren.

Demo's zijn op dit moment enorm moeilijk ivm Covid, vandaar dat ik ook heb geprobeerd het zo goed mogelijk te omschrijven.
Ga je puur voor bewerking, scherpte en smoothness bij bewegingen is en blijft Sony de beste.
Ga je puur voor absoluut zwart level en is elke procent belangrijk (zelfs als je IETS detail verliest) en kijk je alleen maar HDR is de JVC gewoon een no brainer, maar dan wel de N7. De N5 is wat goedkoper dan de 590ES maar ik denk PERSOONLIJK (als N7 eigenaar) dat je de 590ES meer richting de N7 mag drukken dan de N5.

Mailen voor prijzen aub naar verkoop@hometheater.nl
We hebben leuke aanbiedingen natuurlijk in deze periode.

Advies verkoop prijs ligt rond de 7K.
Wat veel geld is, maar voor dit soort projectoren absoluut een goede investering, en zoals gezegd, gewoon even mailen voor actuele aanbiedingen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
De metingen.
LET WEL.
Aangezien de unit in een flightcase zat weet ik niet wat er al mee gebeurt is, en aangezien dit soort units een autocal functie hebben ga ik maar vanuit dat iemand die gebruikt heeft, dus de VOOR metingen kunnen wel eens volledig anders zijn uit de doos, hou je daar dus niet teveel aan vast.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolfkampf

#2
 ^^ 
Bedankt voor de review ;D
In welke stand zet je deze met het kijken van HDR? Ik zag op verschillende sites van alles langs komen van auto tot hdr 10, hlg en er was nog een stand geloof ik  :sleepy:

En wat is het verschil met FI op stand low of true cinema?
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

reza

Als ik het zo lees, dan komt er binnenkort een N7 op de markt  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

De hdr settings verander ik nog steeds regelmatig.
Het is voornamelijk een kwestie van materiaal en hoe het algoritme daarmee werkt.

@reza
Nog niet. Maar dat heeft ook de reden dat ikzelf op dit moment nog geen grote onnodige uitgaves doe voor prive. En de n7 is gewoon een beest van een projector dus ik zie er voor mezelf op dit moment ook geen reden toe.

Zoals de review zegt het ligt erg dicht tegen elkaar
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolfkampf

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 17, 2020, 16:32:30
De hdr settings verander ik nog steeds regelmatig.
Het is voornamelijk een kwestie van materiaal en hoe het algoritme daarmee werkt.

@reza
Nog niet. Maar dat heeft ook de reden dat ikzelf op dit moment nog geen grote onnodige uitgaves doe voor prive. En de n7 is gewoon een beest van een projector dus ik zie er voor mezelf op dit moment ook geen reden toe.

Zoals de review zegt het ligt erg dicht tegen elkaar
Als je hdr gecalibreerd hebt kun je dan nog steeds wisselen met deze settings? Met andere woorden krijg je straks niet de keus uit: hdr 10, hlg, en nog één geloof ik en Frank zijn gecalibreerde hdr stand ?
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

J.A.F._Doorhof

Die worden apart gecalibreerd indien nodig.
Maar die horen bij het signaal. Ik dacht dat je de bewerking bedoelde.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HarrieA

Quote from: reza on December 17, 2020, 16:12:04
Als ik het zo lees, dan komt er binnenkort een N7 op de markt  :D
Dat was ook mijn eerste gedachte na het lezen van die zeer vermakelijke review.

Mooie review Frank.

Roeland

Zit er veel verschil tussen de 570 en de 590 en wat zijn de verschillen?

J.A.F._Doorhof

Daar zit een grote sprong tussen
Vooral de nieuwe X1 processor doet erg goed zijn best ;)
En absoluut zwart level.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolfkampf

Hoi Frank,
Het volgende kwam ik tegen op een buitenlandse review.  Kun jij dit toelichten? Ik ben hier echt een leek in  :D

Maar in tegenstelling tot JVC gebruikt Sony geen metadata bij het dynamische beheer van HDR. Dit houdt in dat je twee kalibraties moet uitvoeren en dat je voor elke HDR-film de maximale lichtpieken (1000 nits of 4000 nits) moet weten. Het is niet zo erg, maar het is niet automatisch, dus je kunt het maar beter weten.
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

J.A.F._Doorhof

Wat wil je weten ?
Als we afleveren zijn al onze projectoren gecalibreerd in de gebruikte settings.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolfkampf

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  1, 2021, 21:37:41
Wat wil je weten ?
Als we afleveren zijn al onze projectoren gecalibreerd in de gebruikte settings.
Of er één gecalibreerde hdr setting is?
Of ligt dit aan de film en is er een andere setting wat ik moet selecteren zoals hierboven vermeld? 
Bij mijn tw9300 is het nu: hdr film en dan de epson zetten op de gecalibreerde hdr stand verder geen keus mogelijk.
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

J.A.F._Doorhof

Op de 590 kun je wat meer kiezen
Net als de jvc trouwens
De settings worden inderdaad allemaal  nagelopen.
Soms wat meer werk inderdaad ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolfkampf

#14
Ook mooi om hier te vermelden:
Als je de 590 of 790es aanschaft en binnen 60 dagen registreert word je garantie gratis geüpgraded naar prime support elite voor 3 jaar.  Dit houd in dat ze bij een garantie geval het toestel gratis komen halen en terug brengen en dat je in de tussen tijd een leen unit krijgt (dezelfde als je hebt aangeschaft)
Ik heb mijn pj al geüpgraded  ;D
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

reza

Dat is echt wel hele goeie service :thumbs-up:
Maar wij hebben Vic :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

wolfkampf

Quote from: reza on January 10, 2021, 16:46:26
Dat is echt wel hele goeie service :thumbs-up:
Maar wij hebben Vic :D
:) ach laten we er vanuit gaan dat het niet nodig is.  Maar wel een prettig idee  :clapping:
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"


wolfkampf

#19
Ik heb nu wel echt het belang door van het inspelen van een projector. (Of het is een hersenschim en wordt het gewenning)

Eerst zag ik de iris redelijk zijn werk doen vanuit een donker beeld naar ineens een zeer licht beeld (nu bijna nooit meer zichtbaar).
En ook de FI vind ik nu veel vloeiender werken zonder artefacten.
Wel vind ik dat het lang (30 min) duurt voordat het beeld echt scherp is. Maar als hij dan scherp is is hij ook echt retescherp!!
Dus pj aan spulletjes klaar zetten, biertje erbij,  onder het dekentje en zo gaat er best veel branduren van de lamp verloren puur voor het opwarmen.  :satisfied: hmm toch maar een laser  :tounge:

Projector heeft er nu ongeveer 85 uur op staan.  :inlove:
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

timster

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 19, 2020, 19:35:39
Daar zit een grote sprong tussen
Vooral de nieuwe X1 processor doet erg goed zijn best ;)
En absoluut zwart level.

En in vergelijking met de 290es?

J.A.F._Doorhof

Heb ze niet meer zo voor ogen als ik eerlijk ben.
Maar op dit moment zou ik voor de 5000 gaan van Sony, of de LS11000 van Epson voor Lasers.
En de 9400 als je met UHP verder wil draaien (ook niets mis mee)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

timster

Dat ligt er wel een beetje aan hoe deze zich verhouden tot een x5900 die ik nu heb ;-).

Aangezien de N5 nog een beetje uit mijn range zit leek dit ook een mooie optie.

J.A.F._Doorhof

N5 is ook een mooie optie
Het ligt eraan wat je nu hebt.

Meestal willen mensen met Sony bij Sony blijven en andersom.
En aangezien je het in een Sony topic vroeg ;)

N5 kunnen we ook leveren natuurlijk en is ook een hele mooie optie. Zeker een stuk beter dan de x5900 welke nogal wat ruis op de panelen had en de n5 heeft dat een stuk minder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

timster

Maar wat ik begreep uit de reviews heeft de Sony dat nog veel minder en komen ze met het zwart toch heel dichtbij de JVC. Ik ben vooral van de knallende kleuren op het scherm. De pop zeg maar. Ik ben ongelofelijk blij met mijn x5900, maar mijn gevoel zegt dat het misschien met deze of de N5 nog wel een stukje beter kan.