Rustige muziek (singer-songwriter / americana / indie/folk-pop etc

Started by brt, December 16, 2020, 11:30:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Quote from: chocovla on January 20, 2021, 09:07:45
Had Son Volt en Kathleen Edwards niet gezien. Volgende keer beter lezen van mijn kant ;-) Volgens mij is het ook moeilijk om echt een Americana label echt op te plakken. Ben er van overtuigd dat keuzes die ik er onder schaar compleet anders zijn dan die van jou of iemand anders. Belangrijkste is dat de muziek goed is.

In dat kader ontdekte ik eerder de Turnpike Troubadours uit Oklahoma. Was er van overtuigd dat ik als liefhebber toch echt alle pareltjes wel had ontdekt in dit genre. Had ik dus ergens onderweg deze heren gemist. Vier echte top albums. Een van de hoogtepunten voor mij is dit nummer waar ze bijna op Springsteeniaanse wijze een verhaal neerzetten:

https://www.youtube.com/watch?v=SOuLjwu2X14

En toen ik nog een klein jongetje was draaide mijn vader vaak The Everly Brothers. Ben dus erfelijk belast met een voorliefde voor harmonies. In dat kader wil ik The Brother Brothers (what's in a name) nog aandragen. De vergelijking met Simon en Garfunkel is snel gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=6LSUk6hXaGg

Americana is idd wel redelijk een containerbegrip geworden, dus ja, het is wel redelijk interpretabel.
Idd is het belangrijkste dat de muziek goed is (alhoewel dat óók weer persoonlijk is) ;)

Turnpike Troubadours ken ik niet, ga ik checken!
The Brother Brohers kende ik wel. Verschil met S&G en The Everly Brothers is dat zij wél zuiver zingen, daar kunnen The Brothers nog een puntje aan zuigen... En dat vind ik bij harmonien wel extra van belang.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Kwabbernoot

Quote from: brt on January 21, 2021, 21:51:44
Doel je dan specifiek op Kjellvander, of meer op alle muziek in deze lijst?

Tijdje geleden dat ik Thomas Dybdahl draaide trouwens, dank voor de tip ;)

Nee, ik had het alleen over Kvelljander. Ik heb ook maar één album beluisterd btw. Die waar hij op bed ligt.

Groeten...

FDLARRY

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

FDLARRY

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

FDLARRY

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Tabcam

Ray Bonneville - Bad Man's Blood

Heerlijke beat, mondharmonica en passende zang en nog mooi opgenomen ook :coffee:



Liveopname is minder mooi maar laat wel zien dat hij zelf de mondharmonica speelt

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Canth

Deze heb ik voor het eerst gehoord op Rock Werchter. Ze speelden in de kleine tent een acoustische set en bedankten de foo fighters nog voor de ondersteuning (die speelden main stage). Een van mijn favoriete optredens ooit!

Woonkamer: NAD C658, NAD C298, OPPO 105D, Focal Kanta voorzien van Isoacoustics Gaia II |  Slaapkamer: Sonos Amp, JM-Lab Focal Electra 906, SVS SB-1000

brt

Jaaa, Patrick Watson  :inlove:

Zijn laatste album is ook erg mooi, Waves heetie dacht ik
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Allan Taylor - Wheel of Fortune

In het verlengde van het voorgaande post en verbaast me dat Allan Taylor nog niet genoemd was :coffee:


Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

FDLARRY

Quote from: TabCam on February  6, 2021, 09:56:54
Allan Taylor - Wheel of Fortune

In het verlengde van het voorgaande post en verbaast me dat Allan Taylor nog niet genoemd was :coffee:

Super audiofiel zijn opnames. Klinkt altijd als een klok.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Lucky.L

Quote from: FDLARRY on February  6, 2021, 10:56:36
Super audiofiel zijn opnames. Klinkt altijd als een klok.
Dat zeker, maar verder vrij boring [smaak ik weet het].
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

minplus

Google eens op radio FIP, een grote serie zenders zonder reclame en zonder gezwets. Als je daar naar toe gaat kom je op een pagina waar je bovenaan kunt laten afspelen. Dan krijg je een mix van tigtig genres.
Maar daaronder staan op die pagina 100 andere kanalen met diverse genres. Mogelijk staat er nog niet bij wat je zoekt, maar als je op eentje klikt krijg je deels dezelfde keuze maar ook een serie nieuwe. Een paar keer klikken en kijken en je hebt een zender die 24 uur continu rustige muziek uitzendt en nogmaals zonder reclame of gezwets. Zo heb ik de laatste dagen vele uren OUI FM Classic Rock op staan, niet alles rustig maar allemaal leuke nummers. Nooit dat je zoals bij de Nederlandse zenders regelmatig het geluid wegdraait, zelfs als er geen reclame of gezwets is maar gewoon hopeloze muziek.

Moet erbij zeggen dat ik de iMac aan een versterker en boxen geknoopt heb zodat het geluid prima is.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

FDLARRY

Axel Flóvent - You Stay by the Sea (2021)

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

brt

Quote from: FDLARRY on February  6, 2021, 17:23:55
Axel Flóvent - You Stay by the Sea (2021)

Mooi deze, neigt wat mij betreft wel wat naar het saaie.
Hij heeft prachtige singles, maar zet je ze achter elkaar op een album met nog wat extra nummers dan valt de eenvormigheid op.

(Ik volg hem al langer, maar vond deze dus wat tegenvallen)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

FDLARRY

Ik heb daar nooit zo last van. Melody Gardet is ook zo'n artiest die vanwege haar voorliefde voor (mede veroorzaakt door ernstig ongeluk) ingetogen muziek saai gevonden wordt. Kan rustig 2 keer per week een volledig album luisteren zonder dat het ook maar een moment saai wordt. 
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

brt

Quote from: FDLARRY on February  7, 2021, 13:02:19
Ik heb daar nooit zo last van. Melody Gardet is ook zo'n artiest die vanwege haar voorliefde voor (mede veroorzaakt door ernstig ongeluk) ingetogen muziek saai gevonden wordt. Kan rustig 2 keer per week een volledig album luisteren zonder dat het ook maar een moment saai wordt.

Meestal als mensen zeggen dat iets saai is, spits ik mijn oren, want dan spreekt het mij juist aan.
Grappig dat je Melody Gardet noemt, die vind ik na een paar nummers ook saai worden, terwijl het sfeertje juist zo fijn is.
Heeft niks te maken met dat het ingetogen is, want ik heb tig albums die rustig zijn waarbij dat niet aan de hand is, het heeft voor mijn gevoel toch met eenvormigheid te maken, en dat de composities niet sterk genoeg zijn waardoor de aandacht verslapt. Bij mij hè, kan me voorstellen dat het bij iedereen weer anders werkt.

Van Axel Flovent vond ik vroegere EP's bijv. echt wel beter
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Tabcam

Heb met haar een-na-laatste album, "Currency of Man" dat totaal niet en moet haar laatste, "Sunset in the Blue" nog beluisteren. Ach, het blijft smaak :angel:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Currency vond ik ook goed te pruimen, Sunset iets te vrijblijvend. Maar ja, smaak idd :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

brt

De playlist (zie beginpost) is weer aangevuld met prachtige, rustige nummers.
o.a. Thomas Dybdahl, Spain, Mandolin Orange, Marika Hackman, Adam James Sorensen, Damien Rice, Perfume Genius en nog veel meer moois.

De nieuwe David Gray vind ik ook een mooi album. Prachtige opname en mix ook!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Dura

Quote from: TabCam on February  7, 2021, 16:55:43
Heb met haar een-na-laatste album, "Currency of Man" dat totaal niet en moet haar laatste, "Sunset in the Blue" nog beluisteren. Ach, het blijft smaak :angel:!

Ik heb niet zoveel met MG, ken alles van haar maar draai het nooit, te wisselend van kwaliteit.
Behalve dan SiB, want dat vind ik een geweldig album!
Zo ragfijn en perfect, ongelofelijk geproduceerd, voor mij echt een meesterwerk.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

5061

Melody Gardot blijft genieten mede door de musici die ze achter zich heeft staan. Echt een vakvrouw. Gaat mij nooit vervelen.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

FDLARRY

Quote from: 5061 on March 24, 2021, 15:30:17
Melody Gardot blijft genieten mede door de musici die ze achter zich heeft staan. Echt een vakvrouw. Gaat mij nooit vervelen.
Deze bijvoorbeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=mhED7X7RbDU
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Dura

Die is erg mooi inderdaad :wub:
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software