M1 MacBook Air

Started by J.A.F._Doorhof, December 16, 2020, 11:27:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

https://frankdoorhof.com/web/2020/12/m1-apple-macbook-air/

Wel in het Engels. Maar ik denk wel belangrijk te lezen voor je koopt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pjotr27

Interessant, ik wilde wel een nieuwe Macbook Pro 13 kopen, maar met extra opties is de levertijd langer dan 6 weken.
Dat werkt niet omdat ik dan weer terug ben naar Indonesië.
Duidelijk is wel dat ik mijn oude Macbook toch maar niet meteen verkoop dan...Dat voorkomt problemen zoals je schrijft, maar of dit echt zo fijn is..
Ik wacht nog maar even met een nieuwe kopen...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

CineSmurf

Ik had een mini m1 besteld en dat zou ook lang duren, uiteindelijk had ik 'm binnen een week. Maar als je weg moet kan je dat risico niet nemen, kan ik me voorstellen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Pjotr27

Quote from: CineSmurf on December 16, 2020, 12:21:13
Ik had een mini m1 besteld en dat zou ook lang duren, uiteindelijk had ik 'm binnen een week. Maar als je weg moet kan je dat risico niet nemen, kan ik me voorstellen.

We hebben tickets (als Schiphol tenminste niet dicht gaat of er nog meer beperkingen komen) voor 18 januari. Ik hoopte er een te kunnen afhalen, maar nergens voorraad behalve het instapmodel (met kleine SSD). Dat schiet niet op omdat je hem zelf niet kunt vervangen.
Ook de 16GB versies zijn nergens in voorraad...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Vhond

Quote from: CineSmurf on December 16, 2020, 12:21:13
Ik had een mini m1 besteld en dat zou ook lang duren, uiteindelijk had ik 'm binnen een week. Maar als je weg moet kan je dat risico niet nemen, kan ik me voorstellen.

Wanneer had jij 'm besteld en dan toch binnengekregen?

CineSmurf

14 november besteld. Zou drie weken duren, volgens eerste mailtje. 19 november binnen gekregen...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

J.A.F._Doorhof

Hij gaat bij ons linea recta retour.
Wat een apparaat.

Enorm snel en enorme accu duur
Maar ....
Mijn studio manager app werkt dus niet en hoewel dat een oudere app is is het wel voor mij belangrijk qua muziek.

Daarnaast betaal je 100.00 extra per beeldscherm.

En als klap op de vuurpijl
De 8600 plus van HP werkt wel via de webbrowser maar word niet gevonden via zowel bonjour als zelfs op IP adres en zelfs na geforceerd de drivers te installeren is het hopeloos.

Nog even gedacht aan een nieuwe printer voor het kantoor maar meteen daarna pakte we een labelscanner en ook die werkt niet.

Van beide fabrikanten te horen gekregen dat we maar moeten upgraden naar nieuwe hardware als we een M1 willen gebruiken omdat ze er waarschijnlijk niets aan gaan doen zolang het op de Intel wel werkt.....

Tja
Daar heb je dan de perfecte laptop

Begin je echt met alles op 0 dan is het echt super begrijp me goed. Maar we hebben hier nu in een dag al meer problemen met installaties als ik in jaren heb gehad

Heel jammer
Misschien dat Apple een sandbox optie kan maken in de toekomst en dan gaan we zeker over en ga ik weer op macos over denk ik. Maar op dit moment is het echt alleen voor mensen die "niets" hebben of alleen hard/software gebruiken die ondersteund worden. En dat is jammer genoeg veel minder rooskleurig als Apple het zelf voorstelt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

efsix

Quote from: Pjotr27 on December 16, 2020, 12:23:16
We hebben tickets (als Schiphol tenminste niet dicht gaat of er nog meer beperkingen komen) voor 18 januari. Ik hoopte er een te kunnen afhalen, maar nergens voorraad behalve het instapmodel (met kleine SSD). Dat schiet niet op omdat je hem zelf niet kunt vervangen.
Ook de 16GB versies zijn nergens in voorraad...


Uit de diverse reviews blijkt dat 16 Gb slechts voor een zeer select groepje gebruikers nodig zal zijn. Alleen de allerzwaarste videoFoto gebruikers Zullen er baat bij hebben.

Vergeet niet dat dit de instapmachines zijn en de hogere specs wsl over een halfjaartje komen.

Dat Frank nu wat problemen heeft is niet representatief voor de overgrootste meerderheid die geen problemen heeft.
Onafhankelijke Techsite hebben niets dan lof over de transitie tot nu toe.

Veel software draait via Rosetta 2 zelfs soepeler dan native op Intel.

CineSmurf

#8
Ik heb meer problemen met mijn 2015 mac mini op BigSur, dan met de bestaande apps op de mac mini M1. Maar ik draai op beide macs geen zware software.
Teams werkt bijvoorbeeld voor geen meter meer op de 2015 mini/bigsur.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

jahtari

Quote from: efsix on December 17, 2020, 11:29:23

Dat Frank nu wat problemen heeft is niet representatief voor de overgrootste meerderheid die geen problemen heeft.
Onafhankelijke Techsite hebben niets dan lof over de transitie tot nu toe.

Veel software draait via Rosetta 2 zelfs soepeler dan native op Intel.
Dit dus.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Job

Quote from: efsix on December 17, 2020, 11:29:23

Uit de diverse reviews blijkt dat 16 Gb slechts voor een zeer select groepje gebruikers nodig zal zijn.
Net als de Mac Pro voor een select clubje. Ook al twee keer door Apple vernøkt.

StefaanD

Is die Yamaha Studio Manager niet een 32 bit applicatie? Dan zal dat inderdaad niet werken op die nieuwe M1 Macs ... elke andere Mac met Catalina of BigSur.

StefaanD

Quote from: Job on December 17, 2020, 12:12:41
Net als de Mac Pro voor een select clubje. Ook al twee keer door Apple vernøkt.
Benieuwd, graag meer uitleg, of roep je zo maar wat?

Job

#13
Quote from: StefaanD on December 17, 2020, 12:34:01
Benieuwd, graag meer uitleg, of roep je zo maar wat?
Mac Pro cheesegraters jarenlang (2008-2013) verwaarloosd. Daarna een niet-pro Mac Pro trashcan uitgebracht, jarenlang verweesd (2013-2019). Nu eindelijk weer een pro machine. Maar dus zo'n 10 jaar de doelgroep van die machines verwaarloosd.

paaj

mooier nog is dat de nieuwe pro er eigenlijk pas net is en ze nu naar ARM overstappen dus het hele upgrade principe daarvan op de tocht komt te staan.

Ik ben wel heel benieuwd naar de M1 ervaring dus heb de 13" pro in bestelling. Één extern scherm is mij eigenlijk te weinig maar daar werk ik thuis noodgedwongen toch al mee (wel 34" 21:9), dus mooie kans om hiermee alvast de ontwikkelomgeving voor te bereiden op een echte vervanger van de 16".
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Pjotr27

Quote from: efsix on December 17, 2020, 11:29:23

Uit de diverse reviews blijkt dat 16 Gb slechts voor een zeer select groepje gebruikers nodig zal zijn. Alleen de allerzwaarste videoFoto gebruikers Zullen er baat bij hebben.

Vergeet niet dat dit de instapmachines zijn en de hogere specs wsl over een halfjaartje komen.

Dat Frank nu wat problemen heeft is niet representatief voor de overgrootste meerderheid die geen problemen heeft.
Onafhankelijke Techsite hebben niets dan lof over de transitie tot nu toe.

Veel software draait via Rosetta 2 zelfs soepeler dan native op Intel.

Yep, ik vind alleen een 256mb of 512mb ssd erg klein... Beetje 4k film download is meer dan 100gb en ik wil niet meteen naar een "externe" oplossing schrijven. De 1tb, 2tb of 4tb versies hebben een erg lange levertijd (naast een erg hoge upgrade prijs).
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

J.A.F._Doorhof

Studio manager is een oudere app inderdaad en daarom is daarop ook niet het retourneren gebaseerd
Wel vind ik gewoon slecht dat printers en labelscanners niet werken.

Vandaar ook mijn opmerking dat je goed moet oppassen wat je nodig hebt.
Voor ons had het echt een super laptop geweest, super snel en lange accu duur, ideaal voor als we weer gaan reizen en op locatie werken met workshops en seminars.
Maar dan moet je je dus wel realiseren dat veel blijkbaar dus gewoon niet gaat werken als het iets ouder is.

Ben ook denk ik heel eerlijk en absoluut niet express negatief, we kopen zo een ding niet voor niets :D
Natuurlijk kun je zeggen dat je alleen maar nieuwe hard en software moet gebruiken, maar voor veel mensen werkt dat gewoon niet, die hebben nog software die iets ouder is.
Ik vertrouw apple gewoon pas als het werkt, als je moet wachten op een fix kun je mazzel hebben of 2-3 jaar wachten.

Zodra ze een goede sandbox of rosetta 3 hebben draaien bestellen we hem direct weer, want dit is absoluut waar de toekomst heen gaat.
Maar het is nu gewoon nog te vroeg als je al een workflow hebt, dus pas daar mee op.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Even als aanvulling.
Als je reviews al moet geloven (online is heel veel gesponsord of zijn er andere belangen) dan zie je ook dat ze daar voornamelijk final cut pro, logic en adobe testen.
En laten we eerlijk zijn, als die al niet lopen is het natuurlijk wel heel erg.

Reaper bv is nog in beta.
Van logic is al bekend dat je beter kan draaien in volledige emulatie (dus express de verkeerde versie) omdat anders een enorm groot gedeelte van de VSTs niet lopen, en juist daar gaat HEEL veel pijn zitten, zowel fotografen/videografen als muziekanten (toevallig ben ik alle 3 :D) hangen ENORM aan bepaalde filters en looks, en die moeten dan wel werken.

Begin je nu op 0 dan zou ik echt absoluut ze van harte aanbevelen.
Maar heb je al software draaien test het aub eerst. Sommige dingen zijn absoluut te vervangen door andere versies, maar andere dingen zijn gewoon geen andere opties voor.
Wat ik vroeger wel deedt op de MacPro was Parallels runnen in een window voor bepaalde software, lijkt dan net alsof je native de software draait maar je draait gewoon in emulatie. Bv bepaalde Access apps werken gewoon op die manier op een Mac, maar nu je geen optie meer hebt (voorlopig) om windows te emuleren word dat onmogelijk, en dan sluit je bepaalde dingen wel uit.

Die studiomanager bv is essentieel, ik kan de console wel bedienen zonder maar dat is gewoon een hel.
Maar of die app nu draait op 10% of 100% snelheid maakt eigenlijk geen bal uit :D
En dat zou dus fantastisch zijn als bv parallels gaat werken.
Zodra dat gebeurt gaan we meteen weer verder testen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

StefaanD

Er zijn reeds ontwikkelaars in geslaagd Windows 10 te laten draaien op een M1, weliswaar in emulatie als ik me niet vergis en qua snelheid valt het mee. Maar Bootcamp zit wel in de pijplijn, maar dan moet Windows zelf zorgen dat deze daarop draait.

32bit applicaties gaat nooit meer lukken op nieuwere systemen of MacOS, daar moet je niet op zitten wachten, dan is die Studio Manager alleen maar aan te sturen in een VM zoals Parallels, VirtualBox, ...

Wel bizar dat hij je HP niet ziet, lijkt een bug in de driver. Zit er standaard een driver bij voor je printer in BigSur? Of heb je die achteraf moeten installeren?

StefaanD

Oh ja wat externe schermen betreft, het is inderdaad zo dat de MacBook en MacBook Air en slechts eentje kunnen aansturen terwijl de Mac Mini M1 er dan weer wel twee kan aansturen.

J.A.F._Doorhof

MacMini heeft ook een HDMI output extra natuurlijk :D

De driver wil wel installeren, maar daarna blijft hij het netwerk scannen en zegt keihard dat er niets te vinden is, terwijl ik gewoon via safari op dezelfde machine wel de printer zie, en daar maak ik me dus zorgen om, helemaal na het hele FILES drama op de iPads, ik ben bang dat er iets niet goed gaat met het aansturen van het netwerk binnen het OS want het is bizar dat de driver wil installeren, de software draait en hij hem bij eigenlijk het simpelste gedeelte van het process (de unit vinden op het netwerk) alles mis loopt.

Labelprinter wil ook gewoon installeren maar daarna wil hij simpelweg... niets doen.

Bootcamp kun je trouwens wel vergeten, dat heeft Apple ook gezegd volgens mij, je zou dan een ARM64 versie van Windows moeten hebben en na dat fiasco denk ik niet dat dit ooit los geleverd word, je kan ze nu ook alleen maar op bepaalde machines installeren en alleen als het er al op staat.

Ik verwacht echter wel zeer goede prestaties van Parallels aangezien die M1 echt enorm krachtig is, dus ik zie absoluut geen issues met performance in een sandbox, sterker mijn oude MacPro's deden het allemaal perfect, alleen de eerste tower die ik had had er wat moeite mee, maar de tweede tower en later de "R2D2" deden het gewoon nagenoeg vlekkeloos, dus de M1 moet daar helemaal geen moeite mee hebben.

Apple zou er verstandig aan doen dit meer open te stellen en ook voor zichzelf een "sandbox" optie te maken, want als je ALLEEN maar 64bits software kan draaien houdt het snel op voor veel mensen vrees ik omdat er zat ontwikkelaars zijn die simpelweg geen 64 bits versie hebben.

Of dat goed is laat ik in het midden, begrijp me goed, dit is geen Apple bashing :D
Integendeel zelfs. Maar ik vertrouw ze niet meer tot het echt werkt, zit nog steeds met een iPad pro waar ik alleen maar dingen af kan halen via een 3rd party app omdat anders alle files verminkt worden. Dus toen dat netwerk probleem zich voordeedt was het voor mij over en sluiten. Als de software helemaal niet zou installeren zeg ik nog "ok", maar bij netwerk scannen niets vinden vind ik toch eng.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job


J.A.F._Doorhof

Was te verwachten.
Ben super benieuwd.
Parallels werkte altijd erg goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineSmurf

Vroeger had ik in mijn Amiga een bridgeboard, waar een intel processor op zat. Dat lijkt me een mooie oplossing hier. Intel en m1 in een apparaat.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"