The Blue Room

Started by Jefften, December 11, 2020, 23:52:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Leuk omschreven Jan!  :coffee:

Maar was de NZ8 zo slecht dat we daar niets over lezen?  :colgate:

Het is jammer dat de Stewart niet gaat werken maar ben blij dat ik dit allemaal heb uitgezocht. Het zou een grote teleur stelling zijn dat je eerst zo'n duur scherm gaat aanschaffen en dat het achteraf niet gaat werken. Zijn speakers staan op dit moment te dicht op het scherm en die hebben vanwege het comb-filtering effect een afstand nodig van 30 cm. Maar ik ken Jeffrey inmiddels wel wat beter en als hij eenmaal iets in zijn hoofd heeft dan...   :-X

Een preset maken voor 16:9 heb ik voorgesteld en vanwege het grote formaat van netto 150cm heeft hij genoeg hoogte om fatsoenlijk te kijken naar 16:9 maar hij koos er liever voor om dan boven en onder wat weg te snijden.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

MLCinema

Verslag 15 oktober

Na het verslag van Jan kan ik bijna niets wezenlijks meer toevoegen. Maar toch zal ik een poging doen dit vanuit mijn eigen gevoel te omschrijven.

De route naar Jeffrey is vrij bekend. Door de studie van mijn vrouw in die regio wonen daar een aantal bekenden. Eenmaal aangekomen onder het genot van een goed bakje koffie, er zat een limiet op door de machine[emoji13], even gekletst over de hobby. Wanneer Jan er is en zijn koffie op is gaan we naar de kelder.

Vanaf het moment dat de eerste deur open gaat valt op dat dit met aandacht en liefde is gebouwd. Voornamelijk door Jeffrey zelf. Als de deur naar de ht open gaat valt mijn mond even open. Wat een vette ruimte! Gave sfeer en mooie afwerking. Het enorme scherm, de heerlijke stoelen. De totale afwezigheid van apparatuur. Het geeft de ruimte een enorm rustige en luxe uitstraling. Dat belooft wat!

De totale afwezigheid van apparatuur kan deels worden gerealiseerd door het aparte apparatuur "hok" waar echt mooie componenten staan opgesteld met een strak kabel management. Zo'n ruimte heeft echt meerwaarde en draagt bij aan de overal beleving van een high end HT.

Zoals Jan al schreef zijn we begonnen met het concert van Hans Zimmer in Praag. Eigenlijk vind ik die qua soundtrack helemaal niet fijn. In de Atmos setting is er teveel geluid waardoor het gewoon te vol wordt in mijn hoofd. Dat is hier ook. Ligt niet aan de ruimte. Maar puur aan de disc. Omdat het zo zuiver wordt weergegeven is de hoeveelheid informatie echter nog meer als normaal.

Het concert van Sting dat daarop volgt is veel beter in balans. Een mooie afgeronde soundstage met mooie positionering en diep laag van de trommels. Heerlijk om naar te luisteren! Hoewel de ruimte er niet voor ontworpen is kan hier op hoog niveau van concerten worden genoten.

Er zat wel een groot verschil bij muziek of ik in het midden zat of ernaast. Bij muziek werd het geluidsbeeld een soort driehoek met LCR en de rechter side speaker, de rest viel voor mij weg. Bij film had ik hier geen last van.

Om maar gelijk door te stappen naar film. Wat een niveau van weergave! De combinatie van de grote van het scherm en de kracht van de NZ8 ontstaat een diep en dynamisch plaatje. Dit waarvoor mij de eerste ervaring met de JVC laser en die is mij erg goed bevallen. Veel rust, pop en dynamiek in het beeld. De fade to black is ook veel meer uniform en diep dan bij de N5 die ik zelf heb. Mooi om die ontwikkeling te zien.

Qua weergave van geluid merk je dat deze ruimte echt voor film geweld gemaakt is. Alles wordt met autoriteit weergegeven en er ontstaat een mooie bubble die je echt in de film trekt. De Atmos kanalen voegen hierbij enorm veel toe aan de beleving en maken integraal onderdeel uit van de set. Er is geen gap tussen grond en hoogte laag te bespeuren. Heel fraai!

Enige "kritiek" punt dat ik zelf had was dat de weergave van het laag heel front heavy aanvoelde. Dat gaat opgelost worden met de subs aan de achterzijde. Denk dat dat echt een mooie stap is. Het Stewart scherm zou de kers op de reeds meters hoge taart zijn. Het is geen must maar de weergave werd naar ene nog hoger niveau getild. Ik snap heel goed dat daarover twijfel is. Ik zou zelf echt niet weten wat ik zou doen in jou schoenen. Je hebt het gezien het zit in je hoofd. Tegelijk is het al van een heel mooi niveau.

Jeffrey. Nogmaals onwijs bedankt! En je bent ook bij mij van harte welkom. Ik heb er van genoten. 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

vik

Leuk verslag Mark enkel dit onderstaande kan ik niet helemaal plaatsen:

Hoewel de ruimte er niet voor ontworpen is kan hier op hoog niveau van concerten worden genoten.

Mag ik vragen wat je hier precies mee bedoelt?   :)


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

MLCinema

Dat muziek/concert ondanks uitgangspunt film op oorlogssterkte in staat is de subtiliteit van een concert natuurgetrouw weer te geven[emoji6].

Grondgedachte bij de bouw was natuurlijk film. En dat werkt super, missie geslaagd. Met dit als bonus. Wat mij betreft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Staaled

Quote from: vik on October 18, 2022, 17:15:36
Leuk verslag Mark enkel dit onderstaande kan ik niet helemaal plaatsen:

Hoewel de ruimte er niet voor ontworpen is kan hier op hoog niveau van concerten worden genoten.

Mag ik vragen wat je hier precies mee bedoelt?   :)
Puzzled mij ook want een concertzaal is iets geheel anders dan een ruimte waarin een meerkanaals concert wordt weergegeven en die
zou niet wezenlijk anders moeten zijn dan HT.
Ik kan mij voorstellen dat iemand de wat gedempte response , tov stereo,  van een HT stoort maar die ruimtelijkheid zit gewoon in de meerkanaals mix.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jefften

Zo daar gaan we dan, twee weken geleden toch maar de stoute schoenen aan getrokken en al begonnen aan de klus.
de subwoofers moeten geplaatst worden onder de surround backs en dat zal niet zonder slag of stoot gaan  :blink:

Hiervoor moeten namelijk gaten in de Ytong wand worden gemaakt. En ook zullen er verzwaarde bakken gemaakt moeten worden gemaakt om het geheel weer ongeveer zelfde geluidsdicht/geluid reducerend te maken als dat de 10cm ytong wand deed.

Dit ga ik doen door middel van berken multiplex bakken + ontdreuningsplaat 8 kg/pm2 en 1,2cm fermacell plaat.

onderstaand de subs en waar ze onder geplaatst moeten worden
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

Jefften

#656
Tja, dan is het beste als je dit gaat doen om de apparatuur maar weg te halen  ::)

Daarna gewoon verwijderen wat er in de weg zit en hakken maar.
Houten bekisting gemaakt en meteen bekeken of het rechts allemaal gaat passen.

Dit was in het begin niet vanzelf sprekend dat het ging passen, de bass traps zaten flink in de weg en hier heb ik toch echt mijn best moeten doen en veel moeten aanpassen om alles passend te krijgen.

nu zit overal een +/- 1 cm ruimte tussen dus ik ben tevreden
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

Jefften

De subwoofer met mijn zwager naar beneden gebracht en even gekeken of alles paste en nergens op vast liep.
Nadat dit was gecontroleerd ben ik met de moeilijke kant begonnen.

Aan de linker kant moest de bak namelijk in een soort van T wandje worden ingebouwd. (zie foto)
en hierin was ook nog een stopcontact verwerkt waarop het stekkerblok zit verbonden van mijn bios stoelen.
Dus dit moest allemaal aangepast en omgezet worden.

Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

Jefften

Na deze klus de bakken vast gemaakt en met de pur bus er langs  :o
Ook nog in de tussentijd ontkoppelde platen gemaakt met vlokkenschuim waarop de subwoofers gaan staan om te ontkoppelen.

Op het moment ben ik bezig met het op maat snijden van de ontdreuningsplaten om deze op de houten bakken te plakken.
Dan heb ik ook het Fermacell zojuist in huis gehaald om dit er daarna op aan te brengen en dan is de wand constructie weer dicht zoals ik het in mijn hoofd had.

Daarna begint weer het echte opbouwen.

laatst afbeelding is de huidige situatie
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

buckler

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Jefften

#664
Laatste week toch veel te weinig tijd gehad om het af te krijgen.
Dus ik dacht ik maak het vandaag nog "even" af.

Achteraf bleek dit een utopie te zijn  :crazy:.

Maar goed we zijn weer een stuk verder.

Nu alle bakken voorzien van ontdreuningsplaat en de bak met het meeste zaagwerk is ook al voorzien van fermacell. Nu die van de linker achter sub nog en dan is het echt alleen nog maar wat plameuren en schilderen en dicht zit de muur weer.
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

Remco

Benieuwd naar het eindresultaat,  maar puik stukje werk hoor!!
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Jefften

#666
Bedankt Remco,

We zijn ook echt zeer benieuwd.
Ik heb nog geen nieuwe M&G gepland maar zal je proberen te onthouden  :coffee:

Net nog even wat met een JBL speakertje op het gehoor getest hoe goed nu de constructie het geluid reduceert maar dat is best aanzienlijk.
Ene bak alleen ontdreuningsplaat en de andere al helemaal klaar (ontdreuningsplaat en fermacell)

Dan hoor je toch echt flink verschil in demping.
Tussen de ytong 10cm wand en de bak constructie zit niet echt heel veel verschil. (Gehoorsmatig)

Niet voor niks dus al het werk gedaan  :D

Quote from: Remco on December  3, 2022, 18:18:43
Benieuwd naar het eindresultaat,  maar puik stukje werk hoor!!

Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

Teejoo

Quote from: Jefften on December  3, 2022, 20:59:12
Bedankt Remco,

We zijn ook echt zeer benieuwd.
Ik heb nog geen nieuwe M&G gepland maar zal je proberen te onthouden  :coffee:

Net nog even wat met een JBL speakertje op het gehoor getest hoe goed nu de constructie het geluid reduceert maar dat is best aanzienlijk.
Ene bak alleen ontdreuningsplaat en de andere al helemaal klaar (ontdreuningsplaat en fermacell)

Dan hoor je toch echt flink verschil in demping.
Tussen de ytong 10cm wand en de bak constructie zit niet echt heel veel verschil. (Gehoorsmatig)

Niet voor niks dus al het werk gedaan  :D
Het is idd wel mooi dat je nu echt kunt ervaren wat het effect van de verschillende maatregelen is.

Jefften

#668
We zijn weer bijna klaar om film te kijken..

De laatste tijd bezig geweest met het aanpassen van de achterwand zodat de afwerkingspanelen ook weer passen. Maar ook de surround back speakers moesten nog een nieuwe plaat hebben om op te staan..

Nu alles er weer mooi in zit bezig gegaan met het inrichten van het apparatuur rack. En het aansluiten van de kabels..

Daarnaast heb ik na advies van Björn en Victor de keuze gemaakt voor 2 nieuwe SA4-D JBL Pro amps om de front en rear subs te voorzien van wat sap.  En zo een gelijke versterking te krijgen.

Hierdoor komt er één SDA-4600 JBL synthesis amp te koop.
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

buckler

Blijft er nog wel stroom over voor de rest van de provincie als je dit open gaat draaien Jeffrey?  ;D
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo


papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

vik

Gaaf Jeffrey!  8)

Je hebt in zo'n korte tijd weer bergen verzet je blijft mij verbazen.

Dankzij jou heb ik de mogelijkheid gekregen om een samenwerking aan te gaan met Michael van Reference Sounds.

Ik mag op basis van een Custom Install partnerschap JBL Synthesis leveren dus we zijn beiden heel erg happy. Ik kom snel langs als alles weer mooi is ingeregeld en hopelijk nog voor de feestdagen.

Heel veel plezier en nogmaals dank!
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch