Luidsprekers of koptelefoon?

Started by brt, December 10, 2020, 13:01:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean Sibelius

Quote from: brt on December 11, 2020, 16:56:10
Je zou zeggen dat je juist enorme breedte hebt met een goede koptelefoon toch? Dat je diepte mist vind ik juist wel weer logisch klinken.
En wat miste jij nog meer, Jan?

Ik miste bv. ook de ambiance in de opname. Probeerde een gevoel te krijgen waar de opname was gemaakt en de lukte niet. Verder vond ik de strakheid en de druk in het laag een groot gemis, maar eigenlijk op alle fronten kwam de koptelefoon + versterker combi niet in de buurt van wat ik gewend ben. Het beste wat je kunt doen is inderdaad een combi beluisteren die (flink) boven je budget zit om een idee te krijgen wat mogelijk is.

Heb overigens wel een koptelefoon (Sony WH-1000XM2) en die gebruik ik op mijn werk, maar daar is de combi muziek + noise cancelling wel erg prettig.

Succes met je keuze.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

vanzomereng

#26
Quote from: Jean Sibelius on December 13, 2020, 07:37:21
Ik miste bv. ook de ambiance in de opname. Probeerde een gevoel te krijgen waar de opname was gemaakt en de lukte niet. Verder vond ik de strakheid en de druk in het laag een groot gemis, maar eigenlijk op alle fronten kwam de koptelefoon + versterker combi niet in de buurt van wat ik gewend ben.
Niet helemaal representatief m.b.t. jouw opmerking "wat ik gewend ben"  jij heb een set staan v/d buitencategorie  :notify:

Zo dramatisch is het allemaal niet, voor 200 euro koop je tegenwoordig een koptelefoon, die een goede geluidskwaliteit kunnen leveren,
die je met speakers van 200 euro p/paar totaal niet kunt realiseren. Je zult alleen aan een ruimtelijke weergave  v/d koptelefoon
moeten wennen, welke totaal anders (wat onnatuurlijker is) dan met speakers.

Als je dan een koptelefoon koopt, koopt dan een laag-ohmige, welke ook makkelijk door je mobieltje is aan te sturen dan heb je er onderweg
of tijdens vakantie er ook nog wat aan.  Het is verbluffend en verassend hoe (relatief) goed dit dan kan klinken in vergelijk met de vaak
standaard bijgeleverde oortjes.  Ook hier zou ik persoonlijk niet meer dan 200/300 euro uitgeven, omdat je toch niet het volle potentieel
v/d koptelefoon kunt benutten, vanwege de beperkingen van je mobieltje, tenzij je weer met aparte mobiele koptelefoonversterkers
gaat werken.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

DofN

Quote from: Jean Sibelius on December 13, 2020, 07:37:21
Ik miste bv. ook de ambiance in de opname. Probeerde een gevoel te krijgen waar de opname was gemaakt en de lukte niet. Verder vond ik de strakheid en de druk in het laag een groot gemis, maar eigenlijk op alle fronten kwam de koptelefoon + versterker combi niet in de buurt van wat ik gewend ben. Het beste wat je kunt doen is inderdaad een combi beluisteren die (flink) boven je budget zit om een idee te krijgen wat mogelijk is.

Heb overigens wel een koptelefoon (Sony WH-1000XM2) en die gebruik ik op mijn werk, maar daar is de combi muziek + noise cancelling wel erg prettig.

Succes met je keuze.

Groeten, Jan

Ik sluit me hierbij aan, ik kwam er na een nieuwe upgrade van mijn set achter dat mijn set beter klonk dan mijn stax koptelefoon met eigen VV.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

5061

Luisterervaringen zijn altijd persoonlijk en zullen dat ook altijd blijven. Wat ik in deze discussie mis is het verschil in een gesloten en open systeem. Een open systeem kent een grote ruimtelijke weergave.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Deleted User

Quote from: VANZOMERENG on December 13, 2020, 11:13:30
Als je dan een koptelefoon koopt, koopt dan een laag-ohmige, welke ook makkelijk door je mobieltje is aan te sturen dan heb je er onderweg
of tijdens vakantie er ook nog wat aan.  Het is verbluffend en verassend hoe (relatief) goed dit dan kan klinken in vergelijk met de vaak
standaard bijgeleverde oortjes.  Ook hier zou ik persoonlijk niet meer dan 200/300 euro uitgeven, omdat je toch niet het volle potentieel
v/d koptelefoon kunt benutten, vanwege de beperkingen van je mobieltje, tenzij je weer met aparte mobiele koptelefoonversterkers
gaat werken.

Zijn vraag gaat helemaal niet over mobieltjes, en sinds wanneer zijn mobieltjes uberhaupt te vergelijken met een stereo systeem?


5061

Hoe kun je een koptelefoon met noise cancelling betrekken bij een vergelijking? Dat zijn de bekende appels en peren.

Vandaar mijn opmerking : persoonlijke luisterervaring.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

vanzomereng

Quote from: Jazzman on December 13, 2020, 11:45:14
Zijn vraag gaat helemaal niet over mobieltjes, en sinds wanneer zijn mobieltjes uberhaupt te vergelijken met een stereo systeem?
Goed lezen is ook een kunst    :exclamation:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Deleted User

Quote from: VANZOMERENG on December 13, 2020, 13:01:45
Goed lezen is ook een kunst    :exclamation:

Inderdaad, de vraagstelling lezen is een kunst..

vanzomereng

Quote from: 5061 on December 13, 2020, 11:35:39
Luisterervaringen zijn altijd persoonlijk en zullen dat ook altijd blijven. Wat ik in deze discussie mis is het verschil in een gesloten en open systeem. Een open systeem kent een grote ruimtelijke weergave.
Over het algemeen klopt dit wel, wat je zegt.
Op dit ogenblik lees ik in Stereoplay en test van Beyerdynamic T1 (3e gen.)  <vs> Beyerdynamic T5 (3e gen.)
2 identieke koptelefoons kosten beiden 1.000 euro p/stuk alleen T1 is open en T5 gesloten.
T5 heeft wat meer druk in het laag en klink wat directer & de T1 ruimtelijker/luchtiger en een iets hogere transparantie

T1=55 klankpunten en T5 = 54 klankpunten
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

John Wx

Quote from: Jazzman on December 13, 2020, 11:45:14
Zijn vraag gaat helemaal niet over mobieltjes, en sinds wanneer zijn mobieltjes uberhaupt te vergelijken met een stereo systeem?

De huidige jeugd hier word geluisterd naar een gsm stand alone mp3 en spotify free
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

GH

Ja, dat is de verloren generatie voor hifi.....

jbls2600

ik gebruik een audeze LCD X

Ervaring is afhankelijk van het nummer.
Als je een nummer draait waar ruimtelijkheid is op genomen ervaar je de ruimte daar waar ze opnemen zonder toevoeging van je eigen ruimte.
Als je bv van direct de live opnamen all in vain draait heb je het idee dat je in die ruimte staat.
Tuurlijk diepte is wat anders maar de ruimtelijkheid van de opname hoor je perfect.
Ook oude opnameś van bv Elvis hoor je zeer goed de studio waar ze het opnemen.

Vergelijken met speakers is inderdaad anders maar je kan even goed plezier er aan beleven zonder dat een ander er last van heb. Proberen van diverse merken is gewoon het advies. De Audeze laat ook  prachtig laag horen.
Als je ac dc thunderstruck hoort hoor je even goed prachtig die drums. Je voelt het alleen niet zoals als mijn JBL ze kan geven of sonus faber maar toch zeer goed.
Ook met klassiek hoor je de ruimte van waar de mensen staan.

Een gesloten koptelefoon klingt uiteraard wat directer dan een open systeem.




J.A.F._Doorhof

For what it's worth
Ik gebruik een hoofdtelefoon regelmatig voor mijn eigen muziek en kan je vertellen dat er een flink verschil zit tussen speakers en een hoofdtelefoon.

Vooral qua "air"
Een hoofdtelefoon laat je een fantastisch "beeld zien" maar het mist mijn inziens de "ruimte" die je met speakers wel hebt.

Het zal aan je ruimte en speakers liggen wat beter is.
Maar mijn ervaring is dat ik op een hoofdtelefoon meer direct signaal hoor tov speakers ook een flink stuk plaatsing en kleuring.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"