Luidsprekers of koptelefoon?

Started by brt, December 10, 2020, 13:01:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Ik luister vaak in mijn eentje naar mijn audio-set en daarom vraag ik me af of een goede koptelefoon niet een goede zet is om te kopen?
Ik zou dan voor high end luistersessies gewoon via deze koptelefoon kunnen luisteren en als er bezoek is staat het toch vaak al zachter en doet de geluidskwaliteit er minder toe. Voor TV gebruik ik mijn speakers al niet.

Wat ik heb gelezen is dat je met een koptelefoon voor véél minder geld dezelfde geluidskwaliteit kunt bereiken als met een audio set met speakers. Klopt dat?

Ook las ik dat het geluid van een koptelefoon een andere presentatie geeft van het geluid dan via de speakers. Dat je veel meer IN het geluid zit en dat met speakers het geluid zich meer voor je afspeelt. Hoe zit dat?

Eigenlijk is de vraag: via welke manier van luisteren kan ik het makkelijkste (goedkoopste) de beste geluidskwaliteit bereiken?

Ik weet dat je met een koptelefoon het fenomeen akoestiek omzeilt en dat akoestiek een zere bepalende factor is voor het geluid. Nou is deze bij mij absoluut niet slecht te noemen (voor een woonkamer), maar qua akoestiek wil en kan ik om esthetische redenen niet nog meer stappen maken; wat inhoudt dat ik met mijn huidige set wel redelijk aan de max zit qua geluidskwaliteit (zie mijn onderschrift voor de apparatuur). Kan ik met een high end koptelefoon nog voorbij het niveau van mijn huidige set komen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Deleted User

Mijn ervaring is dat het gewoon anders luisteren is. Ik heb een tijd lang alleen via hoofdtelefoon geluisterd (Sennheiser HD800). Ik mis echt de ruimtelijke afbeelding en diepte en breedte die ik in mijn geluidsinstallatie wel ervaar. Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Als ik naar een concert ga dan, bevindt het geluid zich ook voor me en niet alleen maar in en om mijn hoofd. Zo ervaar ik het.

Dat de HD800 werkloos toeziet is dan wel weer jammer.

brt

De HD800 is alleen qua prijs al geen misselijke koptelefoon. Dus daarmee kan je stellen dat een dure koptelefoon niet snel de ruimtelijke afbeelding, breedte en diepte haalt van een goede set-up met speakers?

Of is dat te kort door de bocht?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Deleted User

Dat is mijn interpretatie, mijn referentiekader ligt misschien wel op een heel ander niveau. Toen ik nog directe buren had gebruikte ik de hoofdtelefoon om 's avonds laat nog naar muziek te luisteren zonder iemand te storen. Ik ervaar dat echt anders.

toetertje

Als je ook maar een beetje in de buurt wilt komen van de set die je hebt staan,
zul je echt heel erg diep in de buidel moeten tasten. En dan hebben we het nog
niet over de dedicated koptelefoonversterker die je nodig hebt, om die koptelefoon
goed aan te sturen. Mij is het geluid van een koptelefoon gewoon te dichtbij en opdringerig.
Ik kan er niet aan wennen. En dan komt mijn installatie nog niet in de buurt van de jouwe.
Maar, laat je eens verassen bij een winkel met veel keuze in koptelefoon. Wie weet.....

GH

Het is gewoon een (heel) andere beleving... dat heeft weinig met "beste" geluidskwaliteit te maken. Logisch toch ook.
Met head-fi heb je wel voor een veel lager bedrag al een meer dan goede set. Maar weinigen zullen de keuze maken voor slechts 1 van beide.

5061

Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

chansig

Over je Stax ? Mooi apparaat.

Goed mijn ervaringen dan met hoofdtelefoons. Ik ben er mee gestopt omdat het voor mij te beperkend was. Niet qua weergave, want een goede hoofdtelefoon kan mijn inziens niet tippen aan welke set dan ook. Hoe duur die ook is zoals eerder gesteld wordt.

Weergave en dan juiste staat mijn inziens veel meer los van prijs dan anderen ws vinden. Met hoofdtelefoon geen last van nare reflecties of staande golven die niet in je kamer zouden passen.

Ik kon niet wennen aan het geluid op deze manier in mijn hoofd horen en niet zoals gewend voor je horen/zien. Neemt niet weg dat de weergave subliem is. Een ook hierin kan je helemaal los. Geen idee of een hoofdtelefoon van 20.000 euro nu echt zoveel beter is dan 1 van 2000 euro.

De stap van 1 van 200 naar 800 vond ik erg duidelijk. Dit was met Sennheiser. Ook de overstap van 1 van 2000 naar 3000 vond ik ook duidelijk. Dit was met Audeze. Of het verschil in weergave het verschil in geld rechtvaardigt mag een ieder voor zichzelf uitmaken.

Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

#8
Ik heb zelf een AKG701 m.i.z. geen misselijk koptelefoon.
Je kunt het totaal NIET met elkaar vergelijken.
Koptelefoon, geeft in de regel meer detail en gaat niet geboekt onder storende invloeden v/d ruimte
en klinken op een andere wijze onnatuurlijk "ruimtelijk".  Wat niet betekent dat dit onprettig hoeft te zijn  :notify:
Je mist wel t.o.v. speakers die diep gaan, de natuurlijke druk in je hele lijf, bij lage frequenties.

Mijn ervaring is, dat gewoon naar speakers luisteren als meer prettig en comfortabel wordt ervaren en
ook langer is vol te houden (luistervermoeidheid).
Niettemin kan een koptelefoon een prettig alternatief zijn, indien luisteren via speakers, hinder voor een ander betekend. 

Zo is mijn vrouw allergisch voor Nana Mouskouri en verplicht mij tot het beluisteren via de koptelefoon  :D


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

brt

Interessante reacties, dank!

Mocht ik deze stap gaan nemen, dan wil ik sowieso niet op geluid gaan inleveren. En ik heb een mooie set staan dus de lat ligt wel hoog.

Van staande golven heb ik niet zo'n last. Ik denk dat akoestiek hier vooral de beperkende factor is om het geluid nóg beter te krijgen. En mijn gedachte was om dat te omzeilen middels een koptelefoon. Maar het is dus al erg goed.

Grootste verschil tov speakers is dus vooral dat het podium zich TUSSEN je oren bevindt tov VOOR je?

3D beleving en podium diepte en breedte is ook te halen met koptelefoon?

Ik luister nu even op een AKG K550 via mijn laptop en het valt me wel op dat de details zich erg goed laten horen. Misschien omdat alles zo dicht op je zit? Stem is idd echt tussen de oren ipv voor je...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

John Wx

Blijft 2 x mono signaal wat je hersenen als stereo in een vorm gieten
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

brt

Quote from: John Wx on December 10, 2020, 15:29:51
Blijft 2 x mono signaal wat je hersenen als stereo in een vorm gieten

Dat geldt voor speakers ook lijkt me
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

GH

Quote from: brt on December 10, 2020, 15:29:23
Ik luister nu even op een AKG K550 via mijn laptop en het valt me wel op dat de details zich erg goed laten horen. Misschien omdat alles zo dicht op je zit? Stem is idd echt tussen de oren ipv voor je...
Details ga je zowieso meer horen.... maar in mijn optiek is dat lang niet altijd een verbetering. Luisteren met een koptelefoon moet je gewoon bevallen. Maar één manier om te proberen en dat is gewoon regelmatig en wat langer luisteren.

En shokkend duur hoeft het allemaal ook niet te zijn (hoewel ik niet via een laptop zou luisteren).


John Wx

Quote from: brt on December 10, 2020, 15:39:58
Dat geldt voor speakers ook lijkt me

Nee daar hoor je ook de rechter speaker met je linker oor en visa versa
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Pjotr27

Het is gewoon niet te vergelijken. Maar vergis je niet, wil je echt goed naar een hoofdtelefoon luisteren dan moet je meteen flink investeren.
Beetje mooi model hoofdtelefoon , hoofdtelefoonversterker en wellicht nog een kabelupgrade en je bent snel een paar duizend euro verder.
Goedkoper kan ook, maar dan wordt het verschil met je set (te) groot denk ik.

Het is dan altijd anders klinkend. Speakers hebben betere plaatsing, ruimte en afbeelding. Hoofdtelefoon heeft meer detail, irriteert ook minder snel. Het is en blijft een keuze.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

Quote from: Pjotr27 on December 10, 2020, 18:29:35
Het is dan altijd anders klinkend. Speakers hebben betere plaatsing, ruimte en afbeelding. Hoofdtelefoon heeft meer detail, irriteert ook minder snel. Het is en blijft een keuze.


Speakers hebben mijn inziens geen betere plaatsing. Misschien is anders een beter woord ?

Ik moet denken aan mijn experiment van begin dit jaar met het paneel tussen de speakers en mijn neus tegen het paneel aan. Wat er dan gebeurt met het geluid is onbeschrijvelijk mooi. De versmering tussen links/rechts is dan grotendeels weg en dat effect is waanzinnig mooi.

Ooit een set gehoord waaruit alle reflecties gehaald waren door middel van panelen, doeken etc. Dat kwam heel dicht bij een hoofdtelefoon geluid zoals ik het later mocht ervaren. Maar dan voor je neus. Deed je je ogen dicht dan zat het in je hoofd, bewoog je je hoofd naar links dan ging het geluid mee.

Maar los van die ervaring: Goede ruimtelijke weergave heb ik via een hoofdtelefoon wel degelijk ervaren, evenals erg goede afbeelding en plaatsing.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dura

Ik liep vandaag over straat met mijn Sennheiser Momentum TW 2, een set Bluetooth  oortjes van iets van 300,- en mijmerde wat sombertjes dat dat eigenlijk beter klonk dan mijn 20x zo dure stereo (zie sign).
Maar toch luister ik thuis altijd via de speakers...
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

minplus

Een koptelefoon is een heel andere manier van muziek beleven.
Meestal is een gewone set leuker en is een koptelefoon iets voor even een joetjoepje te beluisteren zonder vrouwlief te storen bij wat voor TV-toestanden dan ook of als je dunne muren hebt, maar soms..
Zoals bij Voodoo Child Slight Return van Hendrix waar de gitaar om je hoofd zoeft of de vlieg bij Umma Gumma van de Pink Floyd op stevig volume bij iemand die de plaat niet kent en je uit z'n stoel omhoog ziet schieten bij de vliegenmepper. Dat bereik je niet met speakers.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

brt

Voordeel van koptelefoon is ook dat je niet op de sweetspot hoeft te zitten om echt een top geluid te hebben. Je kan dus gewoon lekker op de bank liggen tijdens het muziek luisteren, iets wat ik graag doe  :angel:

Gisteren mijn AKG 550 even aangesloten op de RME dac. Dat klinkt meteen al weer een stuk beter dan via de laptop.

Het geluid is zeker niet onaangenaam en je hoort inderdaad meer detail. Het is inderdaad anders, dat is wel even wennen.

Ik vraag me af of ik vaker een koptelefoon zou pakken als ik een veel betere had, omdat het dan gelijkwaardiger is qua prestatieniveau aan mijn set...
De AKG klinkt erg open en gedetailleerd, maar ook wel wat dunnetjes in het midden en laag.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Jean Sibelius

Quote from: brt on December 10, 2020, 13:01:25
Eigenlijk is de vraag: via welke manier van luisteren kan ik het makkelijkste (goedkoopste) de beste geluidskwaliteit bereiken?

Ik heb me dat zelf ook wel eens afgevraagd. Gewoon een hele mooie koptelefoon en bijbehorende versterker (erbij) kopen. Afgelopen jaar tijdens de HighEnd Munchen en daarna op de X-Fi nogmaals de test gedaan (en uitgebreid geluisterd). Bekende muziek o.a. op de allerduurste Stax en bijbehorende versterker. Het klinkt natuurlijk geweldig, maar qua breedte en diepte beleving kom je dan steeds tekort tov je Hifi-set, maar ik miste meer. Een paar jaar terug was ik nog overweldigd door Stax, maar dat had ik nu (totaal) niet meer.

Het is (voor mij althans) ook wel een hele andere ervaring.

Quote from: brt on December 10, 2020, 13:01:25
Kan ik met een high end koptelefoon nog voorbij het niveau van mijn huidige set komen?

Als je echter vanaf '0' moet beginnen, dan denk ik wel dat je met mooie koptelefoon/versterker combi voor minder geld 'klaar bent', omdat je akoestiek van hele grote invloed is.

Op basis van het bovenstaande heb ik besloten om helemaal geen investering te doen in een koptelefoon.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

brt

Je zou zeggen dat je juist enorme breedte hebt met een goede koptelefoon toch? Dat je diepte mist vind ik juist wel weer logisch klinken.
En wat miste jij nog meer, Jan?

Het is idd een andere ervaring, ook een kamer die zich vult met prachtige klanken is toch anders dan via een koptelefoon, qua sfeer.

Misschien moet ik gewoon eens zo'n kneiterdure koptelefoon beluisteren, dan krijg ik wel een indruk.
Maar eerst de AKG maar eens wat vaker opzetten, de hoeveelheid details is toch ook wel erg lekker hoor. En dan luister ik nu nog naar een koptelefoon van rond de 200,-, moet je nagaan als je er eentje kiest die 5 tot 10x zo veel kost...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

fasteddie

Ik luister zelden koptelefoon in de luisterruimte...akg712 pro gebalanceerd aangesloten.
Onderweg vaak samsung dopjes of de AKG845bt....voorkeur gaat toch echt naar luisteren over de speakers....

brt

Quote from: fasteddie on December 11, 2020, 17:14:30
Ik luister zelden koptelefoon in de luisterruimte...akg712 pro gebalanceerd aangesloten.
Onderweg vaak samsung dopjes of de AKG845bt....voorkeur gaat toch echt naar luisteren over de speakers....

En waarom dan Eddie?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

minplus

Quote from: brt on December 11, 2020, 16:56:10
Je zou zeggen dat je juist enorme breedte hebt met een goede koptelefoon toch? Dat je diepte mist vind ik juist wel weer logisch klinken.
En wat miste jij nog meer, Jan?

Het is idd een andere ervaring, ook een kamer die zich vult met prachtige klanken is toch anders dan via een koptelefoon, qua sfeer.

Misschien moet ik gewoon eens zo'n kneiterdure koptelefoon beluisteren, dan krijg ik wel een indruk.
Maar eerst de AKG maar eens wat vaker opzetten, de hoeveelheid details is toch ook wel erg lekker hoor. En dan luister ik nu nog naar een koptelefoon van rond de 200,-, moet je nagaan als je er eentje kiest die 5 tot 10x zo veel kost...

Met een goede koptelefoon heb je een prima geluid, maar geen enorme breedte of diepte. Het geluid klinkt in en vlak om je hoofd, totaal iets anders dan bij een concert of een degelijke set bij goede akoestiek.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

fasteddie

Quote from: brt on December 12, 2020, 14:43:25
En waarom dan Eddie?

Omdat het kan.... ;D.....niet het klinkt voor mij veel ruimtelijker over de speakers...