plaatsing Subwoofer

Started by soragoi, December 9, 2020, 13:32:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

soragoi

Hallo iedereen, zat in een ander topic over aankoop advies voor een Sub.

Wat er straks ook bij komt kijken als de kogel door de kerk is is de plaatsing.

Hierbij een tekening van mijn woonkamer met de plaats/positie waar mijn vorige sub stond.
Dit was de meest praktische plaats, en omdat hij daar meer dan voldeed heb ik nooit een andere plek meer geprobeerd.

Nu zou ik graag advies willen hebben waar hij waarschijnlijk goed zou staan en of hoe ik dit het beste kan testen.
Graag advies.

frits marantz

Zet de sub op jouw luisterplek en loop door de kamer totdat je ontdekt hebt waar hij het beste klinkt. Dan kun je de sub daar neerzetten. Als dat niet kan i.v.m. kabellengte of kamerinrichting, dan lijkt mij jouw eerdere plek ook niet verkeerd.

Ralf67

Opzich prima plek voor de subwoofer.

Maar als het een grote SVS gaat worden is het inregelen lastiger.

Welke versterker gebruik je, met ARC, Dirac of Audyssey xt32 om in te meten ?

Gebruik een Umik met laptop en REW om het na te meten.

soragoi

ik heb een denon x5200W met audyssey.

Ging vorige x met de sub goed, maar dacht met mijn center dat ik met de  handmatige instelling iets beter kwam voor mij slechte oren?

Ralf67


soragoi

Dat weet ik nog niet, ga hem wel luisteren morgen. Denk niet dat het gelijk die word.

Lastige is van info geven : ik wil van de verschillende aanbieders hier ook niet alles weergeven wat ze mij prive berichten (wel zo netjes)
feit is dat ik gebruikt prefereer ipv nieuw omdat als je na 1 of 2 jaar wilt ugraden je minder afschrijft.

Zit ook met een dilemma wil je een iets oudere of een iets jongere met garantie met een prijsverschil.
Denk dat ik wel een voordeel heb dat ik er toevallig 3 tegelijk te koop weet waarvan 1 erg ver weg, en 1 heel dichtbij die ga ik dus luisteren.

Het zou een sb16 ultra kunnen worden ook omdat zijn afmetingen een pak normaler zijn tov een PB.


Staaled

Quote from: Ralf67 on December  9, 2020, 13:49:09
Opzich prima plek voor de subwoofer.

Maar als het een grote SVS gaat worden is het inregelen lastiger.

Welke versterker gebruik je, met ARC, Dirac of Audyssey xt32 om in te meten ?

Gebruik een Umik met laptop en REW om het na te meten.

Het formaat is zelden een factor. Pieken ,of ze nu boven- of onderin zitten ,zijn met DSP geen probleem.

Wat wel een rol speelt is gepoort vs gesloten aangezien de roll off verschilt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

GPO

Quote from: soragoi on December  9, 2020, 14:04:57
Dat weet ik nog niet, ga hem wel luisteren morgen. Denk niet dat het gelijk die word.

Lastige is van info geven : ik wil van de verschillende aanbieders hier ook niet alles weergeven wat ze mij prive berichten (wel zo netjes)
feit is dat ik gebruikt prefereer ipv nieuw omdat als je na 1 of 2 jaar wilt ugraden je minder afschrijft.

Zit ook met een dilemma wil je een iets oudere of een iets jongere met garantie met een prijsverschil.
Denk dat ik wel een voordeel heb dat ik er toevallig 3 tegelijk te koop weet waarvan 1 erg ver weg, en 1 heel dichtbij die ga ik dus luisteren.

Het zou een sb16 ultra kunnen worden ook omdat zijn afmetingen een pak normaler zijn tov een PB.

De termen "SVS SB16" + "upgraden" in 1 zin.... ik denk niet dat er veel te upgraden valt na die monstersub....  :P Het formaat is idd goed te doen, toch voldoende output voor films lijkt me en ziet er zeer netjes uit.

Qua plek, moet je inderdaad luisteren, maar kan me wel voorstellen dat je beperkt ben in je plaatsing, want het is en blijft toch een groot ding.

De bank staat overigens in het midden, typisch zul je in het midden de minste bas ervaring hebben. Eigenlijk is op 2/3 van je kamerlengte beter, maar dit is puur theoretisch, wellicht valt het reuze mee in jouw ruimte.

suc6 ermee!
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

soragoi

ben met je eens dat upgraden en deze keuzes raar klinken   :nowink:,
maar ik heb ook nog niets gekocht.
Kan zomaar iets anders worden en daarom gaf ik ook aan wellicht een voorkeur voor gebruikt te hebben.

99,99 % eens dat upgraden als ik een sb16 koop niet heel snel zal upgraden, maar die is nieuw zo wie zo boven budget.

Ralf67

#9
Grotere SVS , minder plaatsingsmogelijkheden, zeker een basreflex subwoofer.

Een PC13 ultra biedt dan zeker uitkomst.

Een PB neemt een stuk meer ruimte in , en SB is iets compacter.

HJ

Quote from: soragoi on December  9, 2020, 15:15:52
ben met je eens dat upgraden en deze keuzes raar klinken   :nowink:,
maar ik heb ook nog niets gekocht.
Kan zomaar iets anders worden en daarom gaf ik ook aan wellicht een voorkeur voor gebruikt te hebben.

99,99 % eens dat upgraden als ik een sb16 koop niet heel snel zal upgraden, maar die is nieuw zo wie zo boven budget.
Die sb16u schroef je in een normaal rijtjes huis echt niet dagelujks volledig open hoor. Mss maar eens gaan luisteren bij peerless...

soragoi

#11
ehh rijtjes huis wie zegt dat? :angel:

heel gelukkig niet, voel mij daar niets teveel voor.
Bedoel mer qua audio binnen en buiten kan ik wel losgaan......deze plattegrond is maar een deel van de beneden verdieping.. dus zou nog stap verder kunnen gaan . :music: :music:

HJ



Quote from: soragoi on December  9, 2020, 17:36:32
ehh rijtjes huis wie zegt dat? :angel:

Dat zeg ik als vergelijk.  Ik probeer alleen aan te geven wat die sub zoal kan. Kan altijd gekker natuurlijk [emoji38]

soragoi

Heren vraag het even aan de kenners,

Mag zon sub (een sealed) ook strak strak in de hoek?
Verwacht het niet maar vraag het toch even.

Ben samen met de vrouw de voors en tegen aan het doornemen van de keuzes die we hebben.

morca

Quote from: soragoi on December  9, 2020, 21:44:51
Heren vraag het even aan de kenners,

Mag zon sub (een sealed) ook strak strak in de hoek?
Verwacht het niet maar vraag het toch even.

Ben samen met de vrouw de voors en tegen aan het doornemen van de keuzes die we hebben.
Zou ik hem ook neerzetten.
Wel voor je dan.
Ik zeg rechts naast je front

GPO

Quote from: soragoi on December  9, 2020, 21:44:51
Heren vraag het even aan de kenners,

Mag zon sub (een sealed) ook strak strak in de hoek?
Verwacht het niet maar vraag het toch even.

Ben samen met de vrouw de voors en tegen aan het doornemen van de keuzes die we hebben.

In principe kan een subwoofer heel goed in een hoek. Wat je dan krijgt is dat er meer bas output is, met als nadeel dat je wellicht wel meer kamer resonanties gaat aanspreken. Dus daarmee bedoel ik dat je misschien wat meer boomy bass krijgt, maar dat hoeft helemaal niet hoor!

Dus kort gezegd: ja dat mag.  ;D
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

ddennisdennis12

Ik zou hem proberen links in de hoek te plaatsen; het plaatsen in de hoek zorgt er namelijk voor dat je gebruik maakt van de roommodes om de output te versterken en de kans op dallen te minimaliseren. Door te kiezen voor de linkse hoek is de afstand tot de achtermuur zo groot mogelijk (schuin zetten naar de andere hoek), waardoor de indirecte reflecties zachter zijn.

Pieken die je krijgt door de hoekplaatsing worden erg goed opgevangen door audyssey, dus dat is normaliter geen probleem.

O.a. SVS adviseert nog zelfs om te kiezen voor hoekplaatsing, voor bovenstaande redenen.
https://www.svsound.com/blogs/subwoofer-setup-and-tuning/75365187-the-art-of-subwoofer-placement
https://rel.net/why-do-you-recommend-corner-placement-for-rel-subwoofers/
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

morca

Quote from: ddennisdennis12 on December 12, 2020, 19:44:48
Ik zou hem proberen links in de hoek te plaatsen; het plaatsen in de hoek zorgt er namelijk voor dat je gebruik maakt van de roommodes om de output te versterken en de kans op dallen te minimaliseren. Door te kiezen voor de linkse hoek is de afstand tot de achtermuur zo groot mogelijk (schuin zetten naar de andere hoek), waardoor de indirecte reflecties zachter zijn.

Pieken die je krijgt door de hoekplaatsing worden erg goed opgevangen door audyssey, dus dat is normaliter geen probleem.

O.a. SVS adviseert nog zelfs om te kiezen voor hoekplaatsing, voor bovenstaande redenen.
https://www.svsound.com/blogs/subwoofer-setup-and-tuning/75365187-the-art-of-subwoofer-placement
https://rel.net/why-do-you-recommend-corner-placement-for-rel-subwoofers/
Ik zou toch rechts zeggen.
Een vriend van mij had ook zo.n kamer en setup.

Rechts voor heeft hij nog 1 overliggende gesloten hoek.
Linksvoor staan hij tegenover de open keuken.
Daar verlies je een boel gain.

Xander32

Onderstaande methode werkt prima 👍🏻

Quote from: frits marantz on December  9, 2020, 13:47:32
Zet de sub op jouw luisterplek en loop door de kamer totdat je ontdekt hebt waar hij het beste klinkt. Dan kun je de sub daar neerzetten. Als dat niet kan i.v.m. kabellengte of kamerinrichting, dan lijkt mij jouw eerdere plek ook niet verkeerd.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

soragoi

hij staat nu links in de hoed en doet het net wat lekkerder dan op rechts,
misschien volgende week de audY gebruiken

Ralf67

Heb je ook een foto van de opstelling , voor een beter idee hoe het erbij staat ?

Mooie aanwinst deze SVS subwoofer.

soragoi

#21
hier 3 foto's.
de sub sie je links naast de linker front. de ander optionele plaats is naast de rechter onder de versterker...
wel goed idee foto's maken vaak meer duidelijk.

Tv wand inclusief alle speakers ( en ook led verlichting achter de wand) is volledig zelfbouw.

Ralf67


Sjaak_Banaan

Mocht je geen Umik-1 hebben, dan is dit een goed alternatief om te starten:

https://www.youtube.com/v/giG7mQ0QJdM&feature=25s

De sub op wieltjes zetten en rondrijden en meten op je luisterplek en anders de sub op je luisterplek zetten en zelf rondlopen en ondertussen meten zoals Frits ook al aangaf.

De sweeps vind je hier: https://youtu.be/je-ZRnvB8yM

Succes!  :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

soragoi

Vanmorgen de denon audyssey setup gedaan, en daarna een klein beetje ge-tweakt en met de spectroid app naa resultaten gekeken.


Sub blijft nu staan en geluid is super verbeterd
Die sb 16 Ultra kan echt wel wat, wat een beest maar ook netjes...app is super !!!

Dacht vorige week nog dat de svs pc13 wellicht beter was voor film, maar na inregelen en testen kan ik  die mening bij stellen de sb16 is xx malen beter voor mij. Kan er inmiddels wel over oordelen na een  paar Rel's te hebben gehad ook de stadium, kwam de svs pc13. die speelde elke rel  weg die ik had gehad.
Nu de sb16 weet niet wat de pb16 doet maar die kan niet in mijn kamer qua budget( nog niet)

Denk dat je in een woonkamer misschien maar 25 % van de capaciteiten van deze sub gebruikt maar de kwaliteit is dan wel erg goed.