Het SONOS topic

Started by TornadoGo, December 9, 2020, 11:46:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TornadoGo

Ik zie her-en-der weleens Sonos vragen voorbij komen en dacht dat het wellicht handig kan zijn om een apart Sonos topic te openen.

Zelf ben ik sinds een maand gebruiker van een Sonos Arc en twee One SL's, een sub is ook besteld en onderweg. Er waren voor mij meerdere redenen om naar Sonos over te stappen:
- De formfactor; mijn vrouw en ik wilden minder speakers en minder grote speakers in de woonkamer van ons nieuwe huis.
- Het ecosysteem van Sonos is erg gebruiksvriendelijk en ze hebben in de afgelopen jaren bewezen dat hardware lang ondersteund en geupdate wordt.
- Trueplay calibratie werkt erg goed en zorgt voor een uitstekende integratie van de speakers in mijn setup.
- Voor casual kijken en luisteren is de geluidskwaliteit meer dan prima, ik verwacht met de sub ook nog een aardige verbetering daarin.

Ik merk dat ik in de afgelopen weken heerlijk ontspannen films en series kijk. Met mijn vorige set was ik toch altijd technisch aan het luisteren en vervolgens aan het tweaken, dat was ik een beetje zat. De weergave van muziek is helaas wel aanmerkelijk minder goed als ik de Arc gebruik, dat zal komen door het formaat en de positionering van de speakers op de bar die maar 120cm breed is. Ik heb nog niet goed naar een stereoset One's kunnen luisteren. Wel onlangs bij vrienden de Five's in stereo gehoord en dat klonk heel goed. Samengevat; ik mis mijn losse 5.1 set met Dirac en aparte versterking niet, hoogstens met muziek luisteren maar dat doe ik maar héél weinig. Bovendien heb ik mijn oude set nog wel (behalve de processor) en kan die nog opstellen in de kelder als ik muziek wil luisteren, ik zou daar een dedicated (budget) HT kunnen maken maar heb daar op dit moment eigenlijk geen behoefte aan.

Wat interessante links:
- Het YouTube kanaal van Peter Pee, veel interessante video's met technische info en metingen van het hele Sonos assortiment.
- Sinds gisteren is het mogelijk om twee subs te gebruiken in één setup, de meeste Tweakers snappen echter niet het nut daarvan.

Zijn er nog andere forumleden die Sonos gebruiken? Wat gebruik je allemaal en wat is je ervaring?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Teejoo

Wij hebben best een uitgebreid systeem voor primair de achtergrondmuziek in en om het huis:

- 6x Play1
- 2x Connect
- 1x Port

De kracht van Sonos zit hem echt in de bediening zoals je ook al aangeeft. Ik heb er een Linn DS voor weggedaan. Helaas is de digitale uitgang van de Port wel iets minder, dus ik hoop wel er nog leuke mods komen op dat gebied.

Wat ik wel het grootste minpunt vind is dat je de speakers niet vast kunt zetten op een vast volume of de volume control op de app kunt deactiveren.

i2Paq

Ik ben jaren geleden begonnen met Sonos in huis. Stonden overal.

2x de Connect op een 2tal versterkers en 2x Play:5 op de slaapkamer.

Toen sloeg het "High-End" toen en werd de eerste Connect aangepast, en vervolgens ingeruild op een Linn.

Op zolder staat een Connect:AMP op een set Tannoy D300, klinken in die ruimte waanzinnig.

Op de zaak, in mijn kantoor, staat een Connect:AMP op een set IMF, ook niet te versmaden.

In de slaapkamer nog steeds de set Play:5 in stereo. Klinkt ook prima.

Binnenkort de nieuwe AMP, eens kijken hoe die klinkt in de woonkamer.

Vindt het een prima oplossing, zeker als je gebruikt maakt van iets als Goolge Home  :smile:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

MaxxMark

Ben ook fan van Sonos. Niet per se als high-end audio oplossing, maar het is wel echt al jaren een erg goed systeem! Sinds de True-play oplossing voor hun speakers hebben ze naar mijn mening een systeem neergezet dat voor het overgrote deel van de mensen 'plug & play' is.

Heb zelf een Play:5 in de keuken, Play:One in de badkamer. Connect in de woonkamer en connect in de werkkamer.

Als je de speakers op zichzelf vergelijkt met high-end speakers is het eigenlijk geen match. Wat naar mijn mening de Sonos speakers goed maakt is dat ze die tekortkomingen heel goed weten te onderdrukken. Als je naar een Play:5, Play:3 of Play:1 luistert heb je niet het gevoel dat je bas mist. Maar zet je de speaker in je dedicated ruimte tegenover je speakers dan is het verschil zeer groot. Juist dát vind ik het knappe aan wat Sonos doet. Lekker toegankelijk, het klinkt lekker en je hebt niet het idee dat je wat mist.

En uiteraard kan je met je de connect's/amp's  doen wat je wilt. Ik heb begin dit jaar mijn connect+versterker in mn werkkamer vervangen voor de nieuwe Connect:AMP met de upgrade actie van Sonos. Erg mooi dingetje! Kan hem i2Paq aanraden :) Zuiniger dan mijn vorige opstelling, en cleaner voor het oog.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

modde239

Sinds 1 jaar in het bezit van de Sonos Beam....ben erg tevreden over het geboden geluid. Ongelooflijk wat een volume uit zo'n kleine soundbar komt, gebruik hem voor tv, series, films en muziek.
Had hiervoor een 5.1 set van Teufel met Yamaha receiver. Was de kabels door het huis zat en wilde overstappen naar Sonos. Geen spijt van gehad. Kortom een aanrader.

gerard1

Geen idee meer hoelang ik sonos al in bezit heb, volgens mij zeker al 10 jaar, gekocht als bundel met nas bij wifimedia.
Toen nog jaren lang met gratis deezer, deze is ook heel goed geïntegreerd met de sonos app.
Nooit geen spijt van gehad, het enigste wat ik jammer vind is dat er geen soundbar is met meer mogelijkheden .

Valkyrie

Volgens mijn was ik 1 van de early adopters in 2008. Toen heb ik de Bundle 130 gekocht, met de ZP100, ZP80 en CR100. De ZP100 en ZP80 spelen hier nog steeds dagelijks!  :pompom:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

_ MarcelloW _

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

i2Paq

Quote from: MaxxMark on December  9, 2020, 16:05:29
En uiteraard kan je met je de connect's/amp's  doen wat je wilt. Ik heb begin dit jaar mijn connect+versterker in mn werkkamer vervangen voor de nieuwe Connect:AMP met de upgrade actie van Sonos. Erg mooi dingetje! Kan hem i2Paq aanraden :) Zuiniger dan mijn vorige opstelling, en cleaner voor het oog.

Wil ook eens kijken hoe hij zich verhoud tot de Linn Majik DSM die ik nu heb.

Maar eens kijken of er ik eentje kan uitproberen één dezer dagen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

TornadoGo

Quote from: _ MarcelloW _ on December  9, 2020, 22:16:12
Deze is er ook (nog)
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=115563.0

Ah, dus toch! Ik kon 'm niet vinden.

Kan een mod de topics misschien samenvoegen?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Hanky Panky

Hier gaat Sonos eruit. Ik had een zoneplayer/Connect aangesloten op de versterker. Maar sinds de verhuizing 4 jaar geleden gebruiken we het ding nauwelijks. Na wat geneuzel met updates en aanmelden op de ipad kreeg ik een berichtje dat ik met korting een nieuwe kan kopen omdat deze versie niet langer ondersteund wordt. De 30% korting doorgegeven aan een vriend en exit. Versterker heeft HEOS, dat voldoet ook prima.

Als de Five google assistant had gehad dan was het nog een overweging geweest als vervanging van de 'grote speakers' in de woonkamer maar nu dus niet.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Christof_G

Ik las in een ander topic dat Synology stopt met SMBv1 in DSM 17. Hopelijk komt Sonos met een update hiervoor, want dit wordt al zéér lang gevraagd en terecht, want SMBv1 is echt niet veilig meer. En dan liefst een oplossing voor S1 en S2.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Hanky Panky

Quote from: Hanky Panky on December 10, 2020, 11:38:37
Hier gaat Sonos eruit. Ik had een zoneplayer/Connect aangesloten op de versterker. Maar sinds de verhuizing 4 jaar geleden gebruiken we het ding nauwelijks. Na wat geneuzel met updates en aanmelden op de ipad kreeg ik een berichtje dat ik met korting een nieuwe kan kopen omdat deze versie niet langer ondersteund wordt. De 30% korting doorgegeven aan een vriend en exit. Versterker heeft HEOS, dat voldoet ook prima.

Als de Five google assistant had gehad dan was het nog een overweging geweest als vervanging van de 'grote speakers' in de woonkamer maar nu dus niet.

Grappig dit terug te zien. Vriend heeft de korting niet gebruikt en ik heb 2 badkamer proof speakers gekocht - de One  :D Ik kwam erachter dat deze ook de google assistent hebben dus gekocht.

Geluid is echt fantastisch voor zo'n compact formaat.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

TornadoGo

Ja, de ONE's klinken zeker goed voor het formaat.

Hier is nu de surround set compleet gemaakt met een sub. Is echt meer dan prima voor casual series en films kijken. Verder nog een losse ONE aangeschaft voor in de keuken.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Hanky Panky

Quote from: TornadoGo on May 12, 2021, 11:28:41
Ja, de ONE's klinken zeker goed voor het formaat.

Hier is nu de surround set compleet gemaakt met een sub. Is echt meer dan prima voor casual series en films kijken. Verder nog een losse ONE aangeschaft voor in de keuken.

Ik heb al een 5.1 set maar ik kan je opmerking wel plaatsen nu ik deze speakers heb. Ik wil graag in de woonkamer een Google assistant compatible speakerset maar de 5's hebben dat niet. Daarnaast krijg ik er dan 2 flinke speakers bij. Dus ik ga denk ik voor een receiver upgrade nu Denon de handdoek in de ring gooit en niks meer gaat doen met Google assistant integratie in 'oudere' receiver modellen.

Dan kan ik mijn 5.1 set aansturen en de bestaande speakers inzetten.

Maar misschien denk ik daar over een paar maanden weer anders over  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

TornadoGo

Interessant persbericht van Sonos met onder andere dit:
Sonos komt later dit jaar met ondersteuning voor het decoderen van DTS Digital Surround Sound via het S2-platform voor Playbar, Playbase, Amp en beide generaties van Beam en Arc.

Dit was voor mij nog het enige echte grote gemis aan m'n Sonos systeem. Ik heb veel films met DTS geluidsspoor die ik tot zover nog niet kan spelen.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

modde239


Spijkie

Mijn buurman is helemaal weg van sonos en heeft ook n Beam en 2 ones , wil nu zijn platenspeler aansluiten. Als ik het zo lees hoeft hij alleen maar een port te kopen of ben ik mis? Hij heeft niks anders staan.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Dirc

Sonos voldoet hier prima na tal van andere speakers gehad te hebben. Geen angst meer als de kinderen met de vingertjes ergens aan zitten en zoals hierboven staat vooral toegankelijk luisterplezier. Nee, het is geen high tech die op ieder volume perfecte curves geeft, maar ze zijn plaatsbaar, bedienbaar en hebben een hoge WAF.

Het enige wat voor mij anders had gemogen is dat je 2 play speakers (one of five) kunt aansluiten als fronts zodat je playbar een center speaker wordt en het gebrek dat je de sub niet in 2 opstellingen kan plaatsen.

Als ik nu een setje one's of five's aanschaf voor bijvoorbeeld muziek in de woonkamer en ik heb een playbar + sub voor film bij de tv dan kan die sub niet schakelen naar mijn muziek setup.

Dirc

Quote from: modde239 on September 16, 2021, 18:55:56
En een nieuwe Sonos Beam met Dolby Atmos.

https://fwd.nl/audio/sonos-kondigt-beam-gen-2-aan-smart-soundbar-met-dolby-atmos/
Benieuwd of deze beter gaat klinken dan de playbar. Tot nu toe heb ik ervaren dat de (oudere) playbar een stuk krachtiger en ruimte vullender is.

modde239

Mijn woonkamer is 28 m2 groot/klein en de Beam is meer dan zat wat een volume komt eruit. Ik heb hem al een ruim 1 jaar maar blijf mij verbazen wat een geluid uit deze kleine soundbar komt. Ook voor muziek klinkt hij erg goed.

gerard123

Hier twee keer een Play 1 in de keuken en een Connect in de woonkamer. Daar gebruik ik een Peachtree Nova versterker en die heeft een ruimte waar de Connect in geplaatst kan worden. Super handig als je zo weinig mogelijk kastjes in beeld wilt.

stevefilmfreak54

Gisteren een Sonos Beam Gen 2 aangeschaafd voor mijn QLED TV, tot nu toe vind ik het een enorm verbetering, muziek klinkt ook mooi
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Refie

De Ikea symfonisk boekenplank en lamp versie (by Sonos) werken prima! Prijs kwaliteit is top.
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

BJF

Kun je die IKEA's direct integreren in een bestaande SONOS installatie of heb je daar nog een speciale hub voor nodig?
NAD M10 V2
Elac FS247