Kussens als basstraps

Started by kappa9, December 8, 2020, 06:41:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: RalphH on December  9, 2020, 20:47:21
Denk dat minder verstoring in t hoog, voor t gehoor ook wel minder versmeerd (betere timing) laag oplevert. Meetbaar doen die 242 panelen van mij echt niks in t laag.
Klopt.
Mijn panelen doen meetbaar ook weinig onder 300 Hz.

Ik heb het niet over dippen weghalen in het laag btw.
Meer over relflecties in mijn geval.
Die kan je prima aanpakken met panelen imo.
Minder versmeerd geluidsbeeld :music:

Ook erg prettig als je visite hebt  vind ik.


chansig

Maar heeft dus weinig met het trappen van de bas in de hoek te maken ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

In ieder geval niet veel met de kussens in de hoek van TS.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Quote from: gvc on December 10, 2020, 20:07:03
Als voorbeeld een studio projectje uit een lang verleden. Het betreft hier de control room, waar men niettegenstaande een investering van meer dan 100k€ met een probleempje in het laag achterbleef. Een probleempje van -20dB rond de 60Hz op de werkplek... Aangezien er geen budget meer was en er dringend een oplossing nodig was met Rockwool in de hoeken aan de slag gegaan. Men was toen overtuigd dat Rockwool in het laag niet zou werken.

Metingen op de luisterpositie:
- Rood: vertreksituatie
- Blauw: vertreksituatie met speaker volledig in een hoek van 2 muren en plafond. Dit om reflecties inzichtelijk te krijgen
- Groen: na plaatsing van een behoorlijke lading Rockwool (volledige pakken van 40cm dik)


Is de groene lijn dan weer met de speakers op de originele plaats?

Rob

Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on December 11, 2020, 14:04:33Is de groene lijn dan weer met de speakers op de originele plaats?
Inderdaad.

Misschien ook even toelichten waarom de groene lijn, dus resultaat na installatie van Rockwool, een lager niveau heeft. Dat komt omdat er rond de 40Hz en 75Hz room modes waren die nu ook verder afgezwakt zijn. Rond de 40Hz is de reverb time met ongeveer 200ms gereduceerd (komende van ongeveer 700ms als ik me goed herinner, metingen staan op andere computer).

Belangrijkste van het verhaal is dat de Rockwool in het laag veel efficiënter bleek dan de theorie destijds deed vermoeden. Maar het gaat natuurlijk wel over een dikte van 40cm, iets meer dan het populaire akoestisch foto paneel ;)
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

kuiperik

Leuk dat je hiermee aan het testen bent, is altijd leerzaam om op die manier zelf wat ervaring op te doen.
Herken waar je mee bezig bent en heb zelf op zelfde manier met diverse materialen getest, waaronder ook bankkussens, maar ook matrassen en diverse soorten rockwool.
Experiment wat het meeste hielp in het sublaag was met 2 gestapelde pakken rocksono in beide voorste hoeken, deze werkte bijvoorbeeld beter als de samengedrukte rollen rockroof. Door de diepte van de pakken lijkt de "luchtigere" rocksono beter te werken. 




Zie ook informatie destijds hier op het forum geplaatst:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174291.msg3292328#msg3292328

In de metingen zie je dit overigens alleen terug in de waterfall en (bijna) niet in de spl metingen.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Geert (gvc)

Quote from: kuiperik on December 11, 2020, 15:06:24
Leuk dat je hiermee aan het testen bent
Het is te zeggen, dit is een commerciële opnamestudio. De Rockwool opstelling staat er nu 12 jaar later nog steeds, wel netjes afgewerkt nu. (Moet wel als je met Rockwool aan de slag gaat, want dit is schadelijk voor de luchtwegen en longen).
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

kappa9

Dank voor alle reacties.

Meten blijft wel het devies.
Misschien toch maar eens verdiepen in REW en een umik 1 aanschaffen.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT