Kussens als basstraps

Started by kappa9, December 8, 2020, 06:41:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kappa9

Beste mede forummers,

Ik dacht laat ik eens voor de gein de kussens van mn banken opstapelen in de hoeken en man wat een verbetering is dat al. Bass is veel beter te volgen, meer definitie en stemmen en instrumenten lijken veel strakker omlijnd.   ;D  Nu vraag ik me af, kan ik gewoon iets als https://www.bax-shop.nl/isolatiemateriaal/primacoustic-london-bass-trap-grijs kopen en neerplempen of is dit zonde van mn geld?

Vriendelijke groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

VlisChris

Zolang je er rekening mee houdt dat je absoluut blind in de rondte slaat en je alleen maar kunt hopen raak te slaan kun je heel veel kopen.
Of het een onderbouwde verbetering is? Dat zul je zo niet kunnen zeggen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob_Dingen

Ja die werken als je ze in de hoeken zet.
Maar als je de hoeken wil vullen kun je beter steenwol platen halen en daar de hoeken compleet mee vullen van onder tot boven.
Snij de plaat diagonaal door en stapel ze open maak er een mooi frame met stof voor.
Dat werk effectiever en kost waarschijnlijk minder.

Rob

DofN

Je moet je wel afvragen (dus uitzoeken) in welk gebied je wil dat ze werken, en dan berekenen wat de omvang wordt van die basstrap. Anders sla je een slag in de ruimte en is de kans groot dat het niet- of misschien averechts werkt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted User

Quote from: doorofnight on December  8, 2020, 09:34:00
Je moet je wel afvragen (dus uitzoeken) in welk gebied je wil dat ze werken, en dan berekenen wat de omvang wordt van die basstrap. Anders sla je een slag in de ruimte en is de kans groot dat het niet- of misschien averechts werkt.

En de meeste mensen weten op dat gebied niet wat ze doen en proberen maar wat, ook een hobby, maar toch..

Rob_Dingen

Basstrap in de hoeken werkt voor 90% van de tijd zeer goed alleen de meeste willen ze niet in de kamer.

Rob

DofN

Dat basstrappen goed werken in hoeken is redelijk evident. Maar de grootte, diepte en hiermee het absorptievermogen voor welke frequenties, hangt af van de nullen en enen op de luisterplek.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Dat klopt maar als je alleen de hoeken vult zul je nog steeds niet tot de laagste frequentie komen en zal het voor de rest niet schadelijk zijn.
En als het teveel dempt op een hogere frequentie kun je er gewoon plastic voor spannen.
Als je naar een bouwmaterialen zaak gaat en vraagt wat over is in de verpakking terug kan brengen kun je gewoon wat pakken in de hoek zetten en testen plastic hoeft er niet af.

Rob

chansig

Ralph is er ooit mee bezig geweest die kreeg het niet inzichtelijk. Had behoorlijk wat in een hoek gelegd.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


RalphH

Quote from: chansig on December  9, 2020, 09:03:37
Ralph is er ooit mee bezig geweest die kreeg het niet inzichtelijk. Had behoorlijk wat in een hoek gelegd.

Gr. Hans

Verschil was marginaal idd, 2 achterste hoeken pakken rockwool gestapeld. Scheelde ietwat ringing, maar in response op de MLP, deed het niks voor t sublaag. Maar wellicht zitten bij mij de problemen elders, al is r wel flink laagopbouw in de hoeken. Alle 4 volzetten had ik niet genoeg pakken voor.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Geert (gvc)

Twee hoeken van een kamer volstapelen moet een serieus (meetbaar) verschil geven, tenzij er op de luisterpositie nog andere problemen spelen. Objectief effect van bass traps meten doe je dan ook best op meerdere locaties, zoals een tegenoverliggende hoek.

Met 2 hoeken volstapelen kan je trouwens niets mis doen. Je moet niet denken dat je daarmee een dode ruimte zal krijgen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Hij geeft al het antwoord.
Deed niets voor het sublaag en dat klopt schreef ik hierboven al.

Rob

Geert (gvc)

Ik heb het over het laag in het algemeen en niet specifiek sublaag, de oorspronkelijke insteek van dit topic dus.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

RalphH

Heb een flinke dip tussen 70 (geloof ik) en 120Hz, daar kon ik ook nul verbetering ontdekken, maar idd, dit ligt ongetwijfeld aan de ruimte in zijn geheel.
In mijn geval heb ik mij te laat gerealiseerd wat de invloed van de ruimte op het laag is en hoe moeilijk dat achteraf is aan te pakken, zelfs in een dedicated ruimte.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Geert (gvc)

70Hz is laag, geen sublaag, en moet je met absorptie materiaal met voldoende dikte (volledige pakken Rock wool bijvoorbeeld) kunnen beïnvloeden. Je moet wel weten of je met room modes of directe reflecties te maken hebt om te bepalen op welke plaats de absorptie aangebracht dient te worden. In een kleine ruimte kunnen beide effecten bijna samenvallen en dan is er heel wat Rockwool nodig om dit aan te pakken. En daar heb je dan net de ruimte niet voor natuurlijk. In dat geval is het uitkijken naar geavanceerdere (en duurdere) absorptie oplossingen (bijvoorbeeld plate absorbers) en/of DSP.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

RalphH

 
Quote from: gvc on December  9, 2020, 20:33:22
70Hz is laag, geen sublaag,

I know, op 50 en daaronder ook zat problemen, diepe nulls vooral. Daar gaat DSP niet teveel doen.
Mgoe, ik wijk af van de OP, excuus ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on December  9, 2020, 19:57:50
Heb een flinke dip tussen 70 (geloof ik) en 120Hz, daar kon ik ook nul verbetering ontdekken, maar idd, dit ligt ongetwijfeld aan de ruimte in zijn geheel.
In mijn geval heb ik mij te laat gerealiseerd wat de invloed van de ruimte op het laag is en hoe moeilijk dat achteraf is aan te pakken, zelfs in een dedicated ruimte.
Ik hoorde hier alleen met jouw 2 panelen al verschil.
Ook in het laag.
Nu ik meerdere panelen heb hangen werkt het nog veel beter.

Maar vooral boven 300 Hz is er veel meer detail en beter plaatsbaar ,de zanger en alle instrumenten.


RalphH

Denk dat minder verstoring in t hoog, voor t gehoor ook wel minder versmeerd (betere timing) laag oplevert. Meetbaar doen die 242 panelen van mij echt niks in t laag.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rob_Dingen

Nullen ga je niet oplossen met demping of dsp maar met plaatsing van je speakers of sub en luisterplaats.

Rob

DofN

#20
Nullen kan je juist heel goed oplossen met absorptie. Het kan zelfs zijn dat je met het toevoegen van een basstrap meer laag gaat horen. (omdat ie de reflectie die een null creëert kan opheffen).
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Ik kan het me theoretisch voorstellen dat een volslagen verkeerd bedachte basstrap een null weghaalt met als gevolg toename in het laag en een 1 ongemoeid laat, waardoor op de luisterplek een totale disbalans in een breed laagsprectrum ontstaat.

Theoretisch gezien kan je met een te smalbandige en verkeerd berekende bass-trap wel degelijk de situatie 'verergeren'. Of dit ook de praktijk is weet ik niet. GVC weet daar vast meer van :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Geert (gvc)

Een kleine (harde) ruimte (woonkamer) is doorgaans al niet gebalanceerd in het laag, dus elke hinderlijke nul die je kan wegwerken is winst wat mij betreft. Je kan in de praktijk inderdaad negatieve bijffecten hebben van het akoestisch behandelen van een specifiek oppervlak, maar wanneer je je met breedbandige absorptie focust op de hoeken van een ruimte doet zich dat niet gemakkelijk voor aangezien je op die plaatst een heel gamma aan room modes in meerdere dimensies aanpakt.

In een kleine ruimte heb je in het laag met zoveel room modes en reflecties te maken dat breedbandige absorptie een beter vertrekpunt is dan afgestemde bass traps. Dat laatste komt inderdaad zomaar niet vanzelf goed zonder doordacht design.

Dus wanneer iemand de mogelijkheid heeft om breedband absorptie in de hoeken van de kamer te plaatsen kan ik dat alleen maar aanmoedigen. Als het om poreuze absorbers gaat hebben ze wel een serieuze diameter nodig om ook in het laag effect te hebben. Voor de laagste probleemfrequenties kan eventueel nog aan een ander soort  absorber gedacht worden (Helmholtz, VPR plates, membranen).
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Als voorbeeld een studio projectje uit een lang verleden. Het betreft hier de control room, waar men niettegenstaande een investering van meer dan 100k€ met een probleempje in het laag achterbleef. Een probleempje van -20dB rond de 60Hz op de werkplek... Aangezien er geen budget meer was en er dringend een oplossing nodig was met Rockwool in de hoeken aan de slag gegaan. Men was toen overtuigd dat Rockwool in het laag niet zou werken.

Metingen op de luisterpositie:
- Rood: vertreksituatie
- Blauw: vertreksituatie met speaker volledig in een hoek van 2 muren en plafond. Dit om reflecties inzichtelijk te krijgen
- Groen: na plaatsing van een behoorlijke lading Rockwool (volledige pakken van 40cm dik)
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

DofN

Mooi voorbeeld GVC, nuttige info.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software