B&W DM603 S3 op laminaat

Started by sschot, December 2, 2020, 23:25:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sschot

Al lezend kwam ik tot de conclusie dat een ls op spike koppelt en een ls op een demper ontkoppeld/dempt.

Aangezien mijn ls op laminaat staan, en op spikes, ook nog wel in een "voetje" denk ik dat dit niet de meest optimale manier van plaatsen is.





Nu wil ik best eens experimenteren met wat opties om ze dempend te plaatsen, maar wil daar natuurlijk niet op voorhand en per direct de hoofdprijs voor betalen in het test proces.

Wat zou een goed materiaal zijn om eens te gebruiken/proberen/testen ipv de spikes?
Evt. een tegel, ls met spikes op tegel en tussen tegel en vloer demping -> welke?
Is een houten plaat ipv een tegel een optie, of werkt dit niet?
Andere alternatieven/oplossingen?

Ik hoor graag opgedane ervaringen, creatieve ideeën of interessante tips, als ook natuurlijk een ongezouten mening  :tongue2:
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

toetertje

Ik heb zelf erg goed ervaringen met sorbothane feets.
Scheelt ook enorm in het doordreunen. Ik gebruik ze zowel onder mijn fronts,
als ook onder mijn subwoofers.

https://www.ebay.nl/itm/202148771908


chansig

Onder de subs gebruikte ik altijd schuim. Onder de hoeken een stuk en klaar. Schuim is dan van dat vlokkenschuim. Weet niet meer precies wat de verhouding was maar het dempt pas goed als het zoveel procent indrukt.

Of ik het met vloerstaanders zou gebruiken weet ik niet, maar dat heeft dan te maken met de stabiliteit. Geen kinderen, hond, huishoudster, schoonmoeder etc die er tegen aan kan lopen, duwen ? Dan zou ik het wel aandurven.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frits marantz

Even naar de bouwmarkt voor een stripje met 8 plakviltjes?

sandervg

Bij een akoestiek winkel (even google gebruiken) kun je goedkoop materiaal vinden om te ontkoppelen. Dat werkt goed. pucks isoaccoustics werken ook goed (waarschijnlijk beter) maar zijn duurder. Maar wat let je om het te proberen? Je kunt het terugsturen als het resultaat je niet bevalt.

Op de één of andere manier houd ik meer van koppelen, zelfs als de theorie zegt 'ontkoppelen' zoals in jouw geval, dus vooral uitproberen. Ik heb bv. geprobeerd om speakers te ontkoppelen van een bureau, maar ik vond het er slechter op worden. Ook in mijn HT ruimte waar de speakers op een wat brakke houten constructie staan die ik zelf in elkaar geklust heb werden niet beter van ontkoppelen. Dus de pucks zijn ook weer terug gegaan :). Ik ben zelf in dit soort situaties fan van speakers met spikes op een tegel. Soort tegel maakt niet uit: hoe zwaarder hoe beter. En wat vind je er mooi uitzien :). En de tegel met eenvoudige dunne viltjes op de laminaatvloer (of het bureau in mijn geval). Je koppelt met de tegel waarmee je de massa van het geheel flink verzwaart en je ontkoppelt een beetje van de vloer met de viltjes.

Mijn hypothese (maar nu wordt ik waarschijnlijk afgeslacht door sommige op het forum) is dat bij écht ontkoppelen de speakers zo veel vrijheid krijgt om te bewegen op de dempers, dat de speaker een beetje in zijn geheel gaat resoneren/bewegen. En dan krijg je allerlei zaken die het geluid geen goed doen (bv. dopplereffect). Anyway, ontkoppelen is blijkbaar niet zo mijn ding.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sschot

Tijdens het spitten door mijn la met wat viltjes voor onder de stoelen kwam ik deze nog tegen, teflon meubel glijders.

zodra ik tijd heb plak ik deze eens even onder de "voetjes" om te beluisteren of dat nog iets doet op enigerlei wijze







Verder ben ik nog wat aan het snuffelen op Ali waar ik onder andere deze nog tegen kwam, misschien bestel ik die ook om ff te proberen







en evt. nog 2 andere opties, waarbij ik mij afvraag of dit zou kunnen werken, mogelijk kan iemand hier iets over zeggen

Deze ipv de spike in de ls schroeven, waardoor deze op een "kogeltje" staat


Of deze onder de spikes, waarbij deze op "drie kogeltjes" staat


Laat morgen als het ff lukt de resultaten met mijn test met het teflon weten

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Quote from: chansig on December  3, 2020, 18:52:03
Of ik het met vloerstaanders zou gebruiken weet ik niet, maar dat heeft dan te maken met de stabiliteit. Geen kinderen, hond, huishoudster, schoonmoeder etc die er tegen aan kan lopen, duwen ? Dan zou ik het wel aandurven.

Gr. Hans

Te veel kans dat er tegen aan gebotst wordt, gebeurd toch al (te) regelmatig, dus nee ik zoek wel een solide stabiele oplossing LOL
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

even een meting gedaan in de "oude" situatie, waarbij de voetjes direct op het laminaat staan



daarna de 4 teflon meubelbeschermers hieronder geplakt en hetzelfde stukje muziek gedraaid



iets andere waarden, iets ander beeld.

Luisteren wordt de volgende stap, kijken of ik verschillen kan waarnemen en of het iets bijdraagt in positieve of negatieve zin
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

HJ2

#9
Als ik het arsenaal aan voetjes bekijk begrijp ik het niet meer... Wil je nu koppelen of juist ontkoppelen?
Ontkoppelen met een contraptie van harde materialen gaat nooit lukken iig.

Wel leuk om het signaal van de trillingsmeter te zien.  :headbanging:
If you always do what you always did, you always get what you always got...

sschot

Quote from: HJ2 on December  4, 2020, 14:51:51
Als ik het arsenaal aan voetjes bekijk begrijp ik het niet meer... Wil je nu koppelen of juist ontkoppelen?
Ontkoppelen met een contraptie van harde materialen gaat nooit lukken iig.

Wel leuk om het signaal van de trillingsmeter te zien.  :headbanging:

De bedoeling is ontkoppelen.Dit daar de zwevende laminaatvloer conform de theorie mee gaat doen. Nu dus onder de bestaande spikes met "schoteltje" teflon geplaatst, gewoon om te kijken wat het doet. Kan hier nog niet helemaal een antwoord op geven, dus het doet weinig.......

Voetje 1/2/3 zijn rubber "doppen", zowel via een boutje als plakbaar toe te passen, als het goed is ontkoppelen.
Voetje 4/5 zijn met een kogeltje -> in omschrijving zou dit ontkoppelen, maar of dit praktisch klopt, daar heb ik mijn twijfel dus over, dus ik snap je opmerking.......

Betrouwbaarheid van de meting (via telefoon) is ook in twijfel te trekken, hierbij nogmaals met de teflon onderleggers, en nu heb ik heeeeeel stil gezeten




NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

HJ2

Met teflon ga je idd niet veel ontkoppelen ben ik bang, veel te hard materiaal.
Kurk, leer, rubber, vilt, open cel schuim (zacht) zijn dan eerder materialen waar ik aan zou denken.
Kogeltje ontkoppelt ook helemaal niks, want een kneiterharde overbrenging, net als een spike in een stalen kommetje.

Voor de trillingen: Doe eens een nul meting zonder geluid, dan een met geluid, en trek die van elkaar af, dan heb je de delta, door de speaker gegenereerd.
Of kan dat niet in dat appje? Kwalitatief zal de meting uitermate teleurstellend zijn vrees ik  ;D
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Dura

Ik had vroeger ook laminaat, zwevend, en het heeft me best veel tijd gekost om dat lekker klinkend te krijgen. Zachte koppeling, rubber, vilt etc, gaf mooi zacht hout maar een vermindering in dynamiek en helderheid, ik vermoed omdat de eigen frequentie van het systeem lager in het hoorbare gebied zit. Spikes (met cups eronder) gaven precies het omgekeerde, het hoog werd onaangename r; ik vermoed omdat de bewegingsruimte van het systeem dusdanig klein werd dat de eigen frequentie omhoog gaat een meer in het hof zit.
De beste oplossing was uiteindelijk zwart gespoten stoeptegels met daaronder lichtblauwe teflon/rubber meubelgliders  (verplaatste ook heel gemakkelijk) en tussen speaker en tegel spikes.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

sschot

Quote from: HJ2 on December  4, 2020, 15:50:29
Met teflon ga je idd niet veel ontkoppelen ben ik bang, veel te hard materiaal.
Kurk, leer, rubber, vilt, open cel schuim (zacht) zijn dan eerder materialen waar ik aan zou denken.
Kogeltje ontkoppelt ook helemaal niks, want een kneiterharde overbrenging, net als een spike in een stalen kommetje.

Voor de trillingen: Doe eens een nul meting zonder geluid, dan een met geluid, en trek die van elkaar af, dan heb je de delta, door de speaker gegenereerd.
Of kan dat niet in dat appje? Kwalitatief zal de meting uitermate teleurstellend zijn vrees ik  ;D

Het is niet 100% telfon, het is een rubber dopje met een teflon laagje, niet keihard en een beetje in te drukken. Maar wel nog relatief hard inderdaad.

Deze app ondersteunt dat niet, ik zal nog eens in de Play Store neuzen wat er nog meer te krijgen is...... Ga zeker ook een 0 meting doen, om te zien hoe die er uitziet
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Quote from: Dura on December  4, 2020, 16:32:51
Ik had vroeger ook laminaat, zwevend, en het heeft me best veel tijd gekost om dat lekker klinkend te krijgen. Zachte koppeling, rubber, vilt etc, gaf mooi zacht hout maar een vermindering in dynamiek en helderheid, ik vermoed omdat de eigen frequentie van het systeem lager in het hoorbare gebied zit. Spikes (met cups eronder) gaven precies het omgekeerde, het hoog werd onaangename r; ik vermoed omdat de bewegingsruimte van het systeem dusdanig klein werd dat de eigen frequentie omhoog gaat een meer in het hof zit.
De beste oplossing was uiteindelijk zwart gespoten stoeptegels met daaronder lichtblauwe teflon/rubber meubelgliders  (verplaatste ook heel gemakkelijk) en tussen speaker en tegel spikes.

Nu de cups op de teflon meubelglijders staan, merk ik dat het scherpe wat ik bij sommige opnames duidelijk had, wel minder is..... Toch leuk hoe ook zoiets al invloed heeft.

Ondertussen inderdaad al begonnen met het kijken naar tegels. Betontegel vind ik wel erg lomp en dik (6cm). Zoek naar iets keramisch, marmer, travetin of zo en dan een 2 tot 4 centimeter. Ga wel wat "snuffelen"
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Xander32

Een tegel van hardsteen, daaronder dik meubelvilt zodat je de vloer beschermt en je er gerust mee kan schuiven en daarop de speakers met spikes 👍🏻

I.p.v. het vilt kan je ook de teflon meubelglijders gebruiken, maar mijn ervaring is dat die toch wat krassen geven op hout/laminaat.

Quote from: sschot on December  4, 2020, 19:29:52
Nu de cups op de teflon meubelglijders staan, merk ik dat het scherpe wat ik bij sommige opnames duidelijk had, wel minder is..... Toch leuk hoe ook zoiets al invloed heeft.

Ondertussen inderdaad al begonnen met het kijken naar tegels. Betontegel vind ik wel erg lomp en dik (6cm). Zoek naar iets keramisch, marmer, travetin of zo en dan een 2 tot 4 centimeter. Ga wel wat "snuffelen"
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sschot

hardsteen, welk?

belgisch hardsteen
marmer
composiet kwarts/marmer????
dolomit

Via een hardsteen vensterbank is er prima een plaat van 2 of 3 dik op iedere gewenste maat te krijgen. Moet de plaat qua maat identiek aan de ls, of ietsje groter?

Wederom dank voor de input!

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Xander32

Belgisch hardsteen of marmer is prima. Betreft afmetingen is het wat jezelf mooi vindt, maar de hoogte zou ik min 3 cm gebruiken, liefst nog wat dikker (meer massa). Echter moet je wel ervoor zorgen dat de tweeters enigszins op oorhoogte blijven.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sschot

Quote from: Xander32 on December  4, 2020, 22:23:08
Belgisch hardsteen of marmer is prima. Betreft afmetingen is het wat jezelf mooi vindt, maar de hoogte zou ik min 3 cm gebruiken, liefst nog wat dikker (meer massa). Echter moet je wel ervoor zorgen dat de tweeters enigszins op oorhoogte blijven.

Als ik zit dan zit mijn oor om en nabij de 95 centimeter. De tweeters (hart) zit nu op 89 centimeter. Dus een plaatje van 4 moet ook kunnen. En als ik het iets laat uitsteken wordt het ook weer groter en dus zwaarder, en vanuit het massa oogpunt is dat dus ook een plus punt, mijn inziens.

Ik ga eens zoeken waar ze 4 cm dik leveren.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Xander32

Bij een steenhouwer. Die werkt het ook af zoals je wil. Daarnaast zijn er hier leden die ze via het www bestellen, ook maatwerk en zeer tevreden waren.

Pols Bert51 eens 👍🏻

Quote from: sschot on December  4, 2020, 23:32:12
Als ik zit dan zit mijn oor om en nabij de 95 centimeter. De tweeters (hart) zit nu op 89 centimeter. Dus een plaatje van 4 moet ook kunnen. En als ik het iets laat uitsteken wordt het ook weer groter en dus zwaarder, en vanuit het massa oogpunt is dat dus ook een plus punt, mijn inziens.

Ik ga eens zoeken waar ze 4 cm dik leveren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Edit, op dit forum heet hij nog Bert50  zag ik zojuist ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Ik heb voor een redelijke prijs twee granieten platen door een grafzerkhandelaar laten slijpen in de vorm van mijn luidsprekers, dus met afgeronde zijkanten. Spikes krassen niet op graniet.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sschot

Ik mijn zoektocht naar een plaatje steen ben ik nog niet geslaagd, althans niet hier in de buurt en niet in de dikte die ik bedoel, dus die actie blijft nog open staan.

Voor iets heel anders was ik ff op Amazon aan het neuzen, en toen kwam ik de volgende tegen

https://www.amazon.nl/gp/product/B07KPG1CWY/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Omdat het de kop niet kost, ga ik deze mee bestellen en hier eens mee experimenteren. Onder de spikes, direct onder de ls en/of......

Wordt vervolgd
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

bramsat


Laten wij is laminaat onder de loep nemen,de spikes of wat dan ook doet dat zijn werk ook?

Want onder het laminaat ligt altijd een dempende plastic mat dus gevult met kleine luchtballonnetjes

en hoe duurder hoe dikker hoe meer het dempt,dus het hele verhaal van ontkoppelen word

teniet gedaan door de dempende plastik onder het  laminaat, dus of het allemaal zin heeft met dat

ontkoppelen daar heb ik zo mijn twijfels.

Je zou hooguit een baksteen van marmer onder je speaker kunnen plaatsen alleen...is er hoorbaar

verschil??? :music:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

sschot

Quote from: bramsat on December  8, 2020, 22:22:45
Laten wij is laminaat onder de loep nemen,de spikes of wat dan ook doet dat zijn werk ook?

Want onder het laminaat ligt altijd een dempende plastic mat dus gevult met kleine luchtballonnetjes

en hoe duurder hoe dikker hoe meer het dempt,dus het hele verhaal van ontkoppelen word

teniet gedaan door de dempende plastik onder het  laminaat, dus of het allemaal zin heeft met dat

ontkoppelen daar heb ik zo mijn twijfels.

Je zou hooguit een baksteen van marmer onder je speaker kunnen plaatsen alleen...is er hoorbaar

verschil??? :music:

Ik heb groene platen onder mijn laminaat liggen, maar zeker geen folie met bubbeltjes. En dit soort "kleine" dingen is ook wel leuk om te proberen, ongeacht de uitkomst.

Ben ook benieuwd of er een hoorbaar verschil zal zijn, maar IsoAcoustig gaia III is natuurlijk weer andere koek.......
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5