Welk goed 100" contrastscherm voor Epson TW9400 in verduisterde woonkamer?

Started by Menno_M, December 2, 2020, 00:07:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Als iets zichtbaar is in het beeld dat er niet in hoort...
Dan stoort me dat enorm. Trust me.
Als er glitters in een scherm zitten of structuur dan zou ik het niet aan de muur willen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Guus2

Zo kritisch ben ik dus niet ;D

Als je het beeld zal opdelen in "16k" dan zal je af en toe een enkele schittering op dat pixelniveau zien bij hele lichte scenes(oftewel 1 heel klein puntje wat ~4x zo klein is als een 4k pixel). Wat dus zelfs niet in iedere film langskomt maar enkel bij sommige films met (hele) lichte scenes. Dus soms zichtbaar, ja, storend; nee, zelfs voor mij niet als zeer kritische kijker. Maarja het is heel persoonlijk, ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die dat inderdaad absoluut niet willen en nog kritischer zijn. Het voordeel van de hogere gain vind ik echter groter dan het nadeel van deze "artifact" omdat de frequentie dus erg meevalt en het om zo'n piepklein puntje van het beeld gaat... De lichtopbrengst, kleuren en uniformiteit zijn wel dichtbij perfectie bij de StudioTek 130 G3. Het was klaarblijkelijk niet simpel "te fixen", want zelfs Stewart heeft er meer dan 10 jaar over gedaan om deze artifact eruit te krijgen en Stewart heeft de 130 G3 scherm zelfs al die tijd als referentiescherm verkocht (en dit werd ook zo gezien door de industrie), dit terwijl ze ook genoeg prachtige gain 1.0 schermen in het assortiment hadden/hebben die dit probleem nooit gehad hebben.

De schermkeuze vind ik om deze redenen het moeilijkste onderdeel van HT, mede ook omdat je een projectiescherm eigenlijk in je eigen woonkamer moet hebben hangen, met de zitpositie en de projectorpositie zoals deze bij jou thuis is; om het echt goed te kunnen beoordelen.. Het zijn niet de makkelijkste dingen om op te hangen (gaten boren, per scherm verschillen de plekken, oftewel na 5 verschillende schermen kan je je muur opnieuw stucken en verven) en retourneren is ook moeilijk door de afmetingen en bij bepaalde merken heb je zelfs te maken met "maatwerk", dan kan je helemaal niet "proef kijken". Daarnaast wisselen de meningen ook ENORM (dat blijkt wel uit de reacties die volgen wanneer ik mijn ervaringen deel) en echt objectieve reviews zijn nergens te vinden over de meeste types projectieschermen. Dit in tegenstelling tot projectoren, over iedere projector is van alles te vinden inclusief objectieve metingen etc. maar van projectieschermen is praktisch niks te vinden in Nederland. De reden hiervan begrijp ik eigenlijk niet, het projectiescherm is zeker even belangrijk als de projector en de verschillen tussen de schermen zijn net zo groot als de verschillen tussen projectoren. Het verdient gewoon veel meer aandacht in mijn beleving...

J.A.F._Doorhof

Het scherm kiezen is ook moeilijk, vandaar dat we daar ook altijd bij adviseren.
En elke ruimte is anders. Vooral de richting waar het licht vandaan komt is vitaal voor de keuze.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Menno_M

Adeo scherm besteld... Reference Grey, 100", zwarte behuizing, Tab Tensioned. Zal laten weten als hij hangt.

ppeter

Quote from: Menno_M on December 27, 2020, 15:51:38
Adeo scherm besteld... Reference Grey, 100", zwarte behuizing, Tab Tensioned. Zal laten weten als hij hangt.
Top, ben benieuwd naar je ervaring!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Ruudpppp

Mag ik hier inbreken! Of moet ik een eigen topic open?

Ik heb nu een Tab sensioned 110inch van Esmart.
Maar ik kan de structuur en gritter zien vanaf mijn zitpositie :confused:

Dus ik overweeg nu een upgrade naar een nieuwe Tab sensioned 106inch of 110inch.
Structuur en kristal vrij.
Totale hoogte scherm minimaal 190cm..

Wat kunnen jullie mij aanbevelen?
Ik kwam deze Celexon Slate tegen voor 850euro in vergelijking met een 5000euro scherm.Die 850euro is wel echt de max van mijn budget.
https://www.heimkino.de/news/slate-hochkontrastleinwand-praxis-vergleich

Epson Tw9300 met kalibratie
110inch
Kijkafstand 350cm
60% lensshift.
Woonkamer met witte muren en s,avonds 90% verduistering.

J.A.F._Doorhof

Je mag ons altijd mailen
Qua Spa schermen is er wel wat te krijgen maar met tabtensioned kom je echt wat hoger uit als je kwaliteit wil.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cfgr@home

Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

Ruudpppp

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  4, 2021, 11:08:50
Je mag ons altijd mailen
Qua Spa schermen is er wel wat te krijgen maar met tabtensioned kom je echt wat hoger uit als je kwaliteit wil.

Bedankt voor je aanbod.
Ik ga dus voor gewoon wit invb de hoge stand van de projector.
Voorlopig staat de Ivisions Cinema 4k Tab op plekje 1 bij mij en is goed verkrijgbaar bij diverse experts.

https://www.gadgetgear.nl/2019/12/review-ivisions-cinema-4k-series-projectiescherm/

Ruudpppp


buckler

Ik ben een voorstander van wit doek maar dan wel 'goed' wit doek en dat gaat al vrij moeilijk worden voor jou budget en je wensen.
Maar als ik je kamer zo zie op de foto dan zou ik in die situatie nooit voor wit gaan maar voor grijs.
Ik zie een raam in een deur net naast je scherm en ik zie heeeeeel veel wit.
Persoonlijk zou ik doorsparen en je budget wat verhogen en voor een beter scherm gaan met grijs doek.
ALR heb je niet nodig als je kan verduisteren zoals je zegt maar je heb ook grijze doeken die geen ALR zijn bv van Adeo.
Gebruik de zoekfunctie hier op het forum maar eens.
Of je muren een kleurtje geven en met wat zwarte doeken gaan werken  :blush:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Ruudpppp


buckler

Als je nou een pagina terug even lees dan staat daar meer dan genoeg geschreven wat jou gaat helpen.
In jou situatie nam ik op zeker de Adeo Reference Grey maargoed dat ben ik.
Lees het nou maar even.
Contrast verhogend is niet altijd hetzelfde als hoog contrast natuurlijk...
Ff terug naar pagina 1
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Kerre

Quote from: Ruudpppp on January  5, 2021, 14:40:03
Ook ff bij XY screen een prijs opgevraagd voor een 100inch Tab 4k scherm.


https://youtu.be/atHm_92_EPw

Ff navragen bij Dirk, zit hier ook op het forum. Hij heeft volgens mij een tab tensioned scherm van XYScreens. Ik heb zijn oude van XYScreens, niet tab tensioned. Maar wel ALR. Perfect voor mijn situatie. Afhankelijk van je ruimte zou ik echt een ALR aanraden, als je witte/gekleurde muren hebt. Of het niet goed kunt verduisteren.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Dirk

Quote from: Kerre on January  5, 2021, 19:17:08
Ff navragen bij Dirk, zit hier ook op het forum. Hij heeft volgens mij een tab tensioned scherm van XYScreens. Ik heb zijn oude van XYScreens, niet tab tensioned. Maar wel ALR. Perfect voor mijn situatie. Afhankelijk van je ruimte zou ik echt een ALR aanraden, als je witte/gekleurde muren hebt. Of het niet goed kunt verduisteren.
klopt niet helemaal  ;)
jij hebt mijn "oude" ALR van het Franse Xtrem Screens, da's imo een klasse beter dan XY (heb de stalen van die laatste hier nog liggen, komen echt niet in de buurt)
intussen hangt hier een ALR van Adeo (zelfde schermfolie als de Xtrem Screens), enkel omdat ik wat groter wou dan voorheen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ruudpppp

Quote from: Kerre on January  5, 2021, 19:17:08
Ff navragen bij Dirk, zit hier ook op het forum. Hij heeft volgens mij een tab tensioned scherm van XYScreens. Ik heb zijn oude van XYScreens, niet tab tensioned. Maar wel ALR. Perfect voor mijn situatie. Afhankelijk van je ruimte zou ik echt een ALR aanraden, als je witte/gekleurde muren hebt. Of het niet goed kunt verduisteren.
Bij een ALR word aanbevolen om de projector recht voor het doek te plaatsen.
Mijn projector gebruikt nu een flinke lensshift dus een verhoogde kans op hotspotting etc....

Dirk

alles staat of valt met de projectiehoek icm afstand natuurlijk.
hier wordt geprojecteerd met een PJ die net onder het plafond staat (dus ook veel lensshift) maar vanop zo'n 6m afstand, dat geeft geen zichtbare issues...althans toch niets wat ik zie
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

ppeter

Quote from: Ruudpppp on January  5, 2021, 12:44:51
Bedankt voor je aanbod.
Ik ga dus voor gewoon wit invb de hoge stand van de projector.
Voorlopig staat de Ivisions Cinema 4k Tab op plekje 1 bij mij en is goed verkrijgbaar bij diverse experts.

https://www.gadgetgear.nl/2019/12/review-ivisions-cinema-4k-series-projectiescherm/
Dit scherm hangt hier al vier jaar naar tevredenheid met een uitstekende prijs/kwaliteit!
Kan je kopen bij Werner:

https://homeatthemovies.be/collections/ivisions-projectieschermen/products/ivision-screens-cinema-4k-series-tab-tensioned-16-9-gain-1-0

JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Ruudpppp

Bij  een Esmart  Tatenso Tab scherm wit 1.0gain 560gr/m2 is niet alles goed.
Ziet er goed strak uit behalve het doekstructuur.
Je kan het weefsel en gritter zien tijdens een film.

Heeft iemand de het zelfde scherm maar dan het grijze doek met 0,9gain 360gr/m2?
Ik kan nergens achterhalen of deze wel glad is.

J.A.F._Doorhof

Bij goedkopere schermen zie je bijna altijd wel wat van de structuur en of glitters.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerre

Quote from: Dirk on January  5, 2021, 19:59:04
klopt niet helemaal  ;)
jij hebt mijn "oude" ALR van het Franse Xtrem Screens, da's imo een klasse beter dan XY (heb de stalen van die laatste hier nog liggen, komen echt niet in de buurt)
intussen hangt hier een ALR van Adeo (zelfde schermfolie als de Xtrem Screens), enkel omdat ik wat groter wou dan voorheen.

Oeps.  :-[ Dankjewel voor de correctie. Ik zat er helemaal langs.   ^^
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Menno_M

Quote from: Menno_M on December 27, 2020, 15:51:38
Adeo scherm besteld... Reference Grey, 100", zwarte behuizing, Tab Tensioned. Zal laten weten als hij hangt.

Vandaag opgehangen! Schitterend scherm  :headbanging: :clapping: Dank voor alle tips iedereen. Kabels nog wegwerken. Erg blij mee, straks in het donker even film kijken, maar eerste indruk is goed.

Heb nog wel een fout gemaakt met de throw distance  :withstupid:. Mijn beamer hangt vrij ver naar achter. Ik had een tijdelijk cheapy scherm opgehangen aan mobiele fotostatieven, statieven, ook 100". Dat paste precies. Dit scherm heb ik zonder nadenken ca 40 cm naar achter gehangen. Nu komt mijn beeld net 3 a 4 cm over de zwarte balken heen  :-\ dom natuurlijk. Ik ben wel blij hoe het nu hangt, wil niet teveel in mijn net gestucte muren boren. Voor films heb ik het opgelost binnen kodi, beeld calibreren, werkt prima. Alleen voor mn Xbox Series X kan ik binnen de Xbox het beeld niet aanpassen.....  Ik zat nog een beetje in de settings van mn beamer te pielen. Is er geen optie om de zoom nog iets uit te breiden?






ppeter

Ziet er goed en strak uit! 👍
Veel plezier ermee!

Wij hebben een witte behuizing, valt het net nog minder op met een wit plafond.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

vik

Menno heel veel plezier ermee en bedankt voor het vertrouwen!  8)


Quote from: Menno_M on January 30, 2021, 18:40:26
Vandaag opgehangen! Schitterend scherm  :headbanging: :clapping: Dank voor alle tips iedereen. Kabels nog wegwerken. Erg blij mee, straks in het donker even film kijken, maar eerste indruk is goed.

Heb nog wel een fout gemaakt met de throw distance  :withstupid:. Mijn beamer hangt vrij ver naar achter. Ik had een tijdelijk cheapy scherm opgehangen aan mobiele fotostatieven, statieven, ook 100". Dat paste precies. Dit scherm heb ik zonder nadenken ca 40 cm naar achter gehangen. Nu komt mijn beeld net 3 a 4 cm over de zwarte balken heen  :-\ dom natuurlijk. Ik ben wel blij hoe het nu hangt, wil niet teveel in mijn net gestucte muren boren. Voor films heb ik het opgelost binnen kodi, beeld calibreren, werkt prima. Alleen voor mn Xbox Series X kan ik binnen de Xbox het beeld niet aanpassen.....  Ik zat nog een beetje in de settings van mn beamer te pielen. Is er geen optie om de zoom nog iets uit te breiden?






Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

We hebben afgelopen week wat getest met nieuwe stalen en heb nu een doeksoort waar ik erg enthousiast over ben met gemiddeld ambient light.

We leveren het via screenint als oyster
Dit komt voor mij het dichtst bij de black diamond ervaring.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"