Welk goed 100" contrastscherm voor Epson TW9400 in verduisterde woonkamer?

Started by Menno_M, December 2, 2020, 00:07:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menno_M

Na mijn eerdere zoektocht naar een handbediend scherm heb ik besloten mijn wensenlijst drastisch aan te passen, vandaar nieuw topic. Ben benieuwd of iemand keuzeadvies op mijn shortlist kan geven (of aanvullende suggestie ook welkom natuurlijk).

Situatie:
- Aardig verduisterde woonkamer, geen batcave, maar 95% alleen 's avonds film kijken met alle lichten uit, zwarte gordijnen, wel wit plafond.
- Epson TW9400 4k pixelshift, hangt aan plafond op ca 6 meter achter het scherm. Bank op ca 3,5 meter van scherm.

Wensen:
- 100" scherm 16:9 liefst met zwarte rand om het scherm, geschikt voor 4k
- Op basis van tips hier wil ik voor een contrast scherm gaan voor mooiere zwartwaarden
- High contrast zou moeten kunnen met TW9400 qua lichtopbrengst en project op "slechts" 100"
- Tension of niet maakt me eigenlijk niet uit, maar de betere doeken zijn volgens mij vaak frame of tension...
- Ophangen aan plafond, voorkeur voor elektra links. Frame niet mogelijk (ophangen voor TV)
- Blackdrop van minimaal 40cm vanwege hoog plafond
- Bij voorkeur dealer in Nederland eventueel West-Duitsland. Vind het te spannend om in China of Polen te (laten) bestellen vooralsnog....
- Budget aangepast: ik wil max 1000 a 1500 uitgeven
- Voorkeur nog steeds zwarte behuizing, maar geen obsessie (WAF doorgesproken thuis, uitgelegd dat er beperkter aanbod is  :pompom:)

Huidige shortlist:

1. Deluxx Darkvision
https://www.visunext.nl/nl/deluxx-cinema-motor-hoog-contrast-projectiescherm-tension-221-x-124cm-100-darkvision.html
-Voldoet aan veel voorwaarden ziet er goed uit qua specs. Helaas kan ik het scherm niet bekijken daar, geen showroom. Iemand ervaring?
- €1270+€100 verzendkosten

HiViGrey Cinema 5D high contrast
https://www.hivilux.de/en/tab-tensioned-screen/square-TXN-serie/16-9-tab-tensioned-motorised-screen-housing-black-HiViGrey-Cinema-5D-HDR.html
- Zwarte behuizing is voordeel, krijgt volgens mij prima reviews, helaas elektra rechts. En Duitsland net weer verder van huis (Rotterdam)
- €1299, verzending lijkt gratis???? Extra garantie kopen voor 99 als optie

iVisions CineLiving ALR 4K
https://www.projectieschermen.com/artikel/2171/cinema-4k-highcontrast-alr-series-projectiescherm-230x129-16-9.html
- €1059 en gratis verzending. Scheelt toch weer. Te bekijken voor aankoop. Ziet er verder uitstekend uit, alleen blackdrop van 30 is echt net niet lekker. Zit vrij dicht op t scherm met hoog plafond: teveel naar boven kijken? 50cm zou net lekkerder zijn,.

Budget optie: Projecta Proscreen High Contrast
https://www.beamerexpert.nl/projecta-proscreen-high-contrast-169-extra-bovenra.html?id=224226045&quantity=1#specs-anchor
-€399, handbediend (vind ik prima), contrastscherm. Goede blackdrop lijkt het. Te bekijken voor aankoop. Iets grover doek, officieel niet voor 4k. Geen tension. Andere schermen 3x zo duur, is kijkervaring dan ook zo veel beter? Of is dit uitstekend scherm? Kan wel leven met beetje opkrullende zijranden

De Gain waarden verschillen wel, maar ik heb begrepen dat ik die getallen met wat zout moet nemen.









 

MLCinema

Ik zou bij Vik (sponsor) vragen wat de prijs is van een 100" Adeo tabtension scherm met het ReferenceGrey doek. Heb zelf een Adeo 21:9 fixed frame scherm via Vik gekocht en een vriend van mij heeft een tabtension scherm van Adeo gekocht op mijn aanraden met het ReferenceGrey doek.

Je kan zelf bepalen of je elektra links of rechts moet, front of backdrop uit de case (front is handig als je voor een tv langs moet). Dan heb je een goede kwaliteit doek en scherm constructie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

darkrunner

Ivisions doet ook maatwerk bel hun eens als hogere backdrop mogelijk is.
Ga je een plaat voor het scherm maken over de gehele lengte van de muur en bv 20/30cm hoog? ik zou dit wel doen,  met een lage backdrop hang je het scherm gewoon lager je ziet daar dan toch niks van met een plaat ervoor en elektra rechts maakt dan ook niks uit. (een scherm boven aan je plafond zien hangen is ook niet alles in je woonkamer, beter netjes wegwerken kost amper iets)

Deluxx (Celecon) zelfde als Hiviluxx, enkel kopen als je zelf tot daar kan rijden imo.

Projecta dan koop je beter een Esmart Germany Tension (geen Tab-tension) voor het geld moet je die niet laten moest die dan wel bevallen tja.

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk zou ik jouw situatie gewoon gaan voor matwit

Ik zou eerst zelf eens gaan kijken naar schermen
Er word wel veel geroepen maar zelf kijken is belangrijk.
Het lijkt de laatste tijd een beetje alsof high contrast schermen ideaal zijn maar dat zijn ze absoluut niet in elke situatie
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

High contrast (Grey) wordt ook heel vaak gebruikt voor: ALR (Black diamond, black crystal enz) , terwijl dit toch 2 verschillende dingen zijn

J.A.F._Doorhof

Absoluut
En allemaal "special purpose" schermen.
Er is geen magisch scherm dat zonder compromissen een beter beeld heeft.... Naast mat wit ;)

Zonder gekheid
Als je gewoon goed kan verduisteren is een matwit of lichte gain eigenlijk het beste qua beeld.

Heb je echt invallend licht dan een ALR scherm tenzij het licht recht op het scherm valt.

Heb je geen HT projector met een wat hoger blacklevel dan is een high contrast scherm absoluut een optie.

Maar in een normaal verduisterde ruimte met een echte HT projector. Neem aub eerst de tijd om te gaan kijken.

We hebben hier verschillende licht omstandigheden nagemaakt in de demo ruimte zodat je goed kan zien wat alles doet. En in 90% van de gevallen gaan klanten met een 1.0-1.4 scherm weg
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richard70…

Ik heb sinds deze week het adeo tab tensioned  reference grey scherm hangen.
De projector staat bij ons in de woonkamer die voledig te verduisteren is.
De muur waar het scherm hangt is antraciet. Plafond is wit.
Ik had echt niet gedachte dat in mijn , toch heel goed donker te maken ruimte dit zo'n verschil zou zijn tov mijn vorige witte scherm van kingpin
Vind het contrast er echt een heel stuk op vooruit gegaan en ook de kleuren hebben gewoon meer pop gekregen.
Tevens is de afwerking van een heel net niveau , en is deze in het zwart .
Backdrop kun je zelf voledig bepalen, omdat alles precies naar jouw wensen worden gemaakt.
Bij mij moest deze in een bestaande koof komen , dus moest alles exact passen. En dat deed het tot op de mm.
Ik kan je dit scherm van harte aanbevelen, en de service van Viktor is van top niveau .
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

Adeo is ook wel een heel andere kwaliteit ;)
We leveren zelf nagenoeg alle merken en soorten en adeo is gewoon een zeer goed scherm en erg flexibel inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Ik heb een Kingpin scherm icm met een 9300, niks mis mee.

Nu met een JVC nog steeds niks mis mee :)

pameijer

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  2, 2020, 09:15:02
Absoluut
En allemaal "special purpose" schermen.
Er is geen magisch scherm dat zonder compromissen een beter beeld heeft.... Naast mat wit ;)

Zonder gekheid
Als je gewoon goed kan verduisteren is een matwit of lichte gain eigenlijk het beste qua beeld.

Heb je echt invallend licht dan een ALR scherm tenzij het licht recht op het scherm valt.

Heb je geen HT projector met een wat hoger blacklevel dan is een high contrast scherm absoluut een optie.

Maar in een normaal verduisterde ruimte met een echte HT projector. Neem aub eerst de tijd om te gaan kijken.

We hebben hier verschillende licht omstandigheden nagemaakt in de demo ruimte zodat je goed kan zien wat alles doet. En in 90% van de gevallen gaan klanten met een 1.0-1.4 scherm weg

Is er dan nog verschil tussen een matwit en een wit scherm? Of is matwit gewoon 1.0 gain en helder wit >1 gain.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Menno_M

Dank voor alle tips weer. Ga binnenkort kijken naar die iVisions. Ik zal mijn ervaringen delen.

Adeo klinkt interessant, maar net niet in juiste maat, heb eigenlijk precies 100" nodig (groter past niet tussen mn speakers en ik zit al heel dichtbij) en kleiner lukt weer niet, omdat mijn projector al bijna te ver hangt.

Over projectorpositie:

Ik las nog eens een wat oudere PM terug van een HT forummer met een reactie over de Elite Cinegrey 5D:

Het enige waar ik me in het begin wat aan stoorde is hotspotting, maar dat heeft meer met de gain te maken. Een grijs doek heeft een hoge gain. Ik heb het redelijk op kunnen lossen door de projector wat lager te hangen zodat de hoek tussen kijker, projectiescherm en projector kleiner is. Als de projector op de plek van je hoofd zou zitten, heb je helemaal geen hotspot.

Dit is ook nog wel iets voor mij om rekening mee te houden: mijn projector hangt noodgedwongen strak tegen het plafond. Wel op ca 6 meter van het scherm, dus daarmee wordt de hoek al wat minder groot, maar toch.


Guus2

Quote from: Menno_M on December  2, 2020, 15:31:52
Dank voor alle tips weer. Ga binnenkort kijken naar die iVisions. Ik zal mijn ervaringen delen.

Adeo klinkt interessant, maar net niet in juiste maat, heb eigenlijk precies 100" nodig (groter past niet tussen mn speakers en ik zit al heel dichtbij) en kleiner lukt weer niet, omdat mijn projector al bijna te ver hangt.

Over projectorpositie:

Ik las nog eens een wat oudere PM terug van een HT forummer met een reactie over de Elite Cinegrey 5D:

Het enige waar ik me in het begin wat aan stoorde is hotspotting, maar dat heeft meer met de gain te maken. Een grijs doek heeft een hoge gain. Ik heb het redelijk op kunnen lossen door de projector wat lager te hangen zodat de hoek tussen kijker, projectiescherm en projector kleiner is. Als de projector op de plek van je hoofd zou zitten, heb je helemaal geen hotspot.

Dit is ook nog wel iets voor mij om rekening mee te houden: mijn projector hangt noodgedwongen strak tegen het plafond. Wel op ca 6 meter van het scherm, dus daarmee wordt de hoek al wat minder groot, maar toch.

Klopt, scherp opgelet, daar moet je inderdaad zeker naar kijken. Bij zowel HiViLux als iVisions heb ik serieuze hotspotting ervaren op mijn "kijklocatie" maar in de "showroom" van HiViLux (magazijn/garage in Duitsland) zag ik die hotspot NIET omdat de projector daar op de grond stond. Bij mij hangt de projector op een soortgelijke positie/is de zitpositie ook ongeveer gelijk zoals jij omschrijft en er was dus met beide merken een (zeer) storende hotspot aanwezig(beide mede om deze reden retour moeten doen). De hotspot was overigens bij iVisions niet minder erg dan bij HiViLux (HiViLux had echter nog meer "andere problemen", waaronder strepen/putten). Dat ging overigens niet om de grijze schermen maar om de witte schermen van deze twee merken. Ik raad daarom aan om ook naar andere merken te kijken voordat je iets beslist.

Daarnaast deel ik de tip van Frank absoluut, ik zal ook niet voor een grijs scherm gaan in jou positie; gewoon voor wit kiezen. Als je hotspotting wilt voorkomen dan raad ik ook aan om niet een te hoge gain te namen, binnen dat budget kom je denk ik niet hotspot-vrij weg met een gain van hoger dan 1.1 (voor zoverre dat al überhaupt mogelijk is onder de 1500 euro... het is mij niet gelukt).

darkrunner

Niet onbelangrijk: op welk doek had je hotspot? ik weet dat Ivisions op een gegeven moment ook van doek veranderd is vanwege oa hotspot.

home@the movies

Quote from: darkrunner on December  4, 2020, 08:28:05
Niet onbelangrijk: op welk doek had je hotspot? ik weet dat Ivisions op een gegeven moment ook van doek veranderd is vanwege oa hotspot.

Die discussie heb ik met Guus een tijd geleden ook al eens gevoerd ;-)

Guus2

Daar is helemaal geen discussie over. Het ging om exact te zijn om het "Cinema 4K Series projectiescherm", met typenummer: IV-TT230_16-9 uit maart 2018.
Zowel de benaming als het typenummer is nu anno 2020 exact hetzelfde gebleven als in 2018 op "projectieschermen".

Dit scherm had inderdaad een voorloper welke vervangen is door de "Cinema 4K Series", die had inderdaad nog een ergere hotspot, dat klopt. Maar mijn ervaring gaat dus over het huidige scherm. De huidige Cinema 4K Series is niet gewijzigd, er staat nergens iets over "een gewijzigd doek" op de productpagina. Indien een product enorm verbeterd wordt dan vermeld de fabrikant dat immers wel (wat ze dus ook gedaan hebben destijds).

Of het storend is verschilt echter per gebruiker; "home@the movies" is van mening dat het probleem er niet is, hij ziet het dus niet terwijl het er natuurlijk wel is (dit bedoeld je met "discussie"?).
Zo zijn er ook tal van mensen die geen enkele glitter in mijn Stewart doek zien(130 G3), dat terwijl Stewart zelf aangeeft dat het wél in het StudioTek 130 G3 doek zit, mede om die reden hebben ze de StudioTek 130 G4 ontwikkeld.
Echter zien 9 van de 10 kijkers deze glitter helemaal niet maar ik dus wel en zo ook ~10% van de andere kijkers(dit getal is een aanname, ik heb er geen poll over gezien maar wel zeer veel ervaringen op oa avsforums). Sommige mensen zien het pas na jaren kijken.

Oftewel het is niet zo "zwart wit" als menige op dit forum doen geloven.

Mijn aanraden is daarom om zelf te kijken naar een doek voordat je eentje koopt of, en als dit niet mogelijk is; duidelijk afspreken dat hij retour kan als het scherm niet bevalt. De positie van de bank en de projector is ook bepalend voor in hoeverre de hotspot zichtbaar is, dus op eigen locatie testen is het beste.

reza

Niet om vervelend te zijn maar er zit absoluut geen hotspotting in de vaste  witte 4k schermen van hivilux.
Niet op locatie daar en ook niet op locatie hier..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

QuoteAdeo klinkt interessant, maar net niet in juiste maat, heb eigenlijk precies 100" nodig (groter past niet tussen mn speakers en ik zit al heel dichtbij) en kleiner lukt weer niet, omdat mijn projector al bijna te ver hangt.

Deze kan je op maat laten maken bij Adeo, dat is geen enkel probleem.

darkrunner

Quote from: home@the movies on December  5, 2020, 09:36:23
Deze kan je op maat laten maken bij Adeo, dat is geen enkel probleem.
Ook binnen zijn budget?

Is er eigenlijk ergens een prijslijst te vinden van die Adeo schermen?

vik

Nee die is er niet. Er zijn zoveel mogelijkheden en gaat gewoon op wens van de klant dus per offerte.

Ik heb ook al contact gehad.

Quote from: darkrunner on December  5, 2020, 10:07:40
Ook binnen zijn budget?

Is er eigenlijk ergens een prijslijst te vinden van die Adeo schermen?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

darkrunner

Net een pdf van adeo zelf gevonden met maten, prijs, types en opties
Best interessant Menno_M ook qua opties, aansluiting links, case color black zijn zelf gratis

MLCinema

Heb jarenlang een Ivisions tabtension gehad. Nu Adeo frame. Doek is vele malen mooier. Wat mij betreft een echte aanrader.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

vik

Stewart beheerst een speciale techniek voor het aanbrengen van de coating en voor die kwaliteit betaal je uiteindelijk ook wat meer. Ik heb nog nooit een glitter of vervelende bijwerking gezien op een ST 130 en binnen kort ga ik kennis maken met de G4. Ben zeer benieuwd.


Quote from: Guus2 on December  5, 2020, 03:29:39
Daar is helemaal geen discussie over. Het ging om exact te zijn om het "Cinema 4K Series projectiescherm", met typenummer: IV-TT230_16-9 uit maart 2018.
Zowel de benaming als het typenummer is nu anno 2020 exact hetzelfde gebleven als in 2018 op "projectieschermen".

Dit scherm had inderdaad een voorloper welke vervangen is door de "Cinema 4K Series", die had inderdaad nog een ergere hotspot, dat klopt. Maar mijn ervaring gaat dus over het huidige scherm. De huidige Cinema 4K Series is niet gewijzigd, er staat nergens iets over "een gewijzigd doek" op de productpagina. Indien een product enorm verbeterd wordt dan vermeld de fabrikant dat immers wel (wat ze dus ook gedaan hebben destijds).

Of het storend is verschilt echter per gebruiker; "home@the movies" is van mening dat het probleem er niet is, hij ziet het dus niet terwijl het er natuurlijk wel is (dit bedoeld je met "discussie"?).
Zo zijn er ook tal van mensen die geen enkele glitter in mijn Stewart doek zien(130 G3), dat terwijl Stewart zelf aangeeft dat het wél in het StudioTek 130 G3 doek zit, mede om die reden hebben ze de StudioTek 130 G4 ontwikkeld.
Echter zien 9 van de 10 kijkers deze glitter helemaal niet maar ik dus wel en zo ook ~10% van de andere kijkers(dit getal is een aanname, ik heb er geen poll over gezien maar wel zeer veel ervaringen op oa avsforums). Sommige mensen zien het pas na jaren kijken.

Oftewel het is niet zo "zwart wit" als menige op dit forum doen geloven.

Mijn aanraden is daarom om zelf te kijken naar een doek voordat je eentje koopt of, en als dit niet mogelijk is; duidelijk afspreken dat hij retour kan als het scherm niet bevalt. De positie van de bank en de projector is ook bepalend voor in hoeverre de hotspot zichtbaar is, dus op eigen locatie testen is het beste.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Guus2

Quote from: vik on December  7, 2020, 10:50:36
Stewart beheerst een speciale techniek voor het aanbrengen van de coating en voor die kwaliteit betaal je uiteindelijk ook wat meer. Ik heb nog nooit een glitter of vervelende bijwerking gezien op een ST 130 en binnen kort ga ik kennis maken met de G4. Ben zeer benieuwd.

Klopt, de meeste mensen valt het niet op. De glitter is hier ook zeker niet storend maar wel zichtbaar, vooral bij hele lichte scenes (luchten bijvoorbeeld). De kijkafstand maakt hiervoor ook uit(ik zit redelijk dicht op het scherm, "staand" verder weg zie ik het niet) en tevens de positie en afstand van de projector maakt uit heb ik begrepen. Een maat van mij zag het pas na 2 jaar. (en dat terwijl hij bijna wekelijks hier een film komt kijken!) Dat geeft wel aan hoe klein het "probleem" is, voor zoverre hier al over te spreken is. Maar bij de G4 is dit dus geheel opgelost.

Ik ben ook wel benieuwd naar de G4, ik heb er alleen nog maar goede dingen over gehoord. Laat je bevindingen maar weten, de G3 is immers al super ik ben benieuwd of de G4 nog mooier is(doorgemeten zeker, maar ik ben benieuwd naar het "verschil in de praktijk").

@reza; ik heb geen enkele ervaring met de vaste doeken van hivilux, ik heb van meerdere mensen begrepen dat de vaste schermen van hivilux van een ander kaliber zijn dan de tab tension schermen; dus ik geloof zeker dat deze geen zichtbare hotspot hebben.