Levensduur conus-speakers

Started by robbertt, October 21, 2020, 13:24:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robbertt

Dag forumleden , eigenlijk reageer ik op n zeer oud ( maar steeds actueel ) topic ; nl de levensduur van conus-luidsprekers . Ik ben in t bezit van 2 opstellingen ( 1x stereo , 1x home-cinema ) , stereo : elipson 1303 ( Foster band tweeter , polyester uitvoering , laatste serie met de grootste -inwendige woofer , destijds Fl 6500 ) home-cinema : 4 x Kef R700 /R 600 center . Heb natuurlijk eea uitgewisseld , de Elipson zijn voor stereo echt n stuk fraaier dan de Kef R700 . Echter , de Elipson 1303 FT zijn nu 30 jr oud , spelen de sterren vd hemel ( icm Musical Fidelity M6SI ) maar vanwege de leeftijd vraag ik me toch af wat de levensduur vd Elipson is . Heb onlangs de units gecheckt , niks bijz aan te zien , hebben rubber surrounds , ook deze zijn nog soepel . Vraag me af of t n voordeel is dat de woofer in de kast is gemonteerd en dus nooit -zon-licht zien. Punt is dat de midrange-units nog verkrijbaar zijn , vd woofers is dit n ander verhaal. De Elipsons spelen zo fraai dat ik deze niet wil vervangen ( bv de Kef R700, ook n zeer fraaie speaker speelt niet beter ) iemand op t forum die kijk heeft op de levensduur van conus-luidsprekers ? Alvast bedankt

FrankBe

Ik denk in de eerste plaats aan materiaalkeuze.

Ik heb hier in mijn living HT 4x Visaton TIW400 uit 1992 met papier conus en rubber surround en die spelen nog als nieuw. Daarentegen de Jamo Concert 11/D870 gekocht in 1998 met meer exotische magnesium/glasvezel woofers kon ik al vervangen in 2013 wegens verpulvering van het glasvezel composiet waarbij er gewoon gaten vielen in de magnesium laag ???

Mao

Denk dat veel te maken heeft met inderdaad zonlicht en ook vochtigheid in je luister omgeving. Rolranden zijn er ook in verschillende matrialen
en de ene zijn naar verloop van tijd vergaan en de ander nooit. Ik heb een set JBL luidsprekers die nu zo een 40 a 50 jaar oud is. Nu onlangs de rolranden vervangen ik denk dat dit nu voor de 3 keer is geweest. Rest van de luidspreker zoals conus nooit wat aan gedaan en verkeren in goede staat.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

jahtari

Ik heb zelf sinds een aantal maanden een set witte polyester 1303, met foster tweeters, maar ken de voorgeschiedenis niet en weet dus ook niet of er in de afgelopen 30 jaar aan gesleuteld is en of alles dus nog origineel is.

Top luidsprekers nog altijd, een design ikoon en ze klinken heerlijk.  :inlove:

Toen ik vroeger jong was had ik deze altijd willen hebben, maar kon ze nooit betalen....  :sadlike:

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub