Advies digitale streamer (dus zonder ingebouwde)

Started by Woodroww, November 26, 2020, 17:33:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Quote from: Woodroww on November 28, 2020, 02:46:25
Neem aan dat je dan de USB uitgang van de NUC gaat gebruik. Want ik denk niet dat er een coax SPDIF op zit?

ja, de usb naar de Hex.


Met vriendelijke groet,

Kermy

katwax

Quote from: kermy on November 27, 2020, 19:32:09
Vanmiddag de knoop doorgehakt en een passief gekoelde NUC besteld.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Dit omdat je Roon wil gebruiken?
Roon ziet er goed uit en de gui werkt makkelijk, maar hoewel je RoPieee wel kan gebruiken als endpoint heb je nog steeds een pc(of krachtige NAS) nodig om als Roon Core te dienen.
Heb het overwogen om hiervoor een NUC te kopen om die dan zowel als Core en endpoint in te zetten, maar als ik hierbij dan nog is de kosten voor Roon tel kwam ik altijd tot de vraag is Roon deze kost wel waard, zeker aangezien ik geen Tidal of Qobuz gebruik.
Er is ook nog  Elac Discovery music server met Roon essentials als alternatief, maar dan mis je enkele Roon functies (DSD playback, Roon DSP, max 15000nummers, ...) maar dit wordt onderhouden door Elac dus bij updates van Roon zijn deze daarom niet (direct)beschikbaar in deze versie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

kermy

Quote from: katwax on November 28, 2020, 14:36:42
Dit omdat je Roon wil gebruiken?
Roon ziet er goed uit en de gui werkt makkelijk, maar hoewel je RoPieee wel kan gebruiken als endpoint heb je nog steeds een pc(of krachtige NAS) nodig om als Roon Core te dienen.
Heb het overwogen om hiervoor een NUC te kopen om die dan zowel als Core en endpoint in te zetten, maar als ik hierbij dan nog is de kosten voor Roon tel kwam ik altijd tot de vraag is Roon deze kost wel waard, zeker aangezien ik geen Tidal of Qobuz gebruik.
Er is ook nog  Elac Discovery music server met Roon essentials als alternatief, maar dan mis je enkele Roon functies (DSD playback, Roon DSP, max 15000nummers, ...) maar dit wordt onderhouden door Elac dus bij updates van Roon zijn deze daarom niet (direct)beschikbaar in deze versie.

Het nemen van een account op Qobuz is de trigger geweest van de zaak. Er ontstonden toen bedieningsproblemen met de mini in combinatie met BubbleDS. Daar waar BubbleDS altijd goed werkte met de lokaal opgeslagen muziek ging dat niet vlekkeloos met Qobuz.

En zoals wel meer in onze hobby, van het een komt het ander. Ik heb nu een Innuos zen mini mk3 met bijbehorende Keces P8 voeding op bezoek. Ik moet het nog aansluiten, maar dan moet nog blijken of dit beter is dan de Aries mini of niet.

In ieder geval krijg ik via de Innuos een inzicht in de huidige stand van zaken met streamers.

Maar omdat Roon via zijn app al mijn bedieningsproblemen zou oplossen, en ik dat wel wil proberen, bracht mij dat bij de aanschaf van een NUC. Deze zal en de server, en het endpoint gaan draaien.
Connectiviteit zal of via wifi gaan, zoals nu ook bij de mini, of ik moet er een netwerkaansluiting naartoe trekken, dat moet ik nog maar zien.

Over de vermeende voordelen van de ene ten opzichte van de andere connectie lopen allerlei discussies op vele plaatsen, en dat geeft al aan dat het niet zo zwart wit is als misschien gedacht.


Met vriendelijke groet,

Kermy

katwax

Quote from: kermy on November 28, 2020, 19:19:11
Het nemen van een account op Qobuz is de trigger geweest van de zaak. Er ontstonden toen bedieningsproblemen met de mini in combinatie met BubbleDS. Daar waar BubbleDS altijd goed werkte met de lokaal opgeslagen muziek ging dat niet vlekkeloos met Qobuz.

En zoals wel meer in onze hobby, van het een komt het ander. Ik heb nu een Innuos zen mini mk3 met bijbehorende Keces P8 voeding op bezoek. Ik moet het nog aansluiten, maar dan moet nog blijken of dit beter is dan de Aries mini of niet.

In ieder geval krijg ik via de Innuos een inzicht in de huidige stand van zaken met streamers.

Maar omdat Roon via zijn app al mijn bedieningsproblemen zou oplossen, en ik dat wel wil proberen, bracht mij dat bij de aanschaf van een NUC. Deze zal en de server, en het endpoint gaan draaien.
Connectiviteit zal of via wifi gaan, zoals nu ook bij de mini, of ik moet er een netwerkaansluiting naartoe trekken, dat moet ik nog maar zien.

Over de vermeende voordelen van de ene ten opzichte van de andere connectie lopen allerlei discussies op vele plaatsen, en dat geeft al aan dat het niet zo zwart wit is als misschien gedacht.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Innuos is op dit moment een nieuwe speler op de markt van streamers en lijkt zowaar weer een stap verder te zijn als de concurrenten (of allevast de marketing?). Begrijp je keuze ook voor Roon, op zich heb ik het al gebruikt en het is zeker een goede interface, maar Innuos heeft zijn eigen software toch?
Gaat het dan een keuze worden tussen de Innuos en de NUC met Roon, want als ik het goed begrijp gaan beide zelfde doen.

Misschien dat ik in de toekomst wel nog eens ga vergelijken met de streamers, maar heb dit nu al enkele malen gedaan op de huidige setup en kwam steeds tot dezelfde conclusie dat ik nauwelijks (geen) verschil kon waarnemen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

kermy

Quote from: katwax on November 28, 2020, 20:06:37
Innuos is op dit moment een nieuwe speler op de markt van streamers en lijkt zowaar weer een stap verder te zijn als de concurrenten (of allevast de marketing?). Begrijp je keuze ook voor Roon, op zich heb ik het al gebruikt en het is zeker een goede interface, maar Innuos heeft zijn eigen software toch?
Gaat het dan een keuze worden tussen de Innuos en de NUC met Roon, want als ik het goed begrijp gaan beide zelfde doen.

Misschien dat ik in de toekomst wel nog eens ga vergelijken met de streamers, maar heb dit nu al enkele malen gedaan op de huidige setup en kwam steeds tot dezelfde conclusie dat ik nauwelijks (geen) verschil kon waarnemen.

Ik ben dan ook reuze benieuwd naar die Innuos, en wat deze brengt. Als ik zie wat ik bereikte met het vervangen van de originele prut voeding van de mini door een iets mindere prut Ifi Ipower voediing, dat hoorde je namelijk wel.

De nuc is besteld, die ga ik gewoon gebruiken, of als server en endpoint in Roon, en als de streamer functie tegenvalt op usb, dan gaat de nuc als server in de meterkast en kan de mini altijd nog als endpoint dienst doen.

De bediening gaat dan in alle gevallen via de Roon app plaatsvinden.


Met vriendelijke groet,

Kermy

pvd_66

Quote from: kermy on November 27, 2020, 19:32:09
Vanmiddag de knoop doorgehakt en een passief gekoelde NUC besteld.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Leuk, gefeliciteerd!
Maar waarom niet de Allo USBridge Signature?

Ben ook op zoek naar een vervanger van mn Aries mini. Ben benieuwd naar je bevindingen ook van de innuos.
Die is meteen wel gelijk een stuk duurder dan een Allo. Zou je dat prijsverschil horen als je een goed dac hebt?
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

pvd_66

#31
Quote from: katwax on November 27, 2020, 10:10:17
Heb zelf de Allo USBridge Signature met Shanti (enkel usb, dus zonder de Digione), ben er zeer tevreden van gebruik zelf moOde. DSD afspelen werkt zonder problemen en de streamer is zeer betrouwbaar, op het geluid is niets aan te merken.

Ik verwacht het haast wel maar lees alleen maar over Qobus en Tidal, maar Deezer kan je er toch ook gewoon op installeren?
Is er nog een alternatief voor moode?

Ik ben nieuw in deze streamer wereld en zit nog vol vragen  ;D
Heb toen jou Ayre dac overgenomen, nog steeds erg tevreden over  ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

katwax

Quote from: pvd_66 on November 28, 2020, 21:24:29
Leuk, gefeliciteerd!
Maar waarom niet de Allo USBridge Signature?

Ben ook op zoek naar een vervanger van mn Aries mini. Ben benieuwd naar je bevindingen ook van de innuos.
Die is meteen wel gelijk een stuk duurder dan een Allo. Zou je dat prijsverschil horen als je een goed dac hebt?
Op die laatste vraag kan ik alleen maar antwoorden, met testen met zowel de Ayre DAC als de Kii DAC dat ik tot nu toe weinig (geen) verschil kon horen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

bva

Quote from: doorofnight on November 27, 2020, 22:03:27
Mooie aankoop!

Wat je  nog kan overwegen is om eerst gratis Daphile te installeren om de geluidskwaliteit van je NUC te testen. Bevalt dat goed, dan kan je altijd nog duurdere software met meer functionaliteit kopen.

Heb je voorbeelden van dat soort software?
Ik heb zelf 'EUPHONY OPERATING SYSTEM' geprobeerd maar daar zitten bugs in en is vrij prijzig. Verder moet je de HQplayer plugin er apart bij kopen voor 240 Euro.

De geluidskwaliteit van Daphile op een nuc is best goed maar heeft soms problemen.

vergeerr72

Quote from: bva on November 28, 2020, 22:07:02
Heb je voorbeelden van dat soort software?
Ik heb zelf 'EUPHONY OPERATING SYSTEM' geprobeerd maar daar zitten bugs in en is vrij prijzig. Verder moet je de HQplayer plugin er apart bij kopen voor 240 Euro.

De geluidskwaliteit van Daphile op een nuc is best goed maar heeft soms problemen.
Ik draai volumio op een oude laptop. Klinkt goed en draait stabiel.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

kermy

Quote from: pvd_66 on November 28, 2020, 21:24:29
Leuk, gefeliciteerd!
Maar waarom niet de Allo USBridge Signature?

Ben ook op zoek naar een vervanger van mn Aries mini. Ben benieuwd naar je bevindingen ook van de innuos.
Die is meteen wel gelijk een stuk duurder dan een Allo. Zou je dat prijsverschil horen als je een goed dac hebt?

Omdat ik wil luisteren en niet wil sleutelen, even gechargeerd gesteld natuurlijk. En met het Roon os op een nuc leek me dat minder spelen dan met een linux versie op de Allo. Trouwens, ik heb een mail gestuurd, en nooit meer iets van hen gehoord, dat is niet wat ik zoek in een leverancier.



Met vriendelijke groet,

Kermy

katwax

Quote from: pvd_66 on November 28, 2020, 21:26:13
Ik verwacht het haast wel maar lees alleen maar over Qobus en Tidal, maar Deezer kan je er toch ook gewoon op installeren?
Is er nog een alternatief voor moode?

Ik ben nieuw in deze streamer wereld en zit nog vol vragen  ;D
Heb toen jou Ayre dac overgenomen, nog steeds erg tevreden over  ;D
Die Ayre is wel een steengoede DAC en mijn mening is dat zo'n DAC geen baat heeft bij een "betere" streamer, als die zijn bits maar krijgt de rest doet de DAC wel :)
moOde kan zowel Tidal als Qobuz volgens mij, als je bubbleupnp gebruikt (mconnect op IOS). piCorePlayer en Ropieee kan je ook is bekijken.

Ik verwacht echter dat binnenkort er wel een plugin zal komen voor Tidal connect te ondersteunen en dan ga je dit zien opduiken in allerlei Pi OS versies. Vergelijkbaar met de Spotify connect.
De beste integratie met Tidal die ik tot nu toe heb gezien is Roon.

Deezer heb ik geen idee, als ze upnp ondersteunen kan je daar ook bubbleupnp voor gebruiken volgens mij.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

pvd_66

Quote from: kermy on November 28, 2020, 22:21:44
Omdat ik wil luisteren en niet wil sleutelen, even gechargeerd gesteld natuurlijk. En met het Roon os op een nuc leek me dat minder spelen dan met een linux versie op de Allo. Trouwens, ik heb een mail gestuurd, en nooit meer iets van hen gehoord, dat is niet wat ik zoek in een leverancier.



Met vriendelijke groet,

Kermy

Groot gelijk, bij mij moet het eigenlijk ook meteen doen.
Ik gebruik eigenlijk alleen streamingsdiensten, dus hoef geen gebruik te maken van geripte cd's enz.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

pvd_66

Quote from: katwax on November 28, 2020, 22:31:23
Die Ayre is wel een steengoede DAC en mijn mening is dat zo'n DAC geen baat heeft bij een "betere" streamer, als die zijn bits maar krijgt de rest doet de DAC wel :)
moOde kan zowel Tidal als Qobuz volgens mij, als je bubbleupnp gebruikt (mconnect op IOS). piCorePlayer en Ropieee kan je ook is bekijken.

Ik verwacht echter dat binnenkort er wel een plugin zal komen voor Tidal connect te ondersteunen en dan ga je dit zien opduiken in allerlei Pi OS versies. Vergelijkbaar met de Spotify connect.
De beste integratie met Tidal die ik tot nu toe heb gezien is Roon.

Deezer heb ik geen idee, als ze upnp ondersteunen kan je daar ook bubbleupnp voor gebruiken volgens mij.

Ja precies ook mijn gedachte met de dac, daarom wil ik eigenlijk een zo eenvoudig mogelijke streamer.
Ter afwisseling wil ik Deezer gebruiken en dat kan niet op de Aries Mini.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

pvd_66

Quote from: Xander32 on November 29, 2020, 12:07:19
No nonsense streamer voor een schappelijke prijs:

https://www.alpha-audio.nl/review/review-nuprime-omnia-wr-1-streamer/

Ja klopt, had er al eens naar gekeken maar kwam erachter dat deze geen usb out heeft. Mijn dac heeft alleen usb in.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

vergeerr72

Quote from: Woodroww on November 26, 2020, 18:10:35
Ik had al besteld maar het stond in back order. Na de start van de Black Friday aanbieding het verschil teruggekregen. Weet niet of hier winkelnamen mogen worden genoemd, maar het verdient een pluim  :pompom:
Is die van jou ook eindelijk onderweg @Woodroww? Ik kreeg vandaag een mailtje van PostNL dat hij op 28 november wordt geleverd[emoji848]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Spijkie

Quote from: kermy on November 28, 2020, 20:18:28
Ik ben dan ook reuze benieuwd naar die Innuos, en wat deze brengt. Als ik zie wat ik bereikte met het vervangen van de originele prut voeding van de mini door een iets mindere prut Ifi Ipower voediing, dat hoorde je namelijk wel.

De nuc is besteld, die ga ik gewoon gebruiken, of als server en endpoint in Roon, en als de streamer functie tegenvalt op usb, dan gaat de nuc als server in de meterkast en kan de mini altijd nog als endpoint dienst doen.

De bediening gaat dan in alle gevallen via de Roon app plaatsvinden.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Hallo Kermy,

Ik lees dit topic nu pas maar kan ik ergens je bevindingen lezen van de Innuos in vergelijking met de Aries mini?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

kermy

Quote from: Spijkie on August 28, 2021, 07:35:22
Hallo Kermy,

Ik lees dit topic nu pas maar kan ik ergens je bevindingen lezen van de Innuos in vergelijking met de Aries mini?

Gr Spijkie

Kijk hier eens,

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=177737.msg3419816#msg3419816



Met vriendelijke groet,

Kermy