Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Hoe is het verloop van de midrange na de wisselfrequentie? Vandaar dat ik geïnteresseerd was in close range metingen.

Koen K

Sorry, ik ben nog niet aan extra metingen toegekomen, en ik meet een cardioïde kast over het algemeen niet nearfield. Dit zijn in elk geval de correcties die erop zitten.   :smile:

toetertje


Timvg

Quote from: Koen K on April 29, 2021, 12:01:32
Sorry, ik ben nog niet aan extra metingen toegekomen, en ik meet een cardioïde kast over het algemeen niet nearfield. Dit zijn in elk geval de correcties die erop zitten.   :smile:

Ik bedoel dan ook niet als geheel, maar echt de individuele drivers. In een verleden eens iets gelijkaardig meegemaakt waarbij bleek dat de mid/woofer een subtiele break-up piek bleef vertonen na het filter (kwam er niet echt uit in de metingen van het volledige systeem). Daarvoor is een close-field meting dan wel praktisch. Door daar vervolgens dan nog één en ander aan te passen was het hoorbare euvel van de baan :)

Koen K

Gehoormatig lijkt het er niet op dat het geluid uit de midwoofer komt, maar inderdaad, het is wel iets om uit te sluiten.

Rob_Dingen

Ik verwacht niet dat het in de woofer zit die opslingering zit rond de 3kHz.
Het kan ook de aansluiting van de baffle op de tweeter zijn of inderdaad resonantie.
Maar toch zou ik eens testen om de extreme correcties eens uit te zetten en te luisteren.
De correctie zit wel hoog en ik verwacht wat je hoort tussen de 4.000 en 10.000Hz zit.

Rob

Koen K

Inderdaad, ik denk dat het klopt wat je zegt. Ik heb nu even geen tijd om ermee verder te gaan, maar wordt vervolgd :smile:

Kwabbernoot

Hoe gaat het hier? Al een tijd niets nieuws meer gelezen.

Groeten...

Koen K

Ja, ik heb domweg geen tijd gehad om ermee verder te gaan. Dus geen nieuws te melden...

Contour


Timvg