Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Goed dat de mic is uitgesloten. Je gaat er wel achterkomen. Je bent er bijna, nog een klein stukje.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Misschien resoneert de aluminium baffle? Eventueel aan de achterkant met bitumen verzwaren?

Koen K

Quote from: chansig on April 25, 2021, 12:01:19
Goed dat de mic is uitgesloten. Je gaat er wel achterkomen. Je bent er bijna, nog een klein stukje.

Uiteindelijk kom ik er inderdaad wel achter, en op zich ook leuk om weer wat te leren. Maar ook wel een beetje irritant dat er iets onverwachts aan de hand is.  ;D

Quote from: Contour on April 25, 2021, 12:02:33
Misschien resoneert de aluminium baffle? Eventueel aan de achterkant met bitumen verzwaren?

Ja, dat zou ik me ook nog kunnen voorstellen. Op zich fijn als dat het is, want dan zou het ook redelijk makkelijk te verhelpen moeten zijn.

Tabcam

Quote from: chansig on April 25, 2021, 11:22:46
Je mag van mij gaan luisteren...maar het zit niet in de opname. Dat hebben we al vastgesteld.

Tycho Kodoku bij 1.13/1.14/1.15

Gr. Hans
Ik hoor daar wel 'vervorming' in de opname. Begint vlak ervoor al in de instrumenten. Althans, als dat is wat je bedoeld. Haar stem is daar echt anders als in de rest van het nummer.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Timvg

Heb je ook een nearfield meting van mid en tweeter apart? ( zo goed als tegen membraan aan)

Timvg

Quote from: Koen K on April 25, 2021, 09:24:08
Ik geloof dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt

Ik dacht een licht rijzende trend te zien in de on-axis curve, maar die heb je dus al aangepast.

Koen K

#331
Quote from: Timvg on April 25, 2021, 20:53:06
Heb je ook een nearfield meting van mid en tweeter apart? ( zo goed als tegen membraan aan)

Nee, maar kan ik morgen wel even maken.

Ik werd er op het ZBA-forum op gewezen dat die resonanties in de CSD-plot precies overeenkomen met de plekken waarop het afstraalgedrag ook niet helemaal netjes is. Het feit dat dit in de testbaffle niet voorkwam wijst er wel een beetje op dat het met het materiaal te maken heeft en niet met de geometrie. Dus resonantie van de baffle is m.i. de eerste verdachte. Redelijk bizar om dat bij deze frequenties tegen te komen, maar het is ook een redelijk bizarre baffle. Het goede nieuws is dat het probleem bij dergelijke frequenties relatief gemakkelijk te verhelpen zou moeten zijn. Ik ga nu eerst eens wat spelen met mechanische ontkoppeling van tweeter en baffle, in combinatie met dempingsmateriaal. Kijken wat dat oplevert.

Quote from: Timvg on April 25, 2021, 20:54:53
Ik dacht een licht rijzende trend te zien in de on-axis curve, maar die heb je dus al aangepast.

Inderdaad, maar het klinkt ook niet als een verschil zoals dat veroorzaakt wordt door een heel subtiele shelf in het hoog..

chansig

#332
Quote from: TabCam on April 25, 2021, 20:33:01
Ik hoor daar wel 'vervorming' in de opname. Begint vlak ervoor al in de instrumenten. Althans, als dat is wat je bedoeld. Haar stem is daar echt anders als in de rest van het nummer.

Even laten weten waar waar is. En in de tussentijd via de hoofdtelefoon beluisteren.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

#333
Als je er tegenaan tikt, hoor je de baffle dan nazingen zoals een stemvork?

Koen K

Nee, totaal niet, daarom had ik het in eerste instantie ook niet vermoed.

Geert (gvc)

Quote from: Koen K on April 25, 2021, 21:19:06Ik werd er op het ZBA-forum op gewezen dat die resonanties in de CSD-plot precies overeenkomen met de plekken waarop het afstraalgedrag ook niet helemaal netjes is. Het feit dat dit in de testbaffle niet voorkwam wijst er wel een beetje op dat het met het materiaal te maken heeft en niet met de geometrie.
En is de overgang tussen de tweeter en baffle identiek met het prototype (afwerking overgang en diepte positie membraam)?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Koen K

Ja, alles zou zo goed als identiek moeten zijn, als in: verschillen van maximaal een paar tienden van een millimeter.

Tabcam

Quote from: chansig on April 25, 2021, 21:20:25
Even laten weten waar waar is. En in de tussentijd via de hoofdtelefoon beluisteren.

Gr. Hans
De track 'Ghost of Kodoky(Tycho Remix)' begint met best veel ruis, beetje lp-achtig. Op 1:13-1:15 heeft de damesstem een flinke vibratie/tremelo en gebeurt iets ervoor en tijdens ook iets anders "raars" op de achtergrond. Hoor het zowel met de gesloten Dan Clark Audio als de open Sundara.

Heb het ook nog even op SoundCloud getest en hoor het effect dan minder duidelijk.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koen K

Het klinkt inderdaad verre van clean, zowel op mijn Genelecs als op de koptelefoon, als is het op die laatste een stuk droger.

Hoe dan ook, dit laat m.i. vooral zien hoe lastig het is om op basis van dergelijke dingen geluidskwaliteit te evalueren. Vroeger was ik vaak vrij obsessief bezig met luisteren naar geluidjes die dan ergens in een of andere muzikaal oninteressante track zaten. Eerst een paar minuten luisteren naar een nummer dat je eigenlijk niet hoeft te horen, hopen dat er niemand kucht tijdens dat ene pingeltje of basloopje waar het om gaat, en vervolgens de vraag of de set al dan niet goed was van dat éne geluidje af laten hangen.

Tegenwoordig luister ik gewoon naar muziek, en als me niks in negatieve zin opvalt is het goed. Helaas kunnen ook vrij kleine probleempjes me in negatieve zin op te vallen.  :happy:

chansig

De ruis klopt. Ws bewust gedaan. Het moet klinken als een plaat.  :D

Het ietwat gekke in de stem hoor ik hier thuis niet en ook niet via de koptelefoon bij koen. Wel via zijn speakers. Op het overige heb ik bij Koen niet zo gelet. Alleen die 1.13/14/15.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: chansig on April 26, 2021, 12:13:55
De ruis klopt. Ws bewust gedaan. Het moet klinken als een plaat.  :D

Het ietwat gekke in de stem hoor ik hier thuis niet en ook niet via de koptelefoon bij koen. Wel via zijn speakers. Op het overige heb ik bij Koen niet zo gelet. Alleen die 1.13/14/15.

Gr. Hans
Speel je met Spotify af? Heb zelf zowel Tidal als Soundcloud geprobeerd en beide waren te horen, met Tidal wel duidelijker. Gebruik zelf geen Spotify maar zal kijken of dat een andere versie kan zijn, alhoewel het me sterk lijkt.

Lijkt me wel een indicatie dat jullie op de goede weg zijn, je hoort vervormingen die er hoogstwaarschijnlijk wel zijn :clapping:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Spotify. Zou kunnen dat het een andere opname is geen idee.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

FrankBe

Quote from: Koen K on April 26, 2021, 10:38:05
Het klinkt inderdaad verre van clean, zowel op mijn Genelecs als op de koptelefoon, als is het op die laatste een stuk droger.

Hoe dan ook, dit laat m.i. vooral zien hoe lastig het is om op basis van dergelijke dingen geluidskwaliteit te evalueren. Vroeger was ik vaak vrij obsessief bezig met luisteren naar geluidjes die dan ergens in een of andere muzikaal oninteressante track zaten. Eerst een paar minuten luisteren naar een nummer dat je eigenlijk niet hoeft te horen, hopen dat er niemand kucht tijdens dat ene pingeltje of basloopje waar het om gaat, en vervolgens de vraag of de set al dan niet goed was van dat éne geluidje af laten hangen.

Tegenwoordig luister ik gewoon naar muziek, en als me niks in negatieve zin opvalt is het goed. Helaas kunnen ook vrij kleine probleempjes me in negatieve zin op te vallen.  :happy:

Misschien de nieuwste London Grammar//Californian Soil beluisteren? Misschien bevat het nieuwe album minder digitale clipping dan de vorige releases?

Ik krijg al faalangst voor mijn volgende project na dit alles te lezen  ;D

Koen K

Nergens voor nodig  :smile:

Het maken van een nieuw ontwerp brengt altijd dit soort dingetjes met zich mee. Eigenlijk ook wel leuk, want leerzaam. Uiteindelijk los je het op en dan heb je dubbele voldoening.

Iets nabouwen is makkelijker, en als je er dan iets aan hoort dat je niet verwacht had kun je het bovendien rationaliseren door te denken dat het bij het ontwerp / de drivers / weet ik wat hoort. Maar daar zit wat mij betreft dan weer weinig uitdaging in.

Geert (gvc)

Quote from: FrankBe on April 27, 2021, 18:37:20
Misschien de nieuwste London Grammar//Californian Soil beluisteren? Misschien bevat het nieuwe album minder digitale clipping dan de vorige releases?
Heb er nog geen analyser op losgelaten maar ook het nieuwe album is ook platgecompreseerd. Zeker geen referentiemateriaal.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

FrankBe

Quote from: Geert (gvc) on April 27, 2021, 18:53:29
Heb er nog geen analyser op losgelaten maar ook het nieuwe album is ook platgecompreseerd. Zeker geen referentiemateriaal.

Hier al wat info: DR9 https://dr.loudness-war.info/album/list?artist=London%20Grammar

En wij maar moeite doen om de beste speakers te bouwen aangestuurd door de best mogelijke componenten  ;D

FrankBe

#346
Quote from: Koen K on April 27, 2021, 18:49:13
Nergens voor nodig  :smile:

Het maken van een nieuw ontwerp brengt altijd dit soort dingetjes met zich mee. Eigenlijk ook wel leuk, want leerzaam. Uiteindelijk los je het op en dan heb je dubbele voldoening.

Iets nabouwen is makkelijker, en als je er dan iets aan hoort dat je niet verwacht had kun je het bovendien rationaliseren door te denken dat het bij het ontwerp / de drivers / weet ik wat hoort. Maar daar zit wat mij betreft dan weer weinig uitdaging in.

Ik wil ook echt zelf aan de slag. Niet met een zelf ontworpen waveguide en het cardioïde principe, waarvoor overigens zeer veel respect  :worship:, maar eerder met makkelijker componenten ;)

scrutinizer

Quote from: FrankBe on April 27, 2021, 19:19:46
Hier al wat info: DR9 https://dr.loudness-war.info/album/list?artist=London%20Grammar

En wij maar moeite doen om de beste speakers te bouwen aangestuurd door de best mogelijke componenten  ;D
Het doel heiligt de middelen.......de middelen het doel. :yinyang:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Koen kun je laten zien wat voor correcties er op de tweeter zitten.
De grafiek uit hypex filter design.

Rob

Koen K

#349
Zeker, zie hier. Je ziet behalve compensatie voor de hoornloading van de waveguide ook wat kleine correcties om de response ongeveer 5-10° off axis vlak te trekken, dat is in dit geval gunstiger voor de power response dan on axis vlak trekken.

Ik bedenk me nu trouwens wat anders: het zal toch niet zo zijn dat de Hypex over z'n nek gaat als je met je correcties boven de 0 dB uitkomt? EDIT: Nee, volgens mij niet.