Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on April 20, 2021, 20:06:02
Bij mijn Earthworks M50 zit een een calibratie file bij niet zo zeer voor de frequentie dat is redelijk vlak
Dat geloof ik best. Maar die ECM8000-achtige modellen wijken in het hoog sowieso af door de diameter van het electret element en het beschermrooster. En het diepste laag halen ze ook niet als ik me niet vergis.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Quote from: Geert (gvc) on April 20, 2021, 20:13:07
Dat geloof ik best. Maar die ECM8000-achtige modellen wijken in het hoog sowieso af door de diameter van het electret element en het beschermrooster. En het diepste laag halen ze ook niet als ik me niet vergis.
Klopt precies zeker in het laag wijken ze veel af.

Rob

Tabcam

Quote from: Koen K on April 20, 2021, 19:52:23
Het probleem is dat je het niet weet tot je het gecontroleerd hebt :happy:  Het zou best kunnen dat mijn Behringer ook redelijk vlak is, maar er zijn schijnbaar ook exemplaren die er meer dan 5 dB naast zitten in het hoog en laag. Overigens geven die dan over het algemeen wel te véél hoog en te weinig laag, wat weer in tegenspraak is met wat ik denk te horen.
Er zit vrij weinig verschil tussen een Umik-1 met kalibratie en de Presonus PRM-1. Een Umik-1 is gemakkelijker qua instellen (kalibratiebestand en gaan) en de bij de PreSonus moet je het SPL niveau instellen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koen K

Quote from: Rob_Dingen on April 20, 2021, 19:56:25
Je zou je microfoon op kunnen sturen en een calibratie file van kunnen laten maken dat word ook besproken in het draadje op zelfbouw forum.

Inderdaad, die Duitse kalibratieclub ziet er wel interessant uit. Voor die 25 euro altijd eens te proberen.

Quote
Zeg niet dat het niet kan maar zou het raar vinden als je kamer daar zoveel energie toevoegt.

Ik weet het niet. Ik weet alleen dat het hier akoestisch nou ook weer niet geweldig voor elkaar is  ;)

jahtari

Quote from: Koen K on April 20, 2021, 20:25:03
Ik weet het niet. Ik weet alleen dat het hier akoestisch nou ook weer niet geweldig voor elkaar is  ;)
Mijn aanbod staat nog steeds om ze tegen kostprijs over te nemen  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

chansig

Zaterdag ga ik ze zien en horen. Erg benieuwd. Volgens mij zijn mijn units er nog niet. Tenminste nog geen bericht van de winkel ontvangen dat ze opgestuurd gaan worden.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Spannend  8)

En als het nu (erg ) tegenvalt ?

Denk het bijna niet aan de kennis en kunde die erin gestoken is.

chansig

Dan mag Jahatari ze kopen en blijf ik bij de JBL's.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#308
De speakers vandaag voor het eerst irl gezien en gehoord. Eerste indruk wat een joekels, wat zien ze er mooi uit en wat klinken ze al goed. Voor Koen was het ook even een extra paar oren om mee te luisteren want iets in het hoog zinde hem niet. De metingen laten dit niet echt zien. Die zien er namelijk gewoon keurig uit. Maar ook deze oren hoorde iets van versmering in het hoog. In eerst instantie viel het niet echt op maar na een paar minuten begint het op te vallen. Iets te vel en bij 1 nummer leek er een soort van resonantie te zijn. We zijn er niet achter gekomen wat het nu is, maar dat er iets is dat is duidelijk. Gaat Koen wel achter komen of is het nu achterkomen.  :D

Voor de rest een heerlijk a,b,c boek met de jongste spruit doorgenomen. Verrassend lastig maar wel leuk. Vervolgens heerlijke spare ribs en wat gekeuvel over belangrijke en minder belangrijke thema's.

Tijd voor een BBQ !!!!!!

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Zit het niet in het nummer? Zo af en toe hoor ik ook dingen die gewoon niet goed zijn opgenomen. Een goed voorbeeld is Buena Vista Social Club presents Ibrahim Ferrer - Silencio. Fraai opgenomen maar dan is er voor de vrouw een microfoon genomen die vervormt. Tenminste, zo klinkt het. Welk nummer was het?

Maar mooi dat ze nu al goed klinken. Was ik eerlijk gezegd ook niet bang voor. Hoe was de bas?

Groeten...

morca

Quote from: Geert (gvc) on April 20, 2021, 20:13:07
Dat geloof ik best. Maar die ECM8000-achtige modellen wijken in het hoog sowieso af door de diameter van het electret element en het beschermrooster. En het diepste laag halen ze ook niet als ik me niet vergis.
Mijn Emc werkt prima.
Wel eens getest naast een Umik1.
De curve,s lagen op elkaar.
Beide met calibratie bestand.

Timvg

Quote from: chansig on April 24, 2021, 22:56:18
De speakers vandaag voor het eerst irl gezien en gehoord. Eerste indruk wat een joekels, wat zien ze er mooi uit en wat klinken ze al goed. Voor Koen was het ook even een extra paar oren om mee te luisteren want iets in het hoog zinde hem niet. De metingen laten dit niet echt zien. Die zien er namelijk gewoon keurig uit. Maar ook deze oren hoorde iets van versmering in het hoog. In eerst instantie viel het niet echt op maar na een paar minuten begint het op te vallen. Iets te vel en bij 1 nummer leek er een soort van resonantie te zijn. We zijn er niet achter gekomen wat het nu is, maar dat er iets is dat is duidelijk. Gaat Koen wel achter komen of is het nu achterkomen.  :D

Voor de rest een heerlijk a,b,c boek met de jongste spruit doorgenomen. Verrassend lastig maar wel leuk. Vervolgens heerlijke spare ribs en wat gekeuvel over belangrijke en minder belangrijke thema's.

Tijd voor een BBQ !!!!!!

Gr. Hans

Ik zie dat de regressie van het LW zo goed als 0 bedraagt (vlak dus). Het is misschien de moeite waard om eens een klein shelf filter toe te passen om een (licht) neergaande trend te creëren zodat de regressie van de on-axis curve vlak bedraagt. Het valt niet zozeer op omdat er waarschijnlijk een klein beetje diffractie elementen meespelen, maar volgens mij heeft de on-axis curve uit post #282 een stijgende trend.

chansig

Quote from: Kwabbernoot on April 24, 2021, 23:20:47
Zit het niet in het nummer? Zo af en toe hoor ik ook dingen die gewoon niet goed zijn opgenomen. Een goed voorbeeld is Buena Vista Social Club presents Ibrahim Ferrer - Silencio. Fraai opgenomen maar dan is er voor de vrouw een microfoon genomen die vervormt. Tenminste, zo klinkt het. Welk nummer was het?

Maar mooi dat ze nu al goed klinken. Was ik eerlijk gezegd ook niet bang voor. Hoe was de bas?

Groeten...

Nee, zat/zit niet in het nummer. We hebben het ook via de laptop nagecheckt.  Tycho - Ghost of Kodoku. Weet de tijd niet meer helemaal. Bas heb ik eerlijk gezegd niet zo op gelet. Het zit dus wel goed anders was er wel iets opgevallen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Koen heeft gisteren een paar dB afgezwakt en dat hielp al tegen de algehele velheid. Maar dat ene rare in Tycho bleef.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Ik had ook nog de UMIK meegenomen maar die kreeg Koen niet op een fatsoenlijke manier aan het meten. Dus uiteindelijk weinig opgeleverd. Volgens mij gaat Koen zijn mic opsturen ter kalibratie om die factor uit te sluiten. En anders wordt het zoeken tot hij ws een ons weegt.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour


chansig

En wederom geconcludeerd dat die corona poep heel snel afgelopen moet zijn. Dan kunnen we aan de BBQ en de flauwe grappen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Quote from: Timvg on April 25, 2021, 08:43:32
Ik zie dat de regressie van het LW zo goed als 0 bedraagt (vlak dus). Het is misschien de moeite waard om eens een klein shelf filter toe te passen om een (licht) neergaande trend te creëren zodat de regressie van de on-axis curve vlak bedraagt. Het valt niet zozeer op omdat er waarschijnlijk een klein beetje diffractie elementen meespelen, maar volgens mij heeft de on-axis curve uit post #282 een stijgende trend.

Ik geloof dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt, maar ik heb het al ietsjes aangepast om inderdaad een licht neergaande respons te krijgen. Dat is inderdaad een verbetering, maar ik ben er volgens mij nog niet helemaal. Eerst maar eens uitsluiten dat het fout gaat met de metingen, daarna verder zoeken.

Quote from: Contour on April 25, 2021, 09:07:14
Crossover op de tweeter al hoger gezet?

Ja, dat heb ik al geprobeerd, maar dat leverde niks op.

chansig

#318
Trouwens wel raar hoe mijn brein werkt (en bij erover praten blijkt die van Koen ook zo te werken). Toen we dat Tycho nummer zaten te luisteren en ik dus hoorde: He dat klopt niet. Slaat vrijwel direct de twijfel toe of het klopt wat ik zeg: He dat klopt niet. Dus dan moet je het gaan uitsluiten en dat doe je dan in dit geval door een hoofdtelefoon aan te sluiten en dan vast te stellen: He dat klopt dus inderdaad niet.

Op de een of andere manier heb ik dus niet het volledige vertrouwen in mijn geheugen en kan je 2 dingen doen: Checken en vaststellen (welke kan dan ook op) of zeggen: Het klopt wat ik nu hoor.

Laatste lukt mij dus niet. Tenminste, niet als het om mijn eigenste of toekomstige eigenste speakers/weergave gaat. Koen gelukkig ook niet.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geert (gvc)

Quote from: morca on April 25, 2021, 02:33:08
Mijn Emc werkt prima.
Wel eens getest naast een Umik1.
De curve,s lagen op elkaar.
Beide met calibratie bestand.
Met calibratie bestand, dat is precies het punt. De correctiewaarden in het calibratie bestand zijn over het algemeen vrij beperkt, vandaar dat marketing jongens van Presonus beweren dat hun microfoon vlak is. Om snel even een set in een ruimte uit te meten is dat goed genoeg, maar om speakers te ontwerpen mag het wat nauwkeuriger.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Ralf67

Welk nummer van Tycho was dat ?

Ben er wel benieuwd naar, of het in de opname opin de afstemming van het hoog zit.

chansig

Je mag van mij gaan luisteren...maar het zit niet in de opname. Dat hebben we al vastgesteld.

Tycho Kodoku bij 1.13/1.14/1.15

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

#322
Nummer even geluisterd.

Ondanks dat ik niet kan verstaan wat ze zingt ?

Geen rare dingen in het hoog gehoord.

MacBook Pro >ITunes > Cambridge dacmagic .

Wel weer leuke muziek om naar te luisteren van Tycho.

Koen K

Zojuist heb ik even een LSR305 tevoorschijn gehaald en die gemeten. Ziet er vrijwel identiek uit aan de metingen die ik daarvan op het internet kan vinden. Dus het lijkt er eigenlijk wel op dat dat meetset het goed doet.

Koen K

In de CSD van de topkast zie ik wel een paar vreemde resonanties. Dus daar moet ik dan maar eens naar gaan speuren.