Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kwabbernoot


Koen K

Quote from: Contour on April 12, 2021, 09:52:10
Gaat dat goed met de stoffen afwerking en de klauwen van de kat?

Waarschijnlijk niet... Alweer een mooie oefening in acceptatie voor mij.



Een middelbareschoolvriend van me was een jaar of vijftien geleden verkoper bij BMW. Bij de levering van een nieuwe M6 cabrio (destijds ergens richting de 2 ton) haalde de eigenaar van de auto nog voordat hij voor het eerst instapte zijn sleutel over de lak om er een klein krasje in te maken. "Zo, dat hebben we dan ook weer gehad", zei hij.

Het zal op z'n minst een aangedikt verhaal zijn, maar ik kan me wel in het idee vinden.

Gelukkig is de bekleding redelijk goed te vervangen (ook handig in het geval dat er vlekken op zouden komen).

Quote from: Kwabbernoot on April 12, 2021, 09:53:54
De kat vindt van wel. ::)

:hehe:

FrankBe

Heb je nog een foto van de achterzijde met de versterker ingewerkt?

Koen K

Nog een liefhebber van het derrière  :happy:

Ik zal binnenkort wel een wat uitgebreidere post maken met extra foto's, metingen van het afstraalgedrag, informatie over de filters enzovoorts. Hopelijk is het komend weekend goed weer...

Tabcam

Ben ook benieuwd naar de vervormingscijfers en waterval. Dat laatste zegt meer over jouw ruimte, maar belangrijk om mee te wegen bij interpretatie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koen K

Ja, die waterval interesseert mij ook wel, en dan vooral het verschil tussen mét en zonder achterste woofers.

Koen K

Het afgelopen weekend heb ik wat beter kunnen meten, maar toch nog niet helemaal zoals ik had gehoopt.

Ik ben begonnen met het instellen van de subwoofers. Het idee is vrij eenvoudig: je meet het geluid dat van de voorste woofers om de kast heen gaat en zorgt ervoor dat de respons van de achterste woofers hiermee gelijk is. Vervolgens moet de polariteit van de achterste woofers omgedraaid worden en pas je er een delay op toe om te compenseren voor de afstand die het geluid om de kast heen aflegt. Ik begin door simpelweg een afstand in te stellen die gelijk is aan breedte + diepte van de kast (64 cm in dit geval), en vanaf daar wat te spelen met de delay tot de geluidsdruk aan de achterkant zo zwak mogelijk is. Het bleek dat een delay van ongeveer 1,6 ms oftewel ongeveer 55 cm goed werkte.

Helaas faciliteert de ruimte die ik ter beschikking heb maar een gate van 16 ms bij metingen met ground plane, waardoor het niet echt mogelijk is fatsoenlijke metingen te doen in het laag. Bijgaande is wat ik kon meten met die korte gate na het optimaliseren van de cardioide werking. Er moet nog wel iets meer in zitten: een verschil van >25 dB tussen voor- en achterkant moet mogelijk zijn. Maar dat moet dus even wachten tot ik wat betere metingen kan doen.

Koen K

#282
Vervolgens kwamen de topkasten aan de beurt. Deze heb ik gewoon op een toren gezet zodat ik een gate van 10 ms had.


PS: afstraalgedrag is 0-90° in stapjes van 10°, de onderste curve is 180°.

Koen K

#283
Meteen na het opstellen van de speakers in de woonkamer kwam ik er achter dat het niet goed klonk  ::)

Na een hoop gezoek dacht ik het door te hebben: er zat nog een oude kalibratiefile in ARTA, waardoor het hoog een paar dB te hard stond. En passant heb ik ook nog de firmware van de FA123-versterkers in de topkasten moeten updaten, waarna de midwoofers ineens te zacht stonden. Na hiervoor gecorrigeerd te hebben verbeterde het geluid al behoorlijk, maar ik heb toch het idee dat het hoog nog niet perfect is, en ik vertrouw de microfoon niet volledig. Dat is een Behringer ECM8000, zonder kalibratiebestand, waarvan ik mij meen te herinneren dat hij niet veel afweek van de fancy Earthworks van D&D. Maar dat is nou niet bepaald het type betrouwbare informatie waar ik naar op zoek ben. Dus ik ga nu eerst maar eens een microfoon met kalibratiefile aanschaffen en dan nog eens naar de filtering van de topkast kijken. Daarna, tegen de tijd dat de speakers voor Hans ook af zijn, metingen op het pleintje voor zijn huis doen. Daar is een langere gate mogelijk zodat de subkasten ook nog eens goed geoptimaliseerd kunnen worden.

Wordt vervolgd dus... Ik heb de boel in elk geval aan de praat en denk dat het geluidsmatig al goed in de buurt zit van hoe het zou moeten zijn. Overigens heb ik, na onderstaande metingen, het laag nog wel wat zachter gezet. Het klinkt nu goed in balans, strak laag, mooie ruimtelijkheid... Het enige 'probleem' is een kleine hint van overmatige sibilance waar ik dus nog beter naar moet kijken. Overigens ben ik momenteel ook tamelijk verkouden, wat zoals (voor mij) gebruikelijk met een soort tijdelijke hyperacusis en soms ook oorsuizen gepaard gaat. Dus ik durf momenteel sowieso niet heel erg op mijn oren te vertrouwen.

Koen K

Oh ja, voor degenen die het interesseert: crossovers liggen nu op 150 Hz (24 dB/octaaf) en 1100 Hz (48 dB/octaaf).

Contour

Dat is wel erg laag voor een tweeter, gaat dat bij hoge SPL niet ongewenste vervorming opleveren?


Koen K

Quote from: Contour on April 20, 2021, 13:18:39
Dat is wel erg laag voor een tweeter, gaat dat bij hoge SPL niet ongewenste vervorming opleveren?

Goede vraag, de vervorming moet ik nog meten (dB-meter heeft een lege batterij), maar luisterend naar sinussen op een redelijk pittig niveau had ik niet direct het idee dat er iets aan de hand was. Als blijkt dat de vervorming significant hoger is dan die van de midwoofer zal ik de scheidingsfrequentie nog wel iets hoger leggen. 1100 Hz is inderdaad laag, maar vanwege de combinatie flinke tweeter (fs = 550 Hz, xmax = 0,5 mm) + grote waveguide + steile filtering kun je ook best ver gaan.

Goede integratie tussen de drivers is volgens mij bijna 100% te verklaren met afstraalgedrag (beaming / lobing), dus vandaar mijn voorkeur om zo laag mogelijk te filteren.

Quote from: morca on April 20, 2021, 14:07:46
Mooi geworden Koen  :thumbs-up:

Thanks, het begint ergens op te lijken inderdaad   :happy:

Rob_Dingen

Hoi Koen ziet er al redelijk netjes uit.
De Berhinger is niet te vertrouwen ook niet voor het laag.
Pas zelf nog achter gekomen met MFB omdat ik het zonde vond om de Earthworks Mic te gebruiken, foutje dus.
Ook de microfoons met calibratie file zijn meestal niet zo mooi, lees maar eens op zelfbouw forum daar loopt een draadje.
En zeker geen USB mic kopen.

De sibilance is duidelijk in de laatste meting te zien dat zit tussen de 3000Hz en 6000Hz daar zit een flinke bult.
Bij de eerste meting onder verschillende hoeken zie ik op 10kHz een piekje, waar komt dat vandaan denk je?

Rob

Koen K

Hmm, ik zal er eens naar op zoek gaan. Ik had inderdaad al gelezen dat de kalibratiebestanden (in ieder geval bij Dayton) niet geweldig waren. Allicht prima om wat kamer-EQ te doen, maar bij luidsprekers komt het een stuk nauwer. Ik dacht eraan om een Beyerdynamic MM1 aan te schaffen (ook kalibratiebestand voor beschikbaar), want Earthworks vind ik wel erg prijzig. Ben jij toevallig bekend met die MM1?

Dat off axis piekje bij 10 kHz zou iets te maken kunnen hebben met de aansluiting van de tweeter naar de waveguide, maar ik weet eigenlijk nog niet precies wat daar gebeurt. Eerder zag ik het niet, met de testbaffles. Gelukkig is het maar iets van 2 dB, dus ik denk dat ik er sowieso niet echt wakker van ga liggen. Misschien dat ik daar later nog wat tijd aan ga besteden.

Wat betreft het overschot aan energie tussen 3k en 6k denk ik dat de kamer de schuldige is. Die is, zoals gebruikelijk voor een woonkamer, wat te levendig. Maar het doen van akoestische aanpassingen heeft momenteel niet de hoogste prioriteit van alle klusjes in huis. Eerst maar eens de keuken afwerken, en binnenkort hebben we ook nog een extra kinderkamer nodig  :pompom:

morca

Quote from: Koen K on April 20, 2021, 10:30:24
Meteen na het opstellen van de speakers in de woonkamer kwam ik er achter dat het niet goed klonk  ::)

Na een hoop gezoek dacht ik het door te hebben: er zat nog een oude kalibratiefile in ARTA, waardoor het hoog een paar dB te hard stond. En passant heb ik ook nog de firmware van de FA123-versterkers in de topkasten moeten updaten, waarna de midwoofers ineens te zacht stonden. Na hiervoor gecorrigeerd te hebben verbeterde het geluid al behoorlijk, maar ik heb toch het idee dat het hoog nog niet perfect is, en ik vertrouw de microfoon niet volledig. Dat is een Behringer ECM8000, zonder kalibratiebestand, waarvan ik mij meen te herinneren dat hij niet veel afweek van de fancy Earthworks van D&D. Maar dat is nou niet bepaald het type betrouwbare informatie waar ik naar op zoek ben. Dus ik ga nu eerst maar eens een microfoon met kalibratiefile aanschaffen en dan nog eens naar de filtering van de topkast kijken. Daarna, tegen de tijd dat de speakers voor Hans ook af zijn, metingen op het pleintje voor zijn huis doen. Daar is een langere gate mogelijk zodat de subkasten ook nog eens goed geoptimaliseerd kunnen worden.

Wordt vervolgd dus... Ik heb de boel in elk geval aan de praat en denk dat het geluidsmatig al goed in de buurt zit van hoe het zou moeten zijn. Overigens heb ik, na onderstaande metingen, het laag nog wel wat zachter gezet. Het klinkt nu goed in balans, strak laag, mooie ruimtelijkheid... Het enige 'probleem' is een kleine hint van overmatige sibilance waar ik dus nog beter naar moet kijken. Overigens ben ik momenteel ook tamelijk verkouden, wat zoals (voor mij) gebruikelijk met een soort tijdelijke hyperacusis en soms ook oorsuizen gepaard gaat. Dus ik durf momenteel sowieso niet heel erg op mijn oren te vertrouwen.
Mijn EMC meet hier hetzelfde als een Umik met calibratie bestand beide.

beterschap met je oren,fijn is dat verkouden zijn.
Denk je elke keer,wat klinkt alles toch k.t  ;D

Koen K

Interessant... Mag ik vragen wat je in dit geval precies met 'hetzelfde' bedoelt? Zit dat dan echt binnen een paar tiende dB van elkaar?

Tabcam

Je kan ook een PreSonus PRM1 als meetmicrofoon gebruiken, heb je geen kalibratiebestand nodig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geert (gvc)

Mijn Isemcon EMX-7150 met individuele calibratie (een aanrader) meet identiek als mijn 25 jaar oude Behringer die dienst gedaan heeft in de meest verschrikkelijke omstandigheden. Effectief dus tienden van een dB, enkel boven de 8kHz een wat grotere afwijking omdat Behringer niet specifieerd over wat voor soort micro het eigenlijk gaat.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Quote from: TabCam on April 20, 2021, 19:17:31
Je kan ook een PreSonus PRM1 als meetmicrofoon gebruiken, heb je geen kalibratiebestand nodig.
Waarom zou die geen calibratie nodig hebben, als we de marketing talk even negeren?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Tabcam

Quote from: Geert (gvc) on April 20, 2021, 19:37:02
Waarom zou die geen calibratie nodig hebben, als we de marketing talk even negeren?
Een vlakke response tussen 20 Hz en 20 kHz en een lage vervorming.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koen K

Het probleem is dat je het niet weet tot je het gecontroleerd hebt :happy:  Het zou best kunnen dat mijn Behringer ook redelijk vlak is, maar er zijn schijnbaar ook exemplaren die er meer dan 5 dB naast zitten in het hoog en laag. Overigens geven die dan over het algemeen wel te véél hoog en te weinig laag, wat weer in tegenspraak is met wat ik denk te horen.

Rob_Dingen

Quote from: Koen K on April 20, 2021, 17:09:39
Hmm, ik zal er eens naar op zoek gaan. Ik had inderdaad al gelezen dat de kalibratiebestanden (in ieder geval bij Dayton) niet geweldig waren. Allicht prima om wat kamer-EQ te doen, maar bij luidsprekers komt het een stuk nauwer. Ik dacht eraan om een Beyerdynamic MM1 aan te schaffen (ook kalibratiebestand voor beschikbaar), want Earthworks vind ik wel erg prijzig. Ben jij toevallig bekend met die MM1?

Dat off axis piekje bij 10 kHz zou iets te maken kunnen hebben met de aansluiting van de tweeter naar de waveguide, maar ik weet eigenlijk nog niet precies wat daar gebeurt. Eerder zag ik het niet, met de testbaffles. Gelukkig is het maar iets van 2 dB, dus ik denk dat ik er sowieso niet echt wakker van ga liggen. Misschien dat ik daar later nog wat tijd aan ga besteden.

Wat betreft het overschot aan energie tussen 3k en 6k denk ik dat de kamer de schuldige is. Die is, zoals gebruikelijk voor een woonkamer, wat te levendig. Maar het doen van akoestische aanpassingen heeft momenteel niet de hoogste prioriteit van alle klusjes in huis. Eerst maar eens de keuken afwerken, en binnenkort hebben we ook nog een extra kinderkamer nodig  :pompom:

Dit is pas mijn 2e serieuze microfoon in 30 jaar had eerst een neutrik die een afwijking van 1 dB in het hoog had maar die had een spanning van 15V en tegenwoordig is bijna alles 48V.
En ik heb een paar jaar geleden een Clio 12 meetset gekocht en meteen de Earthworks M50.
Wel heb ik een 8000 en een Dayton UMM 6 USB mic voor makkelijk onderweg en wat mee te spelen.
Met andere microfoons heb ik geen ervaring.
Je zou je microfoon op kunnen sturen en een calibratie file van kunnen laten maken dat word ook besproken in het draadje op zelfbouw forum.

Dat piekje ga je inderdaad denk ik niet horen maar was gewoon interesse omdat de tweeter zelf dat niet heeft.

Zeg niet dat het niet kan maar zou het raar vinden als je kamer daar zoveel energie toevoegt.

Rob

Geert (gvc)

#298
Quote from: TabCam on April 20, 2021, 19:45:47
Een vlakke response tussen 20 Hz en 20 kHz en een lage vervorming.
Die is niet vlak, dat is de marketing talk. Zelfs micro's die veelvouden kosten hebben calibratie nodig. Zou me trouwens niet verbazen als de Behringer ECM8000, de Presonus PRM1 en de UMIK-1 dezelfde microfoons blijken te zijn (rebranding).
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Quote from: Geert (gvc) on April 20, 2021, 19:59:08
Die is niet vlak, dat is de marketing talk. Zelfs micro's die veelvouden kosten hebben calibratie nodig. Zou me trouwens niet verbazen moesten de Behringer ECM8000, de Presonus PRM1 en de UMIK-1 dezelfde microfoons zouden zijn (rebranding).
Bij mijn Earthworks M50 zit een een calibratie file bij niet zo zeer voor de frequentie dat is redelijk vlak maar toch gecorrigeerd en voor de absolute SPL waarde.

Rob